WordPress kinézetcsere, avagy weboldal megújítás – a teljes folyamat

Sokan felteszik a kérdést: Csak kiválasztom az új kinézetet, telepítem, bekapcsolom és készen is vagyok, nem? Nagyon nem. Mutatom a weboldal megújításkor általam használt ellenőrzőlista vázlatát.

Azt gondolhatnánk, hogy egy kinézet lecserélése nem nagy feladat, hiszen a tartalomfeltöltéssel már nem kell foglalkozni. Ennél nagyobbat nem is tévedhetnénk. Pont azért bonyolultabb egy weboldal megújítás egy új weboldal készítésénél, mert a meglévő tartalom miatt egy rakás egyébként fel nem merülő kérdést kell megválaszolni.

A nem megfelelően elvégzett kinézetcsere akár drasztikus forgalomeséshez is vezethet. Ezért érdemes szakemberre bízni ezt a rendkívül kényes műveletet!

WordPress kinézetcsere előtt átgondolandó kérdések

Az itt felsorolt kérdésekre adott válaszok meghatározzák a feladat bonyolultságát, illetve a kivitelezés megfelelő szakmai irányát.

  1. Miért szeretné megújítani a weboldalt? Mi a célja?
  2. Mik az új weboldal kinézettel szemben a funkcionális és design-beli elvárások?
  3. A szerver marad a régi, vagy tárhelyváltás is lesz?
  4. Mi a határidő?
  5. Mikori a megújítandó weboldal WordPress verziója? Korábbi verzióknál az első lépés a teljes frissítés (egy vagy több lépésben, attól függően, hogy mikori).
  6. Van-e speciális funkciót ellátó, elavult bővítmény a weboldalon?
  7. Milyen php verzió fut a szerveren? Ha az előző kérdésre a válasz „igen”, ellenőrizni kell, hogy php verzióváltáskor továbbra is működőképesek lesznek-e a megoldások. 
  8. A régi bővítmények között nincs vírusos, elavult, abbamaradt fejlesztésű? Ezeket még a munka megkezdése előtt törölni kell.
  9. Éles oldalon történjen a kinézetcsere, vagy legyen lemásolva valahová? Ha nem bonyolult oldal megújításáról van szó, akkor egy alapos előkészítés (lásd lejjebb) után pár órás kieséssel megoldható a kinézetcsere. Pár óra után pedig már jobb állapotban lesz az oldal, mint korábban volt, majd jöhet a finomítás. Egyébként a legtöbb esetben nem célszerű éles oldalon végezni a weboldal megújítását, mert így a nem várt problémák üzemzavart jelenthetnek.
  10. Van-e a weboldalon kívül bármilyen más dologra használva a domain? (ha esetleg váltani kell tárhelyet, vagy üres WP mellé mit kell másolni/beállítani [pl.: Webgalamb, saját mappák, e-mail címek])
  11. A régi kinézetben vannak egyedileg programozott funkciók, megoldások (egyedi oldaltípus, főoldal speciális szerkeszthetősége, egyedi tartalomtípusok, stb.)? Akármi is a válasz, egy fájlösszehasonlító szoftverrel érdemes az eredeti kinézet forrásfájljait az aktuális állapottal összehasonlítani.
  12. Mekkora a weboldal és a hozzá tartozó adatbázis mérete? Nagyobb méretű oldalakat bonyolultabb mozgatni. Az adatbázis méretét érdemes csökkenteni pl. a revision verziók, ill. különféle felesleges statisztikai bővítmények adatainak törlésével.
  13. A régi kinézetben vannak egyedi tartalomtípusok?
  14. A régi kinézetben egyedi, a kinézethez tartozó oldalépítgető van használva? Pl.: Divi, Elementor vagy Avada Builder esetén nem a legkönnyebb áttérni egy új rendszerre, pl. egy WPBakery Page Builderre, vagy a Gutenbergre (GeneratePress kinézettel pl.). Ha rábeszélt korábban valaki a DIVI-re, vagy Elementorra, akkor sajnos nincs jó hírem: nehezebb lesz az átállás, mert ezek sajnos nagyon beépülnek a rendszerbe, sok utólagos igazítást (+ elrendezés összerakást) igényelnek a tartalmak. De megéri meglépni a váltást, mert sokkal gyorsabb lehet összességében a weboldalad.
  15. Minden régi tartalom megmarad az oldalon?
  16. Csak a weboldal újul meg, vagy külön landing oldalakat is létre kell hozni az új kinézet alatt?
  17. Stb. Volt olyan munkám, amikor 130 pontos lista készült a végrehajtandó feladatokról.

Weboldal megújítás előtti előkészítő feladatok:

Ez a rész azért fontos, hogy a tényleges kinézetcsere minél zökkenőmentesebb legyen, ne akkor kelljen kapkodni egy-egy olyan dolog miatt, amire szükség lehet, de nem gondolkoztunk előre.

  1. Teljes mentés készítése a weboldalról.
  2. Mappa létrehozása, ahol a hátralévő feladatok, adatok, kérdések vezetve vannak.
  3. Adatok összeszedése (FTP, MySQL, admin, stb.).
  4. A nem használt kinézetek és bővítmények törlése.
  5. Elavult vagy sérülékenységet tartalmazó bővítmények törlése.
  6. WordFence futtatása, hogy még nagyobb eséllyel kiszűrjük a sérülékenységeket (ha talál valamit, azt kezelni kell).
  7. Php verzióváltás.
  8. A munka megkezdése után (aminek alapja egy másolat a meglévő oldalból) létrehozott tartalmak szisztematikus mentése, hogy a fejlesztés után az új oldalra átmásolható legyen.
  9. Törött linkek keresése.
  10. Oldalsávi elemek (widgetek) mentése. Ha feltételes megjelenés is van hozzájuk kötve, azt is menteni kell.
  11. Képváltogató képeinek, szövegeinek és linkjeinek – és ezek sorrendjének – mentése.
  12. Menürendszer mentése.
  13. A főoldal HTML kódjának mentése. (később jól jöhet, ha kéznél van)
  14. A logó és favicon mentése.
  15. Űrlapok mentése.
  16. Analytics kód mentése.
  17. Képernyőkép készítése a weboldal főbb elemeiről (pl.: teljes főoldal, blog oldal, bejegyzés oldal, stb.)
  18. A weboldalhoz tartozó színkódok, arányok, méretek, design-elemek mentése.
  19. Elmenteni, hogy melyik a főoldal, és melyik a blog oldala. (Beállítások => Olvasás)
  20. Footer (lábléc) szövegeinek mentése.
  21. A használt betűtípus(ok) mentése.
  22. Ha van egyéb, 3. féltől származó tartalom/funkció a weboldalon, azokat el kell menteni.
  23. Sebességmérés a Google vagy a GTMetrix eszközével. Ez azért fontos, hogy a megújítás után mérhető legyen a különbség. Hiszen ha már megújul a weboldal, akkor érdemes figyelmet fordítani a sebesség növekedésére is. Erről részletesebben a WordPress weboldal gyorsítás szolgáltatást bemutató oldalamon írtam.
    • Ha számít (márpedig a Google-nek számít), érdemes egy GeneratePress + Gutenberg + GenerateBlocks kombinációval összerakott, szupergyors weboldalra cserélni a korábbit. Ezzel nagyon jó eredményeket lehet elérni.

A kinézetcsere menete:

A hosszú előkészítő szakasz után jöhet a munka oroszlánrésze, maga a weboldal megújítás – az új kinézet aktiválása és beállítása.

  1. A weboldal lemásolása egy teszt helyre, hogy a weboldal folyamatos elérhetősége ne szakadjon meg. Ha néhány óra alatt lecserélhető (ritka) a kinézetet, egy „Karbantartás alatt” feliratot ki lehet tenni a weboldalra, hogy ne lássák a félkész állapotot a látogatók. Ha tovább tart, nem érdemes lezárni a weboldalt (de inkább lemásolni egy teszt helyre), nehogy a Google ne vegye jó néven az elérhetetlen weboldalt.
  2. A WordPress, bővítmény és kinézet frissítéseinek elvégzése.
  3. A fentiek elvégzése után a kiválasztott kinézetet meg kell venni (ha ingyenes: le kell tölteni), fel kell telepíteni, és egy gyerek-kinézetét aktiválni kell.
  4. Az új tervek alapján ki kell alakítani az új design-t.
  5. A fenti lista alapján elmentett dolgok változatlanságát és/vagy működését és/vagy ismételt végrehajtását és/vagy feltöltését ellenőrizni kell. Tehát lényegében újra végig kell menni a fenti listán és mindent vissza kell építeni az új kinézetbe, ami a régin megvolt. Amire persze szükség van továbbra is, és automatikusan nem történik meg a kinézet lecserélésekor.
  6. A kinézet nem magyar szövegeit fordítani kell.
  7. Finomítás, hibák javítása, visszajelzések alapján történő utólagos fejlesztés.
  8. Tesztelni kell a weboldalt mobiltelefonon és több böngészőben is.
  9. Minden funkciót (különösen: űrlap, rendelés, hírlevél feliratkozás) és link működését ellenőrizni kell. Újakat és régieket egyaránt.
  10. A fentieken túl érdemes összehasonlítani, hogy biztos megvan-e minden korábbi oldal, bejegyzés, hozzászólás, termék, felhasználó, bővítmény, beállítás, funkció.

A WordPress weboldal kinézetcseréje után

A kinézet megújításával még nem ért véget a teljes folyamat. Szükség van utánkövetésre is, illetve egyéb apróbb feladataink is vannak még.

  1. Ha a kinézetcsere SEO-bővítmény cseréjével is járt, akkor a címsor és leírás értékek meglétét ellenőrizni kell, ill. ahol nem is volt ilyen, ott pótolni kell.
  2. A régi kinézetet törölni kell az admin felületről.
  3. Az olvasóknak, követőknek érdemes jelezni, hogy megújult a weboldal.
  4. Ahol szükséges, a korábbi tartalmakat ismét meg kell formázni. Ilyen lehet pl., amikor régen kicsi vagy nagy kép volt betéve valahová, de az már csúnya az új kinézetben. Vagy amikor táblázatos tartalom és/vagy sokféle szín és betűtípus kavalkádjának eredménye egy-egy aloldal megjelenő képe. Ezeket is maral tulajdonosaivá válhatunk.
  5. Továbbra is időt kell szánni a finomításra, finomhangolásra. Ahogy a tartalom megjelenése, formázása is fel lesz frissítve, elő fognak még jönni apróságok.
  6. Érdemes ellenőrizni a látogatottsági adatokat, hirdetések konverzióit.
  7. Érdemes olyan feladatokat is elvégezni, amely ugyan nem része a megújításnak, de egy hatékony, modern és gyors weboldalnak igen: pl.: képek megfelelő méretezése és tömörítése.
  8. Készíteni kell egy teljes biztonsági mentést, hogy a mentés állapotában fellelhető állapot bármikor helyreállítható legyen szükség esetén.

Ugye, hogy nem csak telepítés és aktiválás egy WordPress weboldal megújítása? És a fenti lista csak egy közelítőleges lista, minden projektnél vannak specifikusan dolgok, amelyekre ezeken felül is figyelni kell!

Segíthetek?

Ha a fentieket látva azt gondolja, hogy inkább szakemberre bízza a weboldala megújítását, vegye fel velem bátran a kapcsolatot, és egy igényfelmérő beszélgetést után megcsinálom a kinézetcserét a weboldalán.

Tel.: +36 70 623 8822 | E-mail: info@szucsadam.hu

    Küldjön e-mailt az alábbi űrlap segítségével! Kérem adja meg az adatait az ajánlatkéréshez.

    Szolgáltatás kiválasztása:

    A munka/feladat leírása, egyéb üzenet:

    Ellenőrző kérdés: (robot kitöltések ellen)

    Adatkezelési hozzájárulás (kötelező):
    Az űrlap elküldésével hozzájárulok az adataim kezeléséhez.

    Adatvédelmi tájékoztató

    Ha probléma adódna az űrlap elküldésekor, kérem hívjon a +36 70 623 8822-es számon vagy írjon az info@szucsadam.hu címre. Köszönöm!

    Cikkértesítő

    Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

    Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

    Szólj hozzá!