Mi az a Google TrustRank – Google bizalmi index (TR)?

Webmester körökben kialakult a feltevés, hogy a Google kifejlesztett egy úgynevezett „TrustRank” algoritmust. A Google eltökélt szándéka, hogy az csak minőségi találati listát adjon a felhasználóinak, amiket megjelenít, azok megbízható oldalak legyenek, azok ne éljenek Blackhat – feketekalapos (tiltott) technikákkal annak érdekében, hogy előkelő helyen szerepeljenek a találati listában. A TrustRank célja, hogy a minőségi tartalmú oldalak előnybe kerüljenek a spam jellegű oldalaktól.

Bár nincs hivatalos megerősítés a Google-tól, hogy ez valóban létezik, de már több éve nyilvántartásba vették védjegyként „TrustRank” kifejezést.

Mi az előnye?

Ha nagy a Google bizalom egy weboldal felé, akkor kisebb eséllyel kapunk büntetést, és nem utolsó sorban a helyezéseken is meglátszik. A bizalom a weboldalak közötti linkeléseknek köszönhetően alakul ki, hasonlóan a PageRankhez.

Mivel nyerhető el, illetve mivel növelhető oldalunk Google TrustRank értéke?

1. Ha valamit beindexelt a Google, azt ne töröljük. Kerüljük a 404-es linkeket.

2. Egy idősebb domain név többet ér a Google szemében, mint egy frissen regisztrált, mert volt ideje már megismerni, így „tudja”, hogy amelyik találati listára beteszi az idősebb oldalt, ott biztosan az a tartalom lesz, amit a Google gondol, így nem éri csalódás a felhasználót. A régi domainnek akkor van előnye, ha a regisztrációtól fogva volt rajta tartalom, lehetőleg azonos témakörben.

3. Épül a Google bizalom a rendszeres frissítésekkel, új bejegyzések, cikkek írásával is, amit mutat az a tény is, hogy a gyakran frissülő oldalakra gyakrabban jár vissza a Google-robot.

4. Backlinkek – viszontlinkek, a weboldalak kapcsolati hálója, avagy melyik weboldal melyikre hivatkozik.

Három csoportja van:

  • Jó Linkek: Egyirányú és témába vágó bejövő linkek. Az oldal megfelelően kialakított belső linkstruktúrája is ide tartozik.
  • „Nem-annyira-jó linkek”: Kölcsönös a linkelés, vagy nem témába kapcsolódó oldalakról való linkelés.
  • Rossz linkek: Linkek olyan weblapokról, amelyek a keresőoptimalizálásban tiltott eszközöket (Blackhat*) használnak az előrejutáshoz. Ezekről az oldalakról és ezekre az oldalakra kifejezetten káros linkelni.

* Blackhat fogalom: olyan eszközök, melyeket webmesterek céltudatosan használnak, hogy a keresőmotorok garantálják számukra a jó helyezést a rangsorban.

5. Egy domainhez külön IP címet vásárolva megelőzhetjük, hogy más, ugyanazon az IP címen található oldal miatt büntetést szabjon ki ránk a Google.

6. Webhelytérképek megléte: beleértve a keresőknek szánt webhelytérképet is.

7. Rendelkezésre állás: Ha az oldalt tároló szerver magas rendelkezési állással bír, kicsi az esélye, hogy a Google robotjai a webhely meglátogatásakor hibát találnak. Ha hibát találnak, azt „megjegyzik” és rangsoroláskor figyelembe veszik.

8. Relevancia: Az oldal mennyire ismert, és elismert a témájában? Sok, az adott témában elismert oldal linkel rá?

9. Spam és a tiltott technikák mellőzése: pl.: Cloaking (Látogató kilététől függő tartalom-megjelenítés) – mást mutatni a robotoknak, mint az élő látogatóknak, rejtett (a háttérrel megegyező színű) szöveg használata, kulcsszó halmozás, komment spam (az is számít, ha nem a témához kapcsolódik), rejtett linkek stb.

10. Egyedi tartalom: Ne legyen másolt az oldal szövege, legyen egyedi a tartalom!

11. A Google nem csak a keresőkből továbbított látogatók alapján tudja megállapítani, hogy egy oldal mennyire népszerű. Ezt a Google Toolbar segítségével is mérni tudja, és a rangsorolásnál is figyelembe veheti.

12. Serp Tracking: átkattintási arány – a látogatók nyomon követése. Ha egy oldalra sokan/kevesen kattintanak egy adott találati listán, akkor változhat a helyezése is. De ebben az is szerepet játszik, hogy az adott oldalról a látogató visszamegy-e, és ha igen, mennyi időn belül a találati listára.

Mi csökkeni, illetve milyen feltételek megléte vezethet teljes Google bizalomvesztéshez?

1. Kulcsszóval töltött URL-ek: pl.: www.ezek-az-en-kulcsszavaim-amik-fel-vannak-sorolva.hu.

2. Tartalom duplikálás: Amikor két aloldalunk nagy részben, vagy teljesen megegyezik egymással.

3. Kapu oldalak az oldal tartalmához nem kapcsolható kulcsszavakra optimalizálva.

4. Meta részek nem megfelelő, pl. kulcsszóhalmozással való kitöltése.

Angol nyelvű TrustRank leírás: longhand.hu/wp-content/uploads/2007/11/trustrank.pdf

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!