A „Partnerek” menüpontról logikus és – emiatt – sarkos véleményem van, ami talán nem fog mindenkinek tetszeni. De azért megosztom, mivel fontosnak tartom.
A cikk a „Milyen menüpontok kellenek egy weboldalra?” című cikk folytatása.
Minden weboldalra kell „Partnerek” menüpont?
NEM! A cikksorozat bevezető részében ezt írtam:
Partnerek menü: kizárólag akkor, ha valóban fontos. Hiszen nem cél az, hogy a weboldalról máshová terelje a látogatókat.
Ezt továbbra is tartom. Ha a megjelenésnek nincs – számunkra – haszna, akkor nem szabad a felületünket ilyen felesleges dologgal „kiégetni”. De továbbmegyek:
Fizetnek a partnerek a megjelenésért?
Ha igen, akkor megfontolandó lehet (de azért olvassa el a következő pontokat) a Partnerek menüpont létrehozása. Ha nem, akkor „jófejségből” nem kell hirdetni őket.
A Partnerek kiteszik a weboldalukra önt, mint a partnerüket?
Ha nem, akkor megint egy indok arra, hogy ön se tegye. Ha igen: érkezik valóban tőlük vásárlásként végződő forgalom? Az esetek 99%-ban nem, ezért megintcsak értelmetlen dolog egy menüpontot erre áldozni.
Kap jutalékot?
Ha öntől indul egy vásárlással végződő látogatás a partnernél kap jutalékot? Ha nem, akkor megint ott vagyunk ahol a part szakad: miért tesz jutalék nélkül más zsebébe pénzt azon az áron, hogy az ön látogatóit máshová küldi vásárolni?
Tényleg „filléres” jutalékok miatt van vállalkozása?
Vannak olyan webfejlesztők, akiknek a weboldalon az oldalsáv olyan, mint egy karácsonyfa. Random WordPress kinézet bannere, majd a tárhelyes bannere, esetleg valamilyen bővítmény bannere, számlázóprogram bannere, stb. Ezeket látva mindig azt gondolom, hogy tényleg ezért van vállalkozása, hogy más partnerprogramjától függjön, hogy mindenhol a jutalékokért talpaljon, ahelyett, hogy ő hozna létre valami igazán jót? Vagy, hogy a weboldala 1/3-án (az oldalsáv szélessége) a partnereket reklámozza „filléres” átkattintási/vásárlási jutalékokkal? Ha a saját szolgáltatásait és marketingjét fejlesztené az ilyen, akkor ezeket hirdetve sokkal jobb pénzt is tudna keresni a saját oldalsávjának optimálisabb kihasználásával.
És ha a házastársat akarom reklámozni?
Volt nemrég egy olyan esetem, ahol a konzultáció közben jött oda a házastárs, hogy ne felejtsük el felrakni az ő reklámját a weboldalra, mert beszéltek róla egymás között. Személyes véleményem az, hogy komolytalannak tűnik egy vállalkozás, ha teljesen más iparágra mutató reklámot helyez el a céges weboldalán. Nem professzionális vállalkozás az, aki pl. ügyvéd mellé kőműves, vagy könyvelő mellé műkörmös szolgáltatást reklámoz.
Van olyan eset, amikor kellenek partnerek?
Felmerülhet a kérdés a fentieket olvasva, hogy kell-e egyáltalán valamikor reklámozni a partnereket. Természetesen, különben nem született volna meg ez a cikk. Csak azért tartottam fontosnak leírni a fentieket, hogy lássa: sok esetben nem szükséges ilyen menüpont.
Mikor legyen „partnerek” menüpont a weboldalon?
Szerintem akkor szükséges kitenni ilyet, ha:
- Törvényi kötelezettség.
- Szerződés miatti kötelezettség (legyen megfizetve a partner részéről a megjelenés).
- Ha a partnerek nálunk „jóval nagyobbak”, vagy országosan/világszinten elismert márkák. Hiszen „jól mutat”, ha a nagyokkal dolgozunk együtt.
- Ha a referenciákat értjük partnerek alatt.
- Ha „használt megoldásoknak” hívjuk. A főoldalon nálam is van egy ilyen blokk, ahol a WooCommerce, Számlázz.hu, SimplePay, WordPress, stb. logók fent vannak. Ennek az az oka, hogy az érdeklődők olvasás nélkül, vizuálisan is lássák, hogy melyek a főbb szoftvereismereteim.
Ha szükséges a partnerek feltüntetése, akkor érdemes külön menüpontot létrehozni nekik, ha pl. a főoldalon egy rövid blokkban nem férnek el. Minta:
A lényeg az egységes, szép, letisztult megjelenés. Ne össze-vissza méretű/hátterű logók legyenek egymás mellé szórva, hanem egy méretre hozott (grafikus tud segíteni) logók.
Kattinthatóak legyenek a logók?
Ha fizetettek érte és/vagy az érdekünk úgy kívánja: igen. Egyébként nem szükséges elküldeni a látogatót a weboldalunkról.