Karbantartás és tartalomfeltöltés szolgáltatásom megrendelői gyakran elkövetik azt a hibát, hogy nem optimális módon kérik egy-egy szövegrész, aloldal, vagy akár teljes weboldal szövegezésének módosítását/feltöltését. Persze mondhatnám, hogy nekem mindegy, több pénzem lesz, ha több idő elvégezni a kért feladatot, de mindenkinek jobb, ha egy szolgáltatás csak annyiba kerül, amennyibe kerülnie kell, és nem a többszörösébe, ezért az alábbi útmutatóval szeretnék segíteni az ügyfeleimnek, hogy ne kerüljön többe egy tartalomfeltöltés munka, mint amennyiből kijöhetne.
Optimális anyag összeállítás feltételei:
- Minden menüpont szöveges tartalma kerüljön külön fájlba és/vagy külön e-mailbe. Ha ömlesztve jön, akkor a válogatásra szánt idő felesleges pénzkiadás a megrendelőnek.
- Minden menüpont legyen pontosan elnevezve.
- A menüpontok képes tartalma legyen külön csatolmány (semmiképpen ne a Word-be beszúrva), egyértelműen jelölve, hogy melyik kép hová kerüljön. Példa egyértelmű jelölésre: „az auto.jpg fájl kerüljön a Bemutatkozás menüpontba, a „Cégünk 1906 óta gyárt….” kezdetű mondat mellé, jobbra igazítva.” Nem megfelelő a „a 2. melléklet kerüljön….” típusú megjelölés, mert levelezőrendszertől függően nem biztos, hogy a feladónál és a címzettnél is 2. mellékletként jelenik meg a hivatkozott kép. Érdemes ékezet nélküli elnevezést alkalmazni a kép és egyéb fájloknál, akkor nem kell nekem az átnevezéssel foglalkozni. (persze szívesen megcsinálom, csak feleslegesen fizet érte, ha már egyszer elnevezi a fájlokat, nem nehéz erre odafigyelni)
- Ha van instrukció a tartalomfeltöltéshez, az semmiképpen se a tartalomban legyen, de ha mégis, mindenképpen erősen eltérő (pl.: piros) – máshol nem használt – szín jelölje. Így elkerülhető, hogy a weboldalra szánt szövegben bent marad egy ilyen: „Ide tegyél egy űrlapot.”
- Ha nem kell cserélni egy aloldalt teljes terjedelmében, akkor a legoptimálisabb, ha a következőképpen fogalmazza meg a megrendelő az igényt: „A weboldal készítés oldalon – https://olcsoweboldal.hu/weboldal-keszites/ – a „Lorem ipsum dolor sit…” mondatot cseréld ki erre: „Nunc tincidunt felis non lobortis rutrum.”” – Ha nem így jár el, akkor 1) Meg kell keresnem, hogy pontosan hol találom azt az oldalt, amire hivatkozik. Több hasonló esetén visszakérdezek, hogy melyikre gondolt (ha a szöveg nem teszi egyértelművé). 2) Vagy az egész szöveget újra felteszem, és végig kell mennem minden formázáson (ami sok időt, így végső soron pénzt vihet el), vagy 3) megkockáztatom, hogy a módosítások megjelölése nélkül kapott anyagból – ahogy átnézem a szöveget módosításokat keresve – egy-egy módosított szöveg nem kerül át a végleges verzióba. Ezen opció esetében a megrendelőnek is egy fölösleges kör a munkám ellenőrzése, amely elkerülhető lenne, ha a fenti módszerrel jönne a módosítási igény.
Ha nem a fentieknek megfelelően jár el a megrendelő, akkor két lehetséges irány van:
- Feltöltöm a tartalmat, és egy következő körben módosítom a nem egyértelműen megfogalmazott és emiatt nem a megrendelő elképzeléseinek megfelelően feltöltött elemeket. Plusz idő a felesleges levelezés miatt (ismét hangsúlyozom, engem nem zavar, ha kifizetik, de nem szeretek olyanért pénzt kérni, ami elkerülhető egy kis odafigyeléssel).
- Ha nagyon nem egyértelmű valami, akkor visszakérdezek, és elküldöm ennek a cikknek az elérhetőségét, hogy ennek megfelelően kerüljenek átadásra a tartalmak. Plusz idő a felesleges levelezés miatt, illetve csúszik a tartalom felkerülésének időpontja, min. 1 levélváltásnyi idővel.