Milyen a jó „Referenciák” oldal? (példákkal)

Weboldal készítés során mindig jelzem az ügyfeleknek, hogy az online értékesítéshez bizalomépítés kell, melynek egyik legfontosabb része a „Referenciák” oldal.

A cikk a „Milyen menüpontok kellenek egy weboldalra?” című cikk folytatása.

Ne ragadjunk le a névnél

Tevékenységi körtől függően a menüpont futhat „ajánlások”, „vélemények”, „referencia munkáink” néven is. A lényeg azon van, hogy vagy meg lehessen tekinteni korábbi munkákat, vagy a szolgáltatást/terméket megrendelők visszajelzéseit, ajánlásait. Az is jól néz ki, amikor cégek egymásnak adnak írásban, céges papíron ajánlást, és ezek kerülnek fel galériaként a menüpontba.

Referenciák ÉS vélemények
Annak is lehet létjogosultsága, hogy egy weboldalon legyen referenciák menüpont IS, és vélemények menüpont is. Előbbiben lehetnek egy vagy több galériában a referenciamunkák, míg utóbbiban az ügyfelek ajánlásai.

Ellenőrzött referenciák

A „referenciák” aloldal kialakításakor visszatérő kérdés szokott lenni az ügyfeleimnél, hogy tudjuk-e kontrollálni, hogy milyen ajánlások, visszajelzések kerüljenek fel a weboldalra. Vagy ez teljesen automatikus?

A jó hír az, hogy nem automatikus az ajánlások megjelenítése, hanem csak azok kerülnek (nem automatizálva) fel, amelyeket vagy egy űrlapon, vagy e-mailben adnak az ügyfelek.

Milyen a jó referencia?

Idézem a könyvemből a vonatkozó részt:

Szerepeltess referenciákat, ajánlásokat, esettanulmányokat a weboldaladon! Ezek sokfélék lehetnek (a legkevésbé hatékonytól a leghatékonyabbig bezárólag):

  • Monogrammal ellátott vélemény. Kamuszagú!
  • Teljes névvel vállalt vélemény. Ennek egy továbbfejlesztett verziója az, amikor a visszajelzéseket Facebook-on kéred, és a hozzászólók nevét, fényképet és üzenetét képernyőképek formájában felteszed (érdemes erre engedélyt kérned az érintettektől) a weboldaladra. Szerintem nagyon jól néz ki, és meggyőző a sok arccal is vállalt vélemény.
  • Teljes névvel, elérhetőséggel (pl.: weboldal, cégnév) vállalt vélemény.
  • Nyomtatott (aláírt, lepecsételt) visszajelzés scannelése, majd a weboldalra való feltöltése.
  • A „csúcs”, amikor az ügyfeled egy videóüzenetben osztja meg mindenkivel: mennyire elégedett volt, miért ajánlja a termékedet vagy szolgáltatásodat másoknak. Plusz pont, ha ezt ismert ember teszi. Esetleg közös képet is tehetsz ki vele, ha személyesen is találkoztatok.

A bekezdés forrása:
A sikeres online vállalkozás építőelemei című könyv, 130. oldal

De nincs referenciám! Vagy titkos…

Ha nincs:
A másik ellenérv az szokott lenni, hogy nincsenek felrakható referenciák. Erre ezt szoktam mondani: Még. Kérni kell. Az értékesítési folyamatba be kell építeni visszajelzések kérését, követését, majd a weboldalra való feltöltését is.

Ha titkos:
Volt olyan ügyfelem, aki azt mondta, hogy olyan szűk a piaca, hogy azért nem tesz ki referenciát, mert akkor a konkurensei is megismernék az ügyfeleit, és esetleg megpróbálhatnák „elszipkázni” őket. Megfontolandó dolog, de érdemes elgondolkozni azon, hogyan lehetne az ügyfeleket hűségesebbé tenni, mintsem egy hideg megkeresés hatására fordítsanak nekünk hátat.

Referenciák – szolgáltatásonként vagy termékenként

Termékek/webáruház esetén:

WooCommerce webáruház esetén a vásárlói értékelések funkcióval könnyen gyűjthetőek visszajelzések, termékenkénti csoportosításban. Példa:

Szolgáltatásoknál

Szolgáltatások esetén el lehet azon is gondolkozni, hogy nem (csak) egy referenciák – minta: weboldal készítés referenciák – menüpontot hoz létre, hanem szogláltatásonként is lehet az értékesítési szöveg alatt/mellett ajánlásokat felsoroló blokk. Minta a WordPress oktatás oldalamról, ahol specifikusan az oktatást megrendelő ügyfeleimtől vannak visszajelzések:

Ennek a megoldásnak az a nagy előnye, hogy az értékesítést nagyban elősegíti, ha a szolgáltatás leírása mellett közvetlenül látják az elégedett ügyfelek visszajelzését.

Galéria, mint referencia

Ha olyan termékkört kínál, ahol igaz az, hogy „egy kép többet mond 100 szónál”, ott képgalériaként érdemes referenciákat szerepeltetni. Példa:

Kézműves termékeknél, fodrászoknál, lakatosoknál is remek módja a korábbi munkák feltüntetésének az, ha egy vagy több galériába rendezve kerülnek feltöltésre.

Partnerek / ahol már hallottál rólam

Ha releváns, akkor fel lehet tüntetni partnerlogókat is referenciaként, vagy azon médiafelületek logóit, ahol már volt médiamegjelenés. Utóbbinál plusz pont, ha a logók kattinthatóak is, és a megjelent cikk vagy videó jön be a kattintás után.

Egyéb visszajelzések ügyfelektől

Fontosnak tartom kiemelni, hogy a weboldalon megjelenített referenciákon túl ne feledkezzen meg a Google Maps visszajelzésekről (amelyeket be lehet tenni a weboldalba is, mutatom egy képen picit lentebb), Facebook értékelésekről, és webáruház esetén a vásárlók értékeléseiről sem, sem ezek szisztematikus gyűjtéséről.

A feljebb ígért minta:

Google értékelések megjelenítése weboldalon
Google értékelések megjelenítése weboldalon

Persze van egy szint, ami felett már nem érdemes gyakran foglalkozni a refenciák frissítésével, de azok gyűjtésével nem szabad leállni. Ma már csak 1-2-3 évente frissítem az írásos ajánlásaimat, mivel szerencsére annyi van, hogy már nem befolyásolná +/- pár darab az érdeklődőket érdemben.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!