Nemrég kaptam egy marketingestől egy hírlevelet, amely szerint „nemsokára lesz egy rendezvény, amely nekem nagyon szuper lenne, és csak most tudok nagyon jó áron” jelentkezni. Mi volt vele a gond?
A levélben lévő vásárlás gomb egy WooCommerce webáruház kosár oldalára vitt, ahol már a kosárban volt a termék, azaz a rendezvény jegye. Ez eddig ok is, hiszen sokan használják a WooCommerce-t pl. könnyen integrálható bankkártyás fizetési megoldások miatt.
WooCommerce termék hozzáadás a kosárhoz, link alapján
Egy kis kiegészítés: A /kosar/?add-to-cart=11111 URL-minta alapján könnyen lehet olyan linket készíteni, amely a „11111” (cserélhető) azonosítójú terméket a kosárba (kosar slug alapértelmezetten) teszi, ahonnan máris tovább lehet menni a fizetéshez. Egyébként egyből a pénztár oldalra is lehet így irányítani a vásárlót.
Amiért ez érdekes, az az, hogy a fent említett, a marketinges levelében lévő link alapján a kosárba került termék nevében benne volt a marketinges neve.
Innen jött az ötlet, hogy a rendezvény URL-je mögé beírjam ezt: /uzlet (ez a WooCommerce alapértelmezett termék-gyűjtőoldala), és láss csodát, előjött rengeteg más termék, amelyek mind az adott rendezvény jegyei voltak, csak más marketingesek, cégek, előadók jegyeinek (köztük 0 Ft-os tiszteletjegy is) voltak fenntartva.
Miért gond, ha nem rejtjük el a „rejtett” termékeket?
Többek között:
- Bárki megtalálhatja úgy, ahogy én is.
- A példánál maradva láthatóvá válnak a partneri kapcsolatok. Ez üzleti, marketing és adatvédelmi szempontból is aggályos lehet. Sőt, a jegyek árából a partneri kapcsolat súlyára is lehet következtetni. A marketinges 24 900 Ft-os árat tudott adni a követőinek az eredeti 29 900 Ft-os árhoz képest, de akár 0 Ft-os tiszteletjegyet is tudtam volna venni (ingyen sem érdekel a rendezvény, és egyébként sem lenne etikus/legális a hibát kihasználni).
- A tavalyi termékek is látszódtak (legalább törölni kellett volna).
- Mivel online marketinges ajánlotta a rendezvényt, ezért sejthető, hogy online dolgokhoz van köze. Azért fogalmazok ilyen homályosan, hogy semmiképpen ne lehessen azonosítani a rendezvényt – annak ellenére sem, hogy amire ez a cikk kijön, már a rendezvény lezajlott. Szóval online értékesítést is magában foglaló előadássorozaton elhangzott dolgokat biztosan kétkedve fogadnám olyanoktól, akik a saját webshopjukban ilyen baki vétenek.
Hogyan lehetett volna jól megoldani?
Az egyik megoldás a teljesen rejtett termék létrehozása WooCommerce webáruházban.
A másik hasonlóan egyszerű megoldás erre egy vagy több (pl.: -10, -50, -100%-os) kupon lett használata lett volna a kedvezmények érvényesítéséhez. Akár partnerenként más-más kuponkóddal – a követhetőség így is megvalósult volna.