Online marketing hibák, értékesítést nehezítő weboldal hibák

Az alábbiakban összegyűjtöttem a weboldal készítés hibák közül azokat, amelyek az online marketing & értékesítés területét érintik. Ne kövesse el ezeket!

Az alábbi lista nem teljes, nem fontossági sorrendben tartalmazza a hibákat, és időnként bővül.

Az értékesítési számok, megrendelések, ajánlatkérések számának figyelmen kívül hagyása [#32]

Miért hiba? Nem az az oldal ad el a legtöbbet, amelyiket a legborsosabb áron készítenek el. A világos, letisztult, egyértelműen kezelhető oldalakat szeretik az emberek a legjobban, ahol a navigáció egyszerű, és egyértelmű, hogy merre kell haladniuk az oldalon a hasznos információért.

Ha a weboldalát látogatják „elegen”, ám mégsem hozza az elvárt számokat, akkor át kell alakítani!

Webstatisztika hiánya [#31]

Miért hiba?

A keresőoptimalizálás és keresőmarketing fontos része az elemzés. Ha nincs mit elemezni, nincs statisztika, akkor mi alapján tudja eldönteni, hogy milyen kulcsszavakra hirdet? Melyik milyen eredményt hoz? Mi alapján optimalizálja az oldalt? Egy ingyenes eszköz (Google Analytics) segítségével ezekre a kérdésekre választ kaphat. Bővebben a Google Analytics-ről.

Nincs blog [#34]

Miért hiba? A webes keresők, így a Google is nagyon „szereti” a blogot. Hogy miért? Nem azért, mert blog, hanem mert egy jól elkészített és karbantartott blog megfelel a következő, a Google számára fontos feltételeknek:

  • Gyakran frissül, így mindig új információt nyújt a látogatóknak.
  • Keresőoptimalizált a szerkezete (kódolás, URL, meták, stb…).

Rossz minőségű, vagy nincs a termékről kép [#75]

Miért hiba? Az emberek szeretik látni azt, amit megvesznek. Ha pl. biciklit keres, vagy egy közösségi oldalon embert, akkor miért pipálja be azt az opciót, hogy „Csak fényképes találatok”? A rossz minőségű, mobiltelefonnal, vagy lámpafénynél készült képek nem a vevőszerzés profi módszerei közé tartoznak. Ha több képet tesz fel, azt galériában tegye, olyan módon, hogy a kis bélyegképeket egymás mellé rendezi, és azokra kattintva megtekinthető legyen a teljes kép. A teljes kép akkora legyen, hogy egy 1024*768-as felbontással internetező személy is teljes méretében lássa, ne kelljen görgetnie. A kis képre kattintva ne az oldal helyére töltődjön be a nagy kép, hanem egy új ablakban, esetleg a jelenlegiből emelkedjen ki, de a háttérben maradjon meg az oldal. Ez azért szükséges, mert ha eltűnik a kis képeket tartalmazó oldal, nem biztos, hogy a látogatók visszatalálnak oda, sokan nem ismerik a “Vissza” gombot. A nagy képek ne 3 megabyte méretűek legyenek, legyenek lekicsinyítve, ezzel is elősegítve a gyors betöltődést.

Nincs videó a termékről [#105]

Miért hiba? Egy ingyenes lehetőséget szalaszt el vele. A látogató szívesebben vásárol ha látja a terméket működés közben. A videó olyan élményt nyújt, amit 10 fénykép sem tud ellensúlyozni.

Nincsenek feltüntetve az árak [#91]

Miért hiba? A látogatók minden igényét ki kell elégíteni. Mindenkinek szempont az ár is. Ha nem teszi ki, nem válik összehasonlíthatóvá a piaca többi szereplőjével. Sem a saját termékeivel. Ha van két közel azonos tudású termék, mi alapján döntsön a látogató? Azt is írja ki, hogy az árak tartalmazzák-e az ÁFÁ-t. Ha olyan szolgáltatást vagy terméket kínál, amelyeknél az ár minden esetben egyedi megbeszélés tárgyát képezi (pl. egyedi bútornál), akkor is fel lehet tölteni képeket, már elkészült referenciákat, és aláírni, hogy mennyibe kerültek. Ha nem is tud pontos árat mondani, mindenképpen adjon egy támpontot, hogy a vevő el tudja dönteni, hogy érdemes-e egyáltalán felvenni Önnel a kapcsolatot, vagy teljesen más árakra gondolt.

Nem kap meg minden információt a látogató [#92]

Miért hiba? Esetlegesen e-mailt küld Önnek, amelynek megválaszolásával Ön mindig időt veszít. Ehelyett ki is tehetne egy GY.I.K. (Gyakran Intézett Kérdések) menüpontot az oldalára, ezzel könnyítve a látogatói és saját dolgát is. Persze ha vásárlási céllal keresi meg, az szuper, annak megválaszolása nyilván nem probléma. Ezen felül viszont, ha az érdeklődő nem küld e-mailt, akkor lehet, hogy a konkurensét keresi meg. Ami nem az azonnali üzletkötést segíti.

Nem megfelelő kommunikáció [#122]

A Norbi Update Facebook oldalának kezelője tett közzé valamit egy “fogyasztói” véleményre reagálva. Ezt (és a különböző fórumokon erre érkezett reakciókat) olvasgatva jutott eszembe a címben említett hiba. Itt olvasható: Nem megfelelő kommunikáció.

Nem található meg könnyen az Ön által küldött e-mail [#5]

Miért hiba? Lehet (ez nem feltétlenül hiba, mert általában lehet keresni a levelek között, de az alábbi egyszerű trükkel kitűnhet a levélfolyamból), hogy a leendő megrendelő mástól fog rendelni.

Mi a megoldás? Tegyen be a feladó sorba egy különleges karaktert! Én pl. a ✔ vagy █ jelet használom a nevem előtt, így ha valaki ránéz az e-mailjeire, egyből észreveszi, hogy hol van az én általam küldött.

Nincs közvetlen e-mail küldési lehetőség Önnek [#79]

Miért hiba? Egy látogatónak ezerféle észrevétele, tanácsa, ötlete, problémája és kérdése lehet Önhöz. Ha nem tud e-mailt küldeni, elvet egy lehetőséget az Önnel való kapcsolatfelvétel eszköztárából. Ehhez kapcsolódó hiba a válasz késői (vagy nem) küldése. Mindig igyekezzen 1-2 napon belül válaszolni a bejövő e-mailekre. Ha nem teszi, az érdeklődő keres más céget vagy szolgáltatót, ahol azt látja, hogy fontos az ügyfél, és foglalkoznak vele.

Nincs, vagy el van rejtve a kapcsolat menüpont [#102]

Miért hiba? Ahhoz hogy rendelni, érdeklődni tudjanak, biztosítani kell az elérhetőségeket. Ha ezt nem teszi meg, ne csodálkozzon, hogy nem érkezik megrendelése. E-mail és telefonszám feltüntetése szinte már elengedhetetlen a mai világban. Ha van és sokat elérhető, adja meg MSN és Skype címét is.

Törlés gomb a kapcsolati űrlapon [#161]

Minap futottam bele egy olyan megoldásba, ahol a kapcsolati űrlapra a “Küldés” gomb mellé tettek egy “Törlés” gombot. Így nézett ki (alatta mondom miért hiba):

161hiba

Miért hiba a “Törlés” gombnak a használata?

  • Felesleges. Aki kitöltés közben rájön, hogy mégsem szeretne üzenetet küldeni, az majd elnavigál az oldalról/oldalon belül.
  • Azonnali ügyfélvesztés: Aki ahhoz van szokva, hogy egy gomb van valahol és/vagy a bal oldali az “OK” gomb, az kitöltés után pórul fog járni, ugyanis reflexből törli az üzenetet küldés helyett. Ön szerint mérgelődés közben ismét ki fogja tölteni az űrlapot? Mindenki? Megéri?

Ha mégis használjuk, akkor a “Küldés” gomb jobb oldalán helyezzük el! De inkább mellőzzük ezt a funkciót (ok: ld. 1. pont)! A kevesebb több!

Telefonszám betűvel való kiírása [#133]

2013-ban futottam bele ebbe a hibába. Ez egy olyan hiba, amit nem is kell részletezni, hogy miért hiba. Mindenféle magyarázat nélkül jöjjön egy kép, amelyen szemléltetem a hibát.

telefonszám betűvel való kiírása
A kép jobb alsó részébe bemásoltam a telefonszámokat. Úgy azért értelmezhetőbb, nem?

Mégis mi lehet a nem mindennapi telefonszám-formátum oka?

  • Azon ingatlanügynökök tevékenységének hátráltatása, akik naponta végigmennek az új hirdetéseken, és felhívják a hirdetőket a saját szolgáltatásuk ajánlása végett.
  • Valamiért nem akarja a hirdető, hogy a telefonszámára szám formátumban rá lehessen keresni a Google-ben.

Úgy gondolom, hogy a fentiek egyike sem ér annyit, hogy megnehezítsük a leendő érdeklődőink/vásárlóink dolgát.

Frissítés, 2017/10/20:
A cikk írása után 4 évvel is találkozni ilyennel (az első telefonszám egyezése miatt, gondolom ugyanaz a cég a hirdető). Úgy látszik működik. Sőt, ha kötőjellel, vesszővel tagoljuk, akkor az angolok is megértik.

Ingyenes (pl. citromail, freemail) szolgáltatóál regisztrált e-mail címen intézi Cége levelezését [#81]

Miért hiba? Ha már van domain neve, ahhoz be tud állítani egy info@az-on-domain-neve.hu formátumú e-mail címet, aminek a használata jóval komolyabbnak tünteti fel Önt és a cégét, mint egy freemailes e-mail cím. Ha a tárhelyszolgáltató levelezési rendszere, vagy az Outlook Expressz használata nem nyeri el a tetszését, ajánlom, hogy regisztráljon egy Gmail-es fiókot és a „Beállítások” => „Fiókok” => „További saját e-mail cím hozzáadása” menüpont alatt írja be a már fent is említett, az Ön domain nevének megfelelő e-mail címet, majd a rendszer küld egy e-mailt erre az email címére, melyben megerősítést kér, hogy az valóban az Ön e-mail címe, és a Gmail fiókkal küldhet e-mailt arról az e-mail címről.

Miután ez megtörtént a Gmailt is tudja használni levelezőrendszernek, de feladóként mégis a céges e-mail címe fog látszani. Új e-mail írása esetén tud választani, hogy az előzőek alapján melyik e-mail címe legyen a feladó. Bármelyik beállítható alapértelmezettként.

NEM Gmail-es e-mail cím használata [#158]

Biztosan meglepődött a címen, főleg, hogy az teljes mértékben ellentéte az előző hibának, ahol azt írtam, hogy kerülni kell az ingyenes szolgáltatóknál regisztrált e-mail címek használatát az üzleti életben. Miért írok mégis erről?

Miről van szó?
kivételekről. Vannak olyan esetek, amikor nagyobb bizalmat ébreszt, közvetlenebb légkört teremt pl. egy Gmail-es e-mail cím, mint egy saját domainből képzett cím.

Mondasz egy példát?
Igen. Tegyük fel, hogy gyermekfelügyelettel foglalkozik valaki. Azt gondolom, hogy szívesebben fognak e-mailt írni egy pl.: kovacs.katalin65@gmail.com-os e-mail címre, mint egy info@gyermekfelugyelet.hu e-mail címre.

Gondoljuk tehát át: a szolgáltatásunk jellege megköveteli azt, hogy az ügyfelek átlagon felül bízzanak bennünk, de nem olyan mértékű szigorral, mint pl. egy ügyvéd esetében? Ilyenkor ne féljünk Gmail-es e-mail címet használni!

Alternatív (és szintén ajánlott) lehetőség egy kovacs.katalin@gyermekfelugyelet.hu formátumú e-mail címet használni az info@-os helyett.

Nincs címsor és kiemelés a szövegben [#47]

Miért hiba?

  • Az egész szöveg olvasása nehézzé válik.
  • Aki gyorsan szeretne haladni az olvasással, nem szeretne mindent elolvasni, nem tud, mert nincsenek kiemelve a fontosabb szavak mondatok, hogy segítsenek neki a gyors információszerzésben.

Hirdetésnek kinéző dolgok [#63]

Miért hiba? Számos kutatást készítettek arra vonatkozóan, hogyan olvasnak az emberek honlapokat, milyen szövegrészeket, design elemeket vesznek észre, és mi az, ami a legnagyobb valószínűség szerint elkerüli a figyelmüket. A weboldalak használhatóságával foglalkozó tudományág a webergonómia. A weboldalakat szemmozgás-vizsgálattal tesztelik, amely a weboldalon való olvasás feltérképezését szolgálja. A vizsgálatban résztvevők fejére egy szerkezetet illesztenek, amely követi a pupilla mozgását. Az adatokat elemezve egy úgynevezett hőtérkép készül, megmutatva, mely területeken, szavakon, képeken időzött hosszabb ideig a látogató, és mi volt az, amit észre sem vett.

A kutatások szerint a látogatók elkerülik a reklámokat. Ön mikor megy wc-re az esti film vagy a Barátok Közt közben? Na ugye! A reklám alatt. Az emberek szeme rá van állva az interneten való böngészéskor, hogy kiszűrje a reklámokat, vagy az annak kinéző dolgokat. Ez az úgynevezett banner-vakság. Erről bővebben itt olvashat (angol nyelvű): http://www.useit.com/alertbox/banner-blindness.html

Mit kerülnek el az emberek?

  • Ami bannernek néz ki, nem is ellenőrzik, hogy tényleg az-e, automatikusan áthalad a szemük felette.
  • Villogó szöveg és animáció – taszítja a látogatókat.
  • Pop-up (felugró) ablakok: Általában még a betöltődés előtt becsukják a látogatók, és közben bosszankodnak, hogyha már meglátogatták az oldalt, miért nem böngészhetik nyugodtan a tartalmat, miért kell ilyen vacakokkal zavarni? Bizonyos oldalak esetében hasznos lehet. Hosszú távon csak akkor érdemes alkalmazni, ha mérések igazolják (pl. egy a/b (split) teszt), hogy hozzák a hírlevélre feliratkozókat, és nem csak elüldözik a látogatókat. Ugyancsak mérésekkel kell tesztelni és igazolni, hogy milyen legyen (és, hogy legyen-e egyáltalán, megéri-e alkalmazni, az így elveszített látogatókat pótolja-e a használatából származó haszon?) a popup: egyből középen felugró, az oldal betöltődése után néhány másodperccel beúszó, vagy az oldal betöltődésével egyszerre alul megjelenő, esetleg az oldal bezárásakor megjelenő?
  • Bármi más, ami reklámnak néz ki.

AdSense hirdetés szolgáltatást vagy terméket áruló weboldalon [#88]

Miért hiba? Az AdSense lényege az, hogy az oldal tartalmával releváns hirdetésekkel biztosítson bevételt mindkét fél számára (per kattintás). Ezek lehetnek szövegesek, képesek, csak linkesek, sőt videót tartalmazók is (lehet még Google produktumokat is reklámozni és még rengeteg egyéb lehetőség van).

Gondoljon csak bele! Önnek mi hoz több pénzt?

  • Ha kap pár centet azért, mert egy látogatója az AdSense hirdetésre kattintott (és továbbment az Ön konkurenséhez).
  • Ha a látogató nem találkozik a KONKURENCIÁJA AdSense hirdetésével, és Önnél veszi meg azt a szolgáltatást és/vagy terméket ami miatt az oldalára jött?

Nincs partnerprogramja [#40]

Miért hiba? Ha nincs partnerprogram, akkor csak abból lesz pénze, amit Ön ad el. Miért ne fizetne bárkinek jutalékot, aki vevőt hoz Önnek? Megéri, higgye el!

Nem kérdezi meg a látogatók véleményét [#78]

Miért hiba? Ha csak a felhasználó elé „dob” egy Önnek tetsző tartalmat, az nem azt jelenti, hogy neki is tetszeni fog. Kérdezze meg őket egy űrlap segítségével, hogy miről olvasnának, mit szeretnének, ezzel is komplex, ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtva. Ne feledje, csak a célközönsége tudja megmondani, hogy mire is van szükségük.

Ha a weblap tulajdonos létére kap visszajelzést a látogatóitól, de azokat nem fontolja meg, illetve nem válaszol nekik [#80]

Miért hiba? Ha a látogató vette a fáradtságot, hogy ír Önnek, az a minimum, hogy köszönje meg (még ha nem is ért egyet a levél tartalmával) neki ezt a gesztust. Ha egy problémára több látogató is rávilágított, akkor érdemes elgondolkoznia, hogy vajon nem kellene-e az adott dolgot megváltoztatni? Nem kell minden észrevétel után módosítani a weboldalt, vagy változtatni a folyamaton, de ha többen is visszejeleznek ugyanarra, fontolja meg!

Kérjen elfogulatlan emberektől kritikát! [#76]

Ne a barátokat kérdezze meg a termékéről vagy szolgáltatásáról!

Miért hiba?

  1. Ők nem vásároltak még Öntől, nem úgy mint az ügyfelei. Miért nem kérdezi meg őket?
  2. Nem biztos, hogy őszinte véleményt alkotnak.
  3. Részrehajlóak.

Mi a megoldás?
Az ügyfeleitől és a látogatóitól kérdezzen! Ne feledje: Csak annak a véleménye számít, aki fizet!

Nem vállal pénzvisszafizetési, megelégedettségi garanciát [#77]

Miért hiba?

  • Sok érdeklődő hajlandó lenne vásárolni, de még nem győzte őket meg. Ha látják a pénz-visszafizetési garanciát, azt mondják: „Jó, vásárolok, mit veszíthetek? Maximum visszakérem a pénzemet.”
  • Azt mondja: „Mindenki ezzel fog élni”. Ez nem igaz. A bevételei megnőnek attól, hogy az érdeklődők mernek vásárolni Öntől, mert nem látnak kockázatot benne, másrészről csak 1-2 Ügyfél fogja visszakérni a vételárat. Nem éri meg a többlet profit azt az 1-2 „elveszett” megrendelést?
  • Ha jó, minőségi munkát végez és/vagy szolgáltatást nyújt, nem kell aggódnia: nem az lesz a jellemző, hogy elégedetlenek lesznek a vevői/ügyfelei!

Letölthető tanulmányok [#127]

Lejjebb lesz arról szó, hogy miért hiba az, ha nem ad semmit ingyen az látogatóinak. Sokszor belefutottam már abba, hogy egy-egy cég weboldalán az e-mail címünket megadva kapunk egy ingyenes tanulmányt. Ez eddig rendben is van.

De amikor olyan pdf-et töltök le, amelyben nincs benne se a szerző neve, se az elérhetőségei, akkor mindig arra gondolok: vajon nem akarja a dokumentum szerzője, hogy az ingyenes tanulmánya pénzt hozzon számára? Ha a letölthető anyaga tényleg hasznos, és az olvasójában felkelti az igényt a szolgáltatása iránt, miért nem ad neki egy esélyt, hogy meglátván a kapcsolati adatait, felkereshesse?

2 gyors tipp, ha ingyenes tanulmányt készít:

  • E-mail cím megadásáért cserébe legyen letölthető, hogy épüljön egy olyan lista, amely a potenciális célközönségét fedi le.
  • Mindig írja bele a tanulmányba a kapcsolati adatait, hogy az érdeklődők felvehessék önnel a kapcsolatot! A legjobb megoldás, ha láb és/vagy fejlécben helyezi el ezeket az információkat, hogy minden oldal látható legyen!

Nincs hírlevele [#82]

Miért hiba? Potenciális vásárlókat veszíthet a hírlevél hiánya miatt. Ha meglátogatják az oldalát, miért nem próbálja meg elkérni az érdeklődő e-mail címét? Ha megvan az e-mail címe, könnyű marad a kapcsolattartás vele. Lehet, hogy érdekli amivel foglalkozik, de jelenleg nem szeretné az Ön által ajánlott szolgáltatást igénybe venni, vagy terméket venni. Ha hírlevet küld neki, akkor megmarad a kapcsolat, és abból bármikor lehet vásárlás is. Hogyan vegye rá az embereket, hogy feliratkozzanak a hírlevelére? Ne úgy, hogy ki van írva a következő szöveg: „Iratkozzon fel a hírlevelemre”. Erre azt mondják a látogatók: „És miért, mi hasznom lesz belőle?” – és nem iratkoznak fel. Előzze meg ezt a kérdést, és indokolja meg a következő módok legalább egyikén:

1. Kap egy ingyenes PDF-et (jó csali), ha feliratkozik (mint ahogy Ön is kapta ezt a jelenlegit).

2. Mondja el, hogy milyen gyakran, és miről fog írni. Keltse fel a látogatója érdeklődését!

Nem nagy ördöngösség havi 2-4 hírlevél összeállítása. Ha megkeres, adok tippeket hogyan csinálja.

Túl sok hírlevelet küld [#83]

Miért hiba?

Az emberek nem szeretnek reklámot kapni. Le fognak iratkozni a hírleveléről. Ha nem ad semmi értékes információt, ötletet, tippet a hírlevelében, miért várja el, hogy ne iratkozzanak le? Ne csak annyit írjon (és ne is ez legyen túlsúlyban), hogy most vegye meg ezt és ezt, mert arra nem vevők a látogatók.

Adjon a feliratkozóknak hasznos tartalmat hétről-hétre, és mellé a hírlevél aljába, vagy második felébe lehet értékesítési ajánlatokat is tenni.

Lehet, hogy éppen nem vásárol Öntől a feliratkozó, de a tudatában ott lesz Ön, mint szakértő, és ha a szolgáltatására vagy termékére lesz szüksége, Ön lesz az első aki az eszébe jut.

Nincs kép az eladó személyéről [#84]

Miért hiba? Bizalmatlanságot szül már maga a tény, hogy online keres szolgáltatást vagy terméket egy érdeklődő. Egy kép az eladóról vagy a szolgáltatást végző személyről elősegítheti a szimpátia kialakulását, így az üzlet létrejöttét is.

Nincs online ügyfélszolgálat [#85]

Ez igazából nem hiba, de nagyban elősegítheti a kapcsolatfelvételt, és előremozdíthatja az üzletkötést, ha van egy felület, ahol az érdeklődő egyből, azonnal fel tudja Önnel venni a kapcsolatot, és rögtön kap is választ a kérdésére. Ilyen megoldás lehet például egy chat-szolgáltatás integrálása a weboldalba, ahol a látogatója azonnal írhat Önnek. Persze ha nincs kapacitása ezeket a megkereséseket kezelni, akkor inkább ne tegyen fel ilyen funkciót a weboldalára.

Lemásolja a konkurencia weboldalát [#86]

Miért hiba? Ha semmi egyedi nincs az oldalán, miért várja, hogy Öntől vásároljanak? Legyen egyedi, adjon valami pluszt, hogy megérje Önnel üzletet kötni! Így nem lesz mindegy a látogató számára, hogy kinél költi el a pénzét. Ha az oldala szövegei is másoltak, nagy az esély rá, hogy a Google kitiltja a találati listájáról. Kell az Önnek?

Ezen felül a konkurense háttérrendszerét úgysem látja olyan mélységig, ameddig kellene ahhoz, hogy a másolásnak „legyen értelme”.

Szidja a konkurenciát [#87]

Miért hiba? A vevők nem arra kíváncsiak, hogy mit csinál a konkurencia rosszul, hanem arra, hogy ön mit csinál jól, miért érdemes az ön termékét/szolgáltatását választania.

A tegezés – magázás nem megfelelő használata [#110]

Hogyan lehet elrontani ezt az egyszerűnek tűnő “feladatot” weboldal készítés során?

  1. Nem a célközönség igénye szerint szólítja meg az olvasókat, például: idős célközönséget letegez, illetve fiatal célcsoportot magáz.
  2. A tegezést és magázást keveri a weboldalán, rosszabb esetben egy lapon belül.

Sajnos néha én is keverem a tegezést és a magázást, de nagyon igyekszem, hogy ez ne forduljon elő. Ennek az okai a következők lehetnek:

  • A cikk, amit felteszek, eredetileg nem ide íródott, hanem egy másik weblapomra.
  • Több cikket írok egymás után, és kicsit összekeverem, hogy éppen melyik oldalamon is vagyok.

A honlapja valami hasonlóval kezdődik: „Vegye meg most” [#93]

Miért hiba? A látogató nem fog a termék vagy szolgáltatás megismerése előtt vásárolni. Először ismertesse és kedveltesse meg vele a termékét vagy szolgáltatását!

Nem ad semmit ingyen [#96]

Miért hiba? Sok az érdeklődő. Az érdeklődő, nem a vásárló. Miért nem lesz az érdeklődőből vásárló? Sok oka van.

Hogyan tehető vásárlóvá az érdeklődő az ingyenességgel? Önnek is jól esik, ha valamiért nem kell fizetni? Egy kis apróság, és máris jobb kedve van.

  • Ad termékmintát, kupont, próbát. (Ez nem kerül sokba, sok esetben ingyen is hozzájuthat) Ez megtetszhet neki, és vásárolhat. Ne féljen csupán az emberek kis százaléka olyan, aki csak azért kér, mert ingyen van.
  • Összeállít a szakterületéről egy ehhez hasonló tanulmányt. Ezt csak egyszer kell megírni, és bármennyi alkalommal felhasználhatja.

Ezek mind növelik a bizalmat, és elindítják az érdeklődőt a vásárlóvá válás útján.

Amikor kidobott pénz a Google Ads [#112]

Minap az alábbi hibába futottam bele: Valaki hirdetett a Google Adwords-ben, tehát fizetett, hogy a találati lista alatt és/vagy mellett kiemelt helyen megjelenjen, de a weboldala valamiért nem ment, hibaüzenetet adott.

Aztán csodálkozik, hogy a pénze fogyott a kattintásoktól, de a megrendelések száma nulla marad…

Mi az a Google Ads?

A Google fizetett hirdetését kiszolgáló rendszer. Amely hirdetések többek között a találati listán jelennek meg, így:

Mi a Google Ads?
Mi a Google Ads?

És amikor ilyen hibára futunk a hirdetésből, az probléma, hiszen ez nem más, mint szimpla pénzégetés:

Salgó hirdetés a Google-ben, ami hibás oldalra visz
Salgó hirdetés a Google-ben, ami hibás oldalra visz
Hiba a Google Ads hirdetés érkező oldalán
Hiba a Google Ads hirdetés érkező oldalán

Minap rákattintottam egy Google AdWords hirdetésre, és az alábbi kép fogadott az ún. “landing page” alatt, amely ugyan hasonló az előzőhöz:

148

Miért hiba ez?

  • A hirdetés pénzbe kerül, és ez így kidobott pénz.
  • Nem lett ellenőrizve a link megadásakor az, hogy ez egy élő link-e.
  • Vagy az oldal törlésekor nem lett ellenőrizve, hogy az adott oldalra mutatóan fut-e AdWords kampány.

Fogalomtár:

  • Google AdWords: A Google hirdetési rendszere, amellyel célzott reklámokat lehet megjeleníteni potenciális vásárlóknak.
  • Landing Page: a weboldal azon aloldala, amelyet úgy kell kialakítani, hogy az AdWords hirdetésből érkező látogató minél jobban “konvertáljon”.
  • Konverzió: olyan mutató, amely számszerűen kifejezi, hogy az adott oldal milyen %-ban éri el a célját. Cél lehet pl.: hírlevél feliratkozás, kapcsolatfelvétel, rendelés, stb.

Feketelista használata [#126]

Volt már arról szó, hogy a konkurencia negatív tulajdonságainak kihangsúlyozása nem visz előre. Ezért is nem írok cégnevet, csak a felfedezett hibát mutatom be. Böngészés során belefutottam egy (részben) szintén weboldal készítéssel foglalkozó cég weboldalába, és ott találtam egy adóslistát, egy felsorolást a hátralékkal rendelkező ügyfelekről. Íme:

feketelista

Több okból sem tartom megfelelőnek ezt a megoldást:

  • A nem fizető ügyfél nem feltétlenül fog azért fizetni, hogy ne legyen fent a neve! Sőt:
  • Nem vagyok jogász, de lehet sért a listázás egy-két jogszabályt, és ezért adott esetben bizony vállalni kell a szerzőnek a felelősséget. Vagy pl. a 2. személynél a “kijelenthetjük, hogy egy igazi szélhámos, csaló!” kijelentést ha nem tudja bizonyítékokkal alátámasztani a szolgáltató, akkor azt rágalmazásnak hívják.
  • A főoldalon nincs ennek helye. A 12 000 Ft meg nem fizetésének kiírása helyett jóval több pénzt lehetne keresni ugyanakkora, hasznosan kitöltött felületen.
  • Az adósságkezelésnek nem ez a módja. Ezt szimplán csak kicsinyes bosszúnak hívnám. Nem elegáns.
  • Leendő ügyfél lévén elgondolkoznék: Vajon ha véletlenül csúszok a fizetéssel, egyből felkerülök erre a listára, ország-világ elé?

Igazából mindig örülök neki, ha egy-egy konkurens oldalán olyat látok, ami miatt egyből másik szolgáltatót keresnék, ha weboldalt szeretnék készíttetni, de azért ön kerülje el ezt a hibát!

A referenciák frissítésének elhagyása [#136]

Természetesen nem minden esetben hiba ez a hiba, hiszen ha valaki egyszer jól összerakja a referenciát, akkor előfordulhat olyan eset, hogy az úgy jó, ahogy van, és nem kell hozzányúlnia. Gondolok itt arra, hogyha van már egy weboldalon pl. 100 db írásos ajánlás referenciaként, akkor teljesen felesleges plusz 10-20 db-ot feltenni, úgysem fogja érdemben és jobban elősegíteni a vásárlási döntést, mint a 100 db.

De ebben az esetben is érdemes időről-időre átnézni a referencia oldalt, hogy vajon lehetne-e jobbá, kívánatosabbá tenni?

Induló vállalkozások referenciái

Egy induló vállalkozás (és weboldal) életében különösen fontos, hogy rendszeresen frissítve legyenek a referenciák, hiszen egy több referenciával rendelkező céget szívesebben bíznak meg a megrendelők munkával, vagy szívesebben vásárolnak olyanoktól akiknek már sok elégedett ügyfele van.

Feltünteti a referenciáit a weboldalán? Ön milyen gyakran frissíti ezeket?

Eltüntetett referenciák

2022. szeptemberében írom ezt a kiegészítést. Belefutottam egy oldalba, ahol ez a kiírás fogadott a GYIK menüben:

Megjegyzés:
A link nem volt aláhúzva és színezve, én formáztam meg, hogy egyértelműbben látható legyen a mondandóm, hiszen enélkül nem is látszódna, hogy link, ami külön hiba.

Amikor a linkre kattintottam, ez fogadott:

Engem nem győzött meg.

A weboldal tulajdonosának (nem ismerem) védelmében írom, hogy a könyvét olvastam, és véleményem szerint ért ahhoz, amiről tanít. Szerintem itt inkább arról lehet szó, hogy valamiért úgy döntött, hogy többé nem lesz publikus a portfóliója, de a GYIK menüben ezt a változást nem kezelte le.

A vendégkönyv nem megfelelő használata [#138]

Ha már használunk vendégkönyv funkciót, akkor elkövethetünk vele több hibát is:

  1. Nem válaszolunk az ott feltett kérdésekre. Ez PR szempontból nem megfelelő magatartás. Egy online felület nem egy papír alapú vendégkönyv, ahová beírnak, és lehet, hogy sose olvassa el azt más.
  2. Nem töröljük a spameket. Ha a vendégkönyvünk spamekkel tarkított, akkor egy átlagos olvasónak hamar elmegy a kedve a vendégkönyv böngészésétől.
  3. Töröljük a negatív véleményeket, hogy csak jót olvashassanak rólunk. Ez azért hiba, mert egy-egy panasz okos, frappáns kezelése növeli a vállalkozás presztízsét, mert a többi olvasó azt látja, hogy itt igenis foglalkoznak a problémákkal.

Ebből is látszik, hogy egy vendégkönyv beüzemelésével csak megalapoztuk a funkciót. A vendégkönyv folyamatos törődést igényel, ezért amikor a használata mellett döntünk, arra is gondoljuk: lesz, aki megfelelően kezeli ezt a kiváló ügyfélkapcsolati megoldást?

Szavaztatni arról, hogy írtak-e már a vendégkönyvbe [#172]

Nem is tudom mit mondjak, igazából ha gondolkoznék rajta, akkor is nehezebben tudnék értelmetlenebb szavazást kirakni egy weboldalra. Egy kis község, Egerfarmos weboldalán találtam a következőt:

Tipikus példa arra, amikor csak azért teszünk ki egy funkciót a weboldalra, mert ismerjük annak a technikai módját. Nem kell minden funkciónak szerepelnie egy weboldalon, amelyet ismerünk. Van, ahol van értelme egy szavazásnak, van olyan weboldal, ahol nincs. Ahol van is helye, ott is érdemes elgondolkozni, hogy mi a megfelelő kérdés, és mik legyenek a választható válaszok. A szavazás végeredménye előrébb visz? Ha nem, akkor felesleges a szavazást elindítani.

Ráadásul több mint 9 éve fent van a kérdés a weboldalon:

Nincs olyan kérdés, amelyet ennyi ideig kell szavaztatni.

Hab a tortán, hogy nem is működik már a szavazás, legalábbis nekem nem sikerült szavazatot leadnom.

Hibát hagyni egy cikkben [#163]

2016. júliusában futottam bele az alábbi, számlázási tudnivalókat összefoglaló táblázatba, és a hozzászólók szerint benne lévő hibára való felhívásra érkező reakcióba:

szamlazasi-tudnivalok

De nem is ezzel (na jó, nem csak ezzel) van a baj, hanem azzal, hogy jeleztek egy problémát – ami a szerző szerint is jogos – de nem javítja ki azt a cikkben, inkább arra hivatkozik, hogy majd egy következő cikkben.

hiba1

Valaki meg is írta, miért rossz ez, de a blog gazdáját nem lehetett meggyőzni:

hiba2

No comment. Ne csináljunk ilyet, ha lojális olvasótábort szeretnénk a blogunk köré, valamint ügyfeleket szeretnénk a weboldalról szerezni.

A helyes – szakmai és marketing szempontból egyaránt – megoldás az lett volna, ha a szerző egyből javítja a hibát. Akkor megelőzte volna a hibára vonatkozó további figyelmeztetéseket (a stílusa ellenére volt aki ezek után ismét jelezte a hibát).

ui.: Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy az alábbi hibák is fellelhetők a képernyőképen:

  • Angol “Reply” (válasz) relirat
  • Dupla aláírás.
  • 25 napos válaszadási idő az első hozzászólásra.
  • Érdeklődő kiosztása: Őszintén fel van háborodva, hogy olvassák az oldalát, és mernek jelezni hibát!

Öngól, na.

Szájmaszk indokolatlan árulása [#183]

Vállalkozóként szuper, ha észrevesszük a piaci rést (pl.: COVID-19 kapcsán), és adott esetben csinálunk rá egy másik üzletágat, vállalkozást vagy webáruházat. De ne irreleváns módon tegyük!

Mutatom mi jött velem szembe a minap

Kutyás webáruház, ahol hirtelen az “arcomba nyomnak” (2020. augusztust írunk) egy szájmaszkot.

Mi a baj a szájmaszk árulással a weboldalon?

Többek között:

  • Irreleváns a kutyás webshopra nézve. Tényleg akkora árrés van 315 Ft-os eladási áron, hogy megéri kockáztatni a rólunk kialakult képet?
  • Igénytelen. De komolyan: hogy néz már ki a kutyatápok közé behajítva ez a termék? Legalább lenne a lista végén, vagy pl. egy “egyéb” kategóriában. De inkább törölni kellene, hiszen egy állatos webshopban semmi keresnivalója még egy “egyéb” kategóriában sem egy orvosi szájmaszknak.
  • Marketing és PR szempontból sem jó. A kialakult helyzetben nem így érdemes plusz bevételi lehetőség után nézni. Nem ezt keresi az oldal célközönsége, nem ezért jönnek fel a weboldalra. Nem gondolom, hogy annyian vennének belőle, mint a rágóból a boltok pénztárainál, ahol még “bedobjuk” a kosárba a plusz terméket. Mit kommunikál magáról ez a vállalkozás?

Az már csak a hab a tortán, hogy az ékezetes betűk sem megfelelőek.

Természetesen más, a COVID-19 kapcsán “jól jövő” terméket ne kínáljunk a témánktól távol eső webshopban/weboldalon. Se kézfertőtlenítőt, se hypót.

Mikor lehet indokolt a szájmaszk árulása?

Láttam olyan megoldást offline boltnál, hogy kötelezővé tették a maszkhasználatot, és ha véletlenül nem hoztál magaddal, belépés után azonnal, a bejárat mellől tudsz egyet venni 200 Ft-ért (igaz, nem volt darabonként csomagolva, de a szándék értékelendő és indokolt).

Szét van spammelve a blogja [#35]

Többek között az alábbiak miatt probléma:

  • Büntetést kaphat a Google-től, ha fertőzött és veszélyes oldalak linkjei kerülnek a hozzászólásai közé.
  • Taszítja a látogatókat a sok potencianövelő reklám (kapnak eleget a postafiókjukba is).

Lejárt tanúsítványok, határidők megjelenítése [#171]

Ha van egy akciónk, akkor érdemes annak lejárata után törölni azt. Ez főleg akkor igaz, ha “nagyon szem előtt” van, pl. az egyik menüből is elérhető aloldalunkon. Ha egy bejegyzés tartalmaz ilyet, az nem olyan probléma, hiszen az idővel “eltűnik”, az új bejegyzések lejjebb tolják.

Az utóbbi időszakban több olyanba is belefutottam, hogy nem figyeltek a határidőkre, ennek két végeredménye:

Ugyan csak pár nappal járt le, de véleményem szerint kínos olyan “plecsni” használata, ami időhöz kötött, és a végső határidő már lejárt. Ilyenkor mindig egy kérdést tesz fel a bennem rejlő kisördög: Vajon miért nem csinált új minősítő vizsgát? 

Illetve egy másik, ahol a kolléga ~80 nappal a határidő után sem törölte az újévi akcióját:

(már csak grátisz (3) hiba, hogy megy visszafelé egy számláló, illetve a dátum sem stimmel, és a lejárt akció miatt a szöveg sem)

Mit tegyünk annak érdekében, hogy elkerüljük a hasonló kínos szituációkat?

Megoldási javaslat

  • Írjunk be naptárba a lejárat napjához egy bejegyzést, pl.: “akciót törölni az oldalról”.
  • Használjunk Wunderlistet a fenti feladatra.

Egyéb online marketing hibák, értékesítést nehezítő weboldal hibák

A weboldal készítés hibák teljes tartalomjegyzéke

  1. Bevezető
  2. Domain névvel, tárhellyel kapcsolatban elkövethető webes hibák
  3. Technikai felépítéssel kapcsolatos webfejlesztői hibák
  4. Felhasználói élményt csökkentő weblap hibák
  5. Megjelenített tartalmakkal kapcsolatos hibák a weboldalakon
  6. Keresőoptimalizálással kapcsolatos főbb hibák a honlapokon
  7. Online marketing hibák, értékesítést nehezítő weboldal hibák
  8. Jogi jellegű weboldal hibák
  9. Weboldal biztonságával kapcsolatos hibák
  10. Webáruház üzemeltetés során elkövethető hibák gyűjteménye

Ha tetszik a cikksorozat, kérem mondja el a véleményét róla, és küldje tovább a barátainak, ismerőseinek és partnereinek. Ha nem tetszett, küldje el a konkurenseinek!

Szeretne egy profi, hibamentes weboldalt? Észrevétele van?

Ha a cikksorozatomat tanulmányozva rájött, hogy az Ön weboldalán is található (vagy leendő oldalán nem szeretne hibákat) egy vagy több hiba – és szeretné javítani őket – forduljon hozzám bizalommal, és segítek Önnek, hogy egy hatékonyabb és ügyfélközpontú weboldala legyen!

Szűcs Ádám
WordPress weboldal fejlesztő
Telefonszám: +36 70 623 8822
E-mail cím: info@szucsadam.hu

Ajánlatkérést, vagy bármilyen más visszajelzést is szívesen veszek!

Könyvajánló: A sikeres online vállalkozás építőelemei [312 oldal]

Küldetésemnek érzem, hogy minél többen építsenek sikeres vállalkozást, azaz kitörhessenek az alkalmazotti létből, és egyéni vállalkozóként, vagy egy kis cég tulajdonosaként érjenek el sikereket, valamint stabil egzisztenciát. Ha el szeretnél indulni a siker felé vezető úton, engedd meg, hogy útitársadul szegődjek! Ha könnyebb életet szeretnél, és ehhez online vállalkozáson keresztül akarsz eljutni, akkor neked szól a könyvem!

Az online sikerekhez három tényezőt kell párhuzamosan fejleszteni. Rendelkezni kell a modern kor követelményeinek megfelelő weboldallal, amelyet keresőbarát módon kell elkészíteni, majd tartalommal megtölteni.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!