Nem ad a fejlesztőm WordPress adminisztrátori jogkört!

Sajnos a mai napig néha belefutok olyan új ügyfélbe, aki a korábbi webfejlesztőjével és/vagy tárhelyével összekülönbözik valamin, megkeres engem, hogy segítsek neki az éppen aktuális webes problémájának megoldásában, majd kiderül: nincs adminisztrátori hozzáférése a saját weboldalához!

A cikk olvasása közben végig kéretik szem előtt tartani a „tisztelet a kivételnek” kitételt!

Miért csinálják ezt a WordPress fejlesztők?

A főbb okok, legalábbis amelyekkel már találkoztam:

  • Megelőzés miatt: így biztosítják, hogy az ügyfél magasabb jogkör birtokában ne okozzon kárt a saját weboldalában.
  • Bosszúból, mert ha ilyet kér az ember, akkor annak jó eséllyel az az oka, hogy más fejlesztővel viszi tovább a weboldalt. Szerintem inkorrekt és piti dolog ez, ráadásul jogilag sem állja meg a helyét.
  • Azt hiszik, hogy ezzel magukhoz tudják „láncolni” az ügyfelet. Ha nincs adminisztrátori hozzáférése az ügyfélnek, akkor… lásd következő pont!
  • Azt hiszik, hogy így minden plusz módosításért plusz pénzt tudnak kérni. Hiszen amihez csak ők férnek hozzá, azt csak ők tudják módosítani, ergo az plusz bevétel.
  • Valamilyen gányolás van a háttérben, és ha adna adminisztrátori hozzáférést, akkor olyanhoz is hozzáférhetne az ügyfél, amihez nem kellene.

Megteheti ezt egy WordPress fejlesztő?
Véleményem szerint csak és kizárólag egy esetben teheti meg ezt egy fejlesztő: ha ezt szerződésben külön indok mellett rögzítették. Ilyen külön indok lehet pl. rendszeres karbantartási szerződés megléte, ahol a webfejlesztő úgy garantálja a weboldal üzemkiesés nélküli működését, hogy az ügyfélnek nem ad mindenre feljogosító, teljes jogkörű hozzáférést.

Mi a megoldás?

Induljunk ki az ideális esetből:
A legegyszerűbb, ha szól ilyen esetben a fejlesztőnek, hogy a weboldal fejlesztési díja ki lett fizetve, ezért kér adminisztrátori hozzáférést. Ha ezt megtagadja a fejlesztő, akkor érdemes nála rákérdezni, hogy mi a jogalapja a döntésének? Mutassa meg a fennálló szerződésben, hogy mi alapján nem teljesíti a kérését. Ha ezt nem tudja megmutatni, és mégis ragaszkodik a hozzáférés megtartásához, akkor érdemes pedzegetni, hogy jogi útra lesz terelve a dolog. Szerintem itt már a legvérmesebb webfejlesztő is azt fogja mondani, hogy rendben, adok adminisztrátori hozzáférést.

Minta levél a kéréshez:

Tárgy: Hozzáférések kérése

Kedves …..!

Kérlek küldj adminisztrátori hozzáférést az általad készített, ……… domain alatt elérhető weboldalamhoz. Amire szükségem lenne: belépési url, felhasználónév és jelszó.

Ezen felül kérlek küldj FTP hozzáférést is, az alábbi adatokkal: FTP hosztnév, felhasználónév, jelszó, illetve ha van bármilyen speciális tennivaló a tárhelyhez való csatlakozás előtt, annak a leírására (pl.: csatlakozás előtt lépjek be cPanelen, hogy hitelesítsem az IP címemet) is szükségem lesz.

Valamint PhpMyAdmin hozzáférésre is szükségem lesz.

Ha a fentieket cPanelen, vagy más adminisztrációs felületen én tudom kezelni, elég ahhoz is egy hozzáférés.

Köszönöm:

Aláírás.

A minta levélben többet kérek egy adminisztrátori hozzáférésnél. Ennek oka, hogy így „egy körben” minden hozzáférést meg lehet szerezni, amivel adott esetben másik szolgáltatóhoz lehet költöztetni a weboldalt.

Eggyel bonyolultabb verzió:
Ha van más hozzáférés (pl.: FTP, cPanel, PhpMyAdmin), akkor az eredeti fejlesztő közreműködése nélkül is lehet adminisztrátori jogosultságot szerezni a weboldal felett.

Mit érdemes még megtenni ilyen esetben?
Ha a tárhelyet is attól a személytől/cégtől bérli, aki nem akart admin hozzáférést adni, majd végül ad, de érződik, hogy megsértődik azon, hogy más is segít önnek a weboldallal kapcsolatban: érdemes mielőbb elvinni másik tárhelyszolgáltatóhoz a weboldalt, mert sajnos már velem előfordult, hogy belerondított a munkámba az önérzetes webfejlesztő „kolléga”.

Hogyan csinálom én?

A weboldal fejlesztést rendelő ügyfeleimnek minden esetben teljes adminisztrátori hozzáférést adok a weboldal átadásakor. Függetlenül attól, hogy én tartom-e karban a weboldalát.

  • Egyrészt teszem ezt azért, mert így tartom korrektnek.
  • Másrészt pedig magamnak csinálnék felesleges kört azzal, hogyha nem így tennék, és később az ügyfél kér teljes hozzáférést, és ezzel kellene foglalkoznom.
  • Harmadrészt pedig részletes WordPress oktatóvideós tudásanyagot adok az adminisztátori hozzáférés mellé, és ennek köszönhetően a legritkább (max ~1% lehet) esetben okoznak bajt saját weboldalukon az ügyfeleim.

Megj.: Korábban (sok évvel ezelőttig) a weboldal biztonsága érdekében én sem adtam az ügyfeleknek adminisztrátori WordPress hozzáférést, csak külön kérés esetén. Az ilyen kéréseknek mindig kérdés és szó nélkül eleget tettem, hiszen tudom: nem egy jogkör – jogszerűtlen – megvonásával fogom magamhoz láncolni az ügyfeleimet, hanem a szolgáltatásom magas színvonalával.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!