El szeretné adni a weboldalát? Weblap eladás kisokos!

Gyakran keresnek meg azzal, hogy adjam el a weboldalukat, illetve mondjam is el, hogy mi ennek a menete, illetve egyáltalán árazzuk be a weboldalt. Leírom részletesen!

Mennyit ér a weboldal?

Első körben azt kell meghatározni, hogy nagyjából mennyiért lehet eladni a weboldalt. Sajnos a tulajdonosok sokszor érzelmi alapon döntenek a weboldal kikiáltási ára mellett. De vannak olyan eladók is, akik a befektetett költséget veszik figyelembe. Sajnos egyik hozzáállás sem helytálló. A leendő vevőt csak és kizárólag az oldal jelenlegi bevételi mutatói, illetve a benne rejlő potenciál érdekli. Potenciált jelenthet: a kimagasló hozam, ha a vevő lát fejlődési lehetőséget az oldalban, ha látja hogyan lehetne a jelenleginél jobban/okosabban/hatékonyabban kiaknázni az oldalt, vagy ha a vétellel egy konkurensét veszi meg, esetleg ha meglévő kapcsolati tőkéje/infrastruktúrája segítségével tudja készpénzre váltani a weboldalhoz fűzött reményeit. Tehát az, hogy rááldozta az utolsó x évét, vagy beleölt már x millió forintot, az nem számít, csupán az, hogy mennyi bevételt tud felmutatni a weboldal.

Ha nem önműködő weboldal vesz valaki, fontos tudni, hogy egy weboldallal folyamatosan dolgozni kell, így csak akkor érdemes megvenni, ha erre van idő, szakértelem, vagy ezek hiányában pénz.

A weboldal eladással megkeresőknek egy kérdéssort szoktam visszaküldeni. Így ha én küldtem ide, vagy meg szeretne keresni weboldala eladásával kapcsolatban, kérem ezekre a kérdésekre válaszoljon, amikor felveszi velem a kapcsolatot!

Weboldal értékbecslés előtti kérdéssor:

  1. Mi a weboldal címe?
  2. Mennyire elavult a weboldal megjelenése, technikai háttere, tartalma?
  3. Mikor indult a weboldal? Az indulás óta ezen a domainen van? Ha nem, ezelőtt mely domain(ek)en volt elérhető?
  4. Milyen közösségi média felületekkel és követővel rendelkezik a weboldal?
  5. Egy bejáratott brand áll a weboldal mögött?
  6. Miért akarja eladni a weboldalát?
  7. Google Analytics statisztikákat tudna küldeni az utolsó 1, 6, 12 hónapról? (látogatók, látogatások, forgalmi források, Google-ből érkező látogatói statisztikák, visszafordulások aránya, stb.)
  8. Mekkora az egyedi és visszatérő látogatók aránya?
  9. Ezen felül egy áttekintő (az oldal indulásától a mai napig) statisztikára is szükség lenne, a fejlődési trend megvizsgálása miatt. Minimum 3 lezárt év, illetve az idei év statisztikája legyen benne.
  10. Milyen kulcsszavakra szerepel elöl a keresőkben? Ezekre a kulcsszavakra mennyien jönnek havonta?
  11. A már meglévő hirdetési szerződések (vannak?), esetleges viszonteladói megállapodások milyen időtávra szólnak?
  12. Mekkora havi és éves árbevétel származik az oldalból? Szolgáltatásból, vagy termékértékesítésből, esetleg másból származik a bevétel? Milyen arányban?
  13. Mekkora összeg a weboldalból származó, előző 3 éves, adózás utáni eredmény?
  14. A bevételek milyen forrásból érkeznek? Magánszemélyektől, cégektől, hirdetési rendszerekből vagy ezek (milyen?) kombinációjából?
  15. Mennyi az oldalból származó éves árbevétel az elmúlt 3 évben, évekre lebontva? Minimum 3 lezárt év, illetve az idei év statisztikája legyen benne. (Ha a bevételekre vonatkozó kérdés(ek)re az a válasza, hogy szezonális, arra az a válaszom, hogy ezért (is) kérdeztem rá az éves bevételre. A szezon mikor van, és az éves árbevétel mekkora %-át teszi ki?)
  16. Ha közvetlen értékesítéssel [pl.: webshop] foglalkozik a weboldal, milyen a konverzió?
  17. Ön szerint mi az előző évek árbevételének változását mutató tendencia oka? (akár növekvő, akár csökkenő)
  18. Szolgáltatás-értékesítésből származó weboldal esetén mennyire köthető az ön személyéhez a vásárlói kör? Mennyire játszik központi szerepet az oldal életében, mennyire erős a szakértői státusza?
  19. Termékértékesítéssel foglalkozó weboldal esetén a raktárkészlet is eladó? Mennyiért, és mit tartalmaz?
  20. Termékértékesítés esetén a beszállítójával meglévő szerződés átvehető? Esetleg ez a szerződés kizárólagos szerződés?
  21. Van kiemelt viszonteladója, partnere? Ha igen, mennyi, és ezek az összbevétel alapján mekkora arányt képviselnek a forgalomból?
  22. Mekkora a weboldal fenntartásának költsége (ami nem bérköltség)? A bevételből mennyi a tényleges profit (adott esetben árrés)?
  23. Vannak törzsvevők, visszatérő vevők, hirdetők? Ők mekkora részét adják a bevételnek?
  24. Az oldalon lehet regisztrálni? Ha igen, mióta? Eddig mennyien tették meg? Mivel “kap” többet egy regisztrált tag a nem regisztrált látogatóknál? A regisztrált felhasználókról milyen adatokkal rendelkezik?
  25. Ha valamit kitesz a weboldalra, mennyi és milyen minőségű reakciót (rendelés, kapcsolatfelvétel, hozzászólás, Facebook like, stb.) kap?
  26. Mondjon számokat a weboldalról! Ha pl. szállásokat gyűjt: mennyi szállás regisztrált? Ha fórumot üzemeltet: mennyi tag van, mennyit témát hoztak létre, és mennyi hozzászólás keletkezett? Milyen az erőforrás igénye? Ha blogot ír (ír?), mennyi cikk található rajta? Tehát ennél a kérdésnél egy vagy több “mérőszámra” vagyok kíváncsi, amely a konkurensekkel ez alapján is összehasonlíthatóvá teszi a weboldalt.
  27. Kik a legnagyobb konkurensei?
  28. Van-e hirlevélszoftver a weboldalhoz? Milyen, mi a neve? Éves vagy egyszeri díjas? Hány regisztrált van benne? Ebből mennyi az aktív megnyitók aránya?
  29. A weboldal ingyenes motorra (ha igen, melyikre?) épült, vagy egyedi fejlesztés? Vannak a weboldalhoz prémium kiegészítők (pl.: fizetős kinézet és/vagy bővítmény(ek)) vásárolva?
  30. Az oldalra történt linképítés?
  31. Ha igen, mennyi és milyen minőségű link mutat a weboldalra?
  32. Átlagosan naponta mennyit kell dolgozni az oldallal, hogy a meglévő látogatottságot fenntartsa, illetve a bevételek ne csökkenjenek? A válasz ismeretében ki kell számolni, hogy egy évben mennyi óra munkát igényel a weboldal, és a bevétel függvényében ez milyen órabérnek felel meg? Megéri?
  33. Számlát tud adni a vételárról?
  34. A weboldalhoz milyen más plusz jár? Gondolok itt akár a weboldal üzemeltető cégre, raktárkészletre, üzleti tervekre, adatbázisokra, know-how-ra, egyéb domainekre, digitális anyagokra, bármire, amit ad a weboldal mellé (vagy pl. további domain nevek, Facebook oldal). Esetleg extra lehet: ha olyan beszállítói és/vagy egyéb szerződésekkel rendelkezik, amelyek átadhatók, és az adás-vétel nélkül a vevő nem tudna rájuk szert tenni.
  35. Domain & tárhely szolgáltatás: ki a partnere ebben, kitől bérel tárhelyet? Hol lett regisztrálva a domain név? Ki a tárhely szolgáltató? Mennyire van megelégedve vele vele? Mik a tárhely paraméterei (tárterület, sebesség, stb.)?
  36. Van a weboldal témaköréből fakadó adózási sajátosság?
  37. Ha vannak felhasználói/ügyféladatok is a weboldalhoz, akkor legálisan átadhatóak ezek a vevőnek?
  38. Ki az eladó? Magánszemély vagy cég? Cég esetén érdemes megnézni a cégjegyzéket, illetve az e-beszámolót. Illetve érdemes rákeresni a webáruház és az üzemeltető nevére, hogy a Google mit talál róluk. A leendő vevő találhat így negatív dolgot az oldalról?
  39. Mennyi ember, összesen havi mennyi munkaórával és (bér)költséggel üzemelteti weboldalt, illetve végzi a weboldallal kapcsolatos tevékenységek összességét?
  40. Mi az elképzelése a weboldal irányárát illetően?
  41. Mennyire sürgős az eladás? Eladói oldalról érdemes titkolni (erősebb alkupozíciót megtartva), vevői oldalról kipuhatolni. Eladói oldalon érdemes figyelembe venni az árképzésnél. A reálisnál alacsonyabb áron nagyobb esély van vevőt találni.
  42. Van-e olyan tényező, vagy különleges helyzet (pl.: 2020-as koronavírusos gazdasági állapot), amely csökkenti a keresletet a weboldal témájára vonatkozóan?
  43. Fontos, hogy abban a szellemiségben vigyék tovább a weboldalt, ahogy ki lett alakítva?
  44. Mely egyéb – a fenti kérdésekre adott válaszokban nem részletezett – értéknövelő tényezőről tud még?
  45. Ön szerint mi csökkenti a legnagyobb mértékben a weboldal értékét?
  46. Végezetül: összefoglalná 5-10 mondatban, weboldalát hogyan pozicionálná a piacon, milyen lehetőségek rejlenek az oldalban, és miért éri meg megvenni? Mi az, ami a jelenlegi állapotnál is magasabb szintre tudná repíteni az oldalt, de még nem lett kipróbálva/bevezetve/lefejlesztve?

Weboldal eladás tévhitek:

  • Nem számít, hogy mennyi energia, pénz és hirdetés lett beleölve a weboldalba, ha az nem térült meg ezzel arányosan.
  • Nem számít, hogy a különböző online eszközök, weboldalak, kalkulátorok mit határoznak meg a weboldal értékének. Ezek általában pár – mindenki által vizsgálható – szempont alapján számolnak, amely soha nem lehet olyan alapos, mint a fenti kérdéssor alapján végrehajtott értékbecslés.
  • Az oldal PageRank értéke nem értéknövelő tényező. A Google-beli helyezéseket nem befolyásolja az, hogy milyen PageRank értékkel bír a weboldala. Régről maradt berögződés, hogy ez számít.

De mégis mennyi az annyi?

Alapesetben elmondható, hogy egy weboldal kb. az 0,5-1,5 éves igazolható adózott eredménynek megfelelő összegért adható el. De ettől való eltérés is előfordulhat, mert ahogy a fenti kérdéssorból is látható, sok tényező szerepet játszik egy-egy weboldal reális értékében. De egy tudatos vevőt az igazolható bevétel (és/vagy: a befektetésének %-os megtérülése, hogy más befektetésekkel összehasonlítható váljon) érdekli, nem a sokszor túlzó, találomra bemondott összeg. Aki eddig “költségelt” a cégben, és az adózott eredményén emiatt nem látszik a valós teljesítménye a weboldalnak, annak alacsonyabb értékesítési árral kell számolni.

A megszerezhető jövedelem szorzójára is van másik számítási módszer. Veszünk 5 fontos paramétert, és mindegyiket pontozzuk (2-4 között), majd átlagoljuk a pontok összegét:

  • Életkor: mióta üzemel a weboldal? 2 évnél kevesebb ideje vagy esetleg 3 évnél több ideje?
  • Mekkora élőerőt kíván az üzemeltetés? Heti 10, vagy 20 óra? Esetleg ettől eltérő?)
  • Növekedik vagy csökken a kereslet?
  • A készletkezelés, raktározás költsége alacsony vagy magas?
  • Mennyire összetett az egész rendszer működtetése?

Ezzel nekem csak az a problémám, hogy adott esetben felülbecsülhető vele egy eladó weboldal/webáruház értéke: hiszen a módszer alkalmazásával min. 2x-es szorzó lesz a végeredmény, holott nem feltétlenül éri minden az elérhető bevétel 2x-esét.

Más lehetőség nincs az árra vonatkozóan? De!*

Aki más metódust is meg akar ismerni: egy másik megközelítés az EBITDA kiszámítása, és ez alapján történő ármeghatározás. Itt az 5 paraméteres, illetve az EBIDTA alapú számításra is van példa.

*A következő 4-ből az első 3 bekezdés forrása: Oldal eladási gyorstalpaló

  • Fix ár. Megadhatsz egy olyan összeget ami nem képzi tárgyalás alapját, ha mindent jól csináltál akkor “csak” várnod kell, hogy a megfelelő ember megtalálja az ajánlatod.
  • Ajánlat kérés. Ezzel nagyobb vevőkörre lőhetsz, de más előnye is van. Egyrészt a visszajelzésekből ellenőrizheted magad, hogy mennyire jó árat kalkuláltál. Másrészt lehet többet kihozhatsz az üzletedből mint amit gondoltál. Harmadrészt pedig megeshet, hogy csak nem sokkal a Te általad vélt ár alatti ajánlatot kapsz, amit fix ár esetén nem kaptál volna.
  • Aukció. A fogalommal jelentésével mindenki tisztában van. Fontos hogy ha ezt az utat választod határozz meg kikiáltási árat és egy határidőt. Nem hátrány minimális licit összeget is felvenni a palettára.
  • Fix ár+jutalék. Főleg a még fejlődő szakaszban járó – lehetőségeit még nem 100%-osan kihasznált – weboldalaknál szokás olyan megállapodást kötni, hogy az eladó egy fix vételár mellett x ideig y %-nyi forgalmi jutalékot kap a vevőtől. A vevőnek azért jó ez a konstrukció, mert csökken a kiaknázatlan weboldal megvásárlásával járó “financiális bukás” kockázata, hiszen az alacsonyabb vételár kompenzálja (kompenzálnia kell) a vállalt rizikót. Miért használom a kockázat és rizikó szavakat? Egy “lehetőségekben gazdag” weboldal nem mindig válik aranybányává, ez tény, ezt el kell fogadni. Az eladónak pedig azért éri meg ezt az eladási módot választani, mert így az egyszeri fix bevétel mellett passzív jövedelemre tehet szert, sőt egy ügyes vevő (plusz a jutalék) segítségével akár többet is kereshet az üzleten, mintha fix árért vált volna meg a weboldaltól.

Értékbecslést vállalsz?

Igen. Ennek az egyszeri díja 20 000 Ft (alanyi mentés ár). Az értékbecslés előfeltétele a fenti kérdések minél részletesebb (a kapott információkat használom fel az értékbecsléshez) megválaszolása egyben, e-mail elküldve. Természetesen a kapott információkat üzleti titokként kezelem, senkinek nem adom ki. Írjon nekem, vagy hívjon fel, és segítek a weboldala eladásában, értékének megfelelő beárazásában!

Az értékbecslés mellé adok néhány tippet, amellyel nagyban megnövelheti a weboldal eladásának esélyét, köztük olyat is, amellyel nem szívesen élnek az eladók, pedig igen hatékony a vevőszerzésben (én a saját oldalaim közül többet is így adtam el korábban).

El tudod adni?

Garanciát sajnos nem tudok arra adni, hogy tudok vevőt szerezni a weboldalra. Konkrétan a weboldal eladásában csak korlátozottan tudok foglalkozni (kivéve, ha van olyan személyes ismerősöm/ügyfelem, aki potenciális vevő lehet, ezért mindenképpen érdemes elküldenie az eladó weboldalát), ám hirdetési felületet tudok adni hozzá. Itt, az olcsoweboldal.hu/blog alatt egy cikk formájában fel tudom tenni a teljes ajánlatot (és elküldöm hírlevélben a feliratkozóknak, megosztom a FB és LinkedIN oldalaimon is), az Ön kapcsolati adataival együtt. Ennek egy egyszeri díja van (jelenleg: 20 000 Ft), és amíg a blogom ilyen formában létezik, nem fogom törölni. Ezzel sok emberhez juthat el weboldala értékesítési szándékának híre, és köztük lehet a leendő vevője is.

Ha talál vevőt, hogyan érdemes az adás-vételt bonyolítani?

Írtam már korábban erről egy cikket – természetesen a leírt sorrendtől el lehet térni, ez az a verzió, ami legjobban az eladót védi. A sorrenden – a józan ész határain belül – lehet változtatni, hiszen egy adás-vétel lebonyolításakor fontos a kölcsönös bizalom.

Sok sikert a weboldala eladásához!

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

“El szeretné adni a weboldalát? Weblap eladás kisokos!” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!

*

code

A honlap cookie-kat használ. Részletek

A hatályos jogszabályok alapján kötelező tájékoztatni a látogatókat, hogy a weboldal ún. cookie-kat használ és tárol a számítógépén. Ha ezt nem szeretné, akkor a böngészője megfelelő beállításait használva tiltsa le a cookie-k tárolását, vagy zárja be a weboldalt. Mik azok a cookie-k? Hogyan tudja tiltani a tárolásukat? Hogyan kezelem a személyes adatokat? Mindenre választ ad a részletes adatvédelmi és cookie tájékoztatóm.

Bezárás