Miről blogolj? Ötleteket keresel? Jó helyen jársz! 8 típusra bontom azokat a célokat és felépítendő imázselemet, amelyet egy jól felépített blogtól várhatunk.
A blog által elérendő célok, és ezekhez cikk-ötletek
Legyél hasznos!
A személyes márkád építésének legkönnyebb módja.
- Lista cikk: Pl.: „8 könyv, amely segít neked abban, hogy…”. Saját példa: jelen cikk.
- Hogyan kell… cikk: Hosszabb rövidebb tutorialok. Saját példa: Képernyővideó készítés profi módon
- Esettanulmány: Mit és hogyan csináltál, és mi lett az eredménye? Milyen volt előtte, és utána? Egy nem szakmai, de saját példa: Hozzáállás kérdése: megoldást vagy kifogást keresünk?
- Probléma/megoldás cikk: mutass be egy problémát, majd a megoldását is! Saját példa: Visszaesett a forgalmam, mi lehet az oka?
- Kutatási eredmény, iparági felmérés bemutatása. Legyen szó akár saját, akár más, a piacodat érintő eredményről! Saját példa: Hogyan keresett valaki 1 milliárd Ft-ot egyetlen WordPress kinézettel?
- Gy.I.K. cikk. Időről-időre tegyél közzé a leggyakrabban feléd intézett kérdésekből. Saját példa: Milyen gyakran érdemes frissíteni egy WordPress weboldalt?
- „Amit meg lehetne kérdezni” cikk. Olyan kérdésekre adott válaszok, amelyeket NEM tettek fel ügyfelek, de fel kellett volna tenniük. Vagy olyan cikk, ami akkor fog segíteni, amikor ugyan nem kérdezik meg maguktól az ügyfelek a cikk tartalmát, de a rávezetésünkkel megkérdeznék, ha nem küldenénk el nekik. Saját példa: Google Analytics mérési azonosító igénylése (új verzió)
- Ellenőrző (csekklisták) listás cikk. Pl.: 8 dolog, amelyet minden oldal keresőoptimalizálásánál figyelembe kell venned. Saját példa: WordPress kinézetcsere, avagy weboldal megújítás – a teljes folyamat
- Egy-egy altémakört teljesen felölelő cikk. Bő terjedelmű, mély tudást adó tartalom legyen. Minimum 3-6 Word oldalnyi legyen. Saját példa: El szeretné adni a weboldalát? Weblap eladás kisokos!
- Definíciós cikk: Egy-egy, az iparágadat meghatározó fogalom, tárgy, vagy dolog bemutatását szolgáló cikkek. Saját példa: Authority site – kiemelt létfontosságú lapok a Google-ben
- Cikk-sorozat: Ha túl hosszú témát dolgozol fel, akkor azt bontsd több részre, és jelenítsd meg egymást követő napokon, vagy pl. minden kedden egy részt. Saját példa: Facebook sztori 1. – Az alapító: Mark Zuckerberg
- Statisztika-cikk: Akkor a leghatékonyabb, ha saját statisztikai eredményeket publikálsz. Saját példa: A 2009-es év legolvasottabb cikkei a weboldal készítés blogon (törölt cikk)
Legyél nagylelkű!
„Ha másról beszélsz, rólad is beszélni fognak!”
- Befolyásos személy bemutatása: Írj cikkeket iparágad meghatározó személyiségeiről! Példa: Interjú Gattyán Györggyel, a 3. leggazdagabb magyarral
- 10 személy véleménye: Írj olyan cikkeket, amelyben ugyanazt a néhány kérdést teszed fel 10 elismert szakmabelinek. Saját példa, olyan tartalommal, amelynek létrehozásához én is hozzájárultam: 100 ingyenes tanács a sikerhez
- Interjú: Készíts interjúkat érdekes emberekkel! Saját példa: Sárosdi Virág [Gyereketető] interjú
- Hírgyűjtemény: Érdemes gyűjteni, és hetente, vagy havonta közzétenni egy válogatást az iparágad legfontosabb híreiből (mindegy, hogy te vagy-e a hír írója). Ne felejtsd el értesíteni az erre „vevő” olvasóközönségedet! Példa: Webmester, tech és marketing hírek, érdekességek 5.
- Idézet: inspiráló lehet egy már elismert szakmabeli gondolatait megismerni. Saját példa, egy könyvajánlón keresztül: Könyvajánló – Titánok eszköztára (Tim Ferris)
- A hét cikke: Mi volt az elmúlt hét legnagyobb híre? Mi a véleményed róla? Példa: 2020 legnépszerűbb Google keresései.
- Követendő személyek: Kiktől érdemes tanulni? Milyen csatornákon keresztül informálódsz az új publikációikról? Saját példaként a „Könyvajánló” kategóriámat tudom megemlíteni: Könyvajánló cikkek listája.
Legyél szórakoztató!
Nehéz, mert szakmai cikkeknél nincs helye szórakoztatásnak? Íme néhány ötlet!
- Sztorik. Az emberek szeretik a sztorikat. Próbáld ki! Saját példa: 2020 legviccesebb megkeresései, kifogásai és mondatai
- Szatírák: Humoros írások az irónia, vagy szélsőséges túlzás eszköztárával.
- Képregények. Mondd el ezen a nem hétköznapi módon a mondandódat!
- Mémek.
- Paródiák.
Legyél időszerű!
- Termékbemutatók: mutasd be a termékeidet, iparágad termékeit, lehetőségeit! Saját példa: Bankkártyás fizetés integrálása
- Felmérések: készíts felmérést, és publikáld az eredményeket! Vagy más által készített felmérés eredményét tedd közzé. Saját példa: Nagy Webáruház Felmérés 2018
- Események, rendezvények a cég életében. Saját példa: Megújult a weboldal készítés és marketing blog!
- Trendek megjóslása/követése. Saját példa: A jövő a biztonságos weboldalaké!
- Problémák bemutatása: Saját példa: 2015. április 21-től visszasorolja a Google a nem mobilbarát weboldalakat!
Legyél megnyerő!
- Kérdezz! Ne csak a blogodon! Közösségi médiában, fórumon, hozzászólásban is! Saját példa: Ön tudja, hogy használ-e a weboldala Cookie-kat?
- Válaszolj! Akár tőled kérdeznek, vagy érdekes téma esetén, másnak feltett kérdésre is! Saját példa: Miért csináljak mentést a weboldalamról? A tárhelyes csinál, nem?
- Kihívás. Az emberek egy része szereti a kihívásokat.
- Vásárló/ügyfél bemutatása. Ki (pl.: híres személy) használja a termékedet?
- Ügyfélminőségű cikkek: Tegyél közzé ügyfeleknek szánt anyagot is! Saját példa: Oldalak, cikkek, képek rendezése mappákba WordPress weboldalon
- Verseny, nyereményjáték. Saját példa: Több, mint 200 000 forint összértékű nyereményjáték a 200. blogbejegyzés alkalmából!
Legyél vitaindító!
- Mi lenne ha…
- Vita: találj egy témakört, és valakit, aki nem ért veled egyet. Aztán írj róla! Saját példa, ami azért született, mert sokan az ellenkezőjét gondolják: A személyes találkozó nem hatékony online munkáknál!
- Támadó poszt: pl.: nyílt levél xy-nak. Óvatosan! Vagy éppen egy csalás leleplezése is lehet ilyen. Saját példa: „Az Ön domain neve” típusú átverés
- Jóslás. Próbálj a jövőbe látni, és írj róla! Pl.: „2015. keresőoptimalizálás trendjei” (nem szeretek jósolni, ezért ilyen cikkem nincs példaként). De ez a cikkem a híres Murphy elv/jóslás alapján („Ami elromolhat, az el is romlik!”) a weboldal leállásokhoz ajánl egy remek eszközt: Weboldal rendelkezésre állásának figyelése
- Reakció-cikk: válasz egy másik személy/cég által írt/mondott dologra. Saját példa, nagyon régről: Olcsó weboldalt?
Promótálj!
- Összehasonlítások: Iparágad szerelőinek, termékeinek, lehetőségeinek összefoglaló cikkei tartoznak ide. Saját példa: 160 oldalas Google útmutató a weboldalak minőségi értékeléséről
- Aktuális munkák/befejezett munkák bemutatása. Saját példa (képes, szöveges, videós formában is): Weboldal készítés referenciák
- Mondj el egy üzleti titkot! Saját példa, olyan tartalommal, amelyről nem szívesen beszél a fejlesztők többsége (akiknek vaj van a füle mögött): Inkorrekt webfejlesztők piszkos trükkjei
- Mi történt a cég életében? Új kolléga jött? Távozott? Saját példa egy elvégzett kurzusról: Google Digital Workshop: Online marketing alapjai kurzus
- Prezentációk közzététele. Előadtál? Tedd közzé a prezentációdat! Saját példa, avagy egy sajtómegjelenésról szóló cikk: Közkedvelt CMS rendszerek – WordPress
- Legolvasottabb cikkeid listája. Pl. Az év 10 legolvasottabb cikkei. Saját példa: Best of weboldal készítés blog – 2011 (törölt cikk)
- Termékfejlesztés: Új terméked van? Vagy csak lesz újabb, jobb, javított verzió? Saját példa termék landing oldalra: „A sikeres online vállalkozás építőelemei című” könyv [312 oldal] lapja
- Terméktippek: Hogyan használják jobban a termékedet, miért lesz jobb az életük tőle? Saját példa: Eleget foglalkozik a weboldalával (vagy bármi mással)? Tippek, hogyan legyen ideje rá!
Légy emberi!
- Inspirációs cikkek: Téged mi motivál? Mást mivel motiválsz? Saját példa: 2020-as évértékelő, célok 2021-re
- Nyaralásos/hobbival kapcsolatos cikkek: Néha ki kell kapcsolódni. Kicsit vondd be az olvasóidat: jelentkezz be a szabadidődben, sőt: akár meg is kérdezheted, hogy ők mivel/hol töltik a nyaralásukat. Saját példa, ahol több hobbimra is fény derül: WordPress bővítmények sakkozóknak (és sportolók rangsorolásához)
- Jótékonykodás. Adakoztál? Mire? Miért? Hívd fel más figyelmét is erre a fontos dologra! Saját példa: Személy szerint nem szoktam ezzel dicsekedni. Véleményem szerint aki segít, az ne azért segítsen, hogy a presztízse növekedjen tőle, hanem jöjjön szívből!
- Kulisszatitkok: igazán ütős tartalmak ebből születnek! Saját példa: Kulisszatitok: Szoftver- és eszközlista
- Off-topic: Nyiss egy olyan cikkel, ami felrázza a közönségedet és nézd meg a reakciókat! Próbáld ki! Saját példa (anno a legtöbb megosztást hozta): Mikor nem vállalok/vállalnék el egy megbízást?
- Dicsekedj! Csak módjával persze! Saját – inkább tárgyszerűségre törekedtem a dicsekvés helyett – példa: Bemutatkozás
Milyen formában jelenjenek meg a cikkeid?
Szöveg:
A legnépszerűbb webes formátum. Saját példa: Adj árat keresőoptimalizálásra!
Kép:
Lehet illusztráció, infografika, fénykép is. Ilyen cikk pl.: Google iroda – Tel Aviv.
Videó:
Lehet termékvideó, személyes videó, vagy éppen képernyővideó is. Saját példa: Képkicsinyítés és optimalizálás videó
Hang:
Podcastokat is beágyazhatsz a cikkekbe. Érdemes szövegesen is megjeleníteni a hallottakat.
Hogyan lesz az ötletből cikk?
Ugye, hogy a fentiek alapján már nem is tűnik olyan bonyolultnak megtölteni egy tartalomnaptárat? Mi kell ehhez?
- Válassz cikk ötletet!
- Válassz formátumot! pl.: Gyakori kérdéseknek megfelelő videós válasz, kifejtős cikk, lista, podcast?
- Írd meg a cikket, vagy gyártsd le a videót/mp3-at/képeket!
- Ha elkészült az anyag, szerkeszd meg, majd publikáld!
Természetesen a fentieket érdemes jól átgondolni, leválogatni, és kitalálni, hogy a presztízsednek, iparágadnak, imázsodnak, személyes márkádnak mely cikk-típusok fognak a legtöbbet segíteni, és ennek mentén kell elkezdeni a blogolást.
Neked melyik téren kell erősíteni a tartalmaidon?
Források:
- Cikk: https://www.mindmeister.com/407080317/ultimate-list-of-blog-post-ideas
- PDF-ben: http://www.digitalmarketer.com/lp/content/uploads/2014/08/212BlogPostIdeas1.pdf
- Inspiráció, mindmap: Baranyi Gábor, KKV Marketing Csoport, Facebook