Visszaesett a forgalmam, mi lehet az oka?

Ha hirtelen visszaesik egy weboldal látogatottsága, annak oka több dologra – lejjebb kifejtem a legfőbb eseteket – is visszavezethető, amelyet mindenképpen érdemes mielőbb kizárni/megoldani. Főleg, ha nem csak a forgalom esett vissza, hanem a bevétel is…

Az első és legfontosabb kérdés: csak a látogatottság esett vissza, vagy a weboldalból származó bevételi is? Ha az aktuális időszakban megszokotthoz képest kevesebb a bevétel is, akkor a baj nagyobb, hiszen akár egy vállalkozás fennmaradása is lehet a tét. Egyébként véleményem szerint nem olyan nagy probléma, ha ingadozik a weboldal forgalma.

Milyen okokra vezethető vissza egy weboldal nagyobb forgalomesése?

Ez egy megszűnt weboldal statisztikája, de hasonló visszaesés működő weboldalnál is megtapasztalható.

Google Analytics követőkód

Át lett alakítva a kinézet, és nem lett visszatéve a követőkód a weboldalba, vagy éppen rossz/hiányos kód lett betéve a forráskódba? Érdemes ellenőrizni!

301-es átirányítások hiánya

Stukturális átalakításnál, illetve tartalomkezelő-rendszer váltáskor (pl.: HTML, Joomla vagy Drupal oldalról WordPress-re váltáskor) előfordul, hogy a fejlesztő nem figyel arra, hogy a Google-barát, ún. 301-es átirányítások le legyenek kezelve minden egyes url-re. És legyen ez helyesen megoldva! Ennek a hiánya óriási szakmai hiba. Érdemes mielőbb pótolni, ugyanis enélkül adott esetben mindenki, aki a Google-ből jön, hibás, nem létező oldalra fog érkezni, amelyet a Google nagyon gyorsan lereagál úgy, hogy a hibás url-eket eltávolítja a találati listájáról.

Vírusos, spam weboldal

Ha a forráskódban sérülékenység van/lesz/marad (pl.: nem frissítjük a WordPress alaprendszert, bővítményeket, kinézetet, stb.), akkor könnyen kártékony oldal válhat a weboldalunkból, amit szintén eredményezheti a forgalomesést. Egyrészt amiatt, hogy a Google kiveszi ezeket az oldalakat a listáiról, másrészt a tiltólistán lévő weboldalak megnyitása előtt a modernebb böngészők jelzik a felhasználónak, hogy nem biztonságos megnyitni a weboldalt, ezért sokan meg sem próbálják.

Mit mutat a Google Analytics és a Search Console?

Előbbi (ha van követőkód a weboldalban) megmutatja, hogy honnan érkezik kevesebb látogató? A direkt forgalomból, Google-ből, közösségi médiából, vagy esetleg partnerlinkekről, fizetett hirdetésekből? Az összehasonlítás alapja soha ne az előző időszak, hanem az előző év legyen!

Utóbbi pedig megmutatja, hogy az egyes kifejezésekre, kulcsszavakra az egyes idősávokban mekkora forgalom esik, és ebből a mi weboldalunk mekkora részt vesz ki. Illetve ha feltérképezési és/vagy biztonsági hiba van, arról is értesülhetünk a Search Console felületén.

robots.txt tiltás

Egyszerű: ellenőrizni kell, hogy nem lett-e az egész, vagy a weboldal egy részének Google általi indexelése letiltva. Ha így van, akkor fel kell oldani a korlátozást.

Black Hat SEO, algoritmusváltozások

Nem használ a weboldal olyan keresőoptimalizálási technikát, amelyet a Google hátrasorolással (aminek következménye a forgalomesés) büntet? Nem esik esetleg olyan kategóriába a weboldal tartalma, amit egy újabb Google algoritmusfrissítés már nem tolerál?

Oldal sebesség, https hiánya

Nagyobb visszaesésre nem lehet ok egyik sem (kivéve az extrém módon lassú weboldal), de azért érdemes ránézni a weboldal sebességére, illetve beállítani a domainhez egy ún. SSL tanúsítványt, és megcsinálni, hogy a korábban elterjedt http:// helyett https://-el kezdődjön a weboldal url-je. Analytics-ben cserélni kell az url-t, Search Console-ban fel kell venni az új verziót.

Piac változása

Most is akkora kereslet van a weboldal témájára, mint egy hónapja és/vagy tavaly ilyenkor? Ha nem, akkor lehet ez is a visszaesés oka. Példa: ingatlanpiac vs. Magyar Államkincstár állampapír ajánlata 2019. második felében.

Strukturális átalakítás

Volt esetleg nagyobb tartalmi átrendezés, amely az oldalak nagy részét érintette? Teljes átrendezés, url csere (301 nélkül), sok tartalom törlése, tartalmak akár oldalon belüli duplikálása, vagy éppen más weboldalról való tömeges átemelése, stb.

Szerverleállás, domain kiesés

Az elmúlt időszakban folyamatos volt a tárhelyszolgáltató rendelkezésre állási ideje, nem estek ki leállás miatt napok, hetek? A használt domain mindvégig regisztrálva/használva volt?

Elég idő eltelt? Drasztikus a változás?

Ha mondjuk a tegnapi naphoz képest kisebb ma a forgalmunk, attól nem kell megijedni. Ha a forgalomvisszaesés esetleg hetek vagy hónapok óta fennáll, akkor érdemes a probléma okát keresni. Meg persze akkor, ha nem 1-2-5%-os forgalomvisszaesésről van szó, ami akár szezonálisan is teljesen természetes lehet.

Szólj hozzá!

A honlap cookie-kat használ. Részletek

A hatályos jogszabályok alapján kötelező tájékoztatni a látogatókat, hogy a weboldal ún. cookie-kat használ és tárol a számítógépén. Ha ezt nem szeretné, akkor a böngészője megfelelő beállításait használva tiltsa le a cookie-k tárolását, vagy zárja be a weboldalt. Mik azok a cookie-k? Hogyan tudja tiltani a tárolásukat? Hogyan kezelem a személyes adatokat? Mindenre választ ad a részletes adatvédelmi és cookie tájékoztatóm.

Bezárás