A WordPress karbantartás sokak szerint annyiból áll, hogy rányomunk az elérhető frissítésekre, a tárhelyes meg úgyis csinál mentést a weboldalról. És kész is?
Mi a weboldal karbantartás?
A bevezetőben feltett „kész is?” kérdésre a válasz az, hogy nem, nem és nem! Nem szabad úgy kezelni a weboldal karbantartást, mintha csak annyi lenne a feladat, hogy gyorsan végignyomkodjuk a frissítéseket.
Sok olyan munkám volt már, ami úgy indult, hogy valaki csak rányomott a frissítésekre (vagy az automata frissítés nem volt kikapcsolva), és összeomlott a weboldal.
Rendszeres weboldal karbantartási feladatok
A másik blogomon írtam a rendszeres WordPress karbantartás feladatok – heti, havi bontásban címmel egy hosszú leírást, hogy miből is áll egy weboldal teljes karbantartása.
A legfontosabb feladatok:
- Biztonsági mentés.
- WordPress, a kinézet és a bővítmények frissítése.
- A sérülékenységet tartalmazó bővítmények cseréje.
- PHP verzióváltás.
- Funkciók ellenőrzése.
- Biztonsági ellenőrzés.
- Stb.
Milyen sorrendben kell frissíteni a WordPress-t, a kinézetet és a bővítményeket?
Gyakori kérdés. Az interneten sokféle válasz van. Ha elolvas több cikket, akkor az alábbi kép fog kirajzolódni:
- WordPress – Sablon – Bővítmények
- Bővítmény – Sablon – WordPres
- Kinézet – Bővítmények – WordPress
- Stb.
És a legszebb, hogy mindre találni logikus magyarázatot is. Ebből következhetne, hogy akkor mindegy a sorrend? Korántsem!
Mi a jó sorrend?
Szerintem a jó válasz az „attól függ”. Ugyanis sok weboldal különbözik egymástól, és van valami „nyűgje”, amire figyelni kell, és ami miatt nem a megszokott sorrend javasolt.
Én szeretem a WordPress – Sablon – Bővítmények sorrendet használni. De mindig vannak kivételek, van olyan weboldal, ahol más sorrendet használok.
Egyéni praktikáim a weboldal karbantartás során
Sok kisebb-nagyobb lépésre épül a weboldal karbantartás nálam. Ezen lépések oka az, hogy minél kisebb eséllyel lépjen fel probléma pl. a frissítések során, illetve minél gyorsabban elhárítsam azt, ha mégis valamilyen nem várt gond merülne fel.
Biztonsági mentés
Hacsak máshogy nem egyezek meg az ügyféllel, akkor biztonsági mentést készítek minden frissítés, karbantartási feladat elvégzése előtt.
Erre nem azért van szükség, hogy probléma esetén meg sem próbáljam megoldani a problémát (mint a fejlesztők 33%-a egy korábbi felmérés alapján). A mentés használata mindig csak az utolsó lépés. De kell, hogy legyen, mert néha részlegesen is szükség lehet rá. Pl. egy éppen frissített fizetős kinézet előző verziójának visszaállítása miatt.
THE7 és GeneratePress privát archívum
Az általam használt kinézetek korábbi főbb verziói le vannak mentve a gépemre, hogy szükség esetén minél gyorsabban rendelkezésre álljanak.
Sőt, vannak olyan kinézetek is, ahol azt is vezetem, hogy egy-egy nagyobb verzióváltás során melyik verzióról melyikre frissítettem, és ha volt gond, akkor mi volt az. Ez azért fontos, mert ha tudom, hogy pl. 9.1.1.1-es THE7-et kell frissíteni 10.1.0.1-re, akkor előfordulhat olyan, hogy a WooCommerce termékek nem töltődnek be, amit pedig megold a WordPress frissítés. Ez csak egy példa, de sok ilyen feljegyzésem van egy kereshető jegyzettömb fájlban – így már előre tudok készülni a „nem várt” hibára.
Vannak olyan bővítmények, amelyekből visszamenőleg szintén jópár verzió rendelkezésre áll a laptopomon.
Megjelenési időpontok vezetése
Néha az is segítség, ha tudom, hogy az éppen frissíteni kívánt WordPress milyen régi. Van egy 170+ soros Excelem, amiben minden verzió megjelenési dátuma fel van tüntetve.
Ügyfélmappa jegyzetek, módosítások – adatok rendszerezése
Nálam minden ügyfélnek van weboldalanként egy mappája a számítógépem egy titkosított részén. Ebben a mappában van egy adatok.txt fájl, amiben a legfontosabb belépési adatok megtalálhatóak, úgymint az FTP, PhpMyAdmin, cPanel, stb.
Ennek köszönhetően amikor van egy karbantartási feladat, akkor a kezdés zökkenőmentes, mert a korábban megismert adatokat nem kell sem újból elkérnem, sem levelezésekből összegereblyéznem.
Ebben a mappában vezetem az egyedi módosításokat, ha van ilyen. Ilyenekre gondolok:
- A WordPress vagy valamelyik bővítmény fordításának egyedivé tétele.
- WooCommerce vagy más bővítmény egyedi változtatása.
Ezek azért fontosak, hogy meglegyenek, mert frissítés után a már elvégzett módosításokat ismét meg kell tenni, hogy a módosítás eredménye továbbra is elérhető legyen a weboldalon. Természetesen ahol lehet, ún. gyerek kinézetben vannak a változtatások. De ez sajnos nem minden esetben lehetséges alternatíva.
A sárga-piros bővítmény
Na ez egy kifejezetten csúnya, ám annál hasznosabb megoldás. Mivel sok weboldalon végzek karbantartást, ezért a kivételeket nehéz lenne észben tartani. Emiatt vannak az ügyfélmappákban jegyzetek, mentések, információk az adott weboldalról.
Viszont ezek a jegyzetek nem mindig kerülnek elém frissítéskor, ezért csináltam egy bővítményt, amely az alábbi menüpontoknál lép működésbe:
- Vezérlőpult => Frissítések,
- Bővítmények,
- Megjelenés.
Ezen aloldalakra betesz egy „csúnya” de szembetűnő üzenetet (az adott weboldalra szabva), nekem, pl.:
Ez csúnya megoldás, de csak én látom, hiszen csak akkor telepítek ilyen megoldást, ha én végzem a karbantartást.
Ha végzem az aktuális karbantartást, akkor biztosan szembe fog jönni, és nem fogok hibázni egy olyannal, ami egyébként a rutinfeladat alapján nem lenne hiba, de az adott weboldalnál igen.
Gyors hibaelhárítás
Ha szakember végzi a karbantartási feladatokat, akkor az esetleges hibaelhárítás is gyors és szakszerű lesz. Egy átlag weboldal tulajdonossal ellentétben én nem fogok megijedni, ha több ezer elvégzett karbantartási feladat után egyszerűen összeomlik a weboldal. A legtöbb esetben rutinfeladat és „azonnali” ezek helyreállítása.
Mert a frissítés sok esetben akkor válik nehézzé a rutintalan felhasználónak, ha szakértelmet igénylő feladat merül fel.
Segíthetek a weboldala karbantartásában?
Ugye, hogy a fentieket olvasva nem is olyan egyszerű egy weboldal karbantartása? Ha nem csinál
Kattintson a gombra, és olvassa el a vonatkozó szolgáltatásom bemutatóját vagy kérjen díjmentes árajánlatot!