Elterjedt néven GYIK, GY.I.K, FAQ, vagy gyakori kérdések. Mindenki találkozott már ilyennel a weboldalakon. Röviden összefoglalom, miért hasznos, és hogyan kell jól csinálni.
Miért hasznos a GYIK rész egy weboldalon?
Legyen szó szolgáltatás alapú vállalkozás, webshop, vagy egytermékes, vagy blog weboldalról: minden esetben hasznos lehet egy Gyakran Ismételt Kérdések szekciót elhelyezni a weboldalon.
- Bizalmat épít, ha nem csak oda van vetve egy ajánlat az olvasó elé, hanem a részletek is ki vannak fejtve.
- Csökkenti az ügyfélszolgálati munkát, hiszen az emberek egy része a weboldalt olvasva önmagának megválaszolja a felmerült kérdéseit.
- Bővíthető – ha új dolog merül fel többször, lehet bővíteni a GYIK részt. Akár a GYIK részben lehet egy külön űrlap, amin a meg nem válaszolt kérdéseket be tudják küldeni a látogatók.
- Segíti az értékesítést: ha gyakori kifogások is kezelve vannak, vásárlást generálhat.
- Linkelhető: ha felmerül egy ügyfélszolgálati kérdés, adott esetben egy, a GYIK megfelelő pontjára mutató linket elegendő a válaszba tenni.
- Linkeket lehet benne elhelyezni: Ez azért hasznos, mert a látogatót tovább lehet terelni arra, ahol a számára érdekes tartalmakat megtalálhatja.
- Tagolható: ha több témakör köré csoportosulnak kérdések, akkor külön szekciókra/témakörökre lehet bontani a kérdéseket. Pl.: szállítással kapcsolatos kérdések, adatvédelemmel kapcsolatos kérdések, stb.
- Google-barát megoldás: ha megfelelően van felépítve, akkor keresőoptimalizálás szempontból is jelentős értéke lehet.
Hol lehet/legyen a Gyakran Ismételt Kérdések rész a weboldalon?
Röviden: bárhol, ahol megtalálják az érdeklődők. Pl.:
- Külön menüpontban (akár legördülő menükkel), a menüsoron.
- Egy-egy szolgáltatás/termék aloldalán, az értékesítési szöveg alatt. Ilyenkor ez akár kiválthatja a különálló menüt is.
- Az oldalsávban.
- Minden oldal alján, egy fix oszlopban.
- Akár a Copyright sorban is lehet.
Hogyan néz ki egy jól felépített GYIK rész?
Sok jó megoldás lehet, ezek közül a leggyakoribbak és leghasznosabbakra mutatok példákat. Mindegyiknél a kivitelezés módját érdemes nézni, a design-on mindig lehet változtatni.
A lényeg, hogy a termékkel, szolgáltatással, vásárlási folyamattal kapcsolatos kérdések kezelve legyenek. Minél részletesebben.
Plusz pont, ha van pl. chat/űrlapon való írási lehetőség a GYIK oldalon – így egyből tudnak kérdezni is, ha esetleg nem találnak valamire választ.
Keresővel egybekötött, tudásbázis alapú GYIK menü az Airbnb-n:
Hasonló felület (Zendesk) van a SAPI-nál is:
Témakörökre bontott GYIK a Mejuri-nál:
Ikonos választási lehetőség a még könnyebb eligazodás miatt, a Thirdlove-nál:
Lenyíló megoldás, kérdésenként (PawsChicago):
Vagy ilyen a Microsoft GYIK oldala is:
A YouTube-nál pedig témakörök alatt vannak a kérdések:
Ha nincs sok kérdés, akkor a válaszokat ki is lehet fejteni a kérdések alatt (WordPress videók GY.I.K.):
Egyébként akár horgonnyal is lehetne linkelni oldalon belül a válaszokat.
Témakörös bontás, kereső, felkapott keresések egyszerre (Bank of America):
A fenti példák csak a „jéghegy” csúcsát jelentik. Rengeteg más és jó megoldás van még a Gyakran Intézett Kérdések menüpontra. A lényeg, hogy legyen a weboldalon, mert egy esetleg nem a legjobban kivitelezett megjelenéssel is többet ér a menüpont, mintha nem lenne.