Gyakran kérdezik a weboldal készítés szolgáltatásom iránt érdeklődők: mivel készüljenek a munka előtt? Tévhit, hogy a tartalmaknak rendelkezésre kell állnia.
Persze kell tartalmakkal rendelkezni, de nem ez az első lépés. Nézzük akkor, hogy mik a legfontosabb előkészületek weboldal készítés előtt. Mivel érdemes belevágni egy új webes projektbe?
Szolgáltatás, termék (esetleg termékpiramis)
Alapvetés, de rendelkezni szolgáltatással vagy termékkel, aminek a weboldal vagy webáruház készül. Persze lehet piackutatási céllal is készíteni weboldalt, de nem ez az elterjedt megoldás.
Igények, specifikáció, költségkeret
Össze kell gyűjteni az igényeket. Milyen menüpontokat, milyen funkciókat szeretne a weboldalra?
Egy alap bemutatkozó weboldalon elég ennyi:
- Főoldal
- Bemutatkozás
- Szolgáltatások
- Referenciák
- Árak
- Kapcsolat
De azért sok más igény is felmerülhez:
Szeretne webáruház, hírlevél feliratkozás, blog, bankkártyás fizetés, tanfolyami felület, stb. funkciókat?
Az igények tisztázásában is segítek egy díjmentes konzultáció során.
Tetszetős weboldalak
Ha készül olyan weboldallal, ami tetszik a funkcionalitás, színvilág, elrendezés, betűtípus, vagy bármi más miatt, az segít nekem, hogy lássam: kb. mi az elképzelése. A weboldal készítés referenciák között meg tudja nézni sok korábbi munkámat, illetve a weboldal minták oldalon is sok korábbi weboldalt bemutatok.
Piackutatás, konkurensek feltérképezése
A weboldal elkészülte előtt érdemes piackutatást és konkurenciaelemzést végezni. Online konkurenciaelemzésben tudok segíteni.
Célközönség meghatározása
A weboldal készítés előtt érdemes a célközönséget meghatározni, hiszen legfőképpen nekik fog készülni a weboldal.
Célok
A cél meghatározása létfontosságú.
Tervek, marketing
Át kell gondolni, hogy a weboldal hová illeszkedik a „nagy képen” belül? Egy új marketing-csatorna lesz, vagy a meglévőbe fog betagozódni?
- Csak azért csináltat weboldalt, hogy mint minden magára adó cégnek, önnek is legyen weboldala?
- Szeretne terméket eladni? Hirdetésekből, vagy organikus forgalommal?
- Termékeket szeretne értékesíteni?
- Csak egy blogot szeretne?
- Stb.
Domain, tárhely
A megbízható tárhely a honlap szíve. Ha velem készítteti a weboldalát, akkor segítek a tárhelyszolgáltató kiválasztásában is. A jó domain nevekről írtam a Domain regisztráció, tárhely bérlés ügyintézés oldalon.
Megjelenés, arculat, színek, logó
A weboldal megjelenése nagyon fontos. Ha rendelkezik már logóval, akkor annak a színeihez lesz igazítva a weboldal megjelenése. Ha rendelkezik arculati kézikönyvvel, akkor az szintén hasznos lesz a weboldal készítés során.
Szerintem se logó, se arculati kézikönyv nem szükséges induló vállalkozásnak. Szóval ha ilyennel nem rendelkezik, ne rohanjon grafikushoz: sokáig el lehet jutni ezek nélkül is.
Ezek nélkül is ki tudunk választan 3 színt, amelyet a 60-30-10-es szabály alapján tudunk használni:
Kép forrás: Dribble
Jogi megfelelőség
Aki weboldalt üzemeltet, annak szinte mindig szüksége lesz adatvédelmi nyilatkozatra, és adott esetben Általános Szerződési feltételekre. Míg a technikai megvalósítás webes feladat, addig a jogi dokumentumok összeállítása miatt ügyvédet kell megkeresni.
A munka megkezdéséhez, illetve ajánlatadáshoz erre a pontra nincs szükség, de a weboldal befejezése előtt érdemes ezzel is rendelkezni.
Menüpontok nevei
Egy teljes cikksorozatot írtam a témában. Érdemes átnézni: Milyen menüpontok kellenek egy weboldalra?
Szövegek, képek, videók
A szövegek, a menüpontok tartalmai, és ezek képes (esetleg videós) illusztrációi adják el a szolgáltatásokat, termékeket. Érdemes ezek létrehozására minőségi időt (és szükség esetén pénzt) fordítani. Ne sajnálja pár kép árát egy ún. stock fotós oldalon, vagy akár a fényképész díját egy szuper portréhoz. Mobillal készített képeket nem érdemes a webes megjelenés során használni.
A munka megkezdéséhez, illetve ajánlatadáshoz erre a pontra nincs szükség, de a weboldal befejezése előtt érdemes ezzel is rendelkezni.
Hírlevélszoftver
Ha szeretne hírlevél szoftvert, akkor érdemes azt beszerezni a weboldal készítés előtt. Ebben az esetben a feliratkozó űrlap integrálva lesz a weboldalba. Témába vágó cikkem: Hírlevélküldő szoftver: hogyan válasszunk?
Partnerek, beszállítók
Ha webshopot indít, akkor jobban rá lesz utalva a partneri kapcsolataira. Velük érdemes felvenni előre a kapcsolatot:
- Termékbeszerzés forrása.
- Számlázószoftver, banki szerződés bankkártyás fizetéshez, stb.
- Könyvelő, aki tud webáruházat könyvelni.
- Kiszállító és/vagy logisztikai partner.
Emberi erőforrás
Számolni kell azzal (jelen cikkből is látszódik), hogy egy weboldal előkészítése a megrendelői oldalról is időigényes. És átadás után is érdemes foglalkozni pl. rendszeres tartalomfejlesztéssel.
Segíthetek?
Kérjen ajánlatot az alábbi űrlapon leendő webes projektére: