SWOT elemzés: a vállalat erősségeinek és gyengeségeinek, illetve lehetőségeinek és fenyegetettségének összefoglaló elemzése

Mai cikkemben egy olyan témát elemzek, amely szinte minden marketing könyvben megtalálható, mégsem fordítanak rá kellő figyelmet a vállalkozások, pedig stratégiai szempontból nagyon fontos lenne.

A SWOT-elemzés – Néhány megvizsgálandó szempont

A cikk elolvasása után szánjon egy kis időt arra, hogy saját vállalkozására/cégére végiggondolja a lejjebb leírtakat.

A SWOT- (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats: Erősségek, Gyengeségek, Lehetőségek, Fenyegetések) elemzés rendszerint a vállalat stratégiai helyzetelemzésének mintegy záróakkordja.

Az elemzésnél a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy minden belső tényezőt (erősséget, gyengeséget) és várható külső hatást (lehetőséget és fenyegetést) felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, melyek kapcsolatban állnak a stratégiával. Ez ráadásul még mindig nem elég, hiszen néhány erősség vagy gyengeség fontosabb lehet a stratégia építésénél vagy a piaci helyzet szempontjából, mint a többi, és ugyanez áll a lehetőségek és fenyegetések csoportjára is. Alapvető tehát, hogy kiértékeljük a SWOT-listát abból a szempontból, hogy milyen következményei vannak a stratégiára nézve, és a stratégia alkotásánál milyen területeket kell még feltárni.

A) Belső tényezők

Erősségek

  • Különleges versenyképesség
  • Megfelelőek-e a pénzügyi erőforrások
  • Versenyképes-e a szakértelem
  • Vásárlók jó véleménye
  • Elismert piaci vezető szerep
  • Jól kidolgozott funkcionális stratégia
  • Méretgazdaságosság
  • Erős verseny ösztönző nyomása
  • Fejlett technológia
  • Költségelőnyök
  • Termékinnovációs képesség
  • Bizonyított már a menedzsment

Gyengeségek

  • Nincs egyértelmű stratégiai irányvonal
  • Romló piaci pozíció
  • Elavult létesítmények
  • Gyengébb nyereség, mert …
  • Menedzseri mélység és tehetség hiánya
  • Hiányzó kulcsszakértelem vagy versenyképesség
  • Belső működési problémák
  • Piaci nyomásra érzékeny
  • Visszaesett K+F tevékenység
  • Nagyon szűk termelési vonal
  • Gyenge piaci imázs
  • Versenyhátrány
  • Az átlagosnál gyengébb piaci szakértelem
  • Pénzügyi erőforrások hiánya a stratégiaváltáshoz

B) Külső hatások

Lehetőségek

  • Más vásárlói csoportok kiszolgálása
  • Belépés új piacokra vagy szegmensekre (pl.: saját weboldal készítése – TIPP: wordpress.video.hu)
  • Termékvonal kiterjesztése a szélesebb vásárlói igények kielégítésére
  • Diverzifikálás hasonló termékek irányába
  • Komplementer termékek hozzáadása
  • Vertikális integráció
  • Lehetőség jobb stratégiai csoportba kerülésre
  • Elégedettség a rivális vállalatok körében
  • Gyorsabb piaci növekedés

Fenyegetések

  • Új versenytárs belépése
  • Helyettesítő termékek növekvő értékesítése
  • Lassuló piaci növekedés
  • Kedvezőtlen kormányzati politika
  • Verseny fokozó nyomása
  • Sebezhetőség válság és üzleti ciklus esetén
  • Vásárlók és szállítók javuló alkupoziciója
  • Vásárlói igény és ízlés változása
  • Kedvezőtlen demográfiai változások

Forrás:
Thompson-Strickland [1984], 178-179. oldal

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!