Néhány, általam is elolvasott könyvből ajánlok párat, amelyek véleményem szerint rengeteget hozzátehetnek a vállalkozások jövőjéhez és/vagy a dolgok, folyamatok működésének megértéséhez mind a marketing, mind az üzletkötés, vállalkozásfejlesztés területén. Miért? Mert egy sikeres online vállalkozáshoz is kell ezekhez érteni. Persze ahogy az ilyen könyveknél megszokható: el kell olvasni, és ki kell mazsolázni azokat a részeket, amelyre igaz az alábbiak legalább egyike:
- a jelenlegi helyzetünkben segíthetnek,
- a gondolkodásmódunkba beilleszthetőek,
- beintegrálható és megvalósítható a vállalkozásunkba(n).
Mit keres itt ez a cikk?
Véleményem szerint a weboldal készítés nem ér ott véget, hogy elkészül. Hogy az jól működjön, megfelelő mennyiségű, minőségű tartalom kell, ami értékesíti a hirdetett terméket/szolgáltatást. Illetve: hiába is sikeres egy vállalkozás, ha a vezető alkalmatlan értékesítésre, fejlődésre és fejlesztésre. Ezen területeken segítenek ezek a könyvek.
Robert B. Cialdini: Hatás – A befolyásolás pszichológiája
2-3 évet állt a polcomon a könyv, mielőtt nekiálltam, de 4 nap alatt vissza is került oda. Na nem azért, mert olyan rossz volt, hanem mert „letehetetlen” könyv, és pikk-pakk a végére értem.
Akit érdekel a szociálpszichológia, az emberek – és saját magunk – viselkedése, annak kötelező olvasmány. A 364 oldalas könyvben számtalan kísérlettel, megfigyeléssel, méréssel alátámasztott – és néha karikatúrákkal színesített – tényt találunk az alábbi témakörök (elvek) köré építve:
- A kölcsönösség elve.
- Elkötelezettség és következetesség.
- Társadalmi bizonyíték.
- Rokonszenv.
- Tekintély.
- A hiány elve.
A könyv kendőzetlen őszinteséggel mutat rá azokra azon viselkedésmintákra és azokra adott válaszokon keresztül arra, hogy mennyire befolyásolható lények vagyunk. Akkor is, ha azt gondoljuk, hogy mi „biztosan nem vagyunk befolyásolhatóak”. De igen. Vagy tudatosan, vagy tudat alatt véleményem szerint mindenki bedől néha-néha egy-egy, a könyvben megfogalmazott elvnek.
Brian Tracy: A sikeres üzletkötés művészete
Ha lehet ilyet mondani, akkor az üzletkötés és értékesítés egy hobbi is számomra. Imádok tárgyalni, megegyezni, és természetesen ezekről olvasni és tanulni is. Kicsit szkeptikus voltam a könyv kézbevétele előtt, hiszen már sok hasonló könyvet olvastam a témakörben.
Miért mégis ezt mutatom be?
Mert azt gondolom, hogy egy alapnak nagyon jó, hagy továbbgondolkozni, vagy akár egy-egy témában újabb könyvet keresni és tovább fejleszteni magunkat.
Rövid összefoglaló, főbb témái a könyvnek:
- A sikeres üzletkötő személyi ismérvei.
- A „zárás” pszichológiája.
- A kifogások kezelése.
- A hatékonyság, mint a produktivitás fokozója.
Michael E. Gerber: A vállalkozás mítosza
A Hatáshoz hasonló sorsra jutott. Évekig őriztem, de nem vettem kézbe. Majd pár nap alatt kiolvastam. Nagy elvárásokkal álltam neki, ugyanis több tanácsadótól is hallottam, vagy olvastam, hogy ez egy vállalkozóknak szóló „alapmű”. És tényleg.
A könyv egy – véleményem szerint – kitalált ügyféllel való beszélgetés során végigvisz azokon a kérdéseket, amelyeket minden vállalkozónak, vagy vállalkozásvezetőnek fel kell tennie, ha fejlődni szeretne, és szeretne jól vállalkozni. Ugyanis nem elég az, ha a szakmánkban jók vagyunk, a vállalkozásunkban is jónak kell lennie. A vállalkozói lét is egy „szakma”, amelyet meg kell tanulni.
A könyv alapgondolata számomra az ún. franchise-osítható, sikeres vállalkozások felépítése. Ez szükséges ugyanis ahhoz, hogy a vállalkozás ténylegesen jól működő és „sokszorosítható” legyen, ezáltal is biztosítva tulajdonosának a passzív jövedelmet és a szabadabb, gondtalanabb életet.
Gál Kristóf: Vállalkozóból vállalkozás
Kristóf 2017-ben kiadott könyve röviden (216 oldal), lényegretörően, közérthetően, példákkal illusztrálva, gyorsan emészthetően (2 óra 43 perc olvasási idő) mutatja be azt a folyamatot, amely ahhoz szükséges, hogy egyszemélyes vállalkozásból többszemélyes céggé fejlesszük magunkat, és velünk együtt a vállalkozásunkat is.
A könyv 4 fő fejlesztési területre fókuszál:
- Marketing.
- Rendszerek.
- Munkatársak.
- Pénzügy.
Mielőtt megrendeltem a könyvet, arra gondoltam: vajon miben fog tudni újat mutatni Kristóf „A vállalkozás mítosza” című könyvben leírtaktól? Ugyanis a címet látva egyből erre asszociáltam. Szerencsére nem csalódtam, teljesen más logika és felépítés alapján közelítette meg az író a kérdést. Abszolút megérte az árát.