Több, mint 9 hónapja nem írtam a weboldal készítés hibák sorozatomba. Múlt héten az egyik ügyfelem írt, hogy különféle SEO eszközökön tesztelte a weboldalát, és az hiányosságokat észlelt. Ezt azért teszem közzé, mert egy sokszor visszatérő SEO tévhitet szeretnék a segítségével eloszlatni. A levél így szólt:
„Tegyünk fel egy PageRank, „….”, stb. kiegészítőt is. Tudom, hogy nem feltétlenül szükségesek ezek, de szándékom ezzel az, hogy seo-zás alkalmával ezek hiányát már ne észlelje az alkalmazott program, vagyis szűkíteném a SEO hibajelzéseket.”
Mi köze ennek a levélhez a weboldal készítés hibákhoz?
Nem az, hogy már több, mint 3 éve nincs PageRank. Hanem az, hogy sok weblap tulajdonos azt hiszi, hogyha lefuttat egy tesztet a SEOceros, ITE, SEOTOOLS, vagy egyéb oldalakon, akkor az ott leírtakat elég javítani, és hipp-hopp máris a Google első helyén találja a weboldalát. Sajnos ez nem elég ehhez, hiszen ezt bárki meg tudná csinálni, de csak egy Google első hely van.
De a fenti állítás igaz a weboldalra telepíthető kiegészítőkre is, mint pl. a WordPress-hez kiadott – az egyik legnépszerűbb – YOAST SEO bővítményre is.
Mit kell tudni a SEO eszközökről?
Leírom a fenti szolgáltatásoktól függetlenül, hogy mi a baj a SEO eszközökkel.
- A legfontosabb azt tudni, hogy a legtöbb eszköz NEM a Google eszköze, hanem SEO szakértők által fejlesztett megoldások. Amely persze magában hordozza azt, hogy a legtöbb javaslata helytálló (hiszen a Google rengeteg rangsorolási szempontja nyilvános, amelyekből dolgoznak az elemző eszközök egy-egy weboldal értékelésekor), de sajnos nem minden esetben.
- És ebből következik a következő pont: lehet, hogy egy-egy szempont nem naprakész.
- Ha nem naprakész egy elemzési szempont, akkor annak egyenes következménye, hogyha ilyen szempontok elemzésével töltjük az időnket, annak semmilyen látható haszna nem lesz.
- Az is előfordulhat, hogy nem fontos, vagy nem a legfontosabb javítanivalóknak állunk neki, az szintén felesleges, vagy éppen nem a legproduktívabb lesz a munkánk (pl.: kitöltögethetjük a 8. aloldal 10. képének az „alt text” értékét, ha pl. nincs megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom a weboldalon, amely jóval fontosabb lenne ennél).
Ne használjak SEO eszközöket?
Nem szeretném ezt sugallni, én is rendszeresen használom ezeket az eszközöket. Csupán arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy érdemes az elemzésben foglaltakat priorizálni, és fontossági sorrendben megvalósítani. A láthatóan „nem is hiba” pontokat (pl.: YOAST SEO+Visual Composer: nem ismeri fel az eszköz, hogyha az első bekezdésben szerepel a kulcsszó) pedig át kell ugrani. A Google-nek nem számít, hogy ezek a SEO eszközök milyen értéket adnak a weboldalra. Irányadónak tökéletesek ezek az eszközök, de azt gondolom, hogy 80-90% fölé teljesen felesleges vinni egy-egy weboldal értékét. Persze ha már nincs mivel foglalkozni, akkor lehet ez is egy cél, de a legtöbb weboldalnál nem ez a helyzet.
De az biztos, hogy ezek az eszközök soha nem váltanak ki egy alapos weboldal elemzést, illetve egy szakértői tanácsadást sem.
Melyek a Google elemzőeszközei?
- Search Console – A Google webfejlesztőknek szánt eszköze, ahol szuper visszajelzéseket kaphatunk a weboldalunk teljesítményéről, és esetlegesen az indexelést gátló hibákról.
- PageSpeed Insights – Ezzel meg lehet mérni a weboldal sebességét. Itt sem érdemes a 100/100-as értéket kergetni.
- Mobile Friendly Test – Ez megmondja, hogy mobilbarát-e a weboldalunk.
- WebDev – Több szempont szerint elemzi az oldalunkat.
Érdekli, hogy én milyen szempontokat tartok fontosnak egy weboldal elemzésekor és rangsorolásánál?
A tavaly megjelent könyvemben erről egy nagyon részletes fejezet szól.