Jogsértő webáruházak, avagy miért nem véd meg az utánvétes vásárlás?

Pár napja jelent meg egy cikk, amelyben azt írták, hogy a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat figyelmeztetést adott ki, amely szerint online vásárlás esetén az véd meg a legjobban, ha „ismert helyekről vásárolunk, utánvétes fizetést választva”. Boncolgassuk ezt egy kicsit.

Miért nem védi meg az utánvétes vásárlás a csalástól?

Több oka is van, de a 2 legfontosabb:

  1. Ha „nem ismert helyről” rendelünk, simán küldhetnek bármit a csomagban, az utánvétes fizetés lényege, hogy fizetünk, majd UTÁNA bonthatjuk ki a csomagot. Ha tégla van benne a PlayStation helyett, akkor sem adják vissza rögtön a pénzünket, hanem indulhat a reklamációs/feljelentési folyamat, hogy nem a kért terméket postázták.
  2. Ha ismert helyről vásárolunk, akkor sokkal kevésbé kell tartani attól, hogy csalás áldozataivá válunk, tehát innentől kezdve nem igaz az, hogy „ismert helyről, utánvétes fizetést választva” vagyunk a legnagyobb biztonságban. De ha mégis így véljük: ld. egyes pont.

Egy apró megjegyzés: ha van utánvétes rendelés, az a csalóknak egy plusz kockázati tényező (vajon ez oszt/szoroz annál, aki ilyet elkövet?), hiszen valaki feladja a „téglát” is, aminek akár hasznosítható nyoma maradhat a nyomozati szakaszban is. De ha nincs valahol utánvétes opció, az sem feltétlenül gond, mert akár nagyon tudatos üzleti döntés eredmény is lehet, hogy nincs utánvét (a könyvemnél sincs – jó okkal).

Kiegészítés: Érdemes tudni az utánvétről, hogyha a webshopban fizetünk kártyával, és átver a shop, akkor kérhető visszatérítés a banktól. Ha viszont a futárnak fizetünk kártyával, akkor nem.

Mit tehetünk vásárlóként?

Abban igazat adok a Szakszolgálatnak, hogy ismert helyről vásárolni bölcs dolog, ám ha mindenki így gondolkozna, akkor az új és legális tevékenységet folytató vállalkozások nem tudnának elindulni. Azaz nem életszerű, hogy soha ne vásároljunk „nem ismert” helyről. Persze ésszel. Minden esetben érdemes meggyőződnünk arról, hogy milyen vállalkozással állunk szemben, ki, hol és hogyan kínálja megvételre a kiszemelt terméke(ke)t, illetve hol és hogyan találkoztunk a hirdetéssel.

Tudatos vásárlóként a legfontosabb szempontok:

  • „Webáruháznak néz-e ki” a webhely, ahol kinéztünk valamit? Ha „gyanús”, hogy kamuoldalról van szó, akkor jobb odébb állni.
  • Ha pl. az Auchantól vásárlunk, akkor az auchan.hu oldalon vagyunk az auhcan.hu helyett? Tipikus csalásos módszer az „elírt” domain név használata.
  • Megfelel a jogi előírásoknak? Van ÁSZF, adatvédelmi, impresszum, stb.?
  • Fel vannak tüntetve cégadatok? Ha nincsenek, ne vásároljon ott!
  • Milyen vállalkozás (létezik egyáltalán?) áll az oldal mögött? A vállalkozásokról rengeteg infó elérhető ingyen is az interneten. Itt írtam erről korábban. Ezen felül érdemes ellenőrizni, hogy a webshopnak otthont adó domain név az impresszumban feltüntetett cég nevén van? Ahová utalni kell a vételárat, az a bankszámlaszám a cég nevén van? Ha ezen kérdésekre „NEM” a válasz, akkor jobb gyanakodni.
  • „Túl szép, hogy igaz legyen” ajánlat: jó eséllyel nem is az, meneküljön!
  • Vannak ellentmondások a vásárlási folyamatban?
  • Nem szerepel a webáruház a jogsértést elkövető webáruházak (a jogsertowebaruhazak.kormany.hu megszűnt 2023. augusztusában) listáján? Fontos megjegyezni, ha a kérdésre „nem” a válasz, attól még a többi szempontot is érdemes figyelembe venni.
  • Keressünk rá a webáruházra a Google-ben. Milyen visszajelzéseket találunk róla a webshop üzemeltetőjének hatáskörébe nem tartozó felületeket?
  • A weboldalon vannak hiteles vásárlói visszajelzések?
  • Kérdés (akár teszt célzattal is fel lehet hívni egy gyanús shop számát, hiszen az is intő jel, ha pl. nem kapcsolható előfizető van a számon) esetén felveszik a telefont?
  • Mikor alapították a céget? Egy új cég nem lesz automatikusan jogsértő, de ha több pont miatt is gyanúsnak tűnik egy webshop, és még új cég is áll mögötte, akkor érdemes gyanakodni.
  • Bármi egyéb, ami miatt gyanússá válik egy webáruház.

Szerintem valahol itt kezdődik a tudatos vásárlás, és nem az „ismert helyekről vásárolunk, utánvétes fizetést választva” kitételnél, amely miatt csak a bankkártyás fizetés terjedését lassítjuk (igaz, kevés sikerrel, de vannak akikre az ilyen cikkek hatnak).

A fentieket fokozottan érdemes szem előtt tartani, ha nem mi találtuk a webáruházat, hanem „elénk került”, akár pl. Facebook hirdetés, akár spam levél (+1 szempont, ami miatt nem érdemes vásárolni) formájában.

A megbízható webáruházak egyik fenti szűrőn sem fognak fennakadni!

Mit tehetünk webáruház tulajdonosként?

Mindenekelőtt a jogszabályi előírásoknak feleljünk meg: adatvédelmi tájékoztató, általános szerződési feltételek, impresszum, cégadatok, megfelelő tájékoztatók, stb. legyenek a weboldalon. Jól látható helyen, könnyen hozzáférhetően.

Építsünk bizalmat: nézzen ki webshopnak és a kor követelményeinek megfelelően a webshop. Ne legyenek ellentmondások a vásárlási folyamatban, legyenek hiteles ügyfélvélemények, stb.

Ne kövessük el a fentiekben részletezett hibákat. Becsületes szolgáltatóként is könnyen bizalmatlanságra adhat okot egy-egy kötelező elem elmaradása.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!