A webáruház tulajok pár át nem vett utánvétes csomag után megkérdőjelezhetik az utánvétes fizetési módnak a létjogosultságát. De igazuk van? Számoljunk kicsit!
Mi az utánvétes fizetés?
Amikor a vásárló a termék (illetve: a csomag – ezért nem véd az utánvét) kézhezvételekor fizeti ki a rendelése és a szállítási díj ellenértékét.
Mennyire népszerű az utánvét?
A GKID 2024/I-es felmérése szerint az online rendelések 59%-a (2015-ben még 80% volt) utánvétes fizetéssel kerül kiegyenlítésre a 321 Ft-os átlaos utánvéti díj ellenére is. A webáruházak 93%-ában van utánvétes fizetési mód.
A fentiek alapján elmondható, hogy nagyon népszerű az utánvét. De azért nézzünk egy általános számítást, hogy megéri-e!
Megéri az utánvétes fizetés megtartása?
A magyar vásárlók körében nagy a bizalmatlanság, így mindenképpen lemorzsolódással kell számolni, ha kikapcsolásra kerül.
Nézzünk egy szimpla matekot, az alábbi példával:
- Webshop, havi 300 rendeléssel, aminek az 59%-a (177 rendelés) utánvét, 41%-a (123 rendelés) bankkártyás fizetés.
- Az át nem vett utánvétes rendelések vesztesége legyen 2580 Ft. Packetával számolok, ez az alap oda-visszaszállítás díja.
- Ha van a visszáruzásnak, számlasztornózásnak, plusz ügyintézésnek költsége, azt is ide kell számolni. Ha pénzben kifejezett költsége nincs is, időbeli biztosan van, ami forintosítható.
- Vegyünk példának azt, hogy az utánvétes rendelések 5%-át nem veszik át, ez legyen kerekítve 9 rendelés.
- Az átlagos haszon rendelésenként legyen mondjuk 5000 Ft.
A fentiekből kiszámolható, hogy havonta:
291×5000 = 1455000 Ft haszon keletkezik, amiből levonásra kerül 9×2580 Ft (oda-visszaszállítás díja, egyéb költségek nélkül). Marad 1 431 780 Ft haszon a hónap végén.
És akkor kivesszük az utánvétet.
Mondjuk azt, hogyha kivesszük az utánvét lehetőségét, akkor az ezt választó vásárlók fele elveszik, míg a másik fele bankkártyával előre fizet. Ebben az esetben így módosul a havi matek:
88,5 rendelés elveszett, marad 211,5 rendelés, amit 100%-ban átvesznek, hiszen előre kifizettek (és persze ez sem a valóság sokszor). 211,5×5000 Ft haszon az 1 057 500 Ft, ami jelentősen kevesebb, mintha néha nem vesznek át egy-egy utánvétes csomagot a vásárlók.
Mit kell figyelembe venni az utánvét törlése előtt?
Persze mindenkinek be kell helyettesíteni a saját számait a fenti példába, de az elv ez. Ha van már egy bizonyos forgalom, akkor 1-4 hét alatt le lehet tesztelni, hogy mennyire esik vissza (amit persze bizalomnövelő elemekkel lehet ellensúlyozni) a rendelések száma az utánvét nélkül, és akkor levezethető pontosan, hogy megéri-e.
És akkor még nem beszéltünk az ügyfelek élettartam értékéről, ami szintén változtathatja a számolás végeredményét.
Ha gondolkozik az utánvét megszüntetésén, érdemes először átnézni az át nem vett rendeléseket, hogy nincs-e bennük közös, ami alapján csak a rendelések bizonyos szegmense elől kellene csak elvenni az utánvétes rendeléseket? Pl.: 10000 Ft alatti rendelések, csomagpontra kért megrendelések, bizonyos településekre kért rendelések, stb.
Vagy esetleg védelmi megoldásokban kell gondolkozni, mint az Utánvét Ellenőr, vagy a renitens vásárlók kizárása az utánvétes lehetőségből.
Személyes véleményem
Személy szerint nem szeretem az utánvétet. Nincs is nálam. Tudok, de nem szeretek kintlévőségek kezelésével foglalkozni, ezért nem lehet tőlem utánvéttel rendelni az egyetlen fizikai termékemet, „A sikeres online vállalkozás építőelemei” című könyvemet.
A fenti levezetéssel lehet az jönne ki, hogy megérni bevezetni, de nálam elvi oka van, hogy nem utánvétezek.
Úgy gondolom, hogy aki a szakmai munkásságom alapján nem érez annyi bizalmat felém, hogy elutaljon 6500 Ft-ot, az inkább ne is rendelje meg tőlem az éves árbevételem kis részét adó belépő termékemet.
Természetesen ha több termékem lenne, esetleg webáruházat üzemeltetnék, akkor elgondolkoznék az utánvét bevezetésén, mert számok arra mutatnak a legtöbb esetben, hogy megéri.