184. hiba – webáruház hibák (1. rész)

A következő cikkben a számomra legbosszantóbb, webshopokban (nem csak WooCommerce), a főoldaltól a termékoldalon át a pénztár utánig bezárólag elkövetett hibákat gyűjtöttem össze. Ön elkerüli mindet?

Terméklista

Véleményem szerint hiba az, amikor a webáruház főoldalát megnyitom, akkor ömlesztve látom az összes terméket, pl. a feltöltés sorrendjének megfelelően, időrendben visszafelé.

Ehelyett érdemes úgy felépíteni egy webáruházat, hogy abban először a termékkategóriák látszódjanak, majd egy kategóriát kiválasztva az alkategóriák (ha vannak), és csak utána az adott (al)kategóriába tartozó termékek.

Az sem szerencsés, ha ilyen vicces termékbesorolások történnek:

Termékképek

Legyen minden terméknél kép. Jó minőségű. Ha olyan a termék, akkor több kép is legyen, több oldalról fotózva a terméket.

Termékleírás

Minden termékhez legyen egy részletes termékleírás. Vannak olyan termékek, amelyeknél nagyon fontosak az értékesítéshez. A többi terméknél pedig a keresőoptimalizálás miatt van a megfelelő – és egyedi -termékleírásra szükség.

Mérethibák:

  • Hiba, ha precíziós terméknél nincsenek megadva pontos méretek. Pl.: darts szárnál, ahol mm-ek is számítanak.
  • Hiba, ha a megadott méretek nem fedik a valóságot.
  • Hiba, ha ruhát áruló webshopnál nincs pontos mérettáblázat.

Variációk:

Zavar, ha egy termékből nincs fent minden variáció. De ugyanilyen bosszantó az is, amikor azért kell oldalakat lapozgatni, mert minden termékből 10 féle verzió van fent. Például egy pólónál zöld, kék, piros, stb. 10 termék, egy ún. “variálható termék” helyett, ahol mindnél ugyanaz a termékleírás van, egy termékként van feltöltve, és legördülő menüből lehet színt választani.

Mennyiség

Nemrég futottam bele olyanba, ahol a készlet szerint volt raktáron az igényelt termékből, majd megrendelés és fizetés után írt az eladó, hogy nincs készleten, csak a termék fennmaradt a rendszerben. Persze a pénzt visszautalta, de az átváltás díját (külföldi webáruház volt) buktam. Visszautalás előtt felajánlotta, hogy mást is választhatok a termék helyett. Ha valóban hibázott, akkor ez egy remek értékesítési/kármentési lehetőség. Ha direkt nem törölte a terméket, akkor ugyanolyan rossz technika, mint amit a tisztességtelen ingatlanosok csinálnak azzal, hogy eladott ingatlanokat hagynak a rendszerben, majd a “sajnos már nincs meg, de van hasonló” dumával próbálnak tukmálni.

Regisztráció, felhasználói fiók

  • Legyen lehetőség regisztrációra, hogy visszatérő vásárlóvá válás esetén az adatokat ne kelljen ismét megadni.
  • Legyen lehetőség regisztráció nélküli vásárlásra is. Kivéve digitális termék értékesítésénél.
  • Legyen lehetőség a jelszó megváltoztatásra. Az működjön is.
  • E-mail cím módosításkor kérjen egy megerősítést a rendszer az eredeti e-mail címre.
  • A korábbi rendelések legyenek láthatóak.

Kosár oldal

Legyen lehetőség a kosárba rakott termékek mennyiségének módosítására. És lehetőleg ne úgy legyen megoldva, hogy minden módosításnál újratöltődik az oldal (amit meg kell várni), hanem úgy, hogy átírom a mennyiségeket, majd a kosár frissítése gombbal egyszerre aktualizálom a bevásárlólistát. Valamelyik nagy áruházlánc online felülete ilyen, hogy a mennyiséget csak úgy lehet módosítani, hogy minden módosítás után másodperceket kell várni az oldal újratöltődésére.

Pénztár oldal

  • Legyen lehetőség megadni szállítási és számlázási adatokat is megadni.
  • Legyen adószám beírási lehetőség. Sőt, céges vásárlás esetén legyen kötelező.
  • Legyen lehetőség megjegyzés írására (pl.: telefonon ér el a futár, mert nincs csengő), amelyet vegyenek is figyelembe. Akkor is, ha külsős cég szállít. Találkoztam olyan webshoppal is, ahol azt írták, hogy a kérdéseket írjam a megjegyzés rovatba. Rendben. Csak éppen megjegyzés rovat nem volt az oldalon.
  • Ha ki kell még töltenem valamit a rendelés véglegesítéséhez, akkor legyen egyértelműen, pl. pirossal kiemelve a hibám.

E-mail + kommunikáció, jogi dolgok

Legyen elérhető az ügyfélszolgálat.

Legyenek cégadatok, hogy lássam: kivel kötök üzletet? Legyen ÁSZF, adatvédelmi, impresszum.

Mindig legyen visszaigazolás a vásárló felé a rendeléséről, illetve a szállítás/átvétel módjáról, időpontjáról. De vigyázni kell ezzel, mert az sem jó, ha sok és felesleges üzenet érkezik, minden, a rendelést érintő státuszváltásnál. Főleg, ha ezek olyan módon vannak megfogalmazva, hogy félre lehet őket érteni, és nem tudom vásárlóként: most akkor szállítják már? Mehetek már érte?

A fent említett, megjegyzés nélküli webshop azért maradt bennem, mert egy olyan helyen vásároltam, ahol volt egy elég jelentős kedvezményem (amit nem tudtam, hogy meddig él – extra ötlet: legyen mindig kiírva, hogy meddig él egy kedvezményes ár), plusz egy kuponom is, így mindenképpen akartam a terméket (amelyre szükségem is volt). Be akartam írni megjegyzésbe, hogy ne most, hanem egy hét múlva szállítsák, mert nem tudtam volna átvenni a futártól, a mérete miatt pedig a postára nem akartam elmenni érte. Nem volt megjegyzés rovat. Itt ők rosszul jártak, mert maguknak csináltak felesleges költséget ezzel a hibával. Felhívtam őket, de csak eladni akartak, mondták, hogy a megrendeléssel kapcsolatban felhívnak majd. Erre írtam nekik egy e-mailt is az igényről. Pár nap múlva valóban felhívtam, és mondták, hogy rendben, később szállítják. Egy hét múlva ránéztem a rendeléstörténetben a rendelésemre, ahol azt láttam, hogy a státusza “törölve”. Mivel hétvége volt, ezért ismét megrendeltem, de az ügyfélszolgálaton is hagytam üzenetet. Miért rendeltem meg ismét? Mert nem akartam NEM kedvezményesen megvásárolni, és nem tudtam, hogy hétfőn élni fog-e még a leárazás. Visszahívtak hétfőn, mondták, hogy tévesen lett az első rendelésem állapota “törölve”, és hamarosan küldik. Kérdeztem, hogy mi legyen a másikkal? A válasz megdöbbentő: már nem tud vele mit csinálni, ne vegyem át, ha nem kell.

Szállítás

Az alábbiak mind velem estek meg, itt elég sok hibát el lehet követni:

  • Előre jelezzék egyáltalán kb. mennyi nap múlva várhatom a szállítást. Vagy legyen egyértelmű, hogy személyes átvétel esetén pontosan hová, mikor menjek, és mit készítsek elő az átvételhez (személyi, rendelésazonosító?).
  • A házhoz szállítás nálam azt jelenti, hogy az ajtómig elhozza a futár a terméket. Elvi kérdés. Semmiképpen nem azt, hogy kimegyek érte az 50/bármennyi méterre lévő kocsihoz. Persze kimegyek, de akkor a jatt ugrik.
  • Ne a szállítás után kapjak értesítő e-mailt, hogy a “mai napon megkíséreljük szállítani a rendelését”.
  • A megadott időintervallumban valóban jöjjön a futár.
  • Ha megjegyzésben be van írva, hogy hívjon a futár, ha a ház előtt van, akkor valóban hívjon. Akkor is, ha külsős a szállító.
    • Ha a megjegyzés rovatba beírom, hogy teszt rendelés, akkor ne küldje ki a futár. Miért írnék ilyet oda? Ügyfél oldalán kellett tesztelnem a rendelést, és a fulfillment partnercége majdnem kiküldte nekem a “rendelésemet”.
  • Ne sérült csomagot kapjak. Könyvrendelésnél volt olyan csomagsérülésem, amit ragasztószalaggal, a könyvborítókon keresztül próbált orvosolni a futárcég.
  • Szeretem, ha min. 2 fajta átvételi lehetőség közül választhatok.
  • Jó lenne, de tudom, hogy vágyálom: átvétel előtt legyen lehetőség megnézni a terméket, hogy valóban sérülésmentes-e. Főleg utánvétes rendelésnél.
  • Legyen a futár proaktív. Ne az legyen a hozzáállása, hogyha első csengetésre nem nyitnak ajtót, akkor megy is a következő címre, hanem próbálja megoldani a helyzetet: volt megjegyzés? Van telefonszám? Stb. Megesett velem, hogy NetPincérről rendeltem, de elaludtam, ezért nem hallottam a telefonhívást, hogy megérkezett. Valahogy bejutott az ajtóig, és hangos kopogással felébresztett.

Személyes átvétel

2022. szeptember:
Egy ismert webáruházban esett meg velem, hogy azt ígérték: e-mail küldenek ~2 nap múlva, amikor megjön a rendelésem. Az e-mailt nem láttam ekkor, de pont az üzletük előtt mentem el a rendelésemet követő 2. napon 14:00 körül (ezért is szerveztem így a rendelést, mert tudtam, hogy arra fogok járni), és bementem. Mondtam, hogy még nem jött e-mail, de erre jártam, megkérdezném, hogy a rendelésem itt van-e. Egy rövid, “ha nem ment e-mail/sms, akkor nincs” kioktatás után megtudtam, hogy nincs ott a rendelés. Ugyanis mondtam a rendelésszámomat, és “állítólag” megnézték a gépben (legalábbis pötyögött valamit az eladó, de a monitort ugyan nem láttam). Az eredmény: nincs még itt. A slusszpoén, ami miatt idekerült a sztori: én néztem el a dolgot, ugyanis mielőtt bementem hozzájuk, 4,5 órával korábban megkaptam az e-mailt, hogy a rendelésemet átvehetem. Akkor miért nem adták oda a rendelést? A nekik küldött panaszomban többek között (mellesleg a rendeléstől is elálltam emiatt) erre is rákérdeztem, emellett leírtam a fentieket is (elismertem, én is hibáztam). Részlet ebből a levélből:

“Mélységesen felháborítónak tartom, hogy ott voltam, mondtam a rendelésszámot, az emailjük alapján ott volt a termék, mégsem kaptam meg. Vajon miért? Az e-mailt küldték ki tévesen? A kollégájuk állított valótlant arról, hogy megnézte a rendelésszámot? A lényegen nem változtat: inkább megrendelem máshonnan a terméket, akik nem csak árulják, hanem el is adják azt.”

És így is tettem, megrendeltem máshonnan, igaz kicsit drágábban. De inkább, mintsem ilyen cégtől vegyem meg.

Önt mi zavarja a legjobban egy webáruháznál? Írja meg egy hozzászólásban!

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Szólj hozzá!

*

code

A honlap cookie-kat használ. Részletek

A hatályos jogszabályok alapján kötelező tájékoztatni a látogatókat, hogy a weboldal ún. cookie-kat használ és tárol a számítógépén. Ha ezt nem szeretné, akkor a böngészője megfelelő beállításait használva tiltsa le a cookie-k tárolását, vagy zárja be a weboldalt. Mik azok a cookie-k? Hogyan tudja tiltani a tárolásukat? Hogyan kezelem a személyes adatokat? Mindenre választ ad a részletes adatvédelmi és cookie tájékoztatóm.

Bezárás