Ha leáll a Facebook, megáll a vállalkozása? Az baj!

Pár napja órákra megállt a Facebook, amely a fennállása óta az egyik leghosszabb leállás volt. Ennek oka, hogy olyan probléma lépett fel, amelyet nem tudtak távolról megoldani, ezért több száz km-rre kellett utaztatni egy szakértő csapatot a megoldásért.

Hogyan hatott a leállás a vállalkozásokra?

Ha kárörvendő akarnék lenni, mondhatnám, hogy én megmondtam. Itt: Nem kell nekem weboldal, hiszen van Facebook oldalam! De inkább nézzük a tanulságokat. Az egyik marketinges csoportban fel is tették a kérdést, hogy hogyan érintettek a tagokat a leállás. Az arány (amely persze nem reprezentatív) megdöbbentő:

Hogyan érintett, hogy nincs Facebook?

87 szavazóból 29 (azaz a válaszadók harmada) vagy nem tudott dolgozni, vagy hosszú távon nem tudná nélkülözni.

Mi a gond ezzel?

Az, hogy nem szabad olyan vállalkozást építeni, amely egy szolgáltató kegyeitől, elérhetőségétől függ. Mi lesz, ha egyszer megszűnik a Facebook és/vagy fizetőssé teszi a most ingyenes – és pénzkeresésre alkalmas – funkciókat? Ezek a vállalkozók mind csődbe mennek?

Mondhatjuk, hogy miért szűnne meg a Facebook? Vajon az IWIW vásárlója (1 Mrd Ft, ha jól emlékszem) gondolt arra, hogy egyszer megszünteti az egykori legnépszerűbb magyar közösségi oldalt?

Mi a megoldás?

A saját csatorna és márka kiépítése. És a több lábon állás. És ezzel párhuzamosan csökkenteni a nem saját kézben lévő „érdekeltségek” súlyát, így minimalizálni az üzleti kockázatot.

A Facebook és Instagram remek eszközök lehetnek, de nem érdemes csak erre bízni magunkat és vállalkozásunkat, illetve a saját kezelésben lévő felületek felé kell terelni a felhasználókat.

Saját csatorna:
A legegyszerűbb a saját weboldal készítése és hírlevél feliratkozás funkcióval összegyűjteni a követőket. Hozzászólási lehetőséggel ellátott blog kialakítása. Stb. Ezek előnye, hogy akkor is elérhetőek lesznek egy saját csatornán, amikor esetleg a forrás csatorna (pl.: Facebook) megszűnik/elérhetetlenné válik. Én pl. totál elvagyok Facebook nélkül. Volt, hogy 30 napig be sem léptem. De vannak olyan ügyfeleim, akiknek elég mélyről jövő ellenérzésük van a platformmal kapcsolatban.

És természetesen a belépési/regisztrálási/hozzászólási lehetőség NE Facebook-os legyen a saját felületen. Rövid távon egyszerűbb a felhasználóknak, de hosszú távon szép öngól lehet belőle…

És egy weboldal mögötti tárhely nem állhat le? Kérdezhetik a szkeptikusok. Jogos. De ha esetleg megszűnik egy tárhelyszolgáltató (vagy tartós az üzemkiesés), akkor egy biztonsági mentésből nagyon gyorsan össze lehet rakni egy másik szolgáltatónál a weboldalt, és minden megy úgy tovább, ahogy előtte. Mert saját kézben van a felület feletti irányítás!

Több lábon állás:
Ne csak Facebook/Instagram profil legyen létrehozva, hanem minden releváns közösségi média (témakörtől függően: YouTube, Twitter, TikTok, Pinterest, Spotify, stb.) felületen jelenjen meg. Így ha az egyik „kiesik”, akkor sem nullázódik le a vállalkozás. Akkor is, ha éppen az egyik csatorna hozza a legtöbb hasznot. Ahogy egy kiesik, át fog rendeződni a piac.

Ha a Facebook-ot hirdetések futtatására használja, akkor érdemes elgondolkozni más ügyfélszerző csatornák kiépítésén is (pl.: Google-hirdetés, partnerprogramok, offline értékesítés, stb.)

Üzenet az „influencereknek”

Saját csatorna, több lábon állás, és márkaépítés és tanulás. Azonnal el kell kezdeni, mert nem lesz mindig minden úgy, ahogy most.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!