Minden amit a Google PageRank-ről tudni kell

Mi a PageRank?

A PageRank™ a Google egyik legfontosabb újítása, ami a honlapok rangsorolását teszi lehetővé. Minél nagyobb egy honlap Pagerank értéke annál előrébb kerül keresés után a találati listában.

A Google egyik alapítójáról, Larry Page-ről elnevezett PageRank-módszer kiindulópontja az, hogy az egyik oldal ról a másikra mutató hivatkozás lényegében egy szavazat arra a másik oldal ra, s ezeknek a szavazatok nak az összesítése után eldől, hogy melyik oldal mennyit ér, vagyis a rajta található konkrét tartalom tól függetlenül mekkora az elismertsége.

A szavazat értéke függ egyfelől a szavazó oldal minőségétől, másrészt a leadott szavazatok számától. Ha egy jó minőségű oldal ról egyetlen másik oldal ra mutat link, az egy értékes szavazat. Ha több oldal ra mutat ugyanonnan hivatkozás, akkor a fix nagyságú „szavazóerő” már megoszlik ezen oldalak között, ezért egy oldal ra nézve kevésbé értékes. Ha nem annyira minőségi az oldal, ahonnan hivatkoznak, szintén kevésbé értékes a szavazat.

Ekkor már csak egy kérdés marad: mi dönti el, hogy maga a szavazó oldal jó minőségű-e? Az, hogy arra az oldal ra hány és milyen hivatkozás mutat – vagyis rá mennyien szavaztak. Így ez egy saját farkába harapó kígyónak tűnik, azonban az alkalmazott képlet tetszőleges kiinduló érték hozzárendelése után többlépéses számítással (a Google gyakorlatában kb. 40 iteráció után) mindig ugyanazt az eredményt hozza ki az egyes oldalak ra.

Forrás:
http://wiki.whysoft.hu/index.php/Pagerank

A PageRank értékek időnként frissülnek, a pontos dátumok listája lejjebb, a „PageRank frissítések” alatt található.

PageRank értékek ellenőrzése

Többek között az alábbi weboldalakon lehet ellenőrizni egy-egy weboldal PageRank értékét:

  • PR Checker
  • Camelpark – Egyszerre több domain PageRank értéke is ellenőrizhető, így a lehető leggyorsabban megtudhatja hogyan változtak az értékei.

PageRank frissítések

Az alábbi időpontokban történt PageRank frissítés:

  • 2008. december 31.
  • 2009. április 2. (az olcsoweboldal.hu 4-es lett, a blog 3-as)
  • 2009. május 29.
  • 2009. június 24.
  • 2009. augusztus 6.
  • 2009. október 30.
  • 2009. december 31. – 2010. január 1.
  • 2010. április 3.
  • 2011. január 20.
  • 2011. június 27.
  • 2011. november 8.
  • 2012. február 6.
  • 2012. május 3.
  • 2012. augusztus 2.
  • 2013. december 6.

Átadó lap.hu oldalak PageRank 5 és PageRank 6 értékkel

Nemrég bukkantam rá a http://atado.lap.hu/ (2022-es megjegyzés: megszűnt az oldal) oldalra, ahol a Sanoma kilistázza a jelenleg átadásra váró lap.hu oldalakat.

Miért adja át valaki a lap.hu oldalát?

Valószínűleg azért, mert nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert nem egy felkapott téma linkgyűjteményéről van szó. Esetleg nem szerkesztette rendesen a lapot, és a lap.hu úgy döntött, hogy másra bízza az üzemeltetését.

Érdemes megnézni a listát, mert a jelenleg 245 átadó lap.hu oldal PR eloszlása a következő:

  • PageRank 6: 1 db lap.hu
  • PageRank 5: 81 db lap.hu
  • PageRank 4: 123 db lap.hu
  • PageRank 3: 34 db lap.hu
  • PageRank 2: 1 db lap.hu
  • PageRank 1: 1 db lap.hu
  • PageRank 0: 4 db lap.hu

Mint látható, rengeteg PR5 lap van átadó, és találtam egy PR6 oldalt is. (magyarzene.lap.hu)

Segítségül itt a jelenleg átadásra váró lapok listája (CTRL+C;CTRL+V), hogy Önök is megnézhessék a Camelpark oldalon a PR értéküket: Átado lap.hu oldalak listája, 2008.12.17. (új ablakban nyílik meg)

Mit gondol, megéri átvenni egy-egy lapot csak a PR miatt? (Természetesen sok feltétele van annak, hogy valaki lap.hu szerkesztő legyen, erről tájékozódni kell előtte, és a mérlegelésnél érdemes figyelembe venni.)

PageRank 0 – minden weboldalnál!

2011. október 6-án reggelre furcsa jelenség ütötte fel a fejét, ugyanis egyik weboldalnak sincs PageRank értéke, még a Google-nek sincs!

Eddig 4 magyarázatot olvastam a jelenségre:

  • Hiba történt, hamarosan javítják!
  • Meghalt Steve Jobs, és ennek a tiszteletére nullázták az összes weboldal PR értékét (ez sem elrugaszkodott ötlet, ugyanis a Google alján is megemlékeznek Steve Jobs-ról!).
  • Megszűnik a PR érték? Személy szerint ennek örülnék a legjobban, mert sok weboldal tulajdonos csak azt nézi, hogy mennyi a weboldala PR értéke. Holott nem ez határozza meg, hogy egyes kifejezésekre, kulcsszavakra hol jelenik meg a Googleben!
  • Állítólag 2011-ben jár le a PR licensz, és vagy meghosszabbítja a Google 2017-ig, vagy nem…
Google – PR 0
Steve Jobs megemlékezés

A PageRank értékek helyreálltak!

Végül a PageRank 0-zás oka kiderült: A PageRank értékek lekérésének helye változott, így érthető, hogy miért mutatott minden PageRank mérő minden weboldalra nullát: mivel rossz helyről próbálták meg az értékeket lehívni, ezért nem járhattak sikerrel.

Már a Facebook oldalaknak is van PageRank értéke (2011.10.26.)

Gyorshír: Néhány napja vették észre a SEO fórumon, hogy már a Facebook oldalaknak is van Google PageRank értéke.

Természetesen felmerült a kérdés, hogy honnan ered a Facebook oldalak PR értéke? A facebook.com fődomain PR 10-es értékéből? Illetve ugyanolyan “szabályok” szerint képzi a Google a Facebook oldalak PageRank értékét, mint más weboldalakét? Mert megdőlni látszanak a tények, ugyanis volt olyan, aki arról számolt be, hogy olyan Facebook oldala kapott PR2 értéket, amelyre nem történt eddig linképítés, 2 állapotfrissítéssel rendelkezik, sosem bővítette, és csak 23 lájkkal rendelkezik. Illetve vajon a kimenő linkjének ugyanannyi az értéke, mintha egy nem Facebook-os oldalról kapnánk linket?

Pl. a WordPress videós weboldalam Facebook oldalának PageRank 4-es az értéke:

Vannak egész komoly eredmények is, pl. a 472 500 tagot számláló Turó Rudi Facebook oldalának PageRank 7-es az értéke!

Önnek van Facebook céges/rajongói oldala? Mennyi a PageRank értéke?

A hét híre: Az utolsó PageRank frissítés! (2014.10.07.)

Az utolsó PageRank frissítés tavaly decemberben volt. Ténylegesen az utolsó, mert John Muller, a Google svájci munkatársa elmondta egy online beszélgetés során, többet nem frissítik ennek a mutatónak az értékeit:

Személy szerint örülök neki, remélem, hogy alábbhagy annak a tévhitnek a terjedése, mely szerint minél magasabb egy oldal PageRank értéke, annál előrébb kerül a Google találati listáján.

Valószínűsíthető ok: Mivel sokan azzal próbálták manipulálni a találati listát, hogy magas PageRank értékű oldalon helyeztek el/vettek linket/cikket, ezzel meg tudják előzni ezt a fajta visszaélést.

Tipp!
Domain elemzésnél érdemes más tényezőket figyelembe venni, amelyeket pl. ezzel az eszközzel meg lehet ismerni: https://tools.ite.hu/osszehasonlitas.php

Nincs többé Google PageRank! (2016.03.16.)

2013. decembere óta nem frissítik a Google PageRank értéket, azonban március elejétől nemcsak hogy nem frissíti, de le is nullázza a Google a nyilvános PageRank értékeket, írja az ite.hu.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Google sem fogja használni a rangsorolásnál az egyik legrégebbi “találmányát”, csupán az értékek nem lesznek nyilvánosak.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!