Mi az az A/B (split) teszt?
Olyan teszt, amelynek a segítségével megállapítjuk, hogy két hirdetés (de lehet bármi más is: hírlevél/weboldal kinézet/címsor/stb.) közül melyik hoz nagyobb konverziót.
Mi a konverzió?
Az a szám, amely azt fejezi ki, hogy x megtekintésből mennyi vásárlás (vagy bármilyen más cél, pl.: hírlevél feliratkozás/kapcsolatfelvétel/stb.) lesz.
Hogyan segít (mennyivel több nyereségünk lehet?) az A/B teszt a konverzió növelésében?
Nézzünk két esetet:
- Kiküldünk egy akciós ajánlatot 10 000 embernek, EGY fajta („A”) címsorral. A megnyitási ráta legyen 15 %.
- A 10 000 fős listáról leválasztunk 1 000 embert, és CSAK nekik kiküldjük az akciós ajánlatot pl. kétféle címsorral (500-500 embernek). Kiküldjük az akciós ajánlatot 500 embernek „A” címsorral, és 500 embernek „B” címsorral. Tételezzük fel, hogy az „A” címsorral kiküldött ajánlatok megnyitási rátája 15%, míg a „B” címsorral ellátottaké 33%. Ennek tükrében egyértelmű, hogy a nagyobb megnyitási ráta miatt a fennmaradó 9 000 embernek „B” címsorral fogjuk kiküldeni az ajánlatot.
Tegyük fel, hogy az akciós ajánlatot megtekintők 3%-a minden esetben vásárol is.
Innentől már csak egy kicsit kell matekozni, hogy forintosítsuk a két eset közötti különbséget:
Egyes eset:
- 10 000 emberből megnyitja 15% a levelet, azaz: 1 500 ember. Ha 3%-uk vásárol, akkor összesen: 45 vásárlást könyvelhetünk el.
Kettes eset:
- 500 emberből megnyitja 15% a levelet, azaz: 75 ember. Ha 3%-uk vásárol, akkor összesen 2,25 vásárlás történik.
- A másik 500 emberből megnyitja 33% a levelet, majd ennek a 3%-a, azaz: 4,95 ember vásárol.
- A fennmaradó 9 000 ember 33%-a megnézi az ajánlatot, majd 3%-uk – 89,1 ember – vásárol.
Melyik esetben mérhetünk több eladást?
- Az egyes esetben: 45 vásárlás történik.
- A kettes esetben: 2,25+4,95+89,1=96,3 vásárlás történik.
A fentiekből is látszik, hogy egy jól átgondolt A/B teszt jelentősen megnövelheti a konverziós rátát, azaz érdemes megfontolni a használatát!