Ha hirtelen visszaesik egy weboldal látogatottsága, az több dologra – lejjebb kifejtem a legfőbb eseteket – is visszavezethető, amelyet mindenképpen érdemes mielőbb kizárni/megoldani. Főleg, ha nem csak a forgalom esett vissza, hanem a bevétel is…
Az első és legfontosabb kérdés: csak a látogatottság esett vissza, vagy a weboldalból származó bevételi is? Ha az aktuális időszakban megszokotthoz képest kevesebb a bevétel is, akkor a baj nagyobb, hiszen akár egy vállalkozás fennmaradása is lehet a tét. Egyébként véleményem szerint nem olyan nagy probléma, ha ingadozik a weboldal forgalma.
Milyen okokra vezethető vissza egy weboldal nagyobb forgalomesése?
Google Analytics követőkód
Át lett alakítva a kinézet, és nem lett visszatéve a követőkód a weboldalba, vagy éppen rossz/hiányos kód lett betéve a forráskódba? Érdemes ellenőrizni! 2023. július 1. után még az is gond lehet, ha a weboldal még az Universal Analytics-et használja az új, Google Analytics 4 helyett! Előbbi ugyanis már nem fogad több adatot ettől a dátumtól kezdve.
301-es átirányítások hiánya
Stukturális átalakításnál (pl.: nem megfelelően elvégzett WordPress kinézetcserénél), illetve tartalomkezelő-rendszer váltáskor (pl.: HTML, Joomla vagy Drupal oldalról WordPress-re váltáskor) előfordul, hogy a fejlesztő nem figyel arra, hogy a Google-barát, ún. 301-es átirányítások le legyenek kezelve minden egyes url-re. És legyen ez helyesen megoldva! Ennek a hiánya óriási szakmai hiba. Érdemes mielőbb pótolni, ugyanis enélkül adott esetben mindenki, aki a Google-ből jön, hibás, nem létező oldalra fog érkezni, amelyet a Google nagyon gyorsan lereagál úgy, hogy a hibás url-eket eltávolítja a találati listájáról.
Nem megfelelő átirányítás
Amikor a http://-s verzióról át van irányítva a https://-es, majd annak www-s verziójára egy domain (vagy ezek bármilyen más kombinációjakor) is előállhat olyan eset, amikor az átirányítás vége egy 500-as error. Az ilyen hibát egy gyors ellenőrzéssel ki lehet zárni. Minta:
Ilyen hibát egyébként okozhat a weboldal sebességének növelésekor a WP Rocket, vagy más bővítmény is.
Vírusos, spam weboldal
Ha a forráskódban sérülékenység van/lesz/marad (pl.: nem frissítjük a WordPress alaprendszert, bővítményeket, kinézetet, stb.), akkor könnyen kártékony oldal válhat a weboldalunkból, amit szintén eredményezheti a forgalomesést. Egyrészt amiatt, hogy a Google kiveszi ezeket az oldalakat a listáiról, másrészt a tiltólistán lévő weboldalak megnyitása előtt a modernebb böngészők jelzik a felhasználónak, hogy nem biztonságos megnyitni a weboldalt, ezért sokan meg sem próbálják.
Mit mutat a Google Analytics és a Search Console?
Előbbi (ha van követőkód a weboldalban) megmutatja, hogy honnan érkezik kevesebb látogató? A direkt forgalomból, Google-ből, közösségi médiából, vagy esetleg partnerlinkekről, fizetett hirdetésekből? Az összehasonlítás alapja soha ne az előző időszak, hanem az előző év legyen!
Utóbbi pedig megmutatja, hogy az egyes kifejezésekre, kulcsszavakra az egyes idősávokban mekkora forgalom esik, és ebből a mi weboldalunk mekkora részt vesz ki. Illetve ha feltérképezési és/vagy biztonsági hiba van, arról is értesülhetünk a Search Console felületén.
robots.txt tiltás
Egyszerű: ellenőrizni kell, hogy nem lett-e az egész, vagy a weboldal egy részének Google általi indexelése letiltva. Ha így van, akkor fel kell oldani a korlátozást.
Black Hat SEO, algoritmusváltozások
Nem használ a weboldal olyan keresőoptimalizálási technikát, amelyet a Google hátrasorolással (aminek következménye a forgalomesés) büntet? Nem esik esetleg olyan kategóriába a weboldal tartalma, amit egy újabb Google algoritmusfrissítés már nem tolerál?
Oldal sebesség, https hiánya
Nagyobb visszaesésre nem lehet ok egyik sem (kivéve az extrém módon lassú weboldal), de azért érdemes ránézni a weboldal sebességére (egyre fontosabb Google rangsorolási szempont), illetve beállítani a domainhez egy ún. SSL tanúsítványt, és megcsinálni, hogy a korábban elterjedt http:// helyett https://-el kezdődjön a weboldal url-je. Analytics-ben cserélni kell az url-t, Search Console-ban fel kell venni az új verziót.
Piac változása
Most is akkora kereslet van a weboldal témájára, mint egy hónapja és/vagy tavaly ilyenkor? Ha nem, akkor lehet ez is a visszaesés oka. Példa: ingatlanpiac vs. Magyar Államkincstár állampapír ajánlata 2019. második felében.
Strukturális átalakítás
Volt esetleg nagyobb tartalmi átrendezés, amely az oldalak nagy részét érintette? Teljes átrendezés, url csere (301 nélkül), sok tartalom törlése, tartalmak akár oldalon belüli duplikálása, vagy éppen más weboldalról való tömeges átemelése, stb.
Szerverleállás, domain kiesés
Az elmúlt időszakban folyamatos volt a tárhelyszolgáltató rendelkezésre állási ideje, nem estek ki leállás miatt napok, hetek? A használt domain mindvégig regisztrálva/használva volt?
A szerveres részhez tartozik az is, ha másik tárhelyre lett költöztetve a weboldal. Biztosan minden megfelelően át lett hozva a régi helyről? Itt is érdemes körülnézni, ha a visszaesést egy tárhelyváltás előzte meg.
Elég idő eltelt? Drasztikus a változás?
Ha mondjuk a tegnapi naphoz képest kisebb ma a forgalmunk, attól nem kell megijedni. A weboldalak látogatottságára jellemző egy EKG-szerű pulzálás a hét napjainak megfelelően. Ha a forgalomvisszaesés esetleg hetek vagy hónapok óta fennáll, akkor érdemes a probléma okát keresni.
Szezonális probléma
Ha nem 5-20%-os forgalomvisszaesésről van szó, ami akár szezonálisan is teljesen természetes lehet, akkor szintén érdemes jobban utánajárni, hogy mi okozhatja a gondot.