Long Tail, avagy a hosszú farok elmélete és gyakorlati haszna

Sok kicsi sokra megy, tartja a mondás. Hagyományos bolti kereskedelemben jobban megéri az eladóknak, ha pár darab, sok darabban eladható terméket forgalmaznak, sok, egy-egy példányban eladható termék helyett. Az online világban ez az arány megfordult. 100 különféle letölthető termék eladása nem kerül többe, mint egy terméket 100-szor eladni.

A keresőoptimalizálásban is remekül lehet használni a hosszú farok elméletet. Vegyünk egy példát, egy lovardás oldal forgalmát. Nem biztos, hogy arra a kulcsszóra érdemes rámenni, amelyik a témakörben a legnépszerűbb. Lehet, hogy a “lovarda” szóra nehéz (és nem is érdemes?!) elérni az első helyek egyikét, így a sok látogatót megszerezni, míg “long tail” kifejezésekkel könnyedén a Google első oldalára lehet kerülni. És melyik hoz több forgalmat?

 

Tehát, a fő kulcsszó: lovarda. Erre a Google felől érkező statisztika:

Látható, hogy maga a “lovarda” szóra csak 188 látogatás volt a Google felől, míg a lovarda long tail kifejezéseire összesen: 3032-188=2844. Több mint 15-ször annyi látogató a long tail kifejezésekre, mintha csak egy kulcsszóra lenne optimalizálva az oldal!

A long tail Wikipédiás meghatározása: A hosszú farok közgazdaságtani fogalom, mely az internetes kereskedelem árubőségét írja le: a hagyományos áruházak kevés fajtájú, de nagy mennyiségben árusítható tömeg- vagy sikertermékével ellentétben azoknak a kis mennyiségben eladható, de nagyon nagy sokféleségben rendelkezésre álló termékeknek a gyűjtőfogalma, melyek a hagyományos kereskedelem korszakában nem volt esélyük a piacra jutásra (nem tudták velük elérni a gazdaságos tömegtermelést), a korszerű információtechnológiai megoldásokkal (például a digitalizálható termékeknél: könyveknél, filmeknél, zenéknél a digitalizált formában történő tárolás majd igény szerint történő letöltés vagy kinyomtatás) viszont megtalálják kis számú, szétszórtan elhelyezkedő fogyasztójukat, akár a világ túloldalán is. A fogalmat először Chris Anderson, a Wired Magazine főszerkesztője használta, 2004 októberében. A hosszú farok létrejöttéhez három dolog megléte szükséges:

  1. Új alkotók: az informatikai forradalom lehetővé tette, hogy a korábbiaknál sokkal többen hozhassanak létre – részben hobbiból – alkotásokat
  2. Új piacok: Az internetes kereskedőknél a hagyományos nagyáruházak áruválasztékának tízszerese-százszorosa található meg, és vevőik sem korlátozódnak egy bizonyos területre (ami minden hagyományos kereskedő vevőszámát megköti): jöhetnek az egész világról, a csomagküldő szolgálatok pedig bárhova kézbesítik a megvásárolt árut.
  3. Új ízlésformálók: A fejlett keresőprogramok valamint a tömegek bölcsessége, azaz a termékeket, szolgáltatásokat egymásnak ajánló, vagy ezekről blogokat vezető, fórumokhoz hozzászóló emberek a korábbiaknál sokkal hatékonyabban segítenek kiválogatni az értéktelen kacatok közül a valóban értékes termékeket.

Szólj hozzá!

A honlap cookie-kat használ. Részletek

A hatályos jogszabályok alapján kötelező tájékoztatni a látogatókat, hogy a weboldal ún. cookie-kat használ és tárol a számítógépén. Ha ezt nem szeretné, akkor a böngészője megfelelő beállításait használva tiltsa le a cookie-k tárolását, vagy zárja be a weboldalt. Mik azok a cookie-k? Hogyan tudja tiltani a tárolásukat? Hogyan kezelem a személyes adatokat? Mindenre választ ad a részletes adatvédelmi és cookie tájékoztatóm.

Bezárás