Gyakran van olyan megkeresésem, hogy egy működő domaint kell átköltöztetni egy másik tárhelyre. Olyan domaint, amin WordPress weboldal található. Ennek a főbb lépéseit mutatom be – ajánlott sorrendben – az alábbi cikkben, hogy mindenki átlássa nagyjából a folyamatot.
A tárhelyváltás előkészítése:
Első körben szükség van a meglévő tárhellyel és weboldallal kapcsolatban hozzáférési kódokra (a tárhelyszolgáltatótól és/vagy az előző fejlesztőtől lehet ezeket beszerezni):
- FTP adatokra (hosztnév, felhasználónév, jelszó).
- MySQL adatokra (flehasználónév, jelszó, adatbázisnév, hosztnév) és PhpMyAdmin elérhetőségre.
- WordPress bejelentkezési felület elérhetősége, felhasználónév, jelszó.
Az első két pontot sok esetben „kiváltja” egy tárhely-adminisztrációs felülethez (pl.: cPanel, ha van) való hozzáférés is. A fentiek alapján készítek egy teljes biztonsági mentést a weboldalról, amely az alapja lesz a weboldal új tárhelyen való felépítésének. A mentés utáni módosítások nem fognak átkerülni az új tárhelyre.
A fentiek mellett át kell gondolni az alábbiakat:
Azt vallom, hogy egy tárhelyváltásnál a teljes domaint át kell regisztrálni az új szolgáltatóhoz, nem érdemes azzal bajlódni, hogy pl. a levelezés a régi szolgáltatónál marad, a weboldal pedig az újhoz kerül. Egyszerűen egy idő után átláthatatlan lesz a káosz, hiba esetén megy az egymásra mutogatás. Legyen minden egy helyen! Így szedtem össze az alábbi kérdéseket:
- Mire van még használva a domain név? Például: a fődomainen elérhető weboldalon kívül van bármilyen más weboldal egy alkönyvtárban és/vagy almappában? Ha igen, akkor jelezni kell a költöztetés előtt.
- Van bármilyen e-mail cím létrehozva a domain névből? Ezek át vannak irányítva valahová? Ha igen, hová? A levelek le vannak mentve, ha szükségesek? A tárhelyváltás után az új tárhelyen érhetőek el majd a levelek, így ha szükség van a korábbi levelekre, akkor érdemes előtte egy mentést készíteni ezekről.
- Van aldomain létrehozva a domainből?
- Van pl. hírlevélszoftver (vagy bármi más) telepítve a domainre?
- Van a levelezésnek speciális beállítása? (mondjuk össze van kötve külső szolgáltatóval)
- Van bármilyen más fejlesztés a domainnel kapcsolatban, aminek nem szabad sérülnie a költöztetési folyamat során?
Új tárhely IGÉNYLÉSE:
A fentiek után kell igényelni egy új tárhelyet, úgy, hogy a konkrét domain átregisztrálás még nem történik meg. Csak az új szolgáltató beállít egy tárhelyet az áthozandó domainhez, amin már azelőtt lehet dolgozni, hogy a valódi átköltöztetés megtörtént volna. A domain átregisztrációs papírokat itt már érdemes kitölteni, de még nem szabad indítani az átregisztrálást (csak legyen kéznél a papír), mert annak adatvesztés és/vagy szolgáltatáskiesés (e-mail, weboldal, stb.) lehet a vége!
Weboldal(ak) átköltöztetése, egyéb beállítások:
Az új tárhelyszolgáltótól az alábbiakra (vagy helyettük pl.: cPanel) van szükség:
- FTP adatok.
- MySQL adatok.
- PhpMyAdmin hozzáférés.
- Felület hozzáférési adatainak megadása, ahol a domainhez tartozó e-mail címeket létre tudom hozni. Ha ilyen nincs, akkor az új tárhelyessel létre kell hozatni már ebben a szakaszban a meglévő e-mail címeket.
Weboldalt a fenti adatok alapján tudom átmozgatni az új tárhelyre.
A fentieken túl szükség lesz még a szerver IP címére. Miért? Azért, hogy üzemkiesés nélkül kerüljön át az oldal az új tárhelyre, előzetes tesztelésre van szükség. Erre szolgál az IP cím, ugyanis egy apró, ún. hosts fájl trükkel előre tudom tesztelni (hibamentesség, működőképesség, kompatibilitáshibák, üzenetküldés, rendelés, stb. funkciók) a még valóságban nem átregisztrált domain alatt a weboldal úgy, mintha már az új tárhelyen lenne.
Az egyéb beállításokat – ha vannak – is ekkor végzem el. Pl.: e-mail címeket is létrehozom az új tárhelyen, amely majd akkortól fogja fogadni a leveleket, amikor a domain átkerült az új tárhelyre.
Átregisztrálás, és közvetlenül utána
A fentiek után lehet kérni az új szolgáltatót, hogy a domain átregisztrálást indítsa el (.com, org domain névnél egy ún. AUTH kódot kell kérni a régi tárhelyszolgáltatótól, majd ezt elküldeni az újnak). Ha a fentiek nem jeleztek előre hibát, akkor kicsi eséllyel lesz probléma a tényleges átállás során.
- Miután a domain átállt, érdemes átnézni a weboldalt, és a funkciókat (különösen: kapcsolatfelvétel, rendelés, hírlevél, stb.) kipróbálni.
- Ki kell próbálni, hogy az e-mail címek működnek-e. Fogadnak levelet? Küldenek levelet? Ha küldő szolgáltató van használva (pl.: Gmail, Outlook, Thunderbird, stb.), akkor az új tárhely beállítási instrukciói alapján be kell állítani a levélküldést és fogadást.
Ha a fentiek után minden tökéletesen működik az új tárhelyen, akkor a régi tárhelyszolgáltatónál lemondható a szolgáltatás (ha persze az a tárhely nincs másra használva és/vagy nincs már rá szüksége).
Segítségre van szüksége WordPress költöztetésével kapcsolatban?
Keressen bátran a +36 70 623 8822-es telefonszámon, vagy írjon az info@szucsadam.hu e-mail címre, és szívesen segítek a megvalósításban. Itt: egy űrlapon keresztül is tud nekem üzenetet küldeni.