Mit tegyen, ha egy ügyfele ismerősnek jelöli Facebook-on?

Biztos több vállalkozó, cégvezető olvasóm tette már fel a címben felvetett kérdést. Az alábbiakban a saját véleményemet és álláspontomat fejtem ki a kérdésről.

Sokat gondolkoztam azon, hogy megírjam-e ezt a cikket, de úgy gondolom, hogy hasznos lehet azoknak, akiknek hasonló dilemmájuk van, illetve az ismerősnek jelölő, és elutasítást kapó ügyfeleim megértik a döntésem mögött meghúzódó indokokat.

Az esetek többségében nem igazolom vissza az ügyfelektől jövő jelöléseket. Tudom, ez modortalannak tűnik, de nem udvariatlanságból teszem. Nem szeretném, hogy ez a döntésem negatív színben tüntessen fel. Részletesebben:

Miért nem igazolom vissza az ügyfelektől érkező jelöléseket?

  1. Vállalkozásomban a kommunikációs csatornák alábbi hierarchiáját használom: e-mail, telefon, Skype, személyes találkozó.
  2. A magánéletem és a munkám nem egy és ugyanaz. Szeretek éles határt húzni a kettő között. A Facebookot a hivatalos oldalaim kezelésén túl szórakozásra, kikapcsolódásra használom.
  3. A privát Facebook profilomat soha nem használom ügyfelekkel való kapcsolattartásra, üzleti ügyek intézésére. A chatet (privát üzenet) pedig kifejezetten utálom, mert időrabló tevékenységnek találom. Ez szerencsére az én „iparágamban” nem probléma, mert az ügyfeleim többsége nem is igényli ezt a fajta kapcsolattartási módot, lévén, hogy a fiatalabb korosztályból viszonylag kevés partnerem van.
  4. A jelölések jó része mögött nincs tényleges, személyes ismeretség. Csak és kizárólag olyan személyeket fogadok a Facebook ismerőseim közé, akiket ténylegesen ismerek. Azért, mert üzleti kapcsolatban állunk, még nem vagyunk egymás személyes ismerősei. Van-e háziállatom? Mi a kedvenc könyvem? Van-e testvérem? Mikor születtem? Ha ezen alap dolgokra nem tudja valaki a választ, akkor az nem lehet olyan ember, aki személyesen is ismer. De ettől még nagyon jó üzleti kapcsolatot építhetünk ki egymás között. Tehát a jelölés elutasítása soha nem személyes ügy, ez számomra elvi kérdés.
  5. A Facebook szabályzata tiltja, hogy a személyes idővonalunkat üzleti célra használjuk, ezért a privát profilom semmilyen plusz információval nem szolgálna az ügyfeleimnek. Ha a megszokott kapcsolattartási formákon felül követni szeretne ügyfélként/olvasóként, kérem kövessen az alábbi helyeken:
    1. Hivatalos Facebook oldalak:
      1. Weboldal készítés: https://www.facebook.com/szucsadamweb/
      2. WordPress oktató videók: https://www.facebook.com/wordpressvideo/
    2. Jelöljön meg LinkedIn-en (mindenkit visszaigazolok, de ott sem levelezek): https://www.linkedin.com/in/szucs-adam-38240483/
    3. Instagram oldalam: https://www.instagram.com/szucsadamonline/
    4. Kövessen Google+-on: https://plus.google.com/u/0/+SzűcsÁdám/posts
    5. Iratkozzon fel a YouTube csatornáimra:
      1. Weboldal készítés blog: https://www.youtube.com/user/olcsoweboldal/
      2. WordPress videók: https://www.youtube.com/c/WordPressvide%C3%B3k
      3. Vlogos csatorna: https://www.youtube.com/channel/UCAX6a1c2dyzrcBi-PUpCz1w
    6. Weboldalaim: https://wordpress.video.hu/ | https://olcsoweboldal.hu/ Minden, a szolgáltatásaimhoz elengedhetetlen információt ezeken a hivatalos csatornákon keresztül osztok meg.
    7. Twitter csatornáim:
      1. Weboldal készítés
      2. WordPress videók
  6. Véleményem szerint – mint végzett magánnyomozó, úgy is írom ezt, nem mint saját “ellenérvek” a visszajelölés ellen – nem tartozik az üzleti partnerekre az ember kapcsolati hálója, privát képei, nyaralásainak helyszínei, rokoni viszonyai, hobbijai, politikai nézete, stb. Vagy esetleg egy rosszul sikerült képnek sem kell kikerülnie egy privát profilról. Persze tudom, hogy az ismerősöket csoportokba lehet rendezni (Ismerős => Felvétel másik listára… => [pl.: Korlátozott lista, amelyre aki felkerül, csak olyanokat lát tőlünk, amelyeket nyilvánosra állítottunk]), és be lehet állítani, hogy ki mit lásson, de nincs kedvem ezzel vesződni.
  7. Nem azért fizet az ügyfél, hogy az ismerősöm lehessen, hanem azért, hogy a rám bízott feladatot precízen, határidőre, magas minőségben elvégezzem. Az átlagnál jobban, gyorsabban és precízebben dolgozok. Az esetlegesen felmerülő „Mikor lesz kész a munka, láttam, hogy elérhető voltál Facebook-on?!” kérdés nélkül is. Ha be is lépek néha Facebook-ra, az ügyfél biztos lehet abban, hogy a vállalt határidőt tartani fogom.
  8. Ha a személyesen nem ismert ügyfeleimet visszajelölném, a hírfolyamban sok olyan dolgot látnék, amelyeket nem tudnék hová tenni, hiszen nem ismerősöm az, aki miatt megjelenik.

Természetesen a fentiek az én véleményemet és álláspontomat tükrözik. Vállalkozástól, élethelyzettől, céloktól függően lehet, hogy eltérő szempontokat kell a címben szereplő kérdés megválaszolásához figyelembe venni.

Hogyan közölje, hogy nem jelöli vissza az ügyfelet?

A jelölésre illik reagálni egy rövid üzenetben. Használja pl. ezt a sablont:

Kedves xxxxx!

Köszönöm, hogy ismerősnek jelöltél. Tájékoztatlak, hogy a privát profilommal csak ténylegesen, személyesen ismert személyeket jelölök vissza, ezért ne vedd személyes sértésnek vagy udvariatlanságnak, hogy nem jelöllek vissza. Ha ez így túl modortalannak tűnik, egy részletes cikkben elolvashatod a kérdéssel kapcsolatos részletes álláspontomat: https://olcsoweboldal.hu/?p=82000

Remélem a döntésem nem lesz gátja a már fennálló remek üzleti kapcsolatunkból fakadó további együttműködéseknek.

Ádám

Mikor javaslom, hogy jelölje vissza az ügyfeleit?

  • Ha személyesen találkozott vele.
  • Ha nem probléma önnek, ha privát üzenetben egyeztetnek. Vannak olyan vállalkozók, akiknél kifejezetten jó lehet, ha az ügyfelek ismerősök Facebook-on. Van pl. egy nyelvoktatással foglalkozó ügyfelem. A célközönsége főként fiatalokból áll, ott természetesen, hogy Facebook-on kommunikálnak egymással. Ebben az esetben akár már akkor is ismerősökké válhatnak, ha csak tárgyalási szakaszban járnak.
  • Ha a profilján nincsenek olyan adatok, amelyeket nem osztana meg szívesen bárkivel.
  • Ha a fentiekkel nem ért egyet.

A kapcsolati tőke fontossága

Véleményem szerint egy vállalkozás legnagyobb értéke a meglévő ügyfél-adatbázisa. Ezen nézetemet nem befolyásolja a privát Facebook oldalam kezelésének alapelvei. Az üzleti életből származó kapcsolati tőkét felhasználom, és a megfelelő módon és időközönként kommunikálok is az ügyfeleimmel a kapcsolattartásra megadott hivatalos elérhetőségek valamelyikén.

Utólagos törlés?

Tudom, ez megint egy olyan pont, amely felesleges konfrontációt szülhet, és „nem illik” róla beszélni. De azért szólnék róla pár szót, mert a témához tartozik: Azt gondolom, hogy van létjogosultsága annak, hogy visszaigazolás után töröljünk egy ügyfelet. Ez nálam csak akkor történik meg, ha rendszeresen a privát üzenetet felhasználva szeretne velem kapcsolatban lépni. Ekkor sem “sunyi módon” teszem, hanem jelzem a problémát, és utána indítom el a törlést. Mivel nem vagyok fent egész nap Facebook-on, ezért a leggyorsabban tőlem e-mailen vagy telefonon keresztül kaphat egy ügyfél választ, ezért felesleges is privát üzenettel próbálkozni.

Soha nem jelölök vissza ügyfelet?

Dehogynem! Természetesen vannak olyan ügyfeleim, akiket ténylegesen ismerek személyesen is, sőt a viszonyunk már-már barátinak mondható. Többször találkoztunk, és a konzultáció/személyes találkozó témáján kívül is beszéltünk már egymással. Ebben az esetben nem kell a jelölés elutasításától tartani.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Szólj hozzá!

*

code

A honlap cookie-kat használ. Részletek

A hatályos jogszabályok alapján kötelező tájékoztatni a látogatókat, hogy a weboldal ún. cookie-kat használ és tárol a számítógépén. Ha ezt nem szeretné, akkor a böngészője megfelelő beállításait használva tiltsa le a cookie-k tárolását, vagy zárja be a weboldalt. Mik azok a cookie-k? Hogyan tudja tiltani a tárolásukat? Hogyan kezelem a személyes adatokat? Mindenre választ ad a részletes adatvédelmi és cookie tájékoztatóm.

Bezárás