Már régóta terveztem egy hasonló cikk megírását, hogy az ügyfeleim, olvasóim „képben legyenek”, hogy mi is a keresőoptimalizálás, illetve milyen feladatokból is áll a sikeres online jelenlét kialakítása. Illetve hogy megértsék, miért nem tudok árajánlatot adni „látatlanban”, milyen – lejjebb felsorolt – ismeretekre van szükségem, hogy együtt tudjunk dolgozni.
Ismerkedjen meg a keresőoptimalizálással!
Sokszor kapok a címben olvasotthoz hasonló tömörséggel megfogalmazott árajánlat kérést, amelynek a tárgya a keresőoptimalizálás (SEO – Search Engine Optimization). Persze nem a (leendő) ügyfél hibája, ha nem tudja hogyan történik egy új vagy meglévő weboldal keresőoptimalizálása. Azért írtam ezt az összefoglalót, hogy a hasonló módon árajánlatot kérők, illetve az olvasóim is tisztában legyenek, hogyan is működik a keresőoptimalizálás, ha szakembert bíznak meg, azaz célom, hogy „közös nyelvet beszéljünk”.
Ha komolyan gondolja, hogy szeretné optimalizáltatni a weboldalát, olvassa végig a cikket!
Felelős szakember nulla ismeret alapján nem tud SEO árajánlatot adni. Miért? Egyszerű a válasz: a keresőoptimalizálás egy rendkívül összetett folyamat, ezért sok-sok információval kell rendelkezni az árajánlat elkészítése előtt, hogy mind a megrendelő, mind a munkát elvállaló szakember is elégedett legyen a végeredménnyel.
A keresőoptimalizálás nem olcsó
Ahogy lejjebb látni fogja a feladat összetett és sokrétű. Ebből következik, hogy időbe telik minden lépést elvégezni. Vállalkozóként az időm pénz, ezért ha valamivel időt töltök, annak ára van. Vannak „cégek”, akik 10 000 ft-ért kínálnak keresőoptimalizálást. Van aki elhiszi, hogy ezért az összegért mindent elvégez valaki, amit lejjebb összefoglalok, és még számlát is kap róla? A hosszútávú keresőoptimalizálás sikerek záloga a folyamatos munka. Nem elég egyszer „valamit beállítani az oldalon”, ahogy az ügyfelek néha gondolják. Ha így lenne, akkor mindenki első lenne, de ugye csak egy első hely van. Sőt a TOP10-ben is csak 10 hely van. Tehát a megoldás ennél szofisztikáltabb.
A keresőoptimalizálás két ára
- Az első megoldás a drága megoldás: ebben az esetben mindent én csinálok. Ez esetben sok időm megy el a munkával, hiszen más online üzletét építem fel, és ez nem megy az egyik percről a másikra. Ezért érthető a magas végösszeg.
- A másik megoldás (ezt szoktam javasolni az árajánlat kérőknek), amikor az alapokat elvégzem én, majd megtanítom az ügyfelet, hogy a további tartalmakat hogyan kell létrehozni, csoportosítani, mire kell figyelni, milyen feladatokat mikor és hogyan kell elvégezni a siker érdekében. Ebben az esetben a munkamegosztás révén nagyságrendekkel kevesebb időm megy el a projecttel, ezáltal az ügyfél pénzt takarít meg, sőt még tanul is. Ráadásul az ügyfél sokkal könnyebben tud pl. cikket írni a saját szakmájában, mint én. De ez csak akkor javasolt megoldás, ha az ügyfél (vagy egy alkalmazottja) tényleg foglalkozni fog a weboldalával a későbbiekben, azaz nem hagyja a sorsára az elkészített, optimalizált weboldalt. Ha nekem kell szakmai cikkeket írni, az értelemszerűen több időbe telik, hiszen nem a szakmámba vágó témáról kell írnom. Ezen a pluszmunkán felül először egy sok-sok órás szakmai alapozásra van szükségem, hogy ne írjak hülyeségeket. Ráadásul nem minden szakmában tudok és akarok cikket írni. Pl. orvosi témában nem szívesen írnék, ott nem tudnék felelősséget vállalni a tartalom minőségéért. Éppen ezért úgy gondolom érthető, hogy miért is javaslom ezt a megoldást a megrendelőknek. Valamint felesleges „pénzkidobásnak” ítélem meg azt az összeget, amelyet nekem fizet(ne)) azért az ügyfél, hogy az ő szakmájáról szóló cikket írjak.
Mégis melyik megoldást javaslom?
Minden ügyfélnek el kell döntenie, hogy melyikből van neki több és/vagy melyik számára a fontosabb: pénz vagy idő? Ha van ideje, akkor a második megoldást, ha viszont pénze van, de ideje nincs, akkor az első megoldást.
Alapelvem, hogy egy weboldal akkor lehet kiemelkedően sikeres, ha a témakörében egy olyan oldalt építünk fel, amely az adott témakörben egyedülálló, mitöbb: egyedülálló, sőt továbbmegyek: pótolhatatlan. Ha egy ilyen weblapot sikerül felépíteni, akkor a siker nem maradhat el. Persze ettől nem kell megijedni, kitartó, szorgalmas munkával könnyedén lehet ilyen weboldalt létrehozni, ha az ehhez szükséges alapelveket ismeri mind a keresőoptimalizálással megbízott szakember, mind az ügyfél. De a sikert – ahogy máshol sem – online sem adják könnyen. Kevés munkával általában nem fog sok pénzt hozni a weboldala, tehát a hirtelen meggazdagodás kizárt, aki ezt szeretné, ne a keresőoptimalizálással próbálkozzon. Ellenben ha hosszútávon szeretne stabil és növekvő bevételt, akkor a keresőoptimalizálást önnek találták ki.
Mi a keresőoptimalizálási folyamat optimális menete?
- Tanácsadás, felmérés: meg kell vizsgálni, jelenleg hol tart az optimalizálandó honlap, és a megrendelőnek mik a céljai, illetve mik a reálisan elérhető célok. Ha van, statisztika (pl. Google Analytics), akkor annak megfelelő elemzése.
- Kulcsszó kiválasztás. Melyek azok a szavak, kifejezések, amelyekre a VEVŐI keresnek? Kulcsszavak összeírása, különféle eszközökkel ezek bővítése. Ezután a kulcsszavak listáját zsugorítjuk: azt kell megvizsgálni, hogy a kulcsszavak közül melyek azok, amelyek PÉNZT hoznak, és melyek azok, amelyekre elöl lenni „csak” presztízs szempontból éri meg. Itt szoktam figyelmeztetni az ügyfeleket, hogy a presztízs bizony drága (nehéz kulcsszavakra több munka az optimalizálás), és messze nem hoz annyit, mint egyik-másik kulcsszó vagy long tail kifejezés tudna hozni. Mert lehet, hogy pl. műanyag szóra presztízsértékű legelöl lenni, de lehet, hogy egy fillér megrendelést nem hoz, így nem érdemes erre költeni, míg pl. a „műanyag nyílászáró Szolnok” kifejezésre rengeteg vásárlója jönne. Természetesen a kulcsszavak kiválasztásánál a keresési trendeket is figyelembe kell venni. Nem érdemes olyan kulcsszavakra optimalizálni a weboldalt, amelynek a csillaga leáldozóban van, azaz csak egyre csökken irántuk az érdeklődés.
- Konkurenciaelemzés – ez után tudom megmondani, hogy a meghatározott célok elérése lehetséges-e, illetve ha igen, mennyi kb. idő alatt.
- Weboldal átvizsgálás, szükség esetén javítás, fejlesztés (pl. oldaltérkép, meta elemek beállítása, de ide tartozik a Google Analytics kód elhelyezése is), a weboldal szerkezetének átvizsgálása, a meglévő tartalom átszövegezése.
- Felhasználói élmény fokozása: aki keresőoptimalizálás alá veti a weboldalát, az nyilván azért teszi, mert több pénzt remél az online jelenléttől. Ezért a weboldal meglévő felületét, kialakítását is meg kell vizsgálni, hogy minél könnyebben eljusson egy-egy látogató a kapcsolatfelvételig és/vagy vásárlásig. Hiába hoz a keresőoptimalizálás sok látogatót, ha a weboldal nem úgy van kialakítva, hogy az „eladja” a termékét és/vagy szolgáltatását.
- Tartalomfejlesztés: SEO alapelvem, – sok más optimalizálást vállaló céggel szemben – hogy inkább a tartalomfejlesztéssel kell foglalkozni, mint pl. linképítéssel. Persze nem baj, ha vannak bejövő linkjei a weboldalnak, de hosszú távon a sikert csak az egyedi, minőségi tartalom fogja meghozni. Gondoljon csak bele: hiába jön sok-sok látogató a weboldalára, ha ott nem talál értékes tartalmat, akkor egyből tovább is áll. Rosszabb esetben megjegyzi a weboldalát, hogy a jövőben elkerülje azt. Így hiába fejleszt, az így gondolkozó érdeklődőt örökre elveszítette. A rendszeres tartalomfejlesztés nélkül sokkal nehezebb egy-egy jó pozíciót megfogni, arról nem is beszélve, hogy a rendszeresen megjelenő cikkek segítségével egyéb online marketing eszköztár szélesebb tárházát is be tudjuk vetni a megrendelések mennyiségének növelése érdekében. Arról nem is beszélve, hogy egy rendszeresen publikáló weboldal visszatérő látogatókat „gyárt”, amely emberek fejében megmarad az oldala, és ha olyan problémájuk/igényük lesz, amelyre ön szolgál megoldást, akkor nagy eséllyel öntől is kérnek erre árajánlatot, holott lehet, hogy erre esélye sem lenne az adott ügyfélnél.
- Linképítés: bár írtam feljebb, hogy véleményem szerint nem a legfontosabb, azért nem árt vele foglalkozni egy kicsit.
- Az előzőekkel párhuzamosan: az ügyfél megtanítása (ha ő is kiveszi a részét a munkából), hogy a közösen megbeszélt, és végül rá eső feladatokat hogyan tudja hatékonyan és szakszerűen elvégezni. Itt pl. elmondom mi a hatékony cikkírási stratégia.
- Utánkövetés, utólagos optimalizálás, elemzés.
További lehetőségek a sikeres internetes jelenlétért:
- Hogyan keressek pénzt a weboldalammal?
- Közösségi médiák megfelelő kihasználása.
- Ún. microsite-ok létrehozása egy-egy téma és/vagy termék, szolgáltatás köré.
- Teljes online marketing kialakítása.
- Adwords.
- Keresztmarketing.
- Online SWOT-analízis.
- Stb.
Ha minden, fent leírt részfeladat el lett végezve, akkor fog a leghatékonyabban a célja felé haladni.
Mennyi idő alatt van látható eredménye a SEO-nak?
Témakörtől valamint a konkurensek mennyiségétől és erősségétől függ. Lehet pár nap, de pár hónap is. Extrém esetben évekbe is telhet egy-egy témakörben a TOP10-be kerülni.
Garancia?
Vannak olyan keresőoptimalizálást végző cégek, akik garantálják pl. az első 3 hely valamelyikét. Rossz hírem van: senki nem tudja garantálni a jó helyezést, hiszen senki sincs szerződésben a Google-el, az pedig nem adja el az organikus találati lista helyezéseit. Természetesen a jelen cikkben leírtak elvégzése nagyban javítja az esélyeit a megfelelő helyezésre, sőt rengeteg látogatót lehet szerezni a weboldalra, de garantálni a fentiek miatt nem lehet a jó helyezést. Persze az esetek túlnyomó részében tartani lehet az elvárásokat, de azt senki nem tudja előre kiszámolni/megmondani, hogy a Google hogyan fogja változtatni a rangsoroláshoz használt algoritmusát, illetve hogy ez hogyan fogja felborítani a találati listát.
És végezetül ne feledje: egy honlap üzemeltetése folyamatos munka, ami tehát nem ér azzal véget, hogy elkészült a weboldal, hiszen a konkurensek is folyamatosan dolgoznak a saját oldalukon. Példaként hadd említsem meg két, saját weboldalamat, azon belül is a cikkírással töltött időt (egy cikk megírását 20 perccel számolom, holott ezt átlagban valamivel biztosan több):
- Jelen blogon már 698 cikk van, amely 8 év alatt keletkezett. Összes cikk: https://olcsoweboldal.hu/oldalterkep/ – visszaosztva: heti ~33,5 perc átlagosan. (2016. december 19-es adat)
- A weboldal készítés tanfolyam weboldalamon 741 cikk van, amely ~6,8 év alatt keletkezett. Összes cikk: https://wordpress.video.hu/oldalterkep/ – visszaosztva: heti ~41,9 perc átlagosan. (2016. december 19-es adat)
Ugye így, végigszámolva máris teljesíthetőnek tűnik az ön szakmájában is egy-egy hasonló portál felépítése? Egy tanácsadás alkalmával el tudom mondani, hogyan is álljon neki, mit hogyan csináljon.
Ezt az én témakörömben nem lehet „lemásolni”!
Ez csak ritkán lehet igaz. Szinte bármilyen témakörben könnyedén találok önnek annyi témát, amelyekből akár évekig írhat értékes tartalmakat.
Hogyan válasszon szakembert weboldala optimalizálásához?
Nagyon egyszerű: Nézze meg az adott szakember referenciáit, illetve a saját weboldalát, illetve annak Google-beli helyezéseit. Apropó, ön is a Google-ből jött, úgy talált rám, vagy erre a cikkemre?
Legfőbb referenciáim:
- A weboldal készítés oktató videós honlapom – https://wordpress.video.hu -6. a google.hu-n a „wordpress” szóra (a cikk írásakor, azonban eltérő böngészőben eltérő eredmények lehetnek), amelyre több mint 2 milliárd találat van, és csak olyan találatok vannak előttem, amiket tényleg lehetetlen megelőzni (magyar wordpress oldal, a hivatalos org-os és com-os wordpress). És ahogy feljebb is írtam, hogy nem hiszek a linképítésben: ennek megfelelően csak csekély mértékben történ az oldalra linképítés, max. 50-100 db, és nem hiszem hogy ennek köszönhetem ezt az eredményt.
- https://lovardakalauz.hu – Magyarország legnagyobb lovarda adatbázisa, tartalomfejlesztés (~90%-ban) és teljes keresőoptimalizálás, amelynek az eredményeként a legtöbb lovardanévre a Google első oldalán van, sokszor a lovardák saját weboldalát megelőzve.
- https://100fekvotamasz.hu – Tartalomfejlesztés és teljes keresőoptimalizálás. Fekvőtámasz szóra abszolút első, volt amikor 30 nap alatt ~188 000 egyedi látogatója volt:
Hogyan lehet igénybe venni a keresőoptimalizálás szolgáltatásomat, hogyan álljon neki a weboldala optimalizálásának?
- Személyes tanácsadás keretében.
- SKYPE tanácsadás keretében.
- Oktatóanyag megvásárlásával (rendelkezésre áll egy átfogó keresőoptimalizálás videós oktatóanyag)
Remélem ajánlatom elnyeri a tetszését, és hamarosan az ügyfeleim között köszönthetem!