Aki vállalkozása során személyes adatokat kezel, annak szükségeltetik egy ún. „adatkezelési nyilvántartási szám”. Ezt a 2011. évi CXII. az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény írja elő, és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) lehet igényelni.
Adatkezelési nyilvántartási szám igénylésének folyamata:
- A naih.hu/bejelentkezes.html (megszűnt, mivel 2018. májusától nem előírás az adatkezelési nyilvántartási szám igénylése) linkre kell kattintani.
- Le kell tölteni a „”NAIH_AVATÁR” BEJELENTKEZÉS KITÖLTŐ KERETPROGRAM LETÖLTÉSE” linkről a bejelentkezéshez szükséges programot.
- El kell olvasni a kitöltési útmutatót.
- Ki kell tölteni a programot, majd vagy a programon belüli küldés funkcióval, vagy külön e-mailben kell elküldeni a program által generált xml fájlt a bejelentkezes@naih.hu e-mail címre.
- Várni kell. Nekem kb. 20 nap volt, amire igényléstől számítva a kezemben volt az adatkezelési nyilvántartási számom.
Hasznos linkek:
Adatigénylés
Bárhol is adunk meg adatokat, jogunk van az alábbiakhoz:
- Tájékoztatás kérése,
- adatok helyesbítése,
- adatok törlése,
- adatok zárolása,
- tiltakozás.
Bármelyik jogunkkal is szeretnénk élni a NAIH letölthető mintával segíti a jogban kevésbé járatok emberek ügyintézését. Ezt csak ki kell tölteni, és el kell küldeni az adatkezelő részére, aki 25 napon belül köteles válaszolni a megkeresésünkre. Ha jogsérelem ér bennünket (pl.: nem válaszolnak az adatainkat érintő megkeresésünkre), akkor a NAIH lefolytatja a szükséges eljárást.
A Hatóság az érintetti jogok érvényre juttatását formalevelek kibocsátása útján segíti elő:
- Tájékoztatás kérése személyes adatok kezeléséről: pdf | doc
- Személyes adatok helyesbítése iránti kérelem: pdf | doc
- Személyes adatok törlése iránti kérelem: pdf | doc
A cikkben leírtak nem számítanak jogi tanácsadásnak (ilyet nem is vállalok), ebből kifolyólag az aktualitásukért nem vállalok semmilyen felelősséget.