A közelmúltban egy weboldal készítés kapcsán logóra volt szüksége az ügyfelemnek. Ahogy ilyenkor lenni szokott, embert akartam keresni a feladatra (nem vagyok grafikus), és így jött az ötlet, hogy a Facebookon két népszerű grafikus csoportba is feltettem a kérésemet.
A Facebook kampányokkal foglalkozó cégek után újabb szakma képviselői viselkedtek véleményem szerint minősíthetetlenül egy ügyféljelölttel.
A munkára 10-12 000 Ft-ja volt az ügyfélnek, így ezt adtam meg árnak. Pár mondatos infóm volt az igényről, ami lássuk be, tényleg nem volt részletes specifikációnak mondható. De azt gondoltam, hogy a rendelkezésre álló összeg és a körülírt feladat elegendő (szűrő is, nyilván) ahhoz, hogy jelentkezőt találjak. Kikötöttem, hogy nem profitorientált weboldal számára kell a logó, így nyilvánvaló, hogy a költségkeret sem egy multi logótervezési büdzséjével versenyzik, ahogy az elvárás sem olyan szintű. Gondoltam, hogy a kereslet-kínálat majd találkozik valahol. Találkozott is, de erről majd később.
Nem is ezért írok, hanem a „grafikusok” reakciója volt megdöbbentő. A hozzászólási lehetőséget le is tiltottam a posztomnál, már akkor, amikor létrehoztam, mert tudtam (tisztában vagyok a logótervezés piaci árával és követelményeivel, és tudtam hogy „áron alul” kérem a feladatot), hogy milyen lavinát indítok el. Vitatkozni pedig nem volt kedvem velük, lévén, hogy engem nem érdekelnek mit gondolnak a hirdetésemről, engem egy szempont vezérelt: találjak min. 1 megfelelő embert. De így sem tudtam elkerülni a munka nélkül tengődő grafikusok haragját.
Megértem:
- Megértem, hogyha valaki olcsón megcsinálja a munkát, az fáj annak, aki többszörös árat kér ugyanazért a munkáért. Ha ezt számla nélkül teszik, akkor jogos a felháborodás. De ha legális keretek között teszi valaki, miért fáj? Ja azért, mert rájönnek, hogy van alternatíva és ezt tudják az emberek is? Ha irreálisan olcsón ad valaki valamit, úgysem fog megélni belőle. Ha pedig mégis, akkor lesz létjogosultsága a dolognak, és a drágábban dolgozónak kell reagálnia rá. Ez a piac.
- Megértem, hogy zavarja a programozókat, ha WordPress rendszerrel valaki töredékéért megcsinálja ugyanazt a munkát, töredék idő és ár alatt. Át lehet térni WordPress-re és lehet azzal is dolgozni. Ha változik a piac, változnia kell a szereplők hozzáállásának is.
- De azt nem értem, hogy miért nem változtatnak a grafikusok, és nincs több csomagjuk. Ahogy pl. akinek nincs pénze programozóra (vagy nem ismer más weboldal készítési módszert) az keres WordPress fejlesztőt (és jobban is jár, mind anyagilag, mind a jövőbeni fejlesztési lehetőségek miatt is). Azaz van alternatíva. Egy grafikusnak miért nincs alternatív megoldása? Ha valakinek gyors és olcsó logó kell, arra is ki lehet találni egy ajánlatot, pl. megvásárolt piktogramok (hiszen nem egyedi logót kellett kitalálni, az ügyfél pontosan meghatározta, hogy mit szeretne) átszerkesztésére, amelynél nem kell több idő, mint amennyit a költségkeret engedélyez.
Nem értem meg:
- Miért hagyják figyelmen kívül az ilyen hirdetéseket? Eszembe nem jutna egy nyilvános, 20 000 Ft-os weboldal készítés árajánlatkérésre ilyen stílusban reagálni. Egyszerűen figyelmen kívül hagynám. Az időm értékesebb ennél. Nincs családja a kedves grafikusoknak, akikkel az időt tölthetnék, hogy ehelyett olyannal foglalkoznak, amely számukra nem releváns? Vagy ennyi stressz gyűlik össze a nap folyamán, hogy valakin le kell vezetni?
- Miért törlik az ilyen hirdetést? (lásd lejjebb)
Majd elfelejtettem, milyen reakciók jöttek?
Egyik csoportban:
Másik csoportban:
Hasonló reakciók jöttek, de sajnos még a képernyőkép készítése előtt törölték az önérzetes moderátorok. Valakinek nem tetszett, hogy valaki olcsón szeretne grafikát, és/vagy a letiltott hozzászólási lehetőség miatt nem tud trollkodni.
Ilyen levelek jöttek pl.:
- „Ilyen feltételekkel nem áll szándékomban pályázni a munkára, ill. tudnia kell, komoly grafikusok nem is fognak beszállni (viszont nem kizárt, hogy az enyémnél sokkal kioktatóbb levelekből fog kapni párat).” – Mentségére legyen mondva, küldött mellé ingyenes képet, amit fel lehet használni a logóhoz, azaz nem szimplán okoskodni akart.
- Volt olyan, aki a saját megrendelő űrlapomon, az én saját adataimmal kért árajánlatot webáruház készítésre, 10-12 000 Ft-os költségkerettel, ezzel a megjegyzéssel: „Gyors, korrekt, megbízható, kreatív munkát várok el, folyamatos kommunikációval, csúszás nélkül. Pontosan fizetek!” – Persze, ahogy írtam is, név nélkül, mert annyira nem volt bátor a „jelentkező”, hogy vállalja az arcát, egyszerűbb volt az internet adta inkognitó mögé bújnia. Csak remélni merem, hogy az ügyfelei felé nem így kommunikál, és vállalja az arcát és utolérhető, ha nem megfelelő minőségben végzi a munkáját. Ha korrekt szakértője lenne a szakmájának, véleményem szerint vállalhatná a kilétét. Más véleménye pedig nem számít. (egyébként sem, mert nem fizet a szolgáltatásaimért, és a céljaimat (találjak egy embert) nem mozdítja elő)
Konklúzió:
Több ilyen „szakma” van. Pl. különféle marketinges csoportokban nagyon „népszerű” trend az, hogy egy-egy bejegyzést szétszednek, és belekötnek minden mondatába. Na nekem, mint megrendelőnek ez nagyon nem tetszik, de szerencsére nem vagyok ezzel egyedül (persze az ennek hangot adó posztokat gyorsan törlik a moderátorok).
Azt gondolom, hogy egy szakmát képviselni felelősség, sőt különleges kiváltság. Honnan legyen képe egy szakmáról az ügyfeleknek, ha nem a szakma képviselőitől? A külvilág felé meg kell mutatni, hogy méltó vagyok egy szakma követének, ha úgy tetszik „arca” lenni. Legyen egy akár egy hozzászólás, akár egy reakciógomb megnyomása, mindig a szakmai etikettnek megfelelően kell eljárni. Ha az ügyfél (vagy jelölt, vagy éppen NEM jelölt) bárminemű lehúzása ebbe belefér, az számomra nagy csalódást kelt. Az említett grafikusok a fentiekben leírtak miatt nagyot zuhantak a szememben.
Kiegészítés a korrekt grafikusok miatt:
Volt olyan levél is, ahol a grafikus részletesen leírta, hogy az általam vázolt keretbe, az ő (tényleg!) profi munkamódszerével miért nem fér bele a logó elkészítése. Így is lehet: edukálni az ügyfelet, aki ezek után el tudja dönteni, hogy elfogadja (el tudja-e anyagilag fogadni, szüksége van-e a magasabb ár mögött húzódó profi szolgáltatásra) az érveket, vagy inkább marad az olcsóbb megoldásnál.
Tanítva ráébreszteni az ügyfelet egyéb szempontokra elegánsabb megoldás, mint rombolni, nemde?
Ez sokkal építőbb jellegű, mint óvódás módjára nyomkodni a „vicces” és „dühítő” reakciókat.
A szakmai ismeretek mellé javaslok egyéb tanulmányokat, pl. marketing, sales, értékesítés, pr, stb. területeken. Kíváncsi lennék, ha jobban megnézném a weboldalukat, és ajánlatot kérnék tőlük – mint Facebook hirdetésre anno – hányan nyújtanának minden tekintetben megfelelő szolgáltatást és megoldást. Facebookozás helyett én inkább a szakmai és szellemi fejlődésemmel szoktam foglalkozni, ezért is lehetséges, hogy a tavalyi év 2. felében 64 db könyvet olvastam el.
Ja, és visszatérve a kereslet-kínálatra, amit a cikk elején említettem:
Találtam (jelentkezett) is olyan személy, aki a logót elkészítette pontosan és határidőre (sőt: másnapra, ami egyébként szombat volt!), és az ügyfél is elégedett volt a végeredménnyel.
Ennyit erről, a kedves Facebook-ozó grafikusok csak magukat hergelték, mivel a célját elérte az ügyfél, lett egy szép logója. 🙂
Ádám, jó volt a cikk és nem kell felpaprikáznod magad. Pontosan ilyenek vagyunk mind: vannak köztünk gyors és meggondolatlan reagálók, segítőkészek, humorosak, és mindenféle. Egyetértek a tartalommal: az ügyfél az első, a vélemény legfeljebb második.
Kedves Anita!
Köszönöm a hozzászólásodat!
Egy szakma képviselőjeként véleményem szerint egy szakma „arcaként” nem lehetünk mindenfélék, különben a szakmát ítélik meg tévesen a viselkedésünk alapján.
Szűcs Ádám
Sajnos nem csak ez a piac ilyen, aki profin dolgozik „tehát profin” annak tényleg nem éri meg kivitelezni bizonyos feladatokat. Azonban sok helyen a munka helyett a lehúzós projektek futnak. Mennyien jöttek már hozzám is mondván WP-s webshopot 800e-ért ajánlottak neki én mennyiért készítem?. Trollkodni és pocskondiázni könnyű álnév mögül.
Mindennek megvan a piaca és mindent annyiért végeznek el amennyiért megrendelik.
Persze, megértem, hogy nem mindenki vállal el mindent. De attól még nem pocskondiázom azt, akinek olyan igénye van, amit én nem kívánok megvalósítani. Vagy azt, aki elvállal olyat, amit én nem vállalnék el. Ezért jó dolog a piac, sokan megférünk egymás mellett.
Amúgy teljesen igazad van, én is sok olyan WordPress oldalt javítottam már, ahol csillagászati összeget kértek a „fejlesztésért”. Sajnos amíg az ügyfelek nem értenek hozzá, addig ezt ki is tudják használni. 🙁