Mai cikkemben egy olyan témát elemzek, amely szinte minden marketing könyvben megtalálható, mégsem fordítanak rá kellő figyelmet a vállalkozások, pedig stratégiai szempontból nagyon fontos lenne.
A SWOT-elemzés – Néhány megvizsgálandó szempont
A cikk elolvasása után szánjon egy kis időt arra, hogy saját vállalkozására/cégére végiggondolja a lejjebb leírtakat.
A SWOT- (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats: Erősségek, Gyengeségek, Lehetőségek, Fenyegetések) elemzés rendszerint a vállalat stratégiai helyzetelemzésének mintegy záróakkordja.
Az elemzésnél a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy minden belső tényezőt (erősséget, gyengeséget) és várható külső hatást (lehetőséget és fenyegetést) felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, melyek kapcsolatban állnak a stratégiával. Ez ráadásul még mindig nem elég, hiszen néhány erősség vagy gyengeség fontosabb lehet a stratégia építésénél vagy a piaci helyzet szempontjából, mint a többi, és ugyanez áll a lehetőségek és fenyegetések csoportjára is. Alapvető tehát, hogy kiértékeljük a SWOT-listát abból a szempontból, hogy milyen következményei vannak a stratégiára nézve, és a stratégia alkotásánál milyen területeket kell még feltárni.
A) Belső tényezők
Erősségek
- Különleges versenyképesség
- Megfelelőek-e a pénzügyi erőforrások
- Versenyképes-e a szakértelem
- Vásárlók jó véleménye
- Elismert piaci vezető szerep
- Jól kidolgozott funkcionális stratégia
- Méretgazdaságosság
- Erős verseny ösztönző nyomása
- Fejlett technológia
- Költségelőnyök
- Termékinnovációs képesség
- Bizonyított már a menedzsment
Gyengeségek
- Nincs egyértelmű stratégiai irányvonal
- Romló piaci pozíció
- Elavult létesítmények
- Gyengébb nyereség, mert …
- Menedzseri mélység és tehetség hiánya
- Hiányzó kulcsszakértelem vagy versenyképesség
- Belső működési problémák
- Piaci nyomásra érzékeny
- Visszaesett K+F tevékenység
- Nagyon szűk termelési vonal
- Gyenge piaci imázs
- Versenyhátrány
- Az átlagosnál gyengébb piaci szakértelem
- Pénzügyi erőforrások hiánya a stratégiaváltáshoz
B) Külső hatások
Lehetőségek
- Más vásárlói csoportok kiszolgálása
- Belépés új piacokra vagy szegmensekre (pl.: saját weboldal készítése – TIPP: wordpress.video.hu)
- Termékvonal kiterjesztése a szélesebb vásárlói igények kielégítésére
- Diverzifikálás hasonló termékek irányába
- Komplementer termékek hozzáadása
- Vertikális integráció
- Lehetőség jobb stratégiai csoportba kerülésre
- Elégedettség a rivális vállalatok körében
- Gyorsabb piaci növekedés
Fenyegetések
- Új versenytárs belépése
- Helyettesítő termékek növekvő értékesítése
- Lassuló piaci növekedés
- Kedvezőtlen kormányzati politika
- Verseny fokozó nyomása
- Sebezhetőség válság és üzleti ciklus esetén
- Vásárlók és szállítók javuló alkupoziciója
- Vásárlói igény és ízlés változása
- Kedvezőtlen demográfiai változások
Forrás:
Thompson-Strickland [1984], 178-179. oldal