Még év elején kaptam az alább megosztott, „csodálatos” kéretlen levelet/ajánlatot. Érdemes tanulni a válaszom (alatta) mögött húzódó gondolatmenetből, és gyanakodni, ha hasonlóan „jó ajánlatot” kap! Inkább hagyja ki!
A levél
„Tisztelt Hölgyem/Uram!
Szeretnének a célközönség szeme elé kerülni a ******.hu oldalon?
Teljesen új lehetőség a ****.hu felületén.
Most lehetősége van az eddigiekhez képest Dupla méretben megjelenni töredék áron.
A dupla méret a teljes fókuszt viszi a lapok felületén.
A kiemelt képes Dupla bannerhely, most mindössze 5.000 FT/hó+áfa (11.500 Ft+ Áfa helyett)!
A banner megjelenés kitűnő lehetőség arra, hogy a linkek tömegéből feltűnjön a látogatóknak az Ön szolgáltatása.
Az ajánlat tartalma:
– 300*600 px méretű képes hirdetés a lap tetején a tartalomjegyzék alatt
A megrendelés feltételei:
– Az ajánlat kizárólag új hirdetők részére szól.
– 3 hónapos megállapodás esetén.
– A megrendeléseket a beérkezés sorrendéjében vesszük figyelembe.
Legyen Öné a lap legkiemeltebb része, amely csak korlátozott számban elérhető.
Várom visszajelzését!
Tisztelettel:„
A válaszom + a levelezés
Wow, micsoda ajánlat!
- Abszolút kéretlen!
- A nevemet sem tudja leírni, de abban biztos, hogy a célközönségem nézi az oldalát.
- Kiderül belőle, hogy a ~43%-os ajánlatot már töredéknek lehet hívni.
- Vajon hány legkiemeltebb rész van egy oldalon, mennyit jelent az, hogy korlátozott számban van legkiemeltebb rész?
Magyarán ordas nagy bullshit az egész szövegezés.
Nem is voltam rest, írtam is neki vissza: Kékkel lesznek az én üzeneteim, zölddel az övéi, feketével a megjegyzéseim. A megszólításokat és aláírásokat töröltem.
„Mit gondol, mekkora látogatottságra és árbevételre tudnék szert tenni a hirdetés által?” Direkt provokatív módon (nyilván nem tud bevételt ígérni) tettem fel a kérdés, hátha olyat ígér, ami még tanulságosabbá teszi a történetet. 17x olvasta el, mielőtt válaszolt:
„Köszönöm érdeklődését.
Az oldalt havi 500 egyedi látogató keresi fel.
Várom visszajelzését!”
„Köszönöm. Kaphatok választ a kérdéseimre?
„Mit gondol, mekkora látogatottságra és árbevételre tudnék szert tenni a hirdetés által?”” – Mert ugye erre még nem jött válasz, sőt, szépen kitért a válaszadás elől a mellébeszéléssel. Hiszen a kérdés az én várható látogatottságomra irányult, nem az ő oldalának forgalmára. Ezt most 13x elég volt elolvasnia, hogy válaszoljon:
„Az oldal látogatottsága: havi 500. Hogy mennyi árbevétel várható, ezt mi nem tudjuk megmondani.” Szuper, és korrekt félválasz.
„És a másik kérdésre tudja a választ? Mekkora látogatottságot várhatok a hirdetéstől? Mi az eddigi tapasztalat, mekkora a kattintók aránya/mennyisége?” Ez azért fontos mutató, mert ebből ki lehet számolni, hogy egy kattintás mennyibe is kerül valójában, amelyet összehasonlítva pl. egy célzott Facebook hirdetés kattintási költségeivel jó eséllyel kijön, hogy abszolút nem éri meg foglalkozni az ajánlattal.
Már 24x olvasta a levelemet, de még nem válaszolt:
Sőt, időnként ismét olvassa a levelezést:
De „sajnos” eltűnt, valószínűleg rájött, hogy nem én vagyok célközönsége, nem fog nekem eladni egy havi 500 látogatós oldalon oldalon 5 000 Ft+ÁFA/hó díjon egy reklámhelyet, amelyért ha 5-10 ember kattint, akkor már „jó” eredményről beszélhetünk… Aminek a 98-99%-a minimum le fog morzsolódni az én weboldalamon is, lévén, hogy „hideg érdeklődőkről” beszélünk.
Ha hasonló ajánlatot kap, érdemes mindig:
- Hiteles látogatottsági adatokat (pl.: Google Analytics) elkérni.
- Várható átkattintási arányt megbecsültetni. Hiszen ha már más is bérelt reklámhelyet, akkor onnan vannak rendelkezésre álló adatok. Ha nincsenek, az is gyanús.
- Felmérni, hogy valóban a célközönség látogatja-e az adott oldal.
- Ha az ajánlat nagyon jónak tűnik, akkor az ígért számokra +/- kevés% eltéréssel garanciát kérni, és egy próbahéttel indulni.
- Érdemes referenciákat kérni.
- És mindenekelőtt számolni kell, hogy a látogatottság alapján 1-3%-os átkattintási arány esetén, mondjuk nagyon-nagyon max. 1-2%-on konvertáló látogatók alapján megéri-e befektetni a hirdetésbe.
Remélem tudtam segíteni a fenti gondolatmenettel.