Steve Strid, Claes Andréasson: Viking Marketing (könyvajánló)

Steve Strid és Claes Andréasson viszonylag rövid könyve egy roppant érdekes könyv. A skandináv rablók [a vikingek]majd később kereskedők – sikerességének okait állítja párhuzamba napjaink, világviszonylatban is meghatározó svéd cégeinek stratégiáival. Vagy inkább gondolkodásmódjával.

Gyors összefoglaló, avagy miről szól?

„Ezer évvel ezelőtt a vikingek boros kupának használták az ellenség koponyáját. Manapság bútort árulnak lapos dobozokban. A vikingek gyorsan rájöttek, hogy néhány jellemvonásuk segítségével, amely sikeressé tette őket a fosztogatásban és a rablásban, eredményes kereskedővé is válhatnak.” (xviii. oldal)

A könyv 50 pontban (amely két fő részre, Marketingre és Cégkultúrára van bontva) szedi össze a viking marketing lényeges elemeit, de nem rendszerezve, inkább csak a szemléletmód átadásával. Bemutat olyan példákat, mint a LEGO, Absolut, Volvo, Electrolux, SAAB, Metro (újság), stb. Mind-mind sikeres svéd cégek.

Nem a szokványos marketinges könyvet kell elképzelni. Illetve ezt a könyv ennél több: természetesen megtalálhatóak benne a „klisé” mondatok is, amelyeket rengeteg szakkönyv feldolgozott, de sok újszerű megközelítéssel tálalt információt találhatunk benne, pl.:

  • Kiderül, hogy miért gyorsabb lesétálni 16 km-t, mint ugyanazt vonattal megtenni. (előbb meg kell keresni a rávalót, amíg jó eséllyel lesétálja a távot a gyalogos)
  • Kiderül, hogy a márkaépítésben miért olyan fontos a jelentés (mit képvisel) és a szórakoztatás.
  • Kiderül, miért érdemes mikrohiteleket nyújtani a világ legszegényebb embereinek.
  • Vagy éppen az, hogy a Microsoftnak miért volt „jó”, ha másolták a szoftvereit. (terjedt, frissítésért nagyobb csoportból fizettek)
  • Miért kell abból kiindulni, hogy saját magam vagyok a saját célközönségem?
  • Miért a problémák a vezetők legjobb barátai? (lehetőség)
  • Miért kellenek egy csapatba olyan emberek, akik nem illenek bele? (sokszor kreatív energia párosul a negatív személyiség mellé)
  • Miért jobb plágiumra plágiummal felelni, és learatni az erkölcsi győzelmet egy jogi csata helyett? (101. oldal)

És a fentiekhez hasonló számtalan további példa szerepel a könyvben, valamint „elszórva” a valódi Vikingek történetéből is olvashatóak szemelvények (pl.: hogyan volt lehetséges, hogy a szárazföld közepén Viking hajóflotta támadta meg az ellenséget).

1 mondat, amiért megérte elolvasnom

Minden könyvet úgy olvasok, hogyha csak egy hasznos mondat van, amit be tudok építeni az üzletmenetembe, és bármilyen plusz bevételt érek el emiatt, akkor már megérte az árát. Itt több ilyen mondat is van:

  • „A legeslegkisebb kulturális különbözőségből is profitálhatsz, ha nyitva tartod a szemed, a minőségre törekszel, és hosszú távra tervezel.” (31. oldal)
  • „Egyetlen dolgot visz csupán magával az ember a sírba a halála után: az álmait.” (3. oldal)
  • „Az a felhatalmazás, amit az embereidre ruházol, tulajdonképpen az általad működtetett szervezetet teszi hatalmassá.” (76. oldal)
  • „A szerencsét sose bízd a véletlenre!” (118. oldal)

Fő tanulság

„A Viking marketing tulajdonképpen nem más, mint az istenkáromlással való szüntelen kacérkodás: arról van szó, hogy veszünk egy már létező ötletet és aztán azt újszerű módon kommunikáljuk.” (xvii. oldal – Absolut Vodka példa)

Kinek ajánlom?

Olyan vállalkozóknak, akik már foglalkoznak marketinggel. A marketing néhány fontos elemét dolgozza fel a könyv, egy kicsit a hagyományos módtól eltérően. Ez azért szuper, mert a könyv elgondolkodtat, nem hagyja, hogy csak elolvassuk, és félretegyük. Egy kicsit a világlátást változtatja meg, sok bölcs gondolat segítségével. Az különösen tetszik, hogy több helyen van a könyvben, hogy egymást követő fejezet címe kb. egymásnak ellentmondó, majd a szerzők mindkét „állítást” megvédik, működő példákkal támasztják alá.

Ár/érték?

6/10.

Infók:

Ár: A könyv 2 990 Ft-ba kerül a Pongor Publishing kiadónál.
Oldalszám: 144 (A5)
Megjelenés éve: 2010

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!