Mennyit ér egy „brand” domain név (vásárlási esettanulmány)?

Az alábbi sztori ~2,5 éve indult, és mivel nagyon tanulságos volt, az ügyfelemmel (hívjuk Zoltánnak) közösen úgy döntöttünk, hogy megéri a nyilvánosságot.

Az ügyfél nevét és a domain nevet megváltoztattam, mert ugyan a sztori közzétételét támogatta, de nem kívánta felfedni magát. Az érthetőbb sztori miatt Zoltán eredeti weboldalának címe legyen Xilofon-Ybl-Zoltan.hu. Tényleg ilyen felépítésű volt, ezért lesz különösen jó a talált rövidebb domain név! Az biztos, hogy a jó domain név követelményeibe nehezen illet be.

Ügyféligény

2021. januárjában keresett meg Zoltán (több éve dolgoztunk már együtt), hogy a domain nevének sokkal rövidebb és megjegyezhetőbb verziója (xyz.hu) le van regisztrálva, de nem használják. Segítsek megszerezni, és hogyan állnék egyáltalán neki a dolognak?

Őszinte választ küldtem Zoltánnak, amiből kiragadnék három fontos pontot:

  • Ha lejár a domain egyszer, akkor is rácsaphatsz, bár a 3 karakter miatt jó eséllyel más is pályázna rá, és ki tudja mikor mond le róla, lehet, hogy csak 10 év múlva.
  • A másik, hogy a régi árbevétele (ami nem is a hivatalos + számlákkal kivett pénzzel egyenlő) mindegy abból a szempontból, hogy most milyen élethelyzetben van: 12-14 éve adtam el úgy weboldalt, hogy mai szemmel szóba se állnék azért az összegért egy weboldalastúl történő eladás miatt, de az akkori élethelyzetem és lehetőségeim miatt mégis nagyobb összegnek számított, ezért nem bánom.
  • Egy próbát megér a dolog, maximum nemet mond a tulajdonos. Ennél rosszabb nem történhet.

Az ügymenet:

Zoltán megkérdezte tőlem:
Szerinted mennyi pénzt ajánljak a weboldalért? Hogy kéne ezt kivitelezni, hogy birtokomba kerüljön?

Első lépésben feltérképeztünk a céget (miután a domain.hu adatbázisából kiderült, hogy cég nevén van), akinek a nevén volt a domain név. Ez eredmény: „Az xyz.hu üzemeltetöje egy kft volt, melyet a tulajdonos felszámolt. Idős úr.”

Ez azért volt fontos, hogy lássuk kivel van dolgunk, hiszen ettől is függhet az alkalmazandó stratégia. Írtam is Zoltánnak:

Mivel melletted vagyok, úgy írom, hogy te járj jól, nem úgy, mintha a másik oldal mellett lennék.

Én megfordítanám a kérdést, hogy ő mennyit kér. De nem feltétlenül, mert lehet „elszállna”, és abból a tárgyalási pozícióból nehezebb visszajönni. A domain a 3 betűs mivolta miatt sem egy rossz dolog, de erről ő jó eséllyel semmit nem tud (ez neked jó). Ezt nem is említeném, max. azt, hogy neked mi a mostani neved, és a kommunikációban, pl.: névjegykártyán (akkor is jó indok ez, ha nekünk nyilvánvaló, hogy nem ez a fő cél – de igaz cél – és nem olyan volumenű, hogy azt érezze: minden pénzt megér neked) jobban mutatna.

Megnézném az e-beszámolóban, hogy mennyi volt a jobb éveiben az árbevétele, hogy lássam: kb. milyen nagyságrendben gondolkozik ÉLET-szinten (ha csak pár millió/év, akkor kevesebbel is beéri – ha 100 milliós cége volt, akkor aprópénzért nem fogja eladni – persze kivétel lehet, de árbevétel az ember természetéről/igényeiről mond valamit). Persze ez sem jelent fix kapaszkodót a domain árához, de nem baj ha tudod, hogy kivel beszélsz.

Megnéztem a cég árbevételét 2009-ig visszamenőleg. Ha minden igaz, 12 éve volt picivel 4 millió felett az árbevétele, tehát soha nem volt kiemelkedő cég, ergo remélhetőleg nem ebből akar meggazdagodni.

Megpróbálnék első körben puhatolózni telefonon, hátha valamit elárul. Ha nem, akkor utána pár tízezer Ft-ot ajánlanék, és ha nem tetszik neki, akkor az elképzeléseidnek megfelelően lehet feljebb tornászni az árat.

Az info@-os e-mail címet azért nem hagynám meg neki, mert az neked is jó. Max. olyan ajánlanék fel neki, hogy 3 hónapig továbbítasz minden levelet, és titoktartást vállalsz a benne foglaltakra, illetve amint kiderül, hogy neki szól, nem olvasod tovább (tudom, nincs rá garancia – mindegy – jól hangzik, meg gondolom amúgy sem érdekel, mit írnak neki), stb. Ez pl. az alkupozíciót is segítheti, ha többet akar: kap x%-al kevesebbet, és küldözgeted neki a leveleit x ideig.

Hogyan lesz a tiéd a domain név?
Először megegyeztek az árról, majd a további folyamat: Egy domain név és weboldal adás-vételének sorrendje csak az 5-8. pontok között aktuális rád nézve úgy, hogy azért ha sok pénzről van szó, akkor nem postán intézném a papírozást, főleg mivel bedőlt Kft-ről van szó. A szükséges nyomtatvány tárhelyszolgáltatónként változhat.

Én a fentiek alapján adtam-vettem már többször domain nevet, de komplett weboldalakat is.

Ha van bármilyen további kérdésed, keress bátran!

Kapcsolat a tulajdonossal

Aztán Zoltán írt is a tulajdonosnak, és ez a beszélgetés alakult ki küztük:

Zoltán:
„Az internetten láttam a domain nevüket (xyz.hu) mellyel kapcsolatos céget megszüntették. Engem érdekelne a fent említett domain vevük megvételre.”

Tulajdonos:
„Még érkeznek ide a régmúlttal kapcsolatos levelek, ezért nem tudjuk eladni.” Lehangoló válasz.

Kifogáskezelő válasz ment:
„Az e-mail címről tud a rendszergazdánk átirányítást csinálni Önöknek az nem probléma, megtarthatják, nekünk maga a domain lenne érdekes.”

Tulaj:
„Önök mennyit fizetnének?” Biztatóbb válasz.

Szakmai tanácsok Zoltánnak

Sok levélváltás után tudtak szóban is egyeztetni, miután ezt javasoltam Zoltánnak:

„Ha van lehetőséged beszélgetni vele, akkor érdemes lenne puhatolózni egy kicsit. Ha nincs, akkor első körben 20 000 Ft-ot mondanék, maximum nemet mond. Mivel nem erre építesz [megjegyzés: akkor még így volt, de közben ez változott, ezért is lett esettanulmány!] brandet, ezért mondanám ezt az összeget. Meg kérdés az is, hogy neked mennyire kell. Ha nagyon, mondhatsz magasabb összeget is, ekkor két dolog történhet: „vérszagot” fog, és alkudni kezd; vagy kapásból elfogadja és gondolkozhatsz azon, hogy vajon mennyivel lőtted túl az elképzeléseit. Persze olyan köntösben kellene tálalni az egészet hogy legyen lehetőség magasabb ajánlat megtételére, ha most nemet mond. Itt mire gondolok: mivel a cél a megegyezés, ezért egy direkt „orosz stílusú” lerohanás nem megfelelő, mint pl. ingatlanvásárlásnál egy pofátlan ajánlat, ami után nincs lehetőség feljebb vinni az ajánlatot, mert úgy elküldenek. A cél olyan egyensúly megtalálása, ahol nem fizetsz többet érte, mint amennyiért odaadná. Ezért lenne jó beszélni vele. Amit még érdemes megnézned majd, hogy az XYZ nem-e valakinek a védjegye, nehogy gond legyen a későbbiekben a domain névből, és el ne vegyék. Ha felmerül bármi a folyamat során, tudok segíteni benne.”

300 000 Ft egy domainért?

Zoltán végül 30 000 Ft-ot ajánlott a domain névért. Végül 300 000 Ft-os összegben állapodott meg a tulajdonossal. Mondhatnánk, hogy ez elég sok egy domainért. Zoltán dilemmázott egy kicsit de végül ez a két dolog győzte meg:

  1. Jó brand domain lesz a 3 betűs domain.
  2. Zoltán éves árbevételének elenyésző része a 300 000 Ft, sokkal többet költ marketingre is éves szinten. Így már nem tétel a 300 000 Ft.

Mi történt az eladóval történő egyeztetés ezután?

  • Végül 1 hónapon belül megvette a domaint.
  • A régi tulajdonos kapott egy 6 hónapos e-mail átirányítási időszakot, ami után Zoltán weboldalát átköltöztettük az xyz.hu domain alá.
  • A Google szépen beindexelte a régi weboldal helyett az újat, mindenki boldog volt.

Döntését utólag [~2,5 évvel később írta] sem bánta meg:

30 000 Ft-ot ajánlottam az embernek amire ő (szó szerint azt mondta) hogy hiányzik egy nulla. Nagyon nyakas öreg fazon volt, ráadásul egy könyvvizsgáló cég tulajdonosa, így kénytelen voltam a 300 000 Ft-ot kifizetni. De azóta mit kapnék a 300 000 Ft-ért?

Utánkövetés

Zoltánnal rendszeresen dolgozok, ezért megkérdeztem tőle:

„Mi a tapasztalatod, megérte az xyz.hu domaint megvenni, ezt használni, erre átállni?”

Zoltán válasza elég egyértelmű volt:

Azt kell mondjam több oknál fogva nagyon jó döntés volt. (arról nem is beszélve mint talán emlékszel, hogy azóta elhunyt a tulaj, tehát minimális esélyem se lenne átvenni.)

Neked is személyes sikered van benne több oldalról is, amiért köszönettel tartozom. Egyfelől a támogatásod, hogy érdemes megvenni, és a gyönyörű weboldal amit építettél, a konkurenciának nem jön össze, akárhogy töri magát.

Ezek az okok:

  • Ha valaki telefonál, egyszerű diktálni a weboldal nevét és az email címet (info@xyz.hu).
  • Professzionális benyomást kelt. (SZVSZ)
  • Ha beteszem a weboldal nevét és az emailcímet instagramba postok alá, az telefonon látod, (instagram.com/Xilofon-Ybl-Zoltan/) nem hosszú megtört név pl. Xilofon-Ybl-Zoltan.hu (ez volt az eredeti).
  • Pozitívak a visszajelzések és könnyü hivatkozni, „hívd fel az xyz-t…..”
  • Jól passzol a 3 betűs logóval. [megjegyzés: előtte is xyz volt a logóban, csak a domain nem volt az]
  • Tegnap is hívott valaki azt mondta, mindenki azt mondta neki, hogy mi vagyunk legjobbak.
  • Jól mutat mindenen a rövid név, névjegykártya, logó e-mail aláírás stb.
  • Az emberek egyre jobban nem szeretnek olvasni, minden tetszik nekik ami kompakt és instant.

Érdekes story, hogy milyenek az emberek:
Van egy visszatérő ügyfelünk, egy vállalkozó, elég speciális neve van, nem Nagy István. Értékelt a google-on, meg rakott fel képeket az xilofonról is. Többen is megkeresték a Facebook-on, hogy ő-e az aki rendelt az xyz-nél Xilofont. Mondta igen, erre elkezdték faggatni, hogy megbízhatóak vagyunk-e, lehet-e nekünk pénzt utalni, stb. Ráadásul nem is egy ilyen eset volt. Szerencsére valós ügyfél, jó kapcsolatban vagyunk, így csak jókat mondott, de milyen durva, hogy így mögéd mennek.

Szerintem olyannal nem lehet brand-et építeni, hogy mosógép szerelést vállalunk. Akkor legyen mosogep-guru vagy MGSZ mosó gép szerviz, persze nem csak a mozaikszavak, itt, külföldön szinte minden vállalkozásnak a család neve van megadva még a nagyobb cégeknél is. Pl. Porsche (Ferdinand Porsche)  Autohaus – Steppe, SCHADE GmbH, Dorn Bau AG. (Tüske építő részvénytársaság) és így tovább. Egyébként általában ezek rövid nevek amik jól csengenek, Steppe, SCHADE, DORN, SZÜCS, Kral szinte kínálják, hogy valamit kezd vele.

Aztán mielőtt elnézést kérek a hosszú válaszért, amit tőled tanultam ezért is külön köszönet, hogy nem csak a név fontos amit eddig elemeztünk, hanem hogy az arcodat is mögé állítsd. Gyakorlatilag ez az egy dolog amit a konkurencia nem tud tőled ellopni, minden mást el fognak. Engem is ez az egy dolog véd még igazán. Sokan ott rontják el, hogy jaj nem vagyok elég jóképű vagy csinos. [megjegyzés: Ó ezt hányszor hallottam már, és mennyiszer győzködtem már ügyfeleket, hogy nem társat keresnek úgysem. :D] Nézd, nem azért fogsz mosógép szerelőt hívni mert jóképü pacák, viszont szeretnéd tudni, hogy kivel beszél és kit engedsz be.

A személytelen cégek hamar hoppon hagyják az embert, …nem én voltam hanem egy kolléga…, név nélküli „Zongorás cég” kolléganője, stb.. Az embereket megnyugtatja, hogy 100%-osan tudják kihez fordulnak.

Egyébként szerintem egy domain váltás egy korábbi arculat cseréhez is kapcsolható. Gondolok itt arra, hogy van egy régi domain egy régi elavult weboldallal, ami nem igazán generál forgalmat.

És ha már új domain akkor érdemes egyúttal „megfrissíteni a régi mosógépszerelőt” egy akár profi fotóval, tartalmakkal és megújulva jelen lenni a piacon.

Konklúzió

Azt gondolom, hogy tanulságosak lehetnek a fentiek azoknak, akik azt hiszik, hogy a domain név nem számít. De, számít! Jó látni egy tapasztalt vállalkozó tollából, hogy mennyi pozitív hozadéka (Zoltán remekül összefoglalta ezeket) is lehet egy domain váltásnak.

Vagy annak is szemfelnyitó lehet, aki azt gondolja, hogy azért mert egy domain le van foglalva, nem lehet megszerezni. De, meg lehet szerezni!

De biztos drága egy már foglalt domain név! Nem feltétlenül. A fenti esetben ugyan kisebb összeggel próbálkoztunk, mint ami a vételi ár lett, de így is bőven megérte a befektetést.

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

Szólj hozzá!