El kell fogadni, hogy egy weboldal nem fog törődés nélkül pénzt termelni. Ahogy a téglákból sem lesz magától fal. Mitől függ, hogy keres-e pénzt a weboldalával?
Design
A belépő szint. Amikor azt hallom, hogy csak egy bemutatkozó weboldalra van szükség, akkor mindig elgondolkozok. Amikor nem számít semmi, csak hogy „legyen mit a névjegykártyára tenni”, akkor sajnos már előre látom, hogy sok haszna nem lesz a weboldalnak.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy csili-vili designú weboldalra van szükség (az enyém sem az), de van egy minimum, amit el kell érnie, hogy a céget komolyan vegyék.
A letisztult, elegáns, marketing szempontok szerint elkészített belépő szintű weboldal tökéletes választás.
Sebesség
Többször írtam már arról, hogy rangsorolási szempont a Google-nél, hogy mennyire gyors a weboldal. Itt nem arról van szó, hogy „érzésre” milyen gyors a weboldal, hanem arról, hogy a Google sebességmérő eszközén elér-e 75-85 pontot legalább. Ha nem, akkor érdemes a weboldal gyorsítás témakörével foglalkozni.
Konkurenciaelemzés
Ad hoc módon nem lehet weboldalt tartalommal feltölteni.
- Ismeri a konkurenseit?
- Ismeri a szolgáltatásukat?
- Ismeri az áraiakat?
- Ismeri az ügyfeleiket?
- Ismeri a weboldalaikat?
- Ismeri az online kommunikációjukat?
- Fel van iratkozva a hírleveleire?
- Kért már tőlük árajánlatot, hogy lássa a „belsőt” is?
A fenti kérdésekre minimum érdemes tudni a válaszokat, hogy hatékonyan készítse el a weboldalát. Ez nem azt jelenti, hogy le kell a konkurenseket másolni, de a piaci helyzettel tisztában kell lenni.
Hiszen csak úgy lehet kiemelkedő szolgáltatás építeni, ha az alábbi 3 dolog metszetében (USP – egyedi értékesítési pont) van:
- Amire az ügyfeleinek szüksége van.
- Amit a versenytársak jól csinálnak.
- Amiben ön is kiemelkedő.
A fentiek alapján összegyűjtött információknak tükröződnie kell a weboldalon is, és a kommunikációban is.
Kulcsszókutatás
A konkurensek oldalát nem csak marketing szempontból kell átnézni, hanem az általuk elfoglalt Google-beli helyezések tekintetében.
- Milyen kulcsszóra, kifejezésre vannak elől?
- Milyen minőségű, mennyiségű tartalommal?
Ezen felül a Szövegírás és online marketing alapok (100+) pontban című cikkem „Kulcsszó kiválasztási lehetőségek” részében említettem eszközöket, amellyel a piaca kulcsszavait fel tudja kutatni.
Tartalomfejlesztés
Amikor a fentiekkel készen van, akkor érdemes a tartalom fejlesztésének nekiállni, és a weboldalt feltölteni szövegekkel, képekkel, menüpontokkal.
Minden fontos szolgáltatásról legyen részletes bemutató aloldal. Ne tudja le annyival, hogy létrehoz egy „szolgáltatások” menüpontot, ahol 3-8 felsorolás pontban leírja, hogy mivel foglalkozik. Akkor csak egy x-dik olyan cég lesz, aki „elvileg” (lásd következő pont) ért ahhoz, amiről ír.
Mit gondol, mikor szereztem több ügyfelet bankkártyás fizetés weboldalra való integrálása szolgáltatásomra? Amikor még csak leírtam a webáruház készítés menüpontban, hogy vállalok ilyet is (most is ott van linkként), vagy amióta külön, ezt a szolgáltatást bemutató aloldalam is van, Bankkártyás fizetés integrálása névvel?
Szakértői státusz felépítése
A feljebb is linkelt szövegírásos kisokosban felvázoltam, hogyan érdemes nekiállni a szakértői státusz felítésének. A minimum:
- Jól felépített szolgáltatás oldalak.
- Szakmai blog, rendszeres, hasznos, egyedi, teljességre törekvő cikkekkel.
- Vásárlói/vevői visszajelzések, ajánlások.
- Megszerzett képesítések.
- Témába vágóan íródott szakmai könyv.
- Arc vállalása.
Keresőoptimalizálás
Röviden és tömören: minden tartalmat úgy kell megírni és formázni, hogy az mind a látogatóknak, mind a Google-nek megfelelően emészthető legyen. Részben erre szolgál a keresőoptimalizálás. A tartalmi típusok függvényében változó opciókat is figyelembe kell venni. Tehát egy oldalt nem ugyanúgy kell megírni, mint egy szakmai cikket, vagy eladandó terméket.
(Online) marketing
A sikeres online vállalkozás építőelemei című könyvemet részben erről a területről írtam. Hiába a jól felépített weboldal, ha nem használja ki a marketingben rejlő lehetőségeket.
- A célközönségének megfelelően szól az olvasókhoz.
- Azt kínálja, amire szükség van.
- Gyűjti az oldalra érkező látogatók adatait.
- Kommunikál is feléjük rendszeresen. Nem csak reklámokat.
- Releváns közösségi média profilokkal rendelkezik? Megfelelően és rendszeresen kommunikál is ezeken a követőivel?
És ezek csak a belépőszintet képviselik, ennél azért jóval összetettebb ez a témakör.
Ha nem érzi magát otthonosan az online marketingben, akkor – akár egyszeri, akár rendszeres megbízás keretében – abban is tudok segíteni, hogyan lenne érdemes feltölteni tartalommal a weboldalt, hogy azok, akik a weboldalra érkeznek, nagyobb eséllyel váljanak konvertáló látogatóvá. Ehhez olyan weboldalt kell készíteni, amely jól végigvezeti a látogatókat az értékesítési folyamaton.
Fizetett hirdetések
Google Ads, Facebook hirdetések.
- Kihasználja az ebben rejlő lehetőségeket?
- A célközönségére hirdet?
- Futtat remarketing hirdetéseket?
- Landing oldalra irányítja a látogatókat, vagy a főoldalra?
- Számolja a megtérülést?
- Csinál A/B teszteket?
Megannyi kérdés, amelyekre ha sikerül a megfelelő válaszokat megtalálni, sokkal eredményesebbé teheti az online marketingjét.
Jogi dolgok
A weboldal rendelkezik ÁSZF, Adatvédelmi tájékoztató, Impresszum, Cégadatok részekkel? Ha nem, akkor a tudatosan vásárló érdeklődőket el is veszítette. Én legalábbis nagyon-nagyon ritkán kérek olyan helyről ajánlatot, ahol nem látom előre, hogy kivel fogok üzletet kötni, kinek adom meg az adataimat.
+1: Kereslet van arra, amit kínál?
Talán az első pont is lehetne, de mindenképpen meg kell említenem. Érdemes minden esetben megvizsgálni azt, hogy van-e kereslet arra, amit kínál. Ha nincs, akkor lehet rá keresletet generálni edukációval? Ha „nem és nem” a válasz, akkor érdemes másba fogni, és nem egy beteljesíthetetlen álmot követni.