A 4P (product, price, place, promotion) lényege, elemei, összefüggései

A 4P-ről röviden

A 4P megfelelő használata segít elérni a marketing célját, mégpedig azt, hogy a lehető legkevesebb költség mellett a lehető legnagyobb hasznot termeljük ki az értékesíteni kívánt termék eladása folyamán, mégpedig úgy, hogy a konkurenciát megelőzzük.

Product: Meg kell határoznunk a termékünk sajátosságát, azaz hogy mely tulajdonsága az, amelyet a reklámtevékenység során kiemelhetünk. Ilyen lehet pl. egy speciális hatóanyag, vagy egy hozzáadott plusz szolgáltatás. Fontos a csomagolás is, és a mai világban előny, ha a termék előállítása környezetbarát módon történik.

Price: Először ki kell találni, hogy kik lesznek a célcsoportunk, és ehhez kell meghatározni az árat, a versenytársakéhoz viszonyítva. Az ár meghatározásánál figyelembe kell venni a költségeinket, és szolgáltatásunk, vagy termékünk minőségi szintjét.

Place: Fontos meghatározni, hogy a célközönségünk milyen csatornákon érhető el.

Promotion: Az ösztönzéspolitika a vásárlókkal tudatja, hogy létezik a termék, felébreszti az igényt és a vágyat a termék iránt.

Product – Price: Minél magasabb minőségi kategóriába tartozik egy termék, annál drágább. Ha a termék bevezető fázisban van, akkor olcsóbb, majd amikor a fogyasztók már megismerték, akkor drágább. Amikor a termék végkiárusítása folyik, ismét olcsóbb lesz az ára. Ha az ár alacsony, feltételezhető, hogy nem jó a minősége, vagy nem egy ismert márka terméke.

Product – Place: A célközönség határozza meg az értékesítés helyét, ugyanakkor a hely is befolyásolja a termékkínálatot. Pl. a budai Rózsadombon nincs Tesco, mert a célközönség pénztárcája többet is megengedhet magának, így nincs rá akkora kereslet.

Product – Promotion: Egy példa: Ha a Danone egy új terméket bevezet, akkor kóstoltat áruházakban. Ha a Vodafone új készüléket dob piacra, akkor hirdeti a TV-ben és újságokban. Minden terméket ott reklámoznak, ahol a célközönség elérhető.

Price – Place: Minél hosszabb az értékesítési út hossza, annál drágább lesz a termék ára. Ha egy elit helyen kerül forgalomba a termék (ugyanakkor lehet, hogy az oda vezető út rövid, kevés viszonteladón megy keresztül a termék), akkor a hely meghatározza az árat, egy elit helyen nem lehet olcsón adni a terméket, mert rossznak gondolnák a fogyasztók.

Price – Promotion: Az árképzés meghatározza a promócióra szánt összeget is, amely számításakor figyelembe kell venni, hogy melyik az a pont aminél nem szabad se kevesebbet, se többet hirdetni a terméket, mert az a nyereség rovására menne. Kevesebb promóció esetén nem lenne meg a kellő eladási darabszám, „túlpromóció” hatására meg nem jönnének már új vevők.

Place – Promotion: A hely meghatározza a promóció típusát. Míg az újság vizuális, addig a TV audió-vizuáis reklámeszköz. A marketingterv kialakításakor kerül meghatározásra az reklámok típusa.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!