Szövegírás és online marketing alapok (100+) pontban

Nem csak konverziónövelés miatt, hanem a keresőknek is fontos a jó minőségű tartalom, hiszen a weboldalak célja, hogy sok keresőszóra előkelő helyen hozza a Google.

Megjegyzés a cikk előtt

2015. szeptemberében írtam meg először az alábbiakat a weboldal készítést rendelő ügyfeleimnek, majd A sikeres online vállalkozás építőelemei című könyvem 2018-as megjelenésével nyerte el a végleges formáját. A könyvben újabb verzió van már. Az alább közölt verzió nem a legújabb, de azt gondolom, hogy van annyira hasznos, hogy így is megéri közzétennem.

Bevezető

Hiába szép, ízléses, és kor követelményeinek megfelelő egy weboldal, ha azon nem megfelelő minőségű, mennyiségű a szöveg, vagy az nem megfelelően van „tálalva” az olvasók elé, és „nem adja el” azt, amit szeretne. De nem csak konverziónövelés* céljából, hanem a keresők (pl.: Google) szempontjából is fontos a jó minőségű tartalom, hiszen egy weboldalnak nem titkolt célja az, hogy különböző keresőszavakra, kifejezésekre előkelő helyen hozza a Google. Mint ismeretes, a Google algoritmusa több száz szempontot vesz figyelembe a rangsoroláskor, ugyanakkor a keresőoptimalizálás lényege pár szóban összefoglalható: olyan tartalmakat kell készíteni, amelyek érdeklik az embereket, és a nekünk fontos kulcsszavakra, kifejezésekre és témakör(ök)ben a mi anyagunk legyen a legjobb (legrészletesebb, legérdekesebb stb.) találat.

*Konverzió: Mérőszám, amely azt mutatja meg, hogy a vásárlók mennyi %-a teljesíti a weboldaltól elvárt cél(oka)t. Ilyen cél lehet pl.: Hírlevélre feliratkozás, hozzászólás, kapcsolatfelvétel, rendelés, vásárlás. A weboldal aloldalait olyan módon kell szövegezni, hogy az aloldal céljának teljesülését minél jobban szolgálja.

Jakob Nielsen kutatása szerint az embereknek csupán 16%-a olvas el mindent egy weboldalon! A legtöbben így néznek egy honlapot:

  1. Gyorsan átfutják az oldalt.
  2. Alcímeket megnézik.
  3. Kiemeléseket megnézik.
  4. Vastag betűket megnézik.
  5. Megnézik a képeket.

Az alábbiakban összeszedtem a legfontosabb – alap – tudnivalókat a szövegírással, keresőoptimalizálással és a weboldalon megvalósítható online marketing eszközökkel kapcsolatban. Mire figyeljünk, mit kerüljünk el, ha azt szeretnénk, hogy a látogatók, és a Google szemében is „kielégítő” tartalmat hozzunk létre? A szövegeken kívül milyen azonnali marketing lehetőségek vannak az online világban?

Az egymástól elkülönített blokkokban leírtak több helyen is igazak lehetnek! Pl.: A blogban is lehet kulcsszavas képeket szerepeltetni attól, hogy nem írom le ismét.

Kulcsszó kiválasztási lehetőségek

Ez azért fontos, mert ha nem jó szavakra optimalizálja az oldalát, sok időt és pénzt bukhat, amíg „korrigál”).

Hol és hogyan lehet megfelelő kulcsszavakat találni?

  • Gondolja végig: miből lesz pénze? Egy-egy kulcsszó releváns a céljait nézve? Mekkora a hasznossági mutatója? (nem a presztízsszempontok alapján megválasztott kulcsszavakból lesz bevétel)
  • Használja a Google Ads hirdetési rendszer kulcsszótervező eszközét, amely az ads.google.com/aw/keywordplanner/home URL alatt érhető el.
  • Nézze meg a konkurenseit, illetve a különböző fontos kulcsszavak és kifejezések Google találati listájának első 10-30 helyezettjét!
  • Ads hirdetés futtatás, kulcsszókutatási célzattal.
  • Google Search Console (korábban: Webmester Eszközök).
  • Google Suggest
  • Google – Kapcsolódó keresések rész.
    • Fő kulcsszó …. A
    • Fő kulcsszó …. B
    • Fő kulcsszó …. C
    • stb.
  • ChatGPT: Inkább témakörök kutatására szoktam használni. Remek ötletek tud adni pillanatok alatt.
  • Google Trends: Mire keresnek, mekkora mennyiségben, és mikor? Mi a trend?
  • Answer the Public
  • Keyword Tool
  • Übersuggest
  • Ahrefs
  • MOZ
  • Semrush
  • SEO PowerSuite
  • BuzzSumo
  • Similarweb
  • link-assistant.com (SEO PowerSuite)

Hogyan álljunk neki a kulcsszókutatásnak?

Először is: én abban hiszek, ha egy témakör minél alaposabban fel van dolgozva, azaz megfelelő minőségű tartalommal kell edukálni az ügyfelet olyan kisebb témakörök mentén, amelyek a termékedhez kapcsolódnak.

A kulcsszókutatást és tartalomfejlesztést úgy célszerű szerintem csinálni, hogy:

  • Először össze kell írni azokat a kulcsszavakat, amelyek eszébe jutnak a témájáról, illetve amit gondol arról, hogyan keresnek a termékeire.
  • A konkurenseket át kellene nézni, hogy ők milyen kulcsszavakat használnak. Főleg azokat, akikről tudjad, hogy keresnek is pénzt, és feltehetően online teszik azt. Ha vannak olyan konkurensei, akikről tud, akinél szét lehet nézni, akkor könnyebb a helyzet. Ha nem, akkor keresni kell konkurenseket.
  • A legfontosabb és a kiegészítő kulcsszavait és kifejezéseit össze kellene gyűjteni, és ezekre megnézni a Google minimum első 20 találatát. És megnézni azt, hogy akik hasonló termékeket árulnak, ők milyen tartalmakat állítanak elő. És érdemes néhány olyan tartalmat készíteni, ami nagyon-nagyon alaposan körbejárja a témádat. Persze minden cikke nem lehet ilyen minőségű, mert az embertelen munka. De néhány ilyen „örökzöld” és nagyon hasznos tartalom mindenképpen kellene. Mutatok egyből 5 példát:
    • Beírja a Google-be, hogy „weboldal eladás”, és ez (enyém) lesz a a hirdetések alatt az első: https://olcsoweboldal.hu/blog/2012/12/03/el-szeretne-adni-a-weboldalat-weblap-eladas-kisokos/ – ha megnézi olyan részletes tartalom, aminek nincs párja a témában a magyar interneten. Nyilván nem ez a fő témám, de ez is behozott a cikk fennállása alatti 10 évben több ezer látogatót, és néha pénzt is keresek értékbecslés készítésével.
    • Szintén Google első hely: „bankkártyás fizetés weboldalra” – https://olcsoweboldal.hu/bankkartyas-fizetes-integralasa/ – az elv ugyanaz.
    • https://feladatok.hu/ – ez egy nagyon új projekt, 2022. novemberében hete raktam össze, időgazdálkodás kulcsszóra optimalizálva. Még nincs látogatottsága, de bízok belőle, hogy idővel lesz. Igaz hobbi projekt, nem várok pénzt belőle, de azért mutatom meg mégis, hogy amikor azt írom, hogy összefoglaló, teljes anyag kell egy témáról, akkor kb. erre gondolok.
    • Nem saját példa felújítás és betonozás témakörökben, de nagyon ügyesek abban, amit csinálnak: Felújításos példa | Betonozós példa
  • Mire keresnek az ügyfelek? Ha van lehetősége rá, érdemes a vásárlóktól is megkérdezni, hogy mire kerestek, hogyan találták meg. Érdemes az ő szavaikat is használni. Mert nem biztos, hogy mindenki „a fő kulcsszóra”-ra fog keresni. Lehet másra keresnek, és edukálni kell, hogy egyáltalán látóterébe kerüljön a „fő kulcsszó”, mint alternatíva.
  • Fontos, hogy minden tartalom kapcsolódjon a termékhez, a „fő kulcsszóhoz”. Amikor ezt a kiegészítést írom, pont olyan munkában vagyok a saját oldalaimnál, hogy „rossz” cikkeket törlök, eddig kb. ~80 cikket töröltem magamtól, ahol mindenféle ünnepi jókívánságok voltak, aktuális akciók, stb. Tehát olyan tartalmak, amiknek (már) semmi, de semmi haszna nincs a látogatók számára.
  • Stb., a fenti „Kulcsszó kiválasztási lehetőségek” részét javaslom még megnézni.
  • Az ún. „long tail” kifejezések is nagyon fontosak. Erről 13+ éve írtam, de még aktuális a cikk mondanivalója. Hosszú távon így érdemes tartalmat építeni: Long Tail, avagy a hosszú farok elmélete és gyakorlati haszna.
  • És persze amikor cikket ír, akkor minden cikknek legyen egy fő kulcsszava, ami szerepel mindenhol (cím, url, leírás, címsorok, képnév, képaláírás, tartalmak, stb.). Ha a a használt SEO bővítmény (Yoast, Rank Math, All in One SEO Pack) elemzője zöld tartományba kerül, akkor biztosan jó úton jár a tartalom SEO-barát közzétételével.

A fentiek után, ha tud mondani pár fontosabb kulcsszót, akkor lehet csinálni ezekből kiindulva egy bővebb kulcsszólistát, amiket meg lehet vizsgálni, hogy mekkora kereslet, és mekkora konkurencia van rá. És az eredmény függvényében ki lehet alakítani a következő 3-12 hónap tartalomstratégiáját.

A kulcsszókutatást a konkurencia és a piac dinamikájától függően érdemes lehet 3-6 havonta, rendszeresen elvégezni.

Az ideális, kereső- és felhasználóbarát szövegek ismérvei

  • Alapelv, hogy a látogatóknak, az embereknek kell szöveget írni, és nem a Google-nek! Minden mondat megírásakor erre törekedjen! A szöveg arról szóljon, amit keresnek az emberek! Egy tipp cikkíráshoz: amikor ön még nem volt szakértője a területének, milyen részletességű, felépítésű cikknek örült volna? Na ilyet írjon!
  • Minden szöveg egyedi és a témakörre nézve releváns tartalom [kiemelten jó: ha HIÁNYPÓTLÓ!], minden aloldalon. Tehát konkurensektől, Wikipediáról, internetről másolt tartalmat NEM teszünk fel a weboldalra. Sem a fő menüpontoknál, se blognál ne használjunk ilyen megoldást! Ha egy-egy hosszabb rész szerepeltetése több helyen szükséges, akkor vagy átfogalmazással (jobb megoldás), vagy képként való elhelyezéssel (ezt nem javaslom, de vannak olyan esetek, amikor ezt kell tenni) oldja meg. Hiánypótló tartalmat úgy lehet a „legkönnyebben” készíteni, hogy hasonló tartalmakra megnézi a Google első 10 találatát, illetve a https://buzzsumo.com/ weboldal első 10 helyezettjét is átnézi. Ezeket „megszűrve”, hozzáadva a saját gondolatokat ténylegesen HIÁNYPÓTLÓ tartalmat lehet létrehozni.
  • Az oldalon legyenek jól elkülönített szövegrészek, jól észrevehető tagolások!
  • Használjon felsorolásokat, ahol a szöveg mondandója megkívánja!
  • Ne ismételje önmagát túl hosszan! Inkább fogalmazza át a mondandóját!
  • Használjon bekezdéseket! Kerülje a hosszú mondatokat.
  • Több aloldal van a weboldalon, nem csak egy „végtelenített”.
  • Használjon címsorokat! H1-ként (WordPress-ben: Kiemelés 1) a fő tevékenység legyen, általában az oldal fejlécében! H2-vel jelölje pl. az oldal címét (amely tartalmazzon kulcsszót!). A H3 elem remek lehetőség a tartalmon belüli címsorokra, amely a tagolást, és ezáltal a szöveg feldolgozását is segítheti. H4-et használhat pl. alcímek megjelenítésére.
    Egy-egy aloldal, blog bejegyzés min. 0,5-1,5 Word oldalnyi – jelen írásban lefektetett alapelvek betartásával készült – szöveget tartalmazzon.
  • Minden oldalon más-más legyen a „fő kulcsszó”! Tehát ha pl. egy háziorvosnak van egy olyan aloldala, ami vérnyomással foglalkozik, és egy olyan is, amely az influenzával, akkor ezen oldalakon NE keveredjenek a kulcsszavak. Sem a látható, sem a láthatatlan (pl.: META-elemek, képek alt tag-je, stb.) részeken se!
  • Ne zsúfolja tele az aloldalakat az arra vonatkozó kulcsszóval. Csak természetesen, hogy a látogatónak olvasmányos szöveggel szolgáljon!
  • Olyan betűtípust használjon, amely jól olvasható/ismert, és nem okoz gondot a feldolgozása.
  • Maximum 2-3 szövegszínt használjon egy-egy aloldalon. Érdemes a weboldal egészét nézve is néhány színre korlátozni a szövegek színét.
  • Nézze meg a nagy hírportálokat (pl.: index.hu, origo.hu, stb.), hogyan épül fel náluk egy-egy cikk tartalma! Cím => bevezető kiemelve => címsorok használata => tagolt, olvasható, egyedi szöveg. Törekedjen hasonlóra!
  • Használja a kulcsszavak kiemelésére a félkövér formázási lehetőséget. De persze csak annyira, hogy a látogatónak ne legyen zavaró!
  • Használja fő kulcsszavai szinonimáit is! Ezeket jól be lehet építeni a leíró, magyarázó részekbe.
  • A magyar helyesírás szabályait maradéktalanul tartsa be! Ez alól kivétel lehet, ha a célközönsége NEM a magyar helyesírás szabályainak nem megfelelően keres egy-egy termékére, szolgáltatására. Ekkor érdemes lehet elgondolkozni, hogy a NEM helyesen leírt kifejezés használata nem hoz-e több pénzt a konyhára, abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy a célközönsége így talál önre.
  • Jól gondolja meg, hogy tegezi-e, vagy magázza-e az olvasóit! Ha ebben téved, sok ügyfelet veszíthet!
    Ne kelljen vízszintesen görgetni a szöveget, hogy az olvasható legyen! Maximum olyan széles sorokban legyen, mint a weboldal!
  • Magyar weboldalon ne legyenek más nyelvű (pl.: angol) szövegek. Tipikus hiba a keresőmezőben található „search” felirat.
    A weboldal hátterén jól olvasható betűszínt használjon. Tehát ne írjon citromsárga betűvel fehér háttéren. Arra meg véletlenül se gondoljon, hogy fehér háttéren fehér betűvel „elrejt” néhány fontos kulcsszót, hogy a látogatók ne lássák, de a Google igen. A Google nem csak látja, de szigorúan bünteti is ezt a technikát.
  • Kerülje a szakzsargont, vagy magyarázza azt meg! Próbálja meg hétköznapi módon megfogalmazni mondandóját. Az ügyfelei nem feltétlenül olyan szakértői a témának, mint ön. Ha így lenne, sok esetben nem lenne szükségük önre.
    Írjon figyelemfelkeltő, egymásra épülő, olvasmányos tartalmakat! Legyen motivációja az olvasónak végig(tovább)olvasni az írását!
  • Kommunikálja miben más mint a konkurensei! Miben nyújt többet náluk? Ne az ár legyen, ami elsőre eszébe jut! Pl.: Van egy weboldalam, ahol 630+ videón, 71+ óra terjedelemben szinte minden részletre kiterjedően megmutatom a programozói tudás nélküli weboldal készítés mikéntjét: https://wordpress.video.hu/ – mivel tűnök ki a konkurensnek közül? Ezzel: „Magyarország legrészletesebb WordPress oktatóanyaga.”
  • Használja a pszichológiát, pl.: vázolja fel a problémát, ébresszen vágyat, félelmet, igényt, majd mutasson ezeknek megfelelő megoldást (adja el magát)!
  • Teszteljen! Ami ma működik, nem biztos, hogy holnap is fog, illetve mindig van jobb megoldás az aktuálisan használtnál. Ezért folyamatosan nézze a látogatottsági statisztikákat (Google Analytics), és reagáljon arra, ha esik pl. az oldalon töltött idő, vagy egyszerűen csak a nagyobb konverzió reményében időről-időre változtasson a weboldala szövegezésén, online marketing eszközeinek elrendezésén.
  • A hasznos infók elöl legyenek, szem előtt, ne eldugva! Minél kevesebb kattintással legyenek elérhetők!
  • A weboldal úgy legyen elkészítve, hogyha mobiltelefonról, vagy tabletről nézik, betöltés után a kezdőképernyőn látszódjon a telefonszám! Legyen kattintható!
  • Az ajánlata, és a feltételek egyértelműen legyenek megfogalmazva, és természetesen legyen korrekt, olyan, amilyet ön is szeretne ügyfelei helyében.
  • A weboldal fejlesztésekor feltett teszt tartalmak (pl.: Lorem ipsum szövegek), a használt tartalomkezelő által alapértelmezetten generált tartalmak (pl.: Helló Világ, Ez egy teszt oldal), vagy a használt kinézet által importál demo tartalmak (szövegek, képek, egyedi tartalomtípusok, beállítások, kategóriák, címkék) maradéktalanul és haladéktalanul legyenek törölve ha azokra már nincs szükség!
    • Mi a Lorem Ipsum? „A Lorem Ipsum egy egyszerű szövegrészlete, szövegutánzata a betűszedő és nyomdaiparnak. A Lorem Ipsum az 1500-as évek óta standard szövegrészletként szolgált az iparban; mikor egy ismeretlen nyomdász összeállította a betűkészletét és egy példa-könyvet vagy szöveget nyomott papírra, ezt használta.” – a definíció forrása: https://hu.lipsum.com/
  • A tartalom legyen logikusan strukturált, ne csak úgy „oda legyen dobva” a szöveg.
  • Ha webáruház készítés után van, és már működő shopot üzemeltet, akkor a termékleírások legyenek egyediek, részletesek. Esetleg blogbejegyzéssel megtámogatottak. Pl.: Így használja a …… terméket.
  • Blogoljon! Miért éri meg blogolni? Saját statisztikám alapján az olcsoweboldal.hu domain alatt 2017-ben 73,51%-ot (dec. 19-ig), 2016-ban 70,30%-ot, 2015-ben 72%-ot, 2014-ben 51%-ot, 2013-ban 43%-ot, 2012-ben 58%-ot, 2011-ben 70%-ot, 2010-ben 75%-ot, 2009-ben 53%-ot tett ki a blogom forgalma a teljes forgalomhoz képest. Azaz, ha nem blogolnék, elveszíteném a látogatóim 43-75%-át, amely minden bizonnyal a bevételemen is megmutatkozna. Más szóval: egy jól felépített bloggal látogatói és pénzügyi forgalmat generálhatunk, valamint ehhez kapcsolódóan szakértő státuszról és ennek piaci, pénzügyi előnyeiről (persze ehhez egy megfelelően kitalált, mással össze nem hasonlítható (így nem lesz releváns az ár az ügyfél számára) ajánlatra is szükség van) is beszélhetünk!

Blogolási tippek

  • Minden esetben egyedi, hasznos tartalmat tegyen közzé!
  • Rendszeresen publikáljon új szakmai cikket, hírt, ezt „szereti” a Google.
  • Legyen kiszámítható a cikkek megjelenési időpontja. Pl.: írjon minden héten kedden és pénteken. Ez (a kiszámíthatóság, a rendszeres új tartalom) a Google szemében is „plusz pont”, valamint a látogatók szemszögéből is hasznos infó. A kedd és péntek csak példa, teszteléssel érdemes eldönteni, mikor (nap, óra, perc) jelenjenek meg új tartalmak, mikor olvassák a legtöbben!
  • Minden – jelen tanulmányban felsorolt – elvet tartson be blogoláskor!
  • Ötletelésre egy alap-tipp: elmetérkép. Írja le fő kulcsszavait egy A4-es lapra, majd húzzon belőlük annyi vonalat, amennyi alegységük van. Az alegységekből is húzzon további vonalakat, és ezt mindaddig folytassa, amíg már nincs új ötlete, miről lehetne írni. Amire ide eljut, számtalan téma közül válogathat.
  • Kövesse konkurenseit, illetve iparága, szolgáltatása, terméke nemzetközi híreit (pl.: angol nyelven), résztvevőit. Rengeteg új cikk- és szolgáltatás („mennyivel jobban tudnám ezt csinálni”) ötletet meríthet ezekből.
  • Kategórizálja, címkézze a közzétett hasznos tartalmakat. Példa.: https://wordpress.video.hu/videok-blog/ és https://olcsoweboldal.hu/blog/ A kategorizált tartalmak remek helyezéseket érhetnek el a Google-ben, hiszen ezek gyűjtőoldalként funkcionálnak, és kiemelkedően sok hasznos információt tartalmazhatnak.
  • A blogban megjelent tartalmak legyenek hasznosak, és relevánsak a tevékenységére, szolgáltatására vonatkozólag!
    Elemezze a statisztikákat, majd fejlesszen, változtasson! Mennyi ideig olvassák cikkeit? Végigolvassák? Mikor? Honnan?
    Tipp: Vannak olyan automatizált megoldások, amellyel minden cikkbe központilag be lehet tenni egy-egy bannert, reklámot, felhívást. Pl.: minden cikkben meg lehet így jeleníteni egy időszakos akciót, anélkül, hogy minden cikkbe külön-külön bele kellene szerkeszteni az ajánlatot.
  • Új cikkeiről értesítse olvasóit: Többek között: jelenjen meg az oldalsávon az utolsó 5-10 cikk címe, küldjön e-mailes értesítést feliratkozott olvasóinak, ossza meg vállalkozása Facebook oldalán, szakmai csoportokban, valamint szakmai fórumokon, Google+, Twitter, LinkedIn, Pinterest profilján! Ha nem terjeszti a cikkeit, nincs értelme azok megírásába időt fektetni!
    Ha valamely – témakörébe vágó – aktuális dologról véleménye van, és erről cikket ír, érdemes a leghasznosabbnak ítélt cikkekről értesíteni a médiát. Legtöbb esetben nem fog választ se kapni, de ha egy jól felépített és karbantartott sajtólistája van, nem nagy „fáradtság” értesíteni ezt a listát a kiemelten hasznos/megosztó véleményről. Ha csak egyszer-egyszer bekerül a sajtóba, olyan reklám- és PR lehetőséget kap, amelyeket csak borsos áron tudna megfizetni.
  • Érdemes a cikkekhez (és az egyéb aloldalhoz is) képeket tenni, hogy megtörjön a szöveg monotóniája. Higgye el, nagyon fel tudja dobni a weboldalt, ha minden aloldalon van min. 1-2 kép!
  • Célozzon ún. „long tail” (hosszú farok) kifejezésekre!
  • Nézze meg az új cikkei teljesítményét! Legyen szó Google Analytics-ről, vagy pl. a Webgalamb szoftver statisztikájáról: mindig ellenőrizze, hogy milyen volt a cikkértesítő megnyitási aránya, és a cikk olvasottsága! A számok nem hazudnak, jó ötleteket lehet meríteni korábbi sikeres cikkekből, és kudarcokat lehet elkerülni a sikertelenekből.
  • Kiadná a cikkek megírásának fáradtságos feladatát egy alvállalkozónak? Figyeljen arra, hogy olyat keressen és bízzon meg a feladattal, aki ért az alábbi négy terület (eme 4 terület megfelelő összehangolása szükséges a sikeres webes szövegekhez) mindegyikéhez:
    • Szövegírás.
    • Keresőoptimalizálás (SEO), online marketing.
    • Az ön témája, szakmája.
    • Sales, eladás, értékesítés.

Leggyakoribb hibák, ezeket kerülje el!

  • Jelen tanulmányban a pozitív példaként, tippként leírtak ellentétének használata.
  • Kevés és/vagy nem megfelelő minőségű tartalom. Higgye el: egy fél oldalas, fél óra alatt összecsapott szöveggel nem fog érvényesülni!
  • A szövegek képként vannak fent a weboldalon. Az ilyen tartalmakat a Google nem tudja indexelni, kerüljük ezt a megoldást! Mikor lehet mégis jó? Ha olyan tartalmat (pl.: Call to Action* gombot, gyakran ismétlődő szöveget) szeretne feltenni a weboldalára, amelyet nem szeretne, hogy indexeljen a Google.
    • * Call to Action gomb jelentése: cselekvésre felhívó gomb: pl.: Iratkozzon fel! Kérjen ajánlatot itt! Megrendelés itt! Stb.
      Mozgó szövegek.
  • H1-H6-ttal folyamatos – akár mondatokon átívelő – használata. Egy-egy helyen csak 1-5 szó legyen ezekkel kiemelve.
  • Teljesen középre igazított szövegek. Mellőzze. Inkább legyen sorkizárt, vagy balra igazított! Persze ezzel nem azt mondom, hogy nem lehet egy-egy sor középre zárt, de ne ez legyen a jellemző!
  • AdSense hirdetés üzleti honlapon: ez csak arra jó, hogy hirdeti a weboldalán a konkurensét. Kattintásonként kap pár forintot, és veszít egy ügyfelet.

Alap SEO (keresőoptimalizálás) tippek szövegíráshoz, weboldalhoz

  • Használjon belső linkeket, vezesse a látogatóit végig, hogy arra menjenek, amerre ön szeretné, és ne arra, amerre ők! Legyen a „végállomásuk” a kapcsolatfelvételi űrlap, a rendelés, a visszahívás kérése, hírlevél feliratkozás, stb.! Azaz kövessen el mindent azért, hogy a látogatók „konvertáljanak”! Mit jelent a belső linkhálózat kialakítása? Azt, hogy a tartalmilag, logikailag összeillő tartalmakat összelinkeli, hogy ezzel is megkönnyítse a látogató weboldalon való navigálását, amely cél megvalósulásával egy időben arra „kényszeríti” a látogatót, hogy az ön által meghatározott útvonalon haladjon a weboldalán. Win-win! Példa ilyen tartalmakra: https://wordpress.video.hu/tartalomjegyzek/ – itt vannak belső linkek a másik két tagsággal megnézhető videók tartalomjegyzékére, valamint a referenciák elolvasására, valamint legalul a rendeléshez.
  • A belső linkek kulcsszavasok legyenek. Ha pl. a referenciák aloldalra szeretné átvinni a látogatót a szolgáltatások aloldalról, akkor a kattintható szöveg (link) ne az legyen, hogy „kattints ide”, hanem pl.: „referenciák”. Mondatba foglalva: „A referenciáim megtekintése után remélem felveszi velem a kapcsolatot.” Az aláhúzott részek lehetnek a kapcsolódó aloldalakhoz vezető linkek.
  • A menüpontokat is érdemes olyan sorrendbe rendezni, ahogy szeretné, hogy haladjanak a látogatók!
  • Minden aloldalon legyenek kitöltve a következők, ún. META elemek:
    • Meta Title (SEO címsor): Legyen az, ami az aloldal. Maximum 60 karakteres legyen. Jó lehet, ha az aloldal címe és egy „|” jel után megjelenik 1-2 fő kulcsszó. Pl.: https://wordpress.video.hu/velemenyek/ oldal Title része: Vélemények | WordPress oktató videók A Google levághatja egy részét – de figyelembe veszi – ha hosszúra sikerül.
    • Meta Description (SEO leírás): Ez egy maximum 160 karakteres, 1-2 mondatos összefoglaló legyen az adott aloldal tartalmáról. Érdemes olyan szöveget használni, ami szerepel az oldalon. A Google levághatja egy részét – de figyelembe veszi – ha hosszúra sikerül.
    • Meta keywords (SEO kulcsszavak):2009 (!!) szeptemberétől már nem kell kitölteni ezt a részt, a Google nem veszi figyelembe. Mára már csak arra jó, hogy a konkurense tudja: mely kulcsszavak fontosak önnek. Örüljön, ha olyan buta vetélytárssal rendelkezik, akinek ez kell ezen információ megszerzéséhez! (-:
      • Tudnivalók a meta elemekhez: minden egyes aloldalon más, és más legyen! Ne ismételje se a címet, se a leírást.
  • Ellenőrizze, hogyan töltötte ki a META elemeket, és addig javítsa az értékeket, ameddig a használt eszköz (pl.: Yoast SEO) értékelése szerint megfelelő nem lesz.
  • Az aloldalak nevei tartalmazzanak fontos kulcsszavakat. Ugyanaz legyen az aloldalak url-je, mint a nevek! Példa: Ha egy aloldal címe ez: „weboldal készítés”, akkor az url ez legyen: szucsadam.hu/weboldal-keszites/ és ne más! Extra hiba, ha minden aloldalnak ugyanaz az url-je!
  • SEO folyamat nálam: https://olcsoweboldal.hu/?p=60361 – külön szolgáltatás keretében tudok foglalkozni majd az oldallal átadás után is, ha az itt leírtak nem hoznak kellő eredményt. A legelső lépés pedig egy állapotfelmérés, amit a weboldal elemzés szolgáltatásom keretében végzek el.

Hol szerepelhetnek kulcsszavak a weboldalon?

  • Első bekezdésben (ez fontos, itt mindig szerepeljen!).
  • Fő- és almenüpontok nevében.
  • Címsorokban (H1-H6). Az aloldalak címe és tartalma legyen egymásra nézve releváns. Azaz csak olyan címet adjunk egy tartalomnak, amiről a tartalom szól.
  • Kiemelésekben (félkövér formázás).
  • Kép elnevezésekben (pl.: ajto.jpg).
  • Képaláírásokban.
  • Kép alt tagekben.
  • Oldalsávon a címsorokban, szövegekben.
  • Belső- és külső linkekben, horgonyszövegekben.
  • Kategórianevekben.
  • Címkék nevében.
  • Meta leírásban (description).
  • Title tag-ben (SEO címsor).
  • Url-ekben.
  • Domain névben.
  • Felhasználónévben, akkor, ha látszik a szerző a publikált cikkek alatt.
  • Stb.

Technikai követelmények

  • Az url-ben ne „_”, hanem „-„ legyen!
  • A weboldalhoz tartozó css fájl külön legyen, ne a közvetlen forráskódban!
  • A weboldalon elhelyezett telefonszámok és e-mail címek legyenek kattinthatóak!
  • A weboldal nézzen ki jól mobilon is. Egyre többen mobilon böngésznek, így elengedhetetlen ezen új igény kiszolgálása is!
  • A technikai követelményekről többet nem írok, mert nem célja az írásnak ezen pont részletezése.

Azonnal használható online marketing eszközök, tippek, amelyeknek a weboldalon van a helye:

  • Legyen kint az oldalsáv tetején a telefonszáma, e-mail címe, neve és fényképe. Tudom, van kapcsolat/elérhetőség menüpont, minek? Mert észreveszik az emberek, és kapcsolatfelvételt generál. Próbálja ki!
  • Gyűjtse a weboldalára érkezők e-mail címét egy hírlevélkezelő szoftver weboldalra beágyazott űrlapjával! Adjon a feliratkozásért cserébe egy értékes és nagy érdeklődést generáló ingyenes tanulmányt. Én pl. ezt adom annak, aki megadja az e-mail címét: https://olcsoweboldal.hu/137 – ez egy olyan anyag, hogy aki elolvassa 1) átlátja egy picit a weboldal készítés útvesztőjét 2) a szemében a téma szakértőjévé válok, hiszen látja, hogy 55 oldalt írtam csak az elkövethető hibákról. Innentől kezdve már csak kommunikálnom kell a feliratkozókkal, vagy egy ingyenes hírlevél-sorozattal és/vagy a blogbejegyzésekről szóló értesítésekről, vagy egy-egy akcióval, ajánlattal. Persze itt külön téma lenne a hírlevelezés, mert természetesen ennek is megvannak a maga trükkjei. (pl.: megfelelő tárgy kiválasztása, stb.) Ha egyből nem is lesz ügyfél a feliratkozóból, csak visszatérő weboldal-látogató, az is megfelelő nekem. Hiszen ha most nincs is szüksége a szolgáltatásomra, ha egyszer lesz, akkor szinte biztos, hogy engem is megkeres egy árajánlatért, hiszen én már „kapcsolatban vagyok vele” a hírleveleimmel. Ezek után már csak a sales-en múlik mennyi megkeresést váltok tényleges munkára és pénzre. Esetleg ajándékra, kedvezményre jogosító kupont is lehet adni a feliratkozás mellé, akár időbeli korláttal (pl.: „Ha 30 napon belül vásárol…”),
    Írja ki az árakat! Ha olyan területen tevékenykedik, ahol minden megbízás alapja egy igényfelmérés, majd egyedi árajánlat, akkor csak egy kb., „tól-ig” árat tüntessen fel a weboldalon!
  • Szerepeltessen referenciákat a weboldalon! Ezek lehetnek (a legkevésbé hatékonytól a leghatékonyabbig bezárólag):
    • Monogrammos vélemény.
    • Teljes névvel vállalt vélemény.
    • Teljes névvel, elérhetőséggel (pl.: weboldal, cégnév) vállalt vélemény.
    • Nyomtatott visszajelzés scannelése, majd a weboldalra való feltöltése.
    • A „csúcs”, amikor az ügyfele egy videóüzenetben osztja meg mindenkivel: mennyire elégedett volt, miért ajánlja önt másoknak.
  • Ha a tevékenységére nézve fontos, tüntesse fel pl. egy bemutatkozás menüpont alatt a végzettségeit, szakmai publikációt!
  • Ha szerepelt a médiában (online sajtó, újság, tv, rádió), tegye közzé a megjelenést!
  • Tegye ki a saját fényképét! Bizalmat épít, ha „vállalja” az arcát!
  • Tegye ki a céges adatait. Ha nincs félnivalója, ugye nem szeretne azért elesni egy-egy ügyféltől, mert az nem tudja megnézni kivel is szerződne?
  • Tegyen ki a weboldalára egy ilyet: „ingyenes visszahívás”. Kérdezze meg azt is a látogatótól, hogy mikor hívja. Ezzel már meg is szerezte az érdeklődő telefonszámát, innentől kezdve a sales dolga az értékesítés.
  • Garancia vállalása: ha garanciát vállal (legjobb: pénz visszafizetési), nem akkora „rizikó” igénybe venni szolgáltatását, megvásárolni termékét. Ez a plusz „előny” több bevételt hoz, mint amennyit a garanciát érvényesítők visznek.
  • Készítsen videót: ha ilyen módon meggyőző tud lenni, az rengeteget hozzátesz az értékesítési folyamathoz! Alternatív lehetőség: reklámfilm készítése, esetleg színész narrátorral. A videó profi minőségű legyen, ne mobiltelefonnal felvett!
  • Nézze át a weboldalaimat, hogy milyen módon próbálom arra terelni látogatókat, amerre én szeretném: https://wordpress.video.hu | https://olcsoweboldal.hu
  • Ha előnyt jelent az olvasóknak: legyen tartalom exportálási lehetőség pdf-be!

További tippek, érdekességek

  • Nincs ötlete, nem író, nem tudja miről írjon? 54 blogolási ötletet olvashat itt.
  • 199 weboldal készítés hiba.
  • Tanuljon tőlem, olvassa a blogjaimat! Több, mint 2060 (!) cikkel, videóval várom, javaslom, tanulmányozza, rengeteget tanulhat az évek során felhalmozódott tudásanyagból: https://olcsoweboldal.hu/blog/ és https://wordpress.video.hu/videok-blog/ – iratkozzon fel hírlevelemre!
  • Olvasson, tanuljon! Jelen írás csak a „felszínt karcolja”. A szövegírás, keresőoptimalizálás, (online) marketing, értékesítés összetettebb annál, mintsem 8-10 oldalon be lehessen mutatni.

Könyvajánló marketing/vállalkozásfejlesztés/személyes hatékonyság témában

(hiszen ha ezeken a területeken hiányosság van, az kihat a tartalomfejlesztés/online marketingre is)

A sikeres online vállalkozás építőelemei

A saját könyvem.

Küldetésemnek érzem, hogy minél többen építsenek sikeres vállalkozást, és egyéni vállalkozóként vagy cégtulajdonosként érjenek el sikereket, valamint stabil egzisztenciát. Ha el szeretne indulni a siker felé vezető úton, engedje meg, hogy útitársául szegődjek! Ha könnyebb életet szeretne, és ehhez saját honlappal, vagy online vállalkozáson keresztül akar eljutni, akkor önnek szól a könyvem!

Megrendelés:
A sikeres online vállalkozás építőelemei

Egyéb könyvek, amelyek sokat segítettek nekem:

  1. Al Ries – Jack Trout: A marketing huszonkét vastörvénye
  2. Barna László: A sikeres esküvőmarketing szisztéma esküvői szolgáltatóknak
  3. Brian Tracy: Az eladás pszichológiája
  4. Brian Tracy: Az üzleti siker 100 vastörvénye
  5. Brian Tracy: Tárgyalás
  6. Dale Carnegie: Üzletkötő kalauz
  7. Dan Kennedy, Jason Marrs: Óriási profittartalmú ÁRAZÁSI STRATÉGIÁK vállalkozóknak
  8. David Allen: Intézz el mindent
  9. Frank Battger: Az üzletkötés iskolája
  10. Frank Battger: Üzletkötés a gyakorlatban
  11. Gál Kristóf: Vállalkozóból vállalkozás
  12. Jeffrey Gitomer: Az értékesítés kis vörös könyve
  13. Joe Girard: Hogyan adjunk el bármit bárkinek
  14. Marketing Eszköz Lista 2015
  15. Michael E. Gerber: A vállalkozás mítosza
  16. Szilágyi Balázs: Stabil bevétel keresőoptimalizálással
  17. Szőke András, Domán Zsolt: Online vevőszerzés csúcsra járatva
  18. Timothy Ferris: 4 órás munkahét
  19. Wolf Gábor: Kisvállalati Marketing Biblia

Hasznos weboldalak és linkek

Ami kimaradt

Ahogy feljebb is írtam, ez csak egy „alap” összefoglaló, ezért nem teljes. Pl. az online hirdetések (pl.: Google Ads, és Facebook hirdetés) teljesen kimaradtak.

Ha bármilyen kérdése van, állok a rendelkezésére:

Szűcs Ádám
Weboldal fejlesztés, WordPress oktatás
Tel.: +36 70 623 8822
E-mail: info@szucsadam.hu
WordPress oktató videók: https://wordpress.video.hu
Weboldal készítés: https://olcsoweboldal.hu

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!