Olcsó weboldalt?

Még a hónap elején írt Berényi Konrád „Olcsó weboldalt?” címmel cikket. Erre szeretnék reagálni. Az eredeti cikk itt található, de idézem is lejjebb.

Összességében jó cikk, de lenne néhány hozzáfűznivalóm.

1. Nem mindenki csinál rossz, használhatatlan weboldalt, aki olcsón dolgozik.
2. Az olcsó/ingyenes nem biztos, hogy rossz. (pl.: WordPress és a sablon alapján elkészült weboldalak, de erről majd lejjebb)
3. Az általam leírtak az egyszerű, bemutatkozó weboldalakra érvényesek, komoly, egyedi fejlesztéseknél, portálrendszereknél érdemes szakemberek véleményét kikérni, és nem ezen spórolni (megelégedni a már elérhető sablonokkal, költséghatékonnyá tevő eszközökkel, mert ezek nem biztos, hogy 100%-ban testreszabhatóak), mert ez a későbbiekben lehet, hogy csak igen sok extra kiadás segítségével hozható helyre.

„Láttam egy hirdetést, ami fapados weboldalt hirdet, „ócsóért”. Kisebb-nagyobb rendszerességgel hívnak fel ismerősök, hogy kellene egy olcsó weboldal. Rendszeres kérés ez az ügyfelek felől is: csináljunk valami olcsó megoldást.” – A fapados attól olcsó, mert fapados, nemde? Aki a jelzett hirdetésre jelentkezik, ne is várjon egy iwiw szintű weboldalt, fapados áron. Egyébként nem én hirdettem, mielőtt megkérdezi valaki 🙂

„Nem egyszerű dolog elmagyarázni azt, hogy miért nem jó egy olcsó weboldal. Mert lássuk be: az olcsó weboldal és a drága weboldal között – messziről nézve, hunyorítva – a laikus nem nagyon lát különbséget. Oké, az olcsó kicsit talán esetlenebb, a drágábban több a csicsa, de weboldal mindkettő, nemigaz?” Miért ne lenne jó egy olcsó, olcsóbb weboldal? Ha nem lenne igény rá, mert olyan rossz lenne, akkor nem lenne létjogosultsága a weboldal sablonoknak sem, melyeknek valljuk be, elég nagy a piaca. A sablont nem kell szó szerint, megváltoztathatatlan sablonként felfogni. A weboldalak nagy része elosztás szerint besorolható néhány alapvető sablonba. Miért kellene leprogramoztatni pl. egy „felül banner, alatta 5 menüpont, alatta bal oldalon menük, és jobb oldalon a tartalom” típusú weboldalt, amikor létezik erre megfelelő, ingyenes sablon, amelyben a színek és a képek cseréjével, módosításával egyedivé tehető egy induló weboldal?

„Jöhetnék persze hülye autós példákkal, hogy a Trabant is autó meg a Hummer limuzin is, de mondok én egy sokkal fontosabb különbséget. Attól olcsóbb az olcsó weboldal, hogy sokkal kevesebbet időt foglalkoztak annak az elkésztésével.” – ezzel nem értek teljesen egyet. Gondoljunk csak az ingyenes WordPress blogmotorra. A világon mennyien is használják? Ezzel kevesebbet ér? Nem, éppen ellenkezőleg, ez növeli az értékét, hogy ilyen sokan adják le a voksukat a használata mellett. Egy sablon alapján elkészített weboldallal is közel annyi munka van, mint egy nem sablon alapján elkészítettel. Miért? A sablont is elkészítette valaki. Az igaz, hogy ezt a munkát nem kell megfizetnie a megrendelőnek a weboldal készítő felé, ettől olcsóbbá válik a weboldal készítés és keresőoptimalizálás.

„A webes projektekben ugyanis szinte mindenért az idővel kell fizetni: a programozó idejét, a grafikus idejét, a tanácsadó idejét kell megvenni. És vannak olyan elemek, ahol az idő megspórolható. Lehet kész szoftvereket venni – így olcsóbb a programozó. Rárakhatunk egy sablont – olcsóbb a grafikus. Kitalálhatjuk mi a weboldal szerkezetét, tartalmát – nem kell tanácsadó.” – Ezek azok a költségcsökkentő tételek, amelyet sokan kihasználnak. Az idő pénz, a szakértelmet meg kell fizetni, én sem várom el a gázszerelőtől, hogy ingyen dolgozzon nekem.

„Lehet olcsóbb a weboldal, ha mi, mint megrendelők, kevesebbet költünk rá. És akkor kapunk egy konfekció öltönyt.” – igen, és sok embernek, kisvállalatnak elegendő ez is. Egy induló vállalkozásnak, aminek mondjuk 4-5 terméke van, bőven elég egy ízléses sablon alapján elkészített weboldal, hiszen se szüksége, se pénze nincs egy komolyabb rendszer programoztatására.

„Hátradőlhetünk, rendben is vagyunk, megvan a weboldal „ócsóért”. Hol itt a baj? Hát kérem ott, amikor valamit változtatni kell. Mondjuk keresőoptimalizálni. Vagy beletenni valami plusz funkciót. Vagy hirtelen kiderül, hogy alig találják meg a címünket. Mert ilyenkor könnyen kiderülhet, hogy az olcsó cucc nem változtatható, ezt vagy azt a funkciót nem ismeri, a keresők emésztés nélkül kiköpik.” – Maradjunk az általam feljebb is említett WordPress-nél. A pluginokkal bővíthető, tökéletesen keresőoptimalizálható.

„És ha nem lehet változtatni, de nagyon kell az új funkció, akkor kénytelenek leszünk új weboldalt készíteni. No ilyenkor jön a drágább megoldás: fizetünk a programozónak, a designernek és a tanácsadónak. Ahogy az elején kellett volna.” – Persze nem csak a WordPress létezik, mint olcsó weboldal megoldás, hanem pl. a sablon alapján elkészített oldalak. Az ilyenek is bővíthetőek, igaz nem a végtelenségig, hiszen nem olyan a kialakításuk. A leendő fejlődés, illetve igények felmérése és tervezése még a weboldal elkészülte előtt esedékes, hogy mindenki elkerülje az alábbi költséget, a „tanulópénzt”.

„A régi, „ócsóért” weboldalunk pedig? Az volt a tanulópénz!”

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!