Pár napja órákra megállt a Facebook, amely a fennállása óta az egyik leghosszabb leállás volt. Ennek oka, hogy olyan probléma lépett fel, amelyet nem tudtak távolról megoldani, ezért több száz km-rre kellett utaztatni egy szakértő csapatot a megoldásért.
Hogyan hatott a leállás a vállalkozásokra?
Ha kárörvendő akarnék lenni, mondhatnám, hogy én megmondtam. Itt: Nem kell nekem weboldal, hiszen van Facebook oldalam! De inkább nézzük a tanulságokat. Az egyik marketinges csoportban fel is tették a kérdést, hogy hogyan érintettek a tagokat a leállás. Az arány (amely persze nem reprezentatív) megdöbbentő:
87 szavazóból 29 (azaz a válaszadók harmada) vagy nem tudott dolgozni, vagy hosszú távon nem tudná nélkülözni.
Mi a gond ezzel?
Az, hogy nem szabad olyan vállalkozást építeni, amely egy szolgáltató kegyeitől, elérhetőségétől függ. Mi lesz, ha egyszer megszűnik a Facebook és/vagy fizetőssé teszi a most ingyenes – és pénzkeresésre alkalmas – funkciókat? Ezek a vállalkozók mind csődbe mennek?
Mondhatjuk, hogy miért szűnne meg a Facebook? Vajon az IWIW vásárlója (1 Mrd Ft, ha jól emlékszem) gondolt arra, hogy egyszer megszünteti az egykori legnépszerűbb magyar közösségi oldalt?
Mi a megoldás?
A saját csatorna és márka kiépítése. És a több lábon állás. És ezzel párhuzamosan csökkenteni a nem saját kézben lévő „érdekeltségek” súlyát, így minimalizálni az üzleti kockázatot.
A Facebook és Instagram remek eszközök lehetnek, de nem érdemes csak erre bízni magunkat és vállalkozásunkat, illetve a saját kezelésben lévő felületek felé kell terelni a felhasználókat.
Saját csatorna:
A legegyszerűbb a saját weboldal készítése és hírlevél feliratkozás funkcióval összegyűjteni a követőket. Hozzászólási lehetőséggel ellátott blog kialakítása. Stb. Ezek előnye, hogy akkor is elérhetőek lesznek egy saját csatornán, amikor esetleg a forrás csatorna (pl.: Facebook) megszűnik/elérhetetlenné válik. Én pl. totál elvagyok Facebook nélkül. Volt, hogy 30 napig be sem léptem. De vannak olyan ügyfeleim, akiknek elég mélyről jövő ellenérzésük van a platformmal kapcsolatban.
És természetesen a belépési/regisztrálási/hozzászólási lehetőség NE Facebook-os legyen a saját felületen. Rövid távon egyszerűbb a felhasználóknak, de hosszú távon szép öngól lehet belőle…
És egy weboldal mögötti tárhely nem állhat le? Kérdezhetik a szkeptikusok. Jogos. De ha esetleg megszűnik egy tárhelyszolgáltató (vagy tartós az üzemkiesés), akkor egy biztonsági mentésből nagyon gyorsan össze lehet rakni egy másik szolgáltatónál a weboldalt, és minden megy úgy tovább, ahogy előtte. Mert saját kézben van a felület feletti irányítás!
Több lábon állás:
Ne csak Facebook/Instagram profil legyen létrehozva, hanem minden releváns közösségi média (témakörtől függően: YouTube, Twitter, TikTok, Pinterest, Spotify, stb.) felületen jelenjen meg. Így ha az egyik „kiesik”, akkor sem nullázódik le a vállalkozás. Akkor is, ha éppen az egyik csatorna hozza a legtöbb hasznot. Ahogy egy kiesik, át fog rendeződni a piac.
Ha a Facebook-ot hirdetések futtatására használja, akkor érdemes elgondolkozni más ügyfélszerző csatornák kiépítésén is (pl.: Google-hirdetés, partnerprogramok, offline értékesítés, stb.)
Üzenet az „influencereknek”
Saját csatorna, több lábon állás, és márkaépítés és tanulás. Azonnal el kell kezdeni, mert nem lesz mindig minden úgy, ahogy most.