Hasznos, megbízható, emberközpontú tartalom készítése

A Google automatizált rangsoroló rendszerét úgy tervezték, hogy a találatok között a hasznos, megbízható információk kerüljenek előtérbe. Olyanok, amelyek az emberek javát szolgálják, nem pedig a keresőmotorok találatainak befolyásolása miatt jöttek létre.

Ennek a cikknek az a célja, hogy a weboldal tulajdonosokat segítse annak megítélésében, hogy olyan tartalmakat készítenek-e, amelyek a látogatóknak valóban hasznosak.

Értékelje a saját tartalmát!

A saját tartalom e kérdések alapján történő értékelése segíthet felmérni, hogy az Ön által készített tartalom hasznos és megbízható-e. Azon túl, hogy az alábbi kérdéseket felteszi magának (és őszinte válaszokat ad magának), vegye fontolóra, hogy olyanoknak is felteszi a kérdéseket, akikben megbízik, de nem kapcsolódnak a webhelyéhez. Ezáltal tőlük is őszinte válasz várható.

Érdemes megnézni különböző találati listákat (pl.: önnek fontos kulcsszavakra, kifejezésekre), hogy a Google az alábbi kérdésekre adott válaszok alapján milyen tartalmat hogyan értékel. Különösen fontos azt megnézni, hogy milyen oldalakat, és milyen típusú keresésre sorol előre a kereső.

Tartalmi és minőségi kérdések

  • A tartalom eredeti információt, jelentést, kutatást vagy elemzést kínál?
  • A tartalom részletes, teljes vagy átfogó leírást ad a témáról?
  • Magában foglal-e a tartalom lényegre törő elemzést vagy érdekes információkat, amelyek túlmutatnak a nyilvánvalón?
  • Ha a tartalom más forrásokból származik, elkerüli-e a források egyszerű másolását vagy átírását, és ehelyett jelentős többletértéket és eredetiséget biztosít?
  • A fő címsor vagy az oldal címe leíró, hasznos összefoglalást ad a tartalomról?
  • A főcím vagy az oldal címe elkerüli a túlzást vagy a sokkoló jelleget? Értsd: nem „clickbait”?
  • Olyan tartalmat kínál, amelyet könyvjelzőként felvenne, vagy megosztana akár egy barátjával is?
  • Ha a tartalmat – vagy rá mutató hivatkozást – nyomtatott magazinban, enciklopédiában vagy könyvben találná meg, nem tartaná meglepőnek?
  • Jelentős értéket képvisel a tartalom a keresési eredmények más oldalaihoz képest?

Szakértői kérdések

  • A tartalom olyan módon jelenít meg információkat, hogy a látogató meg akarjon bízni bennük? Például egyértelmű forrást, bizonyítékot kínál a szakértelemre, hátteret ad a szerzőről vagy az azt közzétevő webhelyről? Például egy szerzői oldalra vagy egy webhely Névjegyre mutató hivatkozásokon keresztül megtalálhatóak ezek az információk?
  • Ha valaki kutakodna a tartalmat előállító webhelyen, akkor az a benyomása támadna, hogy ez a témában nagy megbízhatóságú vagy széles körben elismert szaktekintély az írója?
  • Ezt a tartalmat olyan szakértő vagy rajongó írta, aki bizonyíthatóan jól ismeri a témát?
  • Vannak a tartalomban könnyen ellenőrizhető, ténybeli hibák?

Megjelenéssel, előállítással kapcsolatos kérdések

  • Van-e a tartalomban helyesírási, stilisztikai hiba?
  • Alapos munka eredményének tűnik a közzétett tartalom, vagy inkább hanyag és elhamarkodottan lett közzétéve?
  • A tartalom kiszervezve, több alkotó munkájának eredményeképpen jött létre? Ennek következtében az egyes aloldalak vagy weboldalak nem kaptak megfelelő mennyiségű figyelmet vagy törődést?
  • A tartalomban túl sok hirdetés található, amelyek elvonják az olvasó figyelmét (vagy megzavarják) a fő tartalom értelmezéséről?
  • Jól jelenik meg a tartalom mobileszközökön?

Összpontosítson az emberekre a tartalom előállításakor

A jó tartalmak jellemzője, hogy elsősorban az embereknek hoztak létre őket, nem pedig a keresőmotoroknak. Hogyan tudhatja, hogy embereknek szóló tartalmat hoz létre? Ha igennel válaszol az alábbi kérdésekre, akkor valószínűleg jó úton halad az „emberközpontú tartalom” megközelítéssel:

  • Van olyan meglévő vagy tervezett közönsége vállalkozásának vagy webhelyének, amely hasznosnak találná a tartalmat, ha ezt önnél találja meg?
  • Tartalma egyértelműen első kézből szerzett szakértelmet és mélyreható tudást mutat (például olyan szakértelem, amely egy termék vagy szolgáltatás tényleges használatából, vagy egy hely felkereséséből származik)?
  • Van webhelyének elsődleges célja vagy fókusza?
  • A tartalom elolvasása után valaki úgy érzi majd, hogy eleget tanult egy témáról ahhoz, hogy elérje célját?
  • Ha valaki elolvassa az ön tartalmát, akkor olyan érzése lesz, hogy minden kérdésére választ kapott?

Kerülje a főleg keresőmotoroknak készülő tartalmak létrehozását

A Google találati listáján sikeresen úgy lehet megjelenni, ha az embereket célozza meg a létrehozott tartalmakkal, nem nem pedig a Google keresőmotor algoritmusát. Ha az alábbi kérdések némelyikére vagy mindegyikére igennel válaszol, az figyelmeztető jel, hogy újra kell értékelnie a tartalmai létrehozásának módját:

  • A tartalom elsősorban azért készült, hogy a keresőmotorok látogatóit vonzza?
  • Rengeteg tartalmat készít különböző témákban, abban a reményben, hogy ezek egy része jól szerepelhet a keresési eredmények között?
  • Kiterjedt automatizálást használ számos témában a tartalom előállításához?
  • Főleg összefoglalja mások mondanivalóját anélkül, hogy sok értéket adna hozzá?
  • Egyszerűen azért ír dolgokról, mert azok felkapottnak tűnnek? A meglévő közönségnek nem is írna róluk, ha nem tudná, hogy a téma éppen felkapott?
  • Tartalma olvasása után az olvasók azt érzik, hogy tovább kell keresniük más forrást, hogy jobb információt szerezzenek a témában?
  • A tartalom hosszánál figyeli az, hogy legalább „x” szavas legyen, mert azt hallotta vagy olvasta, hogy a Google-nek van egy tartalmankénti preferált szószáma? (egyébként nincs)
  • Valós szakértelem nélkül döntött úgy, hogy a tartalom létrehozásával bekerül valamilyen szűk témakörbe, de inkább azért, mert úgy gondolta, hogy keresési forgalmat fog elérni?
  • Megígéri a létrehozott tartalom olyan kérdés megválaszolását, amelyre valójában nincs válasz? Például azt sugallja, hogy tudja egy termék, film vagy tévéműsor megjelenési dátumát, holott azt még hivatalos forrásból nem erősítették meg?

És mi a helyzet a SEO-val? Nem ez az első a keresőmotor?

Vannak olyan dolgok, amelyeket megtehet, és amelyek célja, hogy a keresőmotorok jobban felfedezzék és megértsék az Ön tartalmát. Ezt együttesen „keresőoptimalizálásnak” vagy röviden SEO-nak hívják. A Google saját keresőoptimalizálási útmutatója tartalmazza a megfontolandó, bevált módszereket. A SEO hasznos tevékenység lehet, ha a létrehozott tartalom a keresőmotor helyett az embereket célozza.

Ismerje meg az „E-E-A-T”-t és a minőségértékelési irányelveket

A Google automatizált rangsoroló rendszereit úgy tervezték, hogy számos tényezőt figyelembe vegyenek a weboldalak rangsorolásához. A releváns tartalom azonosítása után rendszereik arra törekednek, hogy a leghasznosabbnak tűnő tartalmakat részesítsék előnyben. Ehhez olyan tényezők keverékét azonosítják, amelyek segíthetnek meghatározni, hogy melyik tartalom mögött áll a következő 4 dolog:

  • Tapasztalat, (Experience)
  • szakértelem, (Expertise)
  • tekintély, (Authoritativeness)
  • megbízhatóság. (Trustworthiness)

Az előbbi 4 szempontot nevezzük együttesen, rövidítve „E-E-A-T„-nek.

Az E-E-A-T önmagában nem egy konkrét rangsorolási tényező, hanem olyan tényezők kombinációjának használata, amelyek azonosítják a tartalmat a fenti 4 tényezővel. A Google rendszere például még nagyobb súlyt ad az erős E-E-A-T-t sugalló tartalmaknak olyan témák esetében, amelyek jelentős hatással lehetnek az emberek egészségére, pénzügyi stabilitására vagy biztonságára, illetve a társadalom jólétére vagy jólétére. Ezeket „A pénzed vagy az életed” (Your Money or Your Life) témáknak (röviden YMYL-nek) hívja.

A keresési minőséget értékelők olyan emberek, akik betekintést nyújtanak abba, hogy úgy tűnik, hogy Google algoritmusai jó eredményeket hoznak-e, így segítenek ellenőrizni, hogy az esetleges változtatások jól működnek. Az értékelők különösen arra vannak kiképezve, hogy megértsék, ha a tartalom alapján erős E-E-A-T feltételezhető. Az általuk ehhez használt kritériumokat a keresési minőségek értékelők irányelvei ismertetik. A pdf forrása.

A keresési értékelőknek nincs befolyása az oldalak rangsorolására. Az értékelő adatait nem használja fel a Google közvetlenül a rangsorolási algoritmusaiban. A visszajelzések csupán segítenek megtudni, hogy rangsorolási rendszereik az elvártnak megfelelően működnek-e.

Az irányelvek elolvasása segíthet a fent is taglalt önértékelésében. Ennek segítségével meg tudja vizsgálni, hogyan teljesít a tartalma „E-E-A-T” szemszögből, illetve milyen fejlesztéseket kell fontolóra vennie, és koncepcionálisan hozzáigazíthatja azokat a különböző „jelekhez”, amelyeket automatizált rendszereink használnak a tartalom rangsorolására.

Forrás:
A cikk a Google Fejlesztői Dokumentációjának magyarra átdolgozott, nem szó szerinti fordítása (fordította: Szűcs Ádám)

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!