194. hiba: rejtett termékek nem megfelelő rejtése

Nemrég kaptam egy marketingestől egy hírlevelet, amely szerint „nemsokára lesz egy rendezvény, amely nekem nagyon szuper lenne, és csak most tudok nagyon jó áron” jelentkezni. Mi volt vele a gond?

A levélben lévő vásárlás gomb egy WooCommerce webáruház kosár oldalára vitt, ahol már a kosárban volt a termék, azaz a rendezvény jegye. Ez eddig ok is, hiszen sokan használják a WooCommerce-t pl. könnyen integrálható bankkártyás fizetési megoldások miatt.

Egy kis kiegészítés: A /kosar/?add-to-cart=11111 URL-minta alapján könnyen lehet olyan linket készíteni, amely a „11111” (cserélhető) azonosítójú terméket a kosárba (kosar slug alapértelmezetten) teszi, ahonnan máris tovább lehet menni a fizetéshez. Egyébként egyből a pénztár oldalra is lehet így irányítani a vásárlót.

Amiért ez érdekes, az az, hogy a fent említett, a marketinges levelében lévő link alapján a kosárba került termék nevében benne volt a marketinges neve.

Innen jött az ötlet, hogy a rendezvény URL-je mögé beírjam ezt: /uzlet (ez a WooCommerce alapértelmezett termék-gyűjtőoldala), és láss csodát, előjött rengeteg más termék, amelyek mind az adott rendezvény jegyei voltak, csak más marketingesek, cégek, előadók jegyeinek (köztük 0 Ft-os tiszteletjegy is) voltak fenntartva.

Miért gond, ha nem rejtjük el a „rejtett” termékeket?

Többek között:

  1. Bárki megtalálhatja úgy, ahogy én is.
  2. A példánál maradva láthatóvá válnak a partneri kapcsolatok. Ez üzleti, marketing és adatvédelmi szempontból is aggályos lehet. Sőt, a jegyek árából a partneri kapcsolat súlyára is lehet következtetni. A marketinges 24 900 Ft-os árat tudott adni a követőinek az eredeti 29 900 Ft-os árhoz képest, de akár 0 Ft-os tiszteletjegyet is tudtam volna venni (ingyen sem érdekel a rendezvény, és egyébként sem lenne etikus/legális a hibát kihasználni).
  3. A tavalyi termékek is látszódtak (legalább törölni kellett volna).
  4. Mivel online marketinges ajánlotta a rendezvényt, ezért sejthető, hogy online dolgokhoz van köze. Azért fogalmazok ilyen homályosan, hogy semmiképpen ne lehessen azonosítani a rendezvényt – annak ellenére sem, hogy amire ez a cikk kijön, már a rendezvény lezajlott. Szóval online értékesítést is magában foglaló előadássorozaton elhangzott dolgokat biztosan kétkedve fogadnám olyanoktól, akik a saját webshopjukban ilyen baki vétenek.

Hogyan lehetett volna jól megoldani?

Az egyik megoldás a teljesen rejtett termék létrehozása WooCommerce webáruházban.

A másik hasonlóan egyszerű megoldás erre egy vagy több (pl.: -10, -50, -100%-os) kupon lett használata lett volna a kedvezmények érvényesítéséhez. Akár partnerenként más-más kuponkóddal – a követhetőség így is megvalósult volna.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!