December óta nem írtam „újabb” weboldal készítés hibáról. Ennek egyik oka, hogy gyűjtögetem az ötleteket, és mindig van fontosabb, aktuálisabb, hasznosabbnak vélt téma is. Illetve sokszor ezek nagyon rövid cikkek, és próbálok elmenni a minőségibb, tartalmasabb cikkek felé, de most egy olyan hiba jött szembe, amelyről úgy érzem érdemes beszélni.
Átmeneti otthon miatt írnak
Januárban kaptam több, ehhez hasonló levelet:
Az első ilyennél az ember azt gondolja, hogy biztos elírták a címzettet. 2-3 után elkezdtem gyanakodni, hogy ez nem lehet véletlen. Több emberrel kellett végül leveleznem, amire kiderült az ilyen jellegű levelek postaládámba érkezésének oka: Anno írtam egy cikket arról, hogyan kell kattintható e-mail címet feltenni a weboldalunkra. Egy átmeneti otthon a cikkben található mintakódot úgy írta át, hogy csak a weboldalon megjelenő e-mail címet írta át a sajátjára, a hivatkozás részét pedig meghagyta úgy, ahogy a mintán is szerepelt, az én e-mail címemmel, így:
Május: itt a limuzinbérlés ideje
Jött a május, elkezdtek hívogatni, hogy limuzint szeretnének bérelni. Végül itt is kiderült, hogy eredetileg kit kerestek. Arra gondoltam, hogy egy telefonos átirányítást rosszul eszközöltek, elírták, és ezért csörög nálam a telefonjuk. De nem. Arról is írtam ~2,5 éve, hogyan kell kattintható telefonszámot kitenni a weboldalunkra. A hiba itt is hasonló volt: a minta forráskódban lévő két telefonszám közül csak a weboldalon szabad szemmel is látható verziót írták át a cikkem elolvasása után, de a tényleges hivatkozás-célként szereplő telefonszámot meghagyták az enyémnek. Így hiába volt kiírva a weboldalukra az ő telefonszámuk, hivatkozásként engem hívtak fel az ügyfeleik.
Mi a tanulság?
- Akik hibáztak azok részére: Ha nem saját forráskódot használunk fel weboldal készítés során, mindig ellenőrizzük, hogy a minta forráskódot megfelelően módosítottuk-e, illetve a végeredmény minden tekintetben hibátlanul működik.
- Részemről: a példa forráskódokban átírtam az e-mail címeket és telefonszámokat egy nem létezőre. Így aki hibázik, annak a hibájáról én nem fogok értesülni, őket pedig lehet soha senki nem fogja figyelmeztetni arra, hogy egy ilyen hiba miatt mennyi pénztől esnek el.
Üzletkötői tanulság:
Érdekes adalék: A limuzinos céggel való e-mailezés és telefonálás közben világossá válhatott számukra, hogy min. 3 ember keresett engem limuzin bérléssel, holott őket akarták elérni. A cég képviselőjének eszébe sem jutott, hogy nem adnám-e meg a telefonálók számait, hogy visszahívhassa őket. Vagy ennyire nem számít plusz 3 ügyfél, vagy ennyire nem ért az értékesítéshez.