Változnak az akciós árcsökkentésre vonatkozó szabályok a webáruházakban

2022. május 28-tól az EU területén, így Magyarországon is egységes szabályok vonatkoznak az árcsökkentésre, melyeket a WordPress webáruházakban is alkalmazni kell.

Az új szabályozás célja annak megakadályozása, hogy a kereskedők megtévesztő árcsökkentéseket alkalmazzanak azzal, hogy az akciók előtt megemeljék a korábbi árat és ezáltal megtévesszék a fogyasztókat az árengedmény mértékével kapcsolatban.

Mire nem vonatkozik a szabályozás?

A szolgáltatásokra, digitális tartalomra és digitális szolgáltatásokra. Természetesen az árképzésbe nem szólnak bele, csupán az akció kommunikálására (termékenként) kell figyelni. A (tervezett) akciót a Hatóságnak nem kell bejelenteni.

Korábbi ár feltüntetése

Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig (minimum az árcsökkenést megelőző 30 nap) alkalmazott árat.

A korábbi ár megállapításának 30 napos időszaka biztosítja, hogy az akciós ár valós árcsökkentés legyen és ne csupán csökkentésnek tűnő, vonzó, de fogyasztókat megtévesztő marketingeszköz.

Fontos tudnivaló, hogy az akció mértékét az akció meghirdetésétől visszafelé számított 30 nap legalacsonyabb árához kell meghirdetni, és nem az éppen aktuális árat kell ehhez figyelembe venni. Tehát ha a fenti grafikont nézzük, emiatt a szabály miatt lesz 0%-os kedvezmény az új jogszabálynak megfelelően az 1143 Ft-ról 800 Ft-ra történő leárazás (hiszen 30 napon belül is ennyi volt a legalsó ár).

Emiatt ha 770 Ft-ra történt volna a leárazás, akkor már hívható akciónak, 3,75%-os (770/800*100) engedménynek.

Az akciós ár 30 napnál lehet hosszabb is, de ez nem vezethet a fogyasztók megtévesztéséhez, az indokolatlanul hosszú, akár fél évig is elnyújtott „akciók” alkalmazásával, mert ez tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül.

A személyre szabott és a bárki által igénybe vehető árcsökkentések

Nem vonatkoznak az új előírások a személyre szabott egyedi árengedményekre, egyedi utalványokra, törzsvásárlói egyedi kuponokra, amelyeket jellemzően nem jelentenek be széles körben a fogyasztók részére árcsökkentésként.

Újonnan bevezetett termékek
Az Árrendelet 2/A. § (5) bekezdése alapján, ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban a (2) bekezdésben meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.

Letöltés, forrás, további információk, gyakori kérdések, teljes tájékoztató:

Az utolsó 30 nap árváltozásának megjelenítése

Aki a fentiek alapján akciót hirdet, annak minimum az utolsó 30 nap árváltozásainak történetét fel kell tüntetnie a webshopjában. Sőt, ezt hitelt érdemlően tudni kell bizonyítania is.

Minta:

WooCommerce ártörténet megoldások:

WooCommerce webáruház készítés mellé több ígéretes bővítmény is van, ami grafikont csinál az elmúlt időszak áraiból, termékenként. De biztos vagyok benne, hogy lesznek még új bővítmények az aktualitás miatt. Pár példa:

Szükség esetén a listát bővíteni fogom.

Fogyasztó értékelésekkel kapcsolatos változás

A 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) 7. § (8) alapján: „Ha a vállalkozás hozzáférést biztosít a termékek fogyasztói értékeléseihez, az arra vonatkozó információt, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták, jelentősnek kell tekinteni.”

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!