Facebook ellenérzések – egy sikeres vállalkozó tollából

Az egyik kedves ügyfelemmel leveleztem a közelmúltban. Tudni kell róla, hogy már több mint 15 éve vállalkozó, és az ügyfélkörét – ahogy én is – Facebook nélkül építette fel. Az alábbi dologgal keresett meg:

„Fórum plugin-re van jó tapasztalatod? A háttér: Én nem vagyok az vállalkozásommal Facebook-on, és nem is leszek, ez elvi kérdés. 🙂 Viszont a Facebook zárt csoportokhoz hasonló chat lehetőség tudna nagyon jó lenni.”

Mostanában ritkán hallok olyat, hogy valaki ennyire elutasító (sokan hirdetnek az ügyfeleim közül, és szép bevételt érnek el a Facebookról induló megrendelések által) a Facebookal szemben. Mondom ezt úgy, hogy én sem vagyok oda érte, nem is igazán hoz ügyfeleket. Igaz, nem is használom ki a benne rejlő összes lehetőséget, más csatornákon (pl. a blogomról) szerzem az ügyfeleimet. Ennek oka, hogy más csatornákról (pl.: a blogról, weboldalaimról) is bejön annyi ügyfél, hogy nem kell Facebookon is hirdetnem. Én sem hirdettem még Facebookon saját magamat, illetve nem használom ki az összes benne rejlő lehetőséget. Igen, tudom (ügyfeleim által), hogy lehet ügyfelet, és ezzel együtt rengeteg bevételt szerezni a Facebookról, és sok haszna is van az oldalnak üzleti szempontból, de jelenleg nem tudnék több munkát vállalni azért, mert onnan is jönne megkeresés. Visszakérdeztem hát:

Megkérdezhetem a Facebook-al kapcsolatos ellenérzésed okát?

Az ügyfelem válasza megdöbbentő volt. Egyrészről, hogy milyen hosszan írt a dologról, másrészről pedig azért, mert a legtöbb pontban teljesen egybevág az én véleményemmel a leírása. Ezért kértem (és kaptam) engedélyt a levele megosztására itt a blogon. A cégprofilt és a neveket megváltoztattam, a vélemény szempontjából irreleváns volt.

A Facebookról csak gyorsan írok, mert látom, érdekel. De csak „összeszedetlenül”.

  1. Nem az enyém a felület. Bármikor változhat, nincs felette kontrollom.
  2. Amit felraksz, az már nem a Tiéd. Pl. a képek szerzői joga jól megszűnik… Bárki, bármikor felhasználhatja…
  3. Bármikor eladhatja, kiadhatja az adatokat, és mivel egy fórumra nem csak én írok, hanem mások is, ha ír egy hülyeséget. Pl. nálam kritikus, hogy a tagok ne ******nak, hanem **********nak nevezzék a szolgáltatásomat, vagy pl. hogy nem ára van a szolgáltatásnak, hanem költsége, amit a befizetésekből fedezünk – na ilyen mértékű odafigyelésre senki nem hajlandó, és ha leírja, hogy „ára”, akkor vagy az összes időmet kommenteléssel töltöm, és helyesbítek, vagy bent marad egy dolog, ami az a működési formámra nézve nem jogszerű.
  4. A kommentelés lehetőségével elszabadulhat a „pokol”. A normálisak nem szólnak, mert félszavakból is értik, mit kell csinálni, a hülyékkel meg ezerszer annyit foglalkoznék, sőt, egyáltalán… kéne velük foglalkozni. Mert most nem kell. 🙂
  5. Pl. nekem az is kritikus, hogy sokszor olyanokkal kell leveleznem, akik arról írnak, hogy aktuálisan miért nem érdekli az aktuális szolgáltatásom, de mikor lesz legközelebb, és egyébként is lenne egy kérdése… Na, az ilyenekből nyilván nem élünk meg, ellenben rájuk megy a munkaidőnk nagy része, miközben nem belőlük van a bevétel. De nem csak a pénz, hanem én tudom magamról, hogy mennyire megvisel egy-egy hülye beszólás, és rengeteg energiát kivenne belőlem „trollokkal” foglalkozni.
  6. A Facebook nagyon gyors terep. Szinte minden nap kell ahhoz posztolni, hogy érdemes legyen ott lenni. Én ennyit ezzel nem akarok és nem tudok foglalkozni. Meg igazából az embereknek sem igényük ennyit hallani rólam, csak ha nem csinálod, akkor meg nem hall Rólad.. érted…
  7. Persze mondhatnád, hogy zárt vagy titkos csoportban azért meg lehetne oldani. Igen, talán, de akkor ott a probléma, hogy mi van azokkal, akiknek nincs Facebook-juk, velük továbbra is másképp kell kommunikálni.
  8. Aztán – ez már a Te bizniszedet nem érinti – de gyűlölöm az „Esemény” létrehozást FB-on. A legkönnyebb dolog odanyomni, hogy érdekel, meg hogy talán, és akkor ott van 800 ember, és fityegsz, hogy akkor most kell több időpont vagy nem… és aki odanyomja, hogy ott leszek, az 80%-ban nincs ott… Megaláz. Legalábbis nekem az bejött, hogy van egy elég hosszú űrlap, ha azt kitölti, akkor tényleg úgy gondolja, hogy jön. Még így is adódik lemondás, de összehasonlíthatatlanul kevesebb.
  9. És még valami: a Facebook közösség „nyúlható”. Pl. lehet úgy reklámozni, hogy pl. a „régi képek Budapestről” csoport tagjainak jelenjen meg a hirdetésem. Most én másképp működök, soha nem reklámoznék pl. a konkurenseim csoportjainak tagjainak körében, mert nem fér bele az általam tisztességesnek érzett határokba (bár láthatóan ez egy működő terep), viszont állati féltékenyen őrzöm azt a pár száz embert, aki az elmúlt 15 évben hozzám és a szolgáltatásomhoz hű volt. Neked sem tenne jót, ha az ügyfeleid körében direktben hirdetne valaki WP szolgáltatást…
  10. De a legfontosabb dolog az első pont volt. Nem az enyém. Még ha van is Facebook, azt amolyan kirakatnak kell kezelni, de minden érdemi információval át kell terelni az embereket a honlapodra.
  11. És egy praktikus szempont: nekem a hírlevél és a jelentkezőkkel való egyéni kommunikáció lényegében elegendő. Akkor meg minek csináljak magamnak annyi plusz munkát, amit a Facebook jelent. Pl. ha küldök egy hírlevelet, arra most van 1-2 okoskodó, aki ugyan nem jön a programra, de épp eszébe jutott valami, amit mintegy 2000 karakterben megosztana velem, és várja, hogy én mit gondolok… Na, képzeld el az ilyen mókusokat Facebook-on. Miből áll hozzászólni… ő unatkozik, megteszi. Én meg… kénytelen lennék egy csomó hülyeséget higgadtan, korrekten megválaszolni. És tudom magamról, hogy ez engem nagyon fáraszt. Pl. Vannak olyan helyek (épp az említett „Budapest régi képeken”), ahol – mivel úgy éreztem egy-egy kérdés kapcsán, hogy a válaszommal tudok segíteni a kérdezőnek – hozzászóltam, jött troll-úr, beleszólt, és onnantól kezdve csörteváltáshoz hasonlóan kellett források beidézésével, érveléssel stb. kiállnom azért, amit írtam, és közben nem lehetett azt mondani, hogy „rosszul tudod, szállj ki a beszélgetésből”, hanem kulturáltan, szépen, korrekten… hagytam elfolyni az időmet egy barom miatt. Ez nekem nem való.

Visszatérve az eredeti megkeresésére:
Végül, miután kiderült, hogy évi 5-10 csoportról van szó, csoportonként 15-30 fővel, akiknek elég egy saját külön felület is, témalétrehozási lehetőség nélkül, ezért úgy döntöttünk, hogy egy jelszóval védett oldalt kap minden csoport, és a csoport tagjai megkapják a jelszót, amivel be tudnak oda lépni, el tudják olvasni a tartalmat és hozzá tudnak szólni a témához. Így nem kellett egy fórummotort beüzemelni.

Kiegészítés: Vannak olyan vállalkozások, akiknek kifejezetten jól jön – sőt, hátrányos is lenne, ha nem lenne követőtábora, és nem tudna élő videókat adni, kommunikálni, hirdetni (ha tényleg pénzt akar valaki Facebook-on keresni) – a Facebook használata, a fentiek olyan vállalkozás tulajdonosának véleményét tükrözik, akinek van elég bevétele a Facebook használata nélkül is.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!