SWOT elemzés: a vállalat erősségeinek és gyengeségeinek, illetve lehetőségeinek és fenyegetettségének összefoglaló elemzése

Mai cikkemben egy olyan témát elemzek, amely szinte minden marketing könyvben megtalálható, mégsem fordítanak rá kellő figyelmet a vállalkozások, pedig stratégiai szempontból nagyon fontos lenne. A cikk elolvasása után szánjon egy kis időt arra, hogy saját vállalkozására/cégére végiggondolja a lejjebb leírtakat.

A SWOT- (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats: Erősségek, Gyengeségek, Lehetőségek, Fenyegetések) elemzés rendszerint a vállalat stratégiai helyzetelemzésének mintegy záróakkordja.

Az elemzésnél a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy minden belső tényezőt (erősséget, gyengeséget) és várható külső hatást (lehetőséget és fenyegetést) felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, melyek kapcsolatban állnak a stratégiával. Ez ráadásul még mindig nem elég, hiszen néhány erősség vagy gyengeség fontosabb lehet a stratégia építésénél vagy a piaci helyzet szempontjából, mint a többi, és ugyanez áll a lehetőségek és fenyegetések csoportjára is. Alapvető tehát, hogy kiértékeljük a SWOT-listát abból a szempontból, hogy milyen következményei vannak a stratégiára nézve, és a stratégia alkotásánál milyen területeket kell még feltárni.

A SWOT-elemzés – Néhány ajánlat arra, hogy mit kell megvizsgálni

A) Belső tényezők

1. Erősségek

  1. Különleges versenyképesség
  2. Megfelelőek-e a pénzügyi erőforrások
  3. Versenyképes-e a szakértelem
  4. Vásárlók jó véleménye
  5. Elismert piaci vezető szerep
  6. Jól kidolgozott funkcionális stratégia
  7. Méretgazdaságosság
  8. Erős verseny ösztönző nyomása
  9. Fejlett technológia
  10. Költségelőnyök
  11. Termékinnovációs képesség
  12. Bizonyított már a menedzsment

2. Gyengeségek

  1. Nincs egyértelmű stratégiai irányvonal
  2. Romló piaci pozíció
  3. Elavult létesítmények
  4. Gyengébb nyereség, mert …
  5. Menedzseri mélység és tehetség hiánya
  6. Hiányzó kulcsszakértelem vagy versenyképesség
  7. Belső működési problémák
  8. Piaci nyomásra érzékeny
  9. Visszaesett K+F tevékenység
  10. Nagyon szűk termelési vonal
  11. Gyenge piaci imázs
  12. Versenyhátrány
  13. Az átlagosnál gyengébb piaci szakértelem
  14. Pénzügyi erőforrások hiánya a stratégiaváltáshoz

B) Külső hatások

1. Lehetőségek

  1. Más vásárlói csoportok kiszolgálása
  2. Belépés új piacokra vagy szegmensekre (pl.: saját weboldal készítése – TIPP: wordpress.video.hu)
  3. Termékvonal kiterjesztése a szélesebb vásárlói igények kielégítésére
  4. Diverzifikálás hasonló termékek irányába
  5. Komplementer termékek hozzáadása
  6. Vertikális integráció
  7. Lehetőség jobb stratégiai csoportba kerülésre
  8. Elégedettség a rivális vállalatok körében
  9. Gyorsabb piaci növekedés

2. Fenyegetések

  1. Új versenytárs belépése
  2. Helyettesítő termékek növekvő értékesítése
  3. Lassuló piaci növekedés
  4. Kedvezőtlen kormányzati politika
  5. Verseny fokozó nyomása
  6. Sebezhetőség válság és üzleti ciklus esetén
  7. Vásárlók és szállítók javuló alkupoziciója
  8. Vásárlói igény és ízlés változása
  9. Kedvezőtlen demográfiai változások

Forrás: Thompson-Strickland [1984], 178-179. oldal

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Szólj hozzá!

*

code

A honlap cookie-kat használ. Részletek

A hatályos jogszabályok alapján kötelező tájékoztatni a látogatókat, hogy a weboldal ún. cookie-kat használ és tárol a számítógépén. Ha ezt nem szeretné, akkor a böngészője megfelelő beállításait használva tiltsa le a cookie-k tárolását, vagy zárja be a weboldalt. Mik azok a cookie-k? Hogyan tudja tiltani a tárolásukat? Hogyan kezelem a személyes adatokat? Mindenre választ ad a részletes adatvédelmi és cookie tájékoztatóm.

Bezárás