Néha gondot okoz ügyfeleknél, hogy megtelik a weboldaluk „otthonául” szolgáló tárhely. Rosszabb esetben emiatt elérhetetlenné válik a weboldal is. Van megoldás!
Hogyan lehet értesülni arról, hogy megtelt a tárhely?
Alapvetően 4 forrásból lehet értesülni arról, hogy megtelt a tárhely:
- A weboldal hibásan működik, vagy nem is elérhető.
- Az e-mail küldés nem működik.
- Nem sikerül pl. képet feltölteni, vagy bővítményt, kinézetet vagy WordPress-t frissíteni.
- Észrevesszük pl. cPanelen keresztül.
- Szól a tárhelyszolgáltató. Nálunk pl. egy ilyen levél jön, ha kezd megtelni a tárhely:
Azért mert kap esetleg egy hasonló figyelmeztetést, nem kell egyből bővíteni a tárhelyet. De érdemes figyelni rá, hogy amikor a 85% felett van, vagy már kevés a fizikai hely, akkor bővíteni érdemes. Azért az „érdemes” szót használom, mert a példánál maradva látható, hogy 2,14 GB helyem van még. Emiatt nem rohanok a bővítés miatt a tárhelyeshez, mert tudom, hogy a felhasználói szokásaimmal még nagyon sokáig elég ez a szabad hely.
Mit kell csinálni, ha megtelt a tárhely?
Vagy a tárhelyszolgáltatót meg kell keresni a bővítés miatt, vagy a felesleges fájlokat kell törölni. Ez a két opció van. A bővítés előtt érdemes az alábbiakat átfutni, mert a plusz díj a legtöbb esetben megspórolható!
Volt olyan online konzultációm, ahol a 60 percből 40+ a következővel ment el, mert a levelezés megette a tárhelyet:
- Nem lehetett bővítményt telepíteni.
- Nem tudta az ügyfél a cPanel jelszót, sem FTP-t.
- Végül lett cPanel hozzáférés.
- Ott a tárhely telítettsége miatt nem lehetett FTP jelszót változatni. Erre azért lett volna szükség, hogy a tárhelyen lévő médiafájlokat tömegesen tudjam tömöríteni (ami gyorsítja is a weboldalt), hogy lehessen használni a weboldalt, de máshoz ne kelljen nyúlni.
- Közben kiderült, hogy nem a tárhelyen intézi a levelezését az ügyfél. Mondom akkor törlünk e-maileket. De persze nem lehetett jelszót változtatni (ehhez sem volt meg persze), mert tele volt a tárhely.
Végül a Fájlkezelőn kellett mappánként átnézni, hogy mi törölhető, és mi optimalizálható (mert a sima FTP-n törlés sem megoldás, ha kellenek a fájlok), és így tudtuk levinni a tárhely foglaltságát 99%-ra, utána megváltoztattuk az e-mail cím jelszavát, töröltünk mindent e-mailt, és utána tudtuk használni a weboldalt.
Mitől telik meg a tárhely?
Hoztam 10+ szempontot, ami miatt betelhet a tárhely.
Kis tárhely és/vagy „elfogyott” a hely.
A legalapvetőbb lehetőség az, hogy azért telt meg a tárhely, mert a weboldal „kinőtte”, mindenfajta hiba nélkül. Ennek lehet oka az, hogy kisebb csomag lett elsőre váltva, de az is, hogy apránként elérte a tárhely kereteit a weboldal.
Privát fájlok.
Vannak ügyfelek, akik videókat, képeket, fájlokat, e-bookokat tartanak a tárhelyen. Persze fizettek a tárhelyért, megtehetik (a szerzői jog adta határokon belül), de alapvetően a weboldal miatt tárhely nem erre van. Érdemes a privát fájlokat fájlmegosztón tárolni a felhőben.
Nagy médiafájlok
Számtalan helyen látom, hogy feltöltik a 4000×3000 pixeles képeket, amit aztán ~1000 px széles verzióban használnak. Ezzel sokkal több tárhelyet használnak, mint szükséges lenne! A képek veszteségmentes tömörítése akár 97%-al is csökkentheti a képek méretét, így a tárhelyigényét is.
Nem használt bővítmények, sablonok
Sok helyen „ezernyi” nem használt bővítmény és WordPress kinézet van. Ezek mind törölhetőek.
Szétspammelt adatbázis
Ha az adatbázis mérete is része a tárhelyméretnek, akkor érdemes a spam hozzászólásokat, és az ún. „revision” verziókat törölni belőle, majd optimalizálni azt. Itt azért volt „pár” kéretlen hozzászólás:
Hatalmas naplófájlok
A tárhelyeken vannak különféle logfájlok. Ha meghíznak, érdemes törölni ezeket. És ha hiba miatt híznak, érdemes a hibát javítani.
debug.log
A WordPress beépített hibanaplója. Irreális méretűre nőhet, ha véletlenül bekapcsolva marad. Mellesleg potenciális biztonsági rés, ha nincs törölve.
Nem használt médiafájlok
Sok esetben több kép kerül fel a Médiatárba, mint ami használva lesz. Vagy éppen MÁR nincs valami használva, de elfelejtődik a törlése. Érdemes lehet ezeket is felülvizsgálni, akár a Media Cleaner bővítménnyel (biztonsági mentés után).
Hatalmas adatbázis mentés
Láttam már olyat, hogy egy weboldal költöztetés után a „kolléga” fenthagyta a tárhelyen a weboldal óriási adatbázisát is a tárhelyen. Amellett, hogy ez nagyon súlyos biztonsági hiba, a tárhely is feleslegesen fogyott emiatt.
A fejlesztések maradványai
Pl.: „plugins-old” mappa, „uploads-eredeti”, stb. nevű mappák. A lényeg, hogy ami csak a fejlesztés idejére szükséges, az a fejlesztés után ne maradjon a tárhelyen!
Hibás cache működés
Ha a gyorsítótárazásra szolgáló bővítmény nem működik megfelelően, akkor akár több száz (!!) GB méretűre is nőhet a cache mappa tartalma. Érdemes ezeket törölni, és megfelelően beállítani az erre szolgáló bővítményt.
Hibás bővítmény
Van olyan ügyfelem, ahol az egyedileg fejleszett bővítmény minden oldallekéréskor csinált egy log fájlt.
És hoppá, máris van 41000+ fájl, és ~300 MB feleslegesen foglalt tárhely!
Levelezés
A tárhelyek egy része egybeszámítja a domain alatti levelezést a weboldal által használt hellyel. Ha a levelezés elfoglalja a helyet, akkor a levelezés, és rosszabb esetben a weboldal is leáll. Érdemes archiválni az üzeneteket a számítógépre, és akkor a tárhelyen lévő levelezés törölhető.
Biztonsági mentést készítő bővítmények
Ha van a weboldalon automatikus mentést készítő bővítmény, akkor az minden lefutáskor a teljes weboldal méretével megnöveli a tárhely foglaltságát. Ha úgy van beállítva, hogy mondjuk csak 3 mentés tárolódjon, akkor sem biztos, hogy sikeres a törlés, így egy pillanat alatt elfogyhat a tárhely. Ezek használatát amúgy olyan szempontból is érdemes megfontolni, hogy nincs garancia a megfelelő működésükre. Érdemes inkább szakértőre bízni a WordPress weboldal karbantartása mellett is szükséges biztonsági mentés elkészítését.