Akik új weboldal készítése, vagy régi megújítása miatt keresnek, fel szokták tenni kérdésként, hogy mit javaslok, milyen menüpontok legyenek az leendő oldalán?
A válaszomat aszerint bontom meg, hogy milyen típusú weboldalról beszélünk.
Céges/bemutatkozó weboldalak lehetséges menüpontjai
Természetesen nem kötelező minden weboldalon minden menüpontot használni. Nem is férne fel ennyi menüpont egy weboldal felső menüsorába. Legalábbis egy sorba. Több sorban pedig eléggé kaotikus egy menüsor. Inkább ötletadónak szánom az alábbiakat – ebből érdemes 6-8 menüpontot választani a weboldalra.
- Főoldal vagy Kezdőlap. Milyen egy jól felépített weboldal kezdőoldala?
- Bemutatkozás vagy több fős cég esetén Csapatunk. Milyen a jó „bemutatkozás”, vagy „csapatunk” oldal?
- Szolgáltatások – itt létre lehet hozni almenüket is, hogy minden szolgáltatásnak legyen egy-egy külön alpontja. Milyen a jó „Szolgáltatások” oldal?
- Ehelyett jó megoldás az is – amikor csak pár szolgáltatás van – hogy a menüsorra közvetlenül kikerülnek a tevékenységi körök külön egy-egy menüpontként.
- Referenciák, Ajánlások, Vélemények vagy szimplán: Referencia munkáink. A lényeg, hogy a korábbi ügyfelek véleményét tartalmazza. Milyen a jó „Referenciák” oldal?
- Galéria vagy Videók (olyan terméknél/szolgáltatásnál, ahol jól néz ki – pl.: műkörmösnél, fodrásznál, tetoválónál). Ha volt már több médiamegjelenése, akkor érdemes az ottani szerepléseket egy Videók menüpont alatt gyűjteni. Milyen egy jó kép/videógaléria aloldal?
- Árak vagy Díjak (nem muszáj, ha minden szolgáltatásnál szerepelnek az árak). Milyen a jó „Árak” oldal?
- Blog (lehet Cikkek, Szakmai cikkek, Hírek is a neve). Milyen a jó blog oldal?
- GYIK – Gyakran Intézett Kérdések. Példák jól felépített webes „Gyakran Ismételt Kérdések” szekcióra.
- Kapcsolat vagy Elérhetőség. Milyen a jó „Kapcsolat” vagy „Elérhetőség” oldal?
- Landing (értékesítési) oldal – ez nem feltétlenül a menüsorról elérhető menüpont, hanem lehet olyan is, amit csak hirdetésből érnek el. Landing page alapok: általános követelmények, megvalósítás. (a cikk a másik weboldalamon jelent meg)
- Partnerek menü: kizárólag akkor, ha valóban fontos. Hiszen nem cél az, hogy a weboldalról máshová terelje a látogatókat. Milyen a jó „Partnerek” oldal?
- 404-es oldal – ami akkor látszódik, amikor a megnyitott linken nincs tartalom. A 404-es hibaoldal fontossága és marketingértéke.
- Feliratkozás oldal – ahol hírlevélre iratkoznak fel a látogatók. Milyen a jó „Feliratkozás” oldal?
- Köszönőoldal – amit csak akkor látnak, amikor pl. kitöltenek egy kapcsolati űrlapot, vagy leadnak egy időpontfoglalási kérelmet. A megfelelő „Köszönöm” oldal ismérvei.
- Letöltések – olyan cégnél, ahol fontos, hogy valamit sokan elérjenek, megtaláljanak. Pl.: Jelentkezési lap (bár lehet már online is), vagy műszaki adatlapok, minőségi tanúsítvány, stb. Milyen a jó „Letöltések” oldal?
- Időpontfoglalás – ha a weboldal egyik célja ez, akkor mindenképpen érdemes egy külön helyet kialakítani ennek. Milyen a jó „Időpontfoglalás” oldal?
- Ingatlanok (ingatlanos weboldalnál). Az ingatlan eladást segítő weboldal nevű szolgáltatásomnál írtam erről részletesen.
- Közérdekű adatok. Önkormányzatok, állami fenntartású intézmények weboldalán szokott lenni.
- Sajtószoba – ha számottevő megkeresés érkezik a sajtó munkatársaitól, akkor mindenképpen érdemes nekik létrehozni egy külön menüpontot.
- Megrendelés – ha lehet rendelni valamit.
- Étlap, itallap – éttermeknél mindenképpen kötelező!
- Ajánlatkérés menüpont akkor, ha valamiért a Kapcsolattól külön kell kezelni.
- Nyelvváltó zászló (ha többnyelvű a weboldal). Írtam erről is: Mire kell figyelni többnyelvű weboldal készítése esetén?
Ezen felül jogi jellegű menüpontok, amelyek meglétével érdemes foglalkozni:
- Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF).
- Adatvédelmi tájékoztató.
- Impresszum.
Ha felmerül önben ez a kérdés, kattintson: Nincs adatvédelmi tájékoztató mintád?
A menüpontokon túl
Természetesen egy weboldal nem csak a menüpontok tartalmaiból áll, hanem egyéb részekből is. Többek között:
- Felső sáv
- Logó
- Menüsor
- Mobilos fejléc
- Lábléc
- Footer rész
- Egyéb kiegészítő (pl.: kérdésed van, vagy feliratkozás rész) rész
- Oldalsáv
Ezekről is írok hamarosan egy részletesebb cikket.
Webáruházak ajánlott menüpontjai
Azokat sorolom alább, amelyek a bemutatkozó weboldalnál felsoroltakon túl jellemzőek webáruház készítés esetén.
- Az „Ajánlások” helyett lehet „Vevői vélemények” néven is a visszajelzések oldala – bár ezt az egyes termékeknél aktivált „vásárlói vélemények” rész tudja helyettesíteni.
- Termékek oldal – itt listázódnak a termékkategóriák, és ezeken belül a termék adatlapok.
- Termék adatlapok – minden terméknek van egy ilyen. Terméknév, termékkép, leírás, ár, kosárba rakás funkció (mennyiséggel) a jellemző tartalma.
- Kosár oldal, ahol a fizetés előtt még át tudja nézni a vásárló, hogy mit fog megvenni.
- Pénztár oldal, ahol a rendelés véglegesítése (illetve bankkártyás fizetés esetén innen megy a bank oldalára a megrendelő) történik.
- Fiókom oldal. Itt tudja a vásárló megnézni a korábbi rendeléseit, illetve elérheti a letöltéseit, vagy módosíthatja a számlázási és szállítási adatait.
- Regisztráció – itt lehet létrehozni a vásárlás előtt egy fiókot.
A fentiekről írtam összefoglaló cikket „Milyen oldalakból áll egy WordPress webáruház?” címmel.
Plusz (a fentieken felül) jogi jellegű menüpontok:
- Szállítási információk.
- Fizetési információk.
- Elállási/visszaküldési feltételek.
- Foglalási/lemondási feltételek.
A webáruházak menüpontjairól írtam egy külön cikket: Milyen oldalakból áll egy WordPress webáruház?
Egyéb weboldalak menüpontjai
A legtöbb weboldal vagy céges weboldal, vagy webáruház, ezért további kategóriákat nem hozok létre az egyebeknek.
Vannak weboldalak, amik csak blogok, vannak tagsági rendszerrel ellátott honlapok (itt többek között speciálisan gondolni kell a belépő felület megtervezésére, a tanfolyami felület megjelenésére, elérhetőségére, illetve a lemondási folyamat jogszerűségére, és a megfelelő kommunikáció kialakítására), de ingatlan adásvételt elősegítő weblapot (minimum tartalom: képgaléria, részletes információk, kapcsolatfelvételi lehetőség stb.) is lehet készíteni. És persze amennyi iparág, annyi sajátossága lehet egy weboldalaknak.