Hogyan kell jól használni a Google Search Console-t SEO-hoz?

Weboldal készítés, vagy webáruház fejlesztés során érdemes bekötni a weboldalba a weboldal tulajdonoknak sok hasznos információt nyújtó Google Search Console-t.

Miért remek eszköz a Google Search Console?

Azért, mert ez egy olyan eszköz, amiben a Google-nek a visszajelzései olvashatóak a weboldalról. Tehát nem egy sokadik elemzőeszköz, ami különféle szempontok szerint mond valamit a honlapokról, hanem első kézből, a Google-től lehet hasznos információkhoz jutni.

Search Console beállítása a teljes domainre

Első lépésként regisztrálni kell a weboldalt a Search Console felületén. Érdemes a domaintulajdon alapú regisztrációt megcsinálni. A domaintulajdon igazolásáról írtam már korábban cikket. Érdemes megnézni az ott található videót.

A Search Console főbb funkciói

De miért is zseniális a Search Console? Azért, mert többek között az alábbiakra tud választ adni:

  • Mennyien látogatták a weboldalt a Google-ből?
  • Melyik aloldalt milyen kulcsszavakra találtak meg?
  • A weboldal milyen kulcsszavakra jelent meg a Google-ben? Hányszor? És mennyien kattintottak (darabra, %-ra)?

Ezek elemzésével remek cikk és tartalomfejlesztési ötletek születhetnek.

Ezen felül az alábbi lehetőségek vannak benne:

  • URL-ellenőrzés.
  • Webhelytérképek beküldése.
  • Indexelni nem kívánt tartalmak eltávolítása.
  • Meg lehet nézni, hogy asztali és mobilos nézeten mennyire teljesít jól az oldal.
  • Megmutatja az eszköz, hogy pontosan mit és melyik aloldalakon érdemes javítani a weboldalon a jobb helyezések érdekében. Erről a rendszer e-mail értesítést is szokott küldeni. Igaz nem mindig, de általában működik a funkció.
  • Mobilos használhatóság – elemzés.

A Google Search Console funkciólistája

Nézzük meg egy kicsit részletesebben, hogy pontosan mit érdemes nézni a Search Console felületén.

Alapok: Áttekintés menüpont

Itt egy összefoglalót kaphatunk az utóbbi pár hónap Google-beli teljesítményéről, indexelési állapotról és a felhasználói élményről, illetve a bővítésekről. Mindegyik elemnek van részletesebb menüpontja a felületen.

Áttekintés menüpont
Áttekintés menüpont

Alapok: Teljesítmény menüpont

Az egyik legértékesebb menüpont a Search Console alatt.

Itt lehet különféle elemzéseket készíteni az egyes kulcsszavak (felül, az „új” linkre kattintva lehet szűrést indítani) és aloldalak teljesítményéről. A kulcsszavakat és az oldalakat is lehet szűrni, így igazán részletes statisztika kinyerhető innen.

Állítható a lekérdezési idősávja is, sőt akár két idősávot egymással is össze lehet hasonlítani.

Maximum 16 hónapra visszamenőleg érhetőek el adatok. Később adok tippet arra, hogy évekre visszamenőleg rendelkezésre álljon minden adat.

Teljesítmény menüpont
Teljesítmény menüpont

Alapok: URL-ellenőrzés menüpont

Itt bármelyik URL Google-beli állapotát le lehet kérdezni. Szükség esetén indexelési kérelmet is lehet innen indítani.

URL-ellenőrzés menüpont
URL-ellenőrzés menüpont

Indexelés: Oldalak menüpont

Általános összefoglaló az indexelt tartalmak mennyiségéről. Ezen felül a „miért nincs minden tartalmam?” kérdésre (részben) itt kell keresni a választ.

Oldalak menüpont
Oldalak menüpont

Alternatív oldal megfelelő kanonikus címkével
Ha egy oldalalas egy weboldal, és oldalon belül horgonyokkal lehet navigálni, akkor itt az a sok horgonylink szerepel, ami az oldalon belül navigációt biztosítja. Nem kell vele foglalkozni, külön nem fogja horgonyonként indexelni a Google a tartalmat.

Átirányítást tartalmazó oldal
Olyan URL-ek, amikből van már újabb, és 301-es átirányítással ez kezelve lett. Szépen át fogja majd venni ezek helyét az új, átirányítás során létrehozott URL.

Kizárva egy „noindex” címke miatt
Olyan URL-ek, amik indexelése tiltva van. Ilyen pl.: fiókom, kosár, pénztár, keresési eredmények, szerzői archívum. Így helyes.

Párhuzamos oldal felhasználó által választott gyűjtőoldal nélkül
Duplikált tartalom, amiből egyet választott a Google, a másik nincs indexelve. Egy pdf van itt, ami érdekes – nem kell vele foglalkozni.

Lágy 404-es hiba
Olyan hibaoldal, ami nem 404-es oldalra visz. Ezeket nem is kell indexelni.

Nem található (404) Webhely
Ha létező URL, vagy van új helye, akkor kell foglalkozni az átirányítással és indexeléssel.

Feltérképezve – jelenleg nincs indexelve
Ha van ezek között fontos URL, akkor egyesével be lehet küldeni a Google-nek.

Felfedezve – jelenleg nincs indexelve
Ha van ezek között fontos URL, akkor egyesével be lehet küldeni a Google-nek.

Indexelés: Videókat tartalmazó oldalak indexelése menüpont

Olyan oldalak mennyiségének alakulása, ahol videó is található.

Videókat tartalmazó oldalak indexelése menüpont
Videókat tartalmazó oldalak indexelése menüpont

Indexelés: Webhelytérképek menüpont

Másik fontos menüpont. A weboldal készítés során létrehozott, vagy SEO bővítmény által generált sitemap.xml fájlt be kell küldeni itt, hogy a Google még könnyebben fel tudja térképezni a weboldal tartalmát.

Webhelytérképek menüpont
Webhelytérképek menüpont

Indexelés: Eltávolítások menüpont

Olyan tartalmakat lehet itt gyorsan eltüntetni a Google-ből, aminek indexelésére már nincs szükség. Az eszköz használata nagy odafigyelést igényel, mert az itt beküldött linkek 6 hónapig nem kerülnek vissza a találatok közé.

Eltávolítások menüpont
Eltávolítások menüpont

Felhasználói élmény: Oldallal kapcsolatos élmények

Mobilos és asztali felhasználók oldalélményeinek összefoglalója. Érdemes minél magasabb értékekre törekedni, lehetőség szerint a jó URL-eknek minél közelebb kell lennie a 100%-hoz.

Ha a „nem megfelelő URL-ek” résznél nem „0” szerepel (mint lent), akkor a javítást meg kell kezdeni.

Oldallal kapcsolatos élmények
Oldallal kapcsolatos élmények

Felhasználói élmény: Alapvető webes vitals-mutatók

A WordPress weboldal gyorsítás szolgáltatásomnál írtam már arról, hogy mik a webes vitals-mutatók. Röviden a lényeg: minden URL-nek zöldnek kell lennie, akkor felel meg a weboldal a legjobban a Google-nek.

Alapvető webes vitals-mutatók
Alapvető webes vitals-mutatók

Felhasználói élmény: Mobilos használhatóság

Fontos, hogy a weboldal minden indexelt URL-je legyen használható mobiltelefonon. Ha valahol ez hibádzik, azt érdemes javítani.

Mobilos használhatóság
Mobilos használhatóság

Bővítések: Navigációs útvonalak

Kenyérmorzsák száma.

Navigációs útvonalak
Navigációs útvonalak

Bővítések: Belső linkek keresőmezője

Belső linkek keresőmezője
Belső linkek keresőmezője

Biztonsági és kézi műveletek: Kézi műveletek

Akkor van itt valami, ha kézi ellenőrzés során a Google felülvizsgálója megállapított valami problémát a weboldallal kapcsolatban. Az itt feltárt hibák a rangsorolás romlásához is vezethetnek.

Kézi műveletek
Kézi műveletek

BIztonsági és kézi műveletek: Biztonsági problémák

Ha a weboldalt feltörték, akkor a Search Console is jelezhet biztonsági problémát. Egyéb eszközökkel érdemes ezt elkerülni, és a dolgot még csírájában elnyomni, hogy a Google lehetőleg ne is értesüljön a problémáról. Ezért (is) fontos a rendszeres karbantartás.

Biztonsági problémák
Biztonsági problémák

Régi eszközök és jelentések: Linkek

Ez egy régről maradt funkció, ahol a linképítés (ha volt – vagy ha nem, akkor az organikus épülést) eredményét lehet megvizsgálni.

Linkek
Linkek

Régi eszközök és jelentések: Beállítások

A Search Console alapbeállításai.

Beállítások
Beállítások

Milyen rendszeres teendőket érdemes elvégezni a Search Console-ban?

Adatok mentése
Mivel 16 hónapig tárolódnak az adatok, ezért érdemes exportálni pár havonta az új adatokat, hogy utólagos elemzésre meglegyen adott esetben több évnyi adat is.

Hibák javítása
A SC által jelölt hibákat érdemes javítani.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!