Mit tegyen, ha egy ügyfele ismerősnek jelöli Facebook-on?

Biztos több vállalkozó, cégvezető olvasóm tette már fel a címben felvetett kérdést. Az alábbiakban a saját véleményemet és álláspontomat fejtem ki a kérdésről.

Sokat gondolkoztam azon, hogy megírjam-e ezt a cikket, de úgy gondolom, hogy hasznos lehet azoknak, akiknek hasonló dilemmájuk van, illetve az ismerősnek jelölő, és elutasítást kapó ügyfeleim megértik a döntésem mögött meghúzódó indokokat.

Az esetek többségében nem igazolom vissza az ügyfelektől jövő jelöléseket. Tudom, ez modortalannak tűnik, de nem udvariatlanságból teszem. Nem szeretném, hogy ez a döntésem negatív színben tüntessen fel. Részletesebben:

Miért nem igazolom vissza az ügyfelektől érkező jelöléseket?

Számomra nem kommunikációs csatorna
Vállalkozásomban a kommunikációs csatornák alábbi hierarchiáját használom: E-mail, telefon, Google Meet/SKYPE, személyes találkozó.

Nem használom üzleti célra a Facebook-ot
A Facebook szabályzata tiltja, hogy a személyes idővonalunkat üzleti célra használjuk, ezért a privát profilom semmilyen plusz információval nem szolgálna az ügyfeleimnek. Ha a megszokott kapcsolattartási formákon felül követni szeretne ügyfélként/olvasóként, kérem kövessen az alábbi helyeken:

Üzleti ügyeknek nincs helye a Facebook-on
A privát Facebook profilomat soha nem használom ügyfelekkel való kapcsolattartásra, üzleti ügyek intézésére. A chatet (privát üzenet) pedig kifejezetten ellenzem, mert időrabló tevékenységnek találom. Ez szerencsére az én „iparágamban” nem probléma, mert az ügyfeleim többsége nem is igényli ezt a fajta kapcsolattartási módot, lévén, hogy a fiatalabb korosztályból viszonylag kevés partnerem van.

Magánélet vs. vállalkozás
A magánéletem és a munkám nem egy és ugyanaz. Szeretek éles határt húzni a kettő között. A Facebookot a hivatalos oldalaim kezelésén túl szórakozásra, kikapcsolódásra használom. A rám bízott feladatokat pedig mindig precízen, határidőre, magas minőségben elvégzem a Facebook nélkül is.

Személyes ismeretség
A jelölések jó része mögött nincs tényleges, személyes ismeretség. Csak és kizárólag olyan személyeket fogadok a Facebook ismerőseim közé, akiket ténylegesen ismerek. Azért, mert üzleti kapcsolatban állunk, még nem vagyunk egymás személyes ismerősei. Van-e háziállatom? Mi a kedvenc könyvem? Van-e testvérem? Mikor születtem? Ha ezen alap dolgokra nem tudja valaki a választ, akkor az nem lehet olyan ember, aki személyesen is ismer. De ettől még nagyon jó üzleti kapcsolatot építhetünk ki egymás között, hiszen a jelölés elutasítása soha nem személyes ügy, ez számomra elvi kérdés.

Privát szféra védelme
Véleményem szerint – mint végzett magánnyomozó, úgy is írom ezt, nem mint saját „ellenérvek” a visszajelölés ellen – nem tartozik az üzleti partnerekre az ember kapcsolati hálója, privát képei, nyaralásainak helyszínei, rokoni viszonyai, hobbijai, politikai nézete, stb. Vagy esetleg egy rosszul sikerült képnek sem kell kikerülnie egy privát profilról. Persze tudom, hogy az ismerősöket csoportokba lehet rendezni (Ismerős => Felvétel másik listára… => [pl.: Korlátozott lista, amelyre aki felkerül, csak olyanokat lát tőlünk, amelyeket nyilvánosra állítottunk]), és be lehet állítani, hogy ki mit lásson, de nincs kedvem ezzel vesződni.

Természetesen a fentiek az én véleményemet és álláspontomat tükrözik. Vállalkozástól, élethelyzettől, céloktól függően lehet, hogy eltérő szempontokat kell a címben szereplő kérdés megválaszolásához figyelembe venni.

Hogyan közölje, hogy nem jelöli vissza az ügyfelet?

A jelölésre illik reagálni egy rövid üzenetben. Használja pl. ezt a sablont, én ezt szoktam elküldeni:

Kedves xxxxx!

Köszönöm, hogy ismerősnek jelöltél Facebook-on.

A privát profilommal csak személyesen is ismert személyeket jelölök vissza. Ezért ezt ne vedd személyes dolognak vagy udvariatlanságnak. Ha furcsának találod a döntésemet, írtam ennek hátteréről egy részletes cikket: https://olcsoweboldal.hu/?p=82000

Remélem a döntésemet megérted, és ez nem lesz hatással a már fennálló és leendő üzleti kapcsolatunkra.

Ui.: A LinkedIN-en szívesen veszem a jelölésedet, a szakmai kapcsolatokat ott is építem: https://www.linkedin.com/in/szucs-adam-38240483/

További szép napot:

Ádám

Mikor javaslom, hogy jelölje vissza az ügyfeleit?

  • Ha személyesen találkozott vele.
  • Ha nem probléma önnek, ha privát üzenetben egyeztetnek. Vannak olyan vállalkozók, akiknél kifejezetten jó lehet, ha az ügyfelek ismerősök Facebook-on. Van pl. egy nyelvoktatással foglalkozó ügyfelem. A célközönsége főként fiatalokból áll, ott természetesen, hogy Facebook-on kommunikálnak egymással. Ebben az esetben akár már akkor is ismerősökké válhatnak, ha csak tárgyalási szakaszban járnak.
  • Ha a profilján nincsenek olyan adatok, amelyeket nem osztana meg szívesen bárkivel.
  • Ha a fentiekkel nem ért egyet.

A kapcsolati tőke fontossága

Véleményem szerint egy vállalkozás legnagyobb értéke a meglévő ügyfél-adatbázisa. Ezen nézetemet nem befolyásolja a privát Facebook oldalam kezelésének alapelvei. Az üzleti életből származó kapcsolati tőkét felhasználom, és a megfelelő módon és időközönként kommunikálok is az ügyfeleimmel a kapcsolattartásra megadott hivatalos elérhetőségek valamelyikén.

Utólagos törlés?

Tudom, ez megint egy olyan pont, amely felesleges konfrontációt szülhet, és „nem illik” róla beszélni. De azért szólnék róla pár szót, mert a témához tartozik: Azt gondolom, hogy van létjogosultsága annak, hogy visszaigazolás után töröljünk egy ügyfelet. Ez nálam kizárólag akkor történik meg, ha rendszeresen a privát üzenetet felhasználva szeretne velem kapcsolatban lépni. Ekkor jelzem a „problémát” felé, és utána indítom el a törlést. Mivel nem vagyok fent egész nap Facebook-on, ezért a leggyorsabban tőlem e-mailen vagy telefonon keresztül kaphat egy ügyfél választ, ezért felesleges is privát üzenettel próbálkozni.

Soha nem jelölök vissza ügyfelet?

Dehogynem! Természetesen vannak olyan ügyfeleim, akiket ténylegesen ismerek személyesen is, sőt a viszonyunk már-már barátinak mondható. Többször találkoztunk, és a konzultáció/személyes találkozó témáján kívül is beszéltünk már egymással. Ebben az esetben nem kell a jelölés elutasításától tartani.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!