Egy kis időutazásra hívom az olvasóimat, amely során egészen 2005-ig fogunk visszamenni egy elképesztő weboldal történetéig. A millió dolláros weboldal sztorija következik.
Mi az a millió dolláros weboldal?
Jelentőségét tekintve talán a piros gemkapocs sztoriban (ahol pár csere útján Kyle MacDonald, kanadai blogger házat szerzett) is megismert egyszerűségével – „miért nem nekem jutott eszembe” – vetekszik.
A millió dolláros weboldal ötlete 2005-ben pattant ki egy angliai egyetemista, Alex Tew fejéből: készít egy weboldalt, ahol minden pixelt elad egy $-ért, így 1 millió pixel (1000x1000px, 10×10 px-es egységekben való értékesítése volt a cél) eladásából kereshet 1 millió dollárt. De vajon sikerült neki?
Előbb nézzük meg, hogyan néz ki a még ma is elérhető millió dolláros weboldal:
A 2005. augusztus 26-án megjelent weboldalon eladott pixelhelyein hirdetésképek, szövegek jelenthettek meg, amelyek a hirdető weboldalára vittek át. A fejlesztő megígérte, hogy min. 5 évig elérhető marad a weboldal.
2006. január 11-én – 10 napos Ebay-es aukciót és 99 ajánlatot követően – 38 100$-ért adták el az utolsó pixelhelyet, így összesen 1 037 100$ lett az összbevétel, amelyből egészen biztosan vissza tudta fizetni az oldal indítását inspiráló diákhitelt.
A hirdetők között voltak nagy cégek – mint pl.: Orange, The Times, Yahoo! – de kisebb vállalkozások, online kaszinók, magánszemélyek is.
Így teltek meg a pixelek:
Törött linkek:
A Harvard Egyetem 2017-ben kimutatta, hogy a weboldalon lévő 2816 link közül 547 törött link volt, és 489 pedig máshová irányított, mint ami jelezve volt. A törött linkek aránya 2019-re elérte a 40%-ot.
További érdekesség, hogy a megjelenése után nem sokkal az Alexa szerint az internet 127. leglátogatottabb weboldala volt. Sőt, 2019-ben még mindig több ezren keresték fel naponta.
Természetesen a weboldal sok más hasonló weboldal létrehozását elősegítette, de azok már nem lettek hasonlóan sikeresek.
Technológiai háttér:
Maga a weboldal egy egyszerű html-elemre épül, az <area> nevűre. Ezen belül koordinátákkal meg lehet adni, hogy a megadott hirdetés melyik területen legyen egy 1000×1000 pixeles képen. Minta:
Források: