Hogyan írjon tökéletes blogcikket? 20+ lépéses útmutató!

Ügyfeleim és olvasóim között sokaknak okoz gondot, hogyan álljanak neki egy blogcikk megírásának. Nekik próbálok meg segíteni ezzel a hiánypótló cikkel.

Az alábbiakban összefoglalom, hogyan készülnek a szakmai cikkeim. Blogolni nem könnyű, és kitartónak kell lenni a sikerért. De megéri!

Publikációs terv, dedikált idősáv

Fontos, hogy ne ad-hoc módon, hanem előre eltervezettem írjon cikkeket. Legyen meg egy ütemterv, hogy pl. hetente ír egy cikket, és ezt tartsa. Az a legjobb, ha az írásra van egy előre eltervezett idősáv, ami szent és sérthetetlen. Csak ez fog elvezetni oda, hogy pár év alatt magas minőségű, szakértői blogot fel tud építeni.

Témaválasztás, ötletelés

Fontos szempontok, amelyeket figyelembe kell venni:

  • A célközönségemet érdekli, amiről írni szeretne?
  • Illik olyat írni? Nem sért meg senkit vele?
  • Jogilag nem lehet gond abból, ha megírja, amire gondolt?
  • Tényleg ér a választott téma egy külön cikket?

Nekem a legtöbbször ezen a 4 kérdésen vérzik el egy-egy meg nem valósított cikkötletem.

Címadás

Mindig ezzel szoktam kezdeni a cikkírást. Kivéve ha a címben szám is szerepel – mint most is – mert akkor előre nem lehet tudni a pontok számát.

Első bekezdés

A tartalom legfontosabb része. Ez egy összefoglaló, egy csali azért, hogy tovább olvassák a cikket és/vagy bevonzzák az olvasót. Ezt az első mondatot szoktam felhasználni SEO leírásként, illetve hírlevélben és közösségi média megosztáskor felvezetőként is.

Vázlatírás

A konkrét írás előtt címsorokkal és alcímekkel előre tagolom a leendő cikk tartalmát.

Konkurenciaelemzés, ChatGPT

Az első ötleteim alapján írt vázlat után meg szoktam nézni hazai és külföldi pályatársak témába vágó cikkeit is. Néha remek ötletekkel ki tudom egészíteni a saját cikkemet. A lényeg, hogy a saját cikkem a lehető legteljesebb legyen. Ne kelljen máshová továbbmennie az olvasónak, hogy kiegészítse az olvasottakat. Szükség esetén (átvett tartalomnál) használni kell forrásmegjelölést is.

ChatGPT kiegészítés

Az ügyfeleim mostanában gyakran megkérdezik, hogy írjanak-e cikkeket ChatGPT-vel. Mindig azt tanácsolom, hogy csupán ötletelésre használják. A Google nem h*lye, pontosan látja, hogy mi egyedi tartalom, és mi generált.

Cikkírás

A legfontosabb 4 szempont: minden cikk legyen:

  • egyedi,
  • hasznos,
  • teljes és
  • minőségi

anyag.

Legyen tudásátadás az elsődleges cél!

Hasznos kiegészítések:

Tördelés, formázás

Fontos, hogy a megírt cikk olyan formában jelenjen meg, hogy az olvasók könnyen meg tudják emészteni, illetve könnyen átlátható legyen.

Legyenek bekezdések, címsorok, felsorolások, kiemelések, idézetek, stb.

Belső és külső linkelés

Fontos, hogy az új cikkekből legyenek linkelve régebbi saját tartalmak és külső források.

CTA elhelyezés

Ha olyan cikket ír, aminek a célja az, hogy ajánlatot kérjenek, akkor egy cselekvésre ösztönző gomb, vagy egy kapcsolati űrlap elhelyezésével elő tudja segíteni ezt a célt. Nem, nem gond, ha egy cikk ajánlatkéréssel végződik!

Képek elhelyezése

Fontos, hogy a tartalomban legyenek jól elnevezett, releváns, és optimalizált képek is.

Borítókép készítése és beállítása

Canva-ban szoktam készíteni borítóképet, amely a blogom listaoldalán, illetve a közösségi megosztáskor is megjelenik.

SEO beállítások elvégzése

A fentieken túl többnyire alapszinten a címsor és leírás beállítását foglalja ez magában.

  • Címsor: a cikk címét szoktam megadni.
  • Leírás: Az első bekezdést szoktam bemásolni ide.

Ezen felül a megfelelően kulcsszavazott tartalomra is figyelni kell, valamint a jó képelnevezések és képaláírások is fontosak.

Újraolvasás, helyesírás-ellenőrzés

A cikk publikálása előtt érdemes helyesírás-ellenőrzésen átfuttattni a cikket, illetve ismét átolvasni. A szükséges helyeken módosítani kell a cikket. Egyik kedvenc, releváns oldalam a „Külön vagy egybe?” weboldal.

Időzítés, beállítások

Ha a fentiekkel megvan, jöhet a cikkek kategorizálása, címkézése, és időzítése (ha csak később jelenik meg a cikk).

Cikk közzététele

Ha nem időzített cikket ír, akkor a cikk közzététele a következő lépés az időzítés helyett.

Terjesztés

Több módon is lehet népszerűsíteni a cikkeket. Többek között:

  • Hírlevélben. Lehet azonnali vagy időzített ez is.
  • Facebook-on, LinkedIN-en megosztva.
  • Ügyfeleknek elküldve.
  • Hirdetéseken keresztül.

Mivel a cikkeket nem a fióknak írjuk, ezért foglalkozni kell a népszerűsítéssel is.

Régebbi cikkekből linkelés

Közzététel után fontos feladat az is, hogy a korábbi cikkekből legyen linkelve a releváns új tartalom.

Tartalom javítása

A visszajelzések, később beugró ötletek, és hibák javítása miatt fontos a tartalmat folyamatosan fejleszteni. Ne forduljon elő olyan, hogy olyan cikket lehet olvasni egy blogon, ami már nem releváns, elavult és/vagy hiányos.

Válasz a hozzászólásokra

Ha a cikkek alatt van hozzászólási lehetőség, ezekre minden esetben válaszolni kell.

Újrafelhasználás

Vannak ún. „örökzöld” cikkek, amelyeket újra és újra fel lehet használni. Én pl. a „Év eleji fontos teendők minden WordPress weboldalon” című cikkemet minden évben kiküldöm a feliratkozott olvasóimnak.

Adatok elemzése

A látogatottsági és olvasási adatok fontosak. Ebből fog képet kapni arról, hogy mennyire váltotta be egy-egy cikk a hozzájuk fűzött reményeket. A Google Analytics és a Search Console segítségével még két potenciális ötletforrással tudja gyarapítani a vonatkozó lehetőségei tárházát.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!