Tim Ferriss-t már nagyon régóta, a „4 órás munkahét” című könyve (az eredeti, és a bővített kiadás is megvan) óta „ismerem”. Most ismét zseniálisat alkotott ezzel a 731 (!!) oldalas könyvvel.
Gyors összefoglaló, avagy miről szól?
Tim Ferriss 470 emberrel készített már podcastet. Vannak köztük milliárdosok, sportolók, sikeres emberek, színészek, stb. Tehát az éles széles területét lefedi a merítés, és mindenki elért valamit a maga világában. Ezek egy részéből kivonatos válogatás a könyv. Ennek tükrében igaz az, hogy nagyon széles horizonton látják összességében a világot, és a világlátásából egy nagyon magvas esszencia ez a könyv.
Strukturálisan 3 részre van osztva:
- Egészség
- Gazdagság
- Bölcsesség
Ezeken felül vannak tematikus fejezetek, ahol egy-egy témáról van részletesen írva. Pl.: Erőtorna, AcroYoga, produktivitási trükkök, ezer igazi rajongó (1000 true fans-ból), kategória törvénye (A marketing 22 vastörvényéből), hacker eszköztár, stb.
Összességében rengeteg ötlet, eszköz, szemlélet van bemutatva: sokat jegyzeteltem, és sok dolognak néztem utána olvasás után.
Ami nem tetszett a könyvben
Hazudnék, ha azt írnám, hogy nincs ilyen, és minden résznél „lelkes” voltam.
- Nekem az egészség részben kicsit sok volt a pszichedelikus szerekről szóló írás, lévén, hogy teljesen távol tartom magamtól ezeket az anyagokat.
- Illetve még talán az negatív dolog, hogy egy-egy interjúalanyt tovább is „olvastam” volna, de persze megértem, hogy ez egy válogatáskönyv, és a podcastben meghallgatható.
- Nem volt mindig egyértelmű, hogy melyik rész hangzott el az interjúalany szájából, és melyik rész Tim Ferriss gondolata. Bár lényegében mindegy is, az infó a lényeg.
1 mondat, amiért megérte elolvasnom
Minden könyvnél ezt a mondatot keresem. Itt több is volt, ami a könyv terjedelmét látva nem meglepő. A teljesség igénye nélkül a legjobb, legelgondolkodtatóbb mondatok, elvek:
- Ahhoz, hogy gazdag életet élj, nem kell mindenkinek eladnod. Elég 1000 embert találni, aki megfelelő árat fizet a szolgáltatásért/termékért, ők lesznek az „igazi követők”, akik mindent megvesznek . Az 1000 true fan elméletről itt olvasható több.
- A „vörös csapat” az ötletek validálására (200. oldal): szuper tipp az, hogy egy új lehetőség bevezetése előtt egy olyan csoportnak mutatjuk be az ötletünket, akik hozzáértők, érdekeltek, és őszinték. A feladatuk az, hogy minden lehetséges módon – segítő szándékkal – „szétszedjék” az ötletet, nekem meg meg kell védenem. Ha a folyamat végén is azt gondolom, hogy amit kitaláltam jó ötlet, csak akkor érdemes belevágni a megvalósításba.
- És egy meglepő tény: Matt Mullenweg (WordPress alapító) soha nem káromkodik. És polifázisos alvás mellett írta a WordPress egy részét. Döbbenet. Egyébként egyszer majdnem találkoztam vele, de sajnos nem tudott jönni, így „csak” a többi WordPress fejlesztővel volt szerencsém találkozni.
- Legyen tervünk! Vajon a kutyának van terve arra az esetre, amikor kergeti a teherautót? Mi lesz, ha utoléri?
- A szüleinkkel töltött idő 93%-a (!!) „eltelik” az egyetemi évek végére. A könyvben idézett forrás.
- Lássuk máshogy a világot, és sok pénzt nyerhetünk: A 243. oldalon ír Kyle Bass-ról, aki 1 millió $-ért vett 5 centest. „Fémhulladékként” nemsokára 360 000 $-os profitot realizált eladásnál. Zseniális!
- „Senki nem csináltat Suzuki tetoválást. Dönts úgy, hogy tetoválásra érdemes legyél.” (268. oldal) Suzuki vs. Harley-Davidson kérdés.
- Remek levezetés van a 291-292. oldalon arról, hogy Scott Adams hogyan érte el, hogy a kezdetben sok idővel, és 5% plusz árbevétellel járó blogolásra hogyan figyelt fel a Wall Street Journal, majd ebből hogyan következett könyvszerződés, és több tucat üzleti lehetőség. Blogolni megéri! (ez már több mint az 1760. cikkem!)
- Ha sikeres szeretnél lenni, akkor két „fő út” van: 1) Valamiben kiemelkedőnek kell lenni. 2) KÉT dologban kell a felső 25%-ban lenni. Utóbbi sokkal könnyebb cél, és mégis meglepően kevesen vannak, akik ezt az utat választják. Példaként hozza Scott Adams magát, amely szerint nem a legjobb standupos, és nem is a legjobb rajzoló. Viszont mindkettőben a felső 25%-ban van, és emiatt sikeres képregényszerző lett. Kicsit összevág ez az elmélet a „A vállalkozás mítosza” című könyvben írtakkal: kell érteni egy adott szakmához magas fokon, de ahhoz is, hogyan tegyük pénzzé a tudásunkat. Nem elég az egyik.
- Geoarbitrázs fogalom.
- „A jó tartalom a legjobb keresőoptimalizálás.„ (Robert Scoble, 310. oldal)
- A bit.ly linkrövidítőnél megnézhető kattintás nélkül a „rejtett/rövidített” hivatkozás egy „+” karakter hozzáírásával. Pl.: bit.ly/wdgsvplfbpkwk esetén: bit.ly/wdgsvplfbpkwk+ (a könyvben azt írják a 330. oldalon, hogy a stat is látszik így, de én nem látom)
- Írt Tim arról, hogyan szereztek 100 000 $-t Kickstarteren, 10 nap alatt. Itt is olvasható.
- Giramacristo’s Puzzle: A Duolingo alapítója (Luis von Ahn, aki amúgy a Captcha feltalálója is) írta, hogy egyetemen tanított, és létrehozott egy beadandó álproblémát Giramacristo’s Puzzle névvel, és csinált neki egy weboldalt, majd figyelte, hogy a diákok hány %-a csalt. Luis szerint 10%, a Titánok eszköztára 363. oldala szerint 40%.
- Spotlight effektus: Amikor úgy érezzük, mintha mindenki azzal foglalkozna, amit csinálunk. Holott nem így van. (613. oldal) Van olyan ismerősöm, aki hangosabb szónál szokta mondani, hogy halkabban, mert mit szólnak mások, ha meghallják. Erre ezt szoktam mondani (hangosabban): „Ott egy tízezres a földön!” Erre nem történik semmi, majd folytatom: „Látod? Nem figyel senki.” És végre itt a pszichológiai magyarázat arra, amit már alkalmaztam.
- Ötletes és praktikus adalék, hogy ellenőrizni lehet egy tál M&M’s cukorkával (amiben nincs [?] barna!) üzletkötésnél a másik fél részletekre irányuló odafigyelését. Hogyan? A megoldás itt van.
- „Ha megosztasz valamit a Facebookon, nem csak a média és a marketingcégek miatt kell aggódnod.” – 461. oldal, Marc Goodman (az FBI volt munkatársa). Utal arra, hogy egy terrortámadásnál a túszokat ellenőrizték, a közösségi média tevékenységek alapján döntöttél el, hogy ki lehet „értékes”. De emberrabláshoz is szokták használni feltérképezéshez. Gondolta volna?
Fő tanulság
Nehéz egy tanulságot levonni a könyvből. Egy nagyon összetett világban élünk, és vállalkozóként a legfontosabb 3 terület az egészségünk, gazdagságunk (pénztermelő képességünk), és a bölcsességünk (világlátásunk).
Kinek ajánlom?
Aki szeretné a fenti témakörökben szélesíteni a látásmódját, az biztosan fog számára hasznos dolgot találni a könyvben. Ha a 4 órás munkahetet szerette valaki, szerintem az sem fog csalódni.
Kinek nem ajánlom?
Aki nem szeret olvasni. Masszív olvasmány, 14 óra alatt (6 nap alatt) végeztem vele, plusz min. 4 órát töltöttem azzal, hogy utánanéztem azoknak a jegyzeteknek, amelyeket olvasás közben készítettem.
Ár/érték?
10/10 – ilyen tömény tudás nehéz lenne ennyi pénzért máshonnan beszerezni.
Infók:
Ár: 6 621 Ft a Libri-nél
Oldalszám: 731 (A5)
Megjelenés éve: 2018