Facebook sztori 2. – Érdekességek a legnagyobb közösségi oldalról

Nagy lemaradásomat pótolom, folytatom a közel két hónapja megkezdett, Facebook-ról szóló írásomat. Aki még nem tudná, a tárgyalt weboldal a facebook.com címen érhető el, és napjaink legnépszerűbb közösségi oldala.

Mit kell tudni arről az oldalról, amely hosszú idő után meg tudta törni az iwiw hegemóniáját?

Október elején fordult meg a trend, azóta ugyanis többen látogatják a Facebookot az eddigi első számú magyar közösségi oldalnál.

A Facebook térnyerése nem csak hazánkban figyelhető meg, ugyanis Vincenzo Cosenza felmérése szerint már 115 országban piacvezető a Facebook (132 országot vizsgált meg).

A kép alatt folytatódik a cikk!

A Facebook mostani főoldala
A Facebook mostani főoldala

2004. február 4-én indult a Facebook Zuckerberg kollégiumi szobájából. Az eredetére vonatkozóan több sztori is kering a neten. Az egyik szerint 3 iskolatársával, Dustin Moskovitz, Eduardo Saverin és Chris Hughes-el alapította a site-ot, egy másik sztori szerint másodéves korábban kereste meg őt 3 felsőbbéves hallgatótársa – Divya Narendra alkalmazott matematikus és a Winklevoss ikrek, Cameron és Tyler – azzal, hogy segítsen nekik felépíteni egy „Harvard Connection” közösségi oldalt, majd miután látta, hogy az ötlet jó, inkább „ellopta” az ötletet, és megcsinálta magának.

Bár Zuckerberg végig tagadta a vádakat, a Facebook egy peren kívüli megegyezés keretében tavaly teljes titokban 65 millió dollárt fizetett Winklevosséknak – az ügyletre úgy derült fény, hogy a felpereseket képviselő ügyvédi iroda dicsekvésből közzétette a hírt.

A hónap elején felröppent a hír, hogy újra perlik a testvérek Zuckerberget, mégpedig arra hivatkozva, hogy amikor a 65 millió dollárt kapták, akkor Zuckerberg szándékosan alábecsülte a Facebook értékét, így jóval kevesebbet, mondhatni „aprópénzt” kaptak.

További érdekességek, amelyek már sok helyen megjelentek, és én csak összegyűjtöttem ezeket, ezért nem írnék róluk bővebben, inkább csak felsorolásszerűen:

  • 2006-ban nyílt meg mindenki előtt a közösségi oldal.
  • 2008-ban még nem termelt bevételt a Facebook.
  • Az alapító adatlapja: Mark Zuckerberg (több mint 2 millió „ismerőse” van)
  • 2009-ben az 550 millió dolláros tervvel szemben befolyt 800 millió, és 2010-re 1-2 milliárd dolláros bevételt várnak az elemzők.
  • A Facebookot már számtalan cég és befektető szerette volna megvenni, de az alapító egyelőre nem adja a nagy gonddal nevelt „gyermekét”.
  • 2009 novemberében több mint 30 ezer szerver állt a vállalkozás rendelkezésére.
  • 2007. május 27-től lehet alkalmazást fejleszteni az Facebookra. Ma már naponta több száz új alkalmazás jelenik meg rajta. (összesen már több mint 400 000 van).
  • 2006-ban a Yahoo! akkori vezérigazgatója 1 milliárd dollárt ajánlott érte.
  • Az alapító 24%-os tulajdonosa a közösségi oldalhoz tartozó cégben.
  • 2010. július 21-én érte el az 500 milliót a regisztráltak száma.
  • Kb. fél éve már 4,1 milliárd fotó volt a rendszerben.
  • A felhasználók több mint a fele nő.
  • Az első szponzor a PayPal volt, félmillió dollárral szállt be az oldalba.
  • Warren Buffett és Bill Gates korábban életre hívott kezdeményezése, a Giving Pledge („fogadalomtétel” vagy „adakozási ígéret”) immáron a Facebook két társalapítóját, Mark Zuckerberget és Dustin Moskovitzot is elérte és „bevonzotta”. A kezdeményezés lényege, hogy dúsgazdagok segítsenek szegényebb embertársaikon, és vagyonuknak legalább a felét még életükben, vagy legkésőbb haláluk után jótékony célra kell fordítani.
  • Demográfiai Facebook statisztikáksocialbakers.com/facebook-overview-statistics/
  • Soha nem lesz Dislike gomb a Facebookon: Többen megkérdezték a Facebook illetékeseit, hogy miért nincs Dislike gomb. A fő érv: az oldalon hirdetők dollármilliárdokat fektetnek a közösségi oldalon való hirdetésbe, így ha megjelenne a Dislike gomb, és ezzel együtt negatív irányba terelődne egy-egy hirdető megítélése (ha nagy lenne a Dislike aránya a Like-hoz képest), az üzleti szempontból nem lenne jó, ugyanis a hirdetők ebben az esetben szépen lassan elpártolnának, és máshol hirdetnének, hiszen belátható, hogy nem szívesen fizet egy cég azért, hogy ilyen élmény érje, hogy negatív színben tűnjön fel a potenciális vásárlói előtt. Természetesen a leleményes programozók mindenre találnak megoldás. Egyelőre Firefoxra és Google Chrome böngészőre már létezik kiegészítő, amellyel lehet „Dislike”-olni, ám ezt csak azok látják, akiknek szintén fel van telepítve a kiegészítő!
  • Saját – a Google Chrome-ra épülő – böngészője is van a Facebook-nak, Rockmelt a neve, két ajánlott cikk róla: egyik és másik.
  • Saját e-mail címként is lehet majd használni a Facebookot. A közel egy hónapja bemutatott funkció elviekben úgy fog működni, hogy mindenki a saját felhasználó neve @facebook.com e-mail címet tudja majd használni levelezésre. A fejlesztők azt mondták, hogy több hónap is lehet, amíg ez a funkció minden felhasználónál aktiválódik. Én nem használnám személyes levelezésre a Facebook felületét, a cikksorozat következő részéből (Facebook sztori 3. – Botrányok és veszélyek) ki fog derülni, hogy miért.
  • Mi történik annak az adatlapjával, aki meghal? Hátborzongató kérdés, de érdemes foglalkozni vele, ugyanis Chris Mohney becslése szerint jelenleg 5,7 millió – már nem élő – felhasználót érint a kérdés. A Facebook régebben egy apró – üzenőfalon közzétett – hírben tudatta a szomorú hírt az ismerősökkel, majd törölte a profilt. Mára megváltozott ez a gyakorlat, ugyanis 2007 óta egy különleges oldallá alakítja át a profilt, ahol az ismerősök, rokonok és barátok búcsúüzenetet hagyhatnak az elhunytnak.
  • A Facebook 45 ország mobilszolgáltatójával állapodott meg (itthon a T-Mobile a partner), hogy az alsóbb kategóriás telefonjaikon ingyenesen legyen elérhető a weboldala.

A képek alatt folytatódik a cikk!

Még a híres (hírhedt) South Park alkotóit is megihlette a közösségi oldal hihetetlen sikere:

Az eredeti videó itt érhető el:
indavideo.hu/video/South_Park_14evad_4resz_Fraszbook/ (South Park 14.évad 4.rész – Frászbook)

A sors iróniája, avagy hiába a világ egyik leglátogatottabb oldala a Facebook, emberek üzemeltetik, így nem csoda, hogy előfordult már, hogy 4 óráig nem volt elérhető. Frissítették az oldalt működtető fontos szoftvert, amiben egy hibás értéket hagytak, és innen az összes szerver azt vette át, így az összes szerver hibát jelzett, amit a hibafeldolgozó központ nem tudott kezelni, és a másodpercenként többszázezer kérés miatt pillanatokon belül összeomlott.

A következő részben: Botrányok és veszélyek!

Cikkértesítő

Ha nem szeretne lemaradni az új cikkekről, akkor iratkozzon fel az értesítőre!

Extra ajándékként rögtön elküldöm a 199 weboldal készítés hiba című cikksorozatom elérhetőségét!

“Facebook sztori 2. – Érdekességek a legnagyobb közösségi oldalról” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Nagyon jó cikk, látom sokat dolgoztál az információk összegyűjtésével, gratulálok !

Szólj hozzá!