2017. január elején lépett életbe a Google algoritmusának új „büntetőeleme”, amely a popupukra van kihegyezve. A hivatalos közlemény lényege, röviden: „A mai naptól főleg telefonos kereséseknél – hiszen ott jelentősen zavaróbb a jelenség – azon oldalaknál, ahol a tartalom nem könnyen hozzáférhető, hátrasorolás várható.” A Google célja, hogy „eszköztől függetlenül a felhasználók gyorsan megtalálják az őket érdeklő tartalmakat”.
Milyen megoldásokért jár hátrasorolás?
~2 évvel a mobilbarát címke (amelyet most töröl a Google) bevezetése után a Google az állapította meg, hogy a weboldalak 85%-a megfelel az akkor lefektetett kritériumoknak.
Ha egy weboldalra érkezve a látogatók előtt „kevésbé hozzáférhető a tartalom”, azaz „vizuálisan el van takarva” a weboldal lényeges tartalma, az probléma. Főleg, ha a kisebb kijelzőjű mobiltelefonos nézeten történik mindez.
Példa közbeiktatott, ún. „kevésbé hozzáférhető tartalmakra”:
- Olyan popup használata, amely kitakarja az egész tartalmat. Lényegtelen, hogy ez a látogatás első pillanatában történik-e meg, vagy csak később. (Kép: következő kép, bal oldali megoldás)
- Valamilyen más alkalmazás elutasítása/megnyitása/letöltése, hogy a weboldalhoz hozzáférjen a látogató. (Kép: következő kép, középső megoldás)
- Olyan megoldás, amely az előző pontok kijátszására irányul, és emiatt a hasznos tartalom eléréséhez görgetni kell. (Kép: következő kép, jobb oldali megoldás)
Példák, amelyek használatáért büntetés jár:
Mi az, amiért nem jár büntetés (ha felhasználóbarát módon van tálalva)?
- Kötelező cookie-tájékoztató. (következő kép, bal oldali kép)
- Bejelentkező felületek, ahol a tartalom nem érhető el nyilvánosan, vagy valamihez követve vannak. (következő kép, középső kép)
- Bannerek, amelyek „megfelelő mennyiségű” helyet foglalnak, ÉS könnyen bezárhatóak. (következő kép, jobb oldali kép)
- „Push” üzenetek miatt.
Példák, amelyekért nem jár büntetés (ha „felelősségteljesen” használják):
Jó tudni:
- A fentiek megsértéséért url-szintű büntetés jár, azaz egy-egy oldalon használva ilyet, nem kap az egész domain büntetést.
- A büntetés nem vonatkozik a kilépő (exit popup) felugró ablakokra.
Kapott büntetést az oldala, feugró ablak miatt?
Érdemes megnézni a Google Analytics felületén a „Közönség” => „Mobil” => „Áttekintés” menüt. Ha a megjelölt helyen 15-20%-os visszaesés volt a 2017. január 10-től máig és az azt megelőző időszak mobilos látogatószámát tekintve, akkor van rá esély, hogy ez az oka. Ha ennél kevesebb az eltérés, az jó eséllyel csak természetes forgalomingadozás eredménye.